Min erfaring med CD's nye HD PVR - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 190
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av dec
    Edit: Fulgte det med coax digital lydkabel med pvr`n!
    Nei. Det gjorde ikke det. Personlig ville jeg uansett ikke benyttet den, samme med hdmi kabelen som fulgte med, den ble i ekska.

Newcomer cstromme sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    188
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Opplever noe merkelig her.

Discovery, Travel Channel og en del andre kanaler (ikke HD utgavene) er letterboxed. Jeg kan sverge på at det ikke var sånn på den gamle tuneren.

Tuneren er satt til HD 720 (HDMI) og TV-en står på riktig innstilling, så det er ikke det. Er det en "hemmelig" option ett eller annet sted i menyene som jeg har oversett? Eller har disse kanalene sendt letterboxed hele tiden?

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cstromme
    Opplever noe merkelig her.

Discovery, Travel Channel og en del andre kanaler (ikke HD utgavene) er letterboxed. Jeg kan sverge på at det ikke var sånn på den gamle tuneren.

Tuneren er satt til HD 720 (HDMI) og TV-en står på riktig innstilling, så det er ikke det. Er det en "hemmelig" option ett eller annet sted i menyene som jeg har oversett? Eller har disse kanalene sendt letterboxed hele tiden?
    Mye av det som Discovery sender er letterboxet for å tilpasse bildet til 4:3. Det er antagelig ganske nær 14:9 eller noe slikt. Mener å ha lest at Discovery gjør dette for å ta hensyn til rene 4:3 TV'er i analoge kabelnett. Det er flere Engelskbaserte kanaler som gjør det samme (BBC World gjør det f.eks. mer eller mindre hele tiden).

HD PVR'en vil også lage "pillar box" på Discovery og andre kanaler som aldri sender 16:9 aspect ratio men man kan overstyre dette med "on demand" knappen på fjernkontrollen (tror det var den knappen....). HD PVR skal huske settingen men jeg tror ikke instillingen lagres pr. kanal (dvs. man kan få strukket bildet feil slik at bildet fyller hele skjermen).

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Discovery er ikke letterboxed hos meg.

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    493
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har aldri sett noe Letterbox hos meg heller....men har da heller aldri brukt en CD tuner

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kewell79
    Har aldri sett noe Letterbox hos meg heller....men har da heller aldri brukt en CD tuner
    Hehe... Aldri?
    Noen programmer sendes faktisk i letterbox.
    Hva har dette med CD tuner eller ikke å gjøre?...
    Svaret mitt over var at det ikke er konstant letterbox da jeg forstod det slik at det var det som var "problemet" til cstromme.
    Hos meg er det den normale blandingen av letterbox og "full" 4:3 alt etter sendingen.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som kjent sendes ikke text-tv via Hdmi-kabel, skandale i seg selv! Vil jeg kunne se text-tv med komponent kabel koblet istedenfor Hdmi-kabel?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dec
    Som kjent sendes ikke text-tv via Hdmi-kabel, skandale i seg selv! Vil jeg kunne se text-tv med komponent kabel koblet istedenfor Hdmi-kabel?
    Bare tull!! Text-tv virker helt ok via hdmi-kabel. Bruker bare hdmi fra den nye tuneren.
    Mvh.

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atletico
    Bare tull!! Text-tv virker helt ok via hdmi-kabel. Bruker bare hdmi fra den nye tuneren.
    Mvh.

HDMI kan kun sende video&audio. Når du ser ttxt-tv via HDMI så ser du text-tv grafikken som en del av videoen fra HD mottageren. Da benyttes dekoderens egen teletextdekoder som ikke er i stand til å lagre alle sider og delsider. Poenget er at teletext data signalet ikke sendes over HDMI. TV'ene har mye bedre teletext funksjon men for å få dette til å fungere må man benytte analoge SD utganger.

Dette kunne TV produsentene muligens løst dersom det var mulig å konfigurere analog teletext inngang for en HDMI inngang. Det er jo noe liknende for lyd siden man som regel kan velge om TV'n skal benytte digital eller analog lydinngang for valgt HDMI inngang. Alternativt så kan det lages software i dekoderen som cacher alle teletext sider og delsider slik Force mottagere gjør.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. tekst-tv modulen i pvr tuneren er ikke den mest avanserte, men gir i alle fall meg et mer en godt nok tilbud her. Er sjelden innom tekst-tv. Finner det meste av info/nyheter på nettet, så hvor godt eller dårlig denne tuneren videreformidler tekst-tv er langt nede på min prioritetsliste. Gode bilder og lyd er tross alt det viktigste.....:-)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Opptak

Mottok boksen i dag.
    Oppdaget noe merkelig i kveld. Satt og så på fotballkampen på Viasat 4 og hadde på forhånd valgt programmert opptak av farmen på TV2. Kl 20:00 kom det opp en melding om at man ville bli flyttet over til TV2 for å gjøre opptaket. Trykket da TV knappen siden dette avbryter flyttingen til kanalen. Så ferdig kampen og gikk inn i opptakslisten bare for finne ut at opptaket ikke var der. Kan man ikke programmere et eller flere opptak via EPG-en, skifte kanal og se på det man ønsker samtidig som det man har programmert av opptak av blir spilt inn?

Jeg prøvde dette tidligere også, men svarte da OK på å bli flyttet over til kanalen som opptaket skulle gå på. Men da kunne jeg ikke velge noen annen kanal å se på. Jeg måtte stoppe opptaket før jeg kunne skifte kanal.

Eneste måten jeg kan få tatt opp et program samtidig som jeg ser på et annet er å først velge kanalen jeg ønsker å ta opp, trykke rec og så velge en annen kanal å se på.
    Det kan da umulig være slik det skal virke?

Jeg prøvde å ringe kundeservice hos CD, men der var det ingen som kunne svare på hvordan PVR-en fungerte. Noen som kan forklare meg hva jeg kan ha gjort galt? Eller er det slik boksen virker?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du 2 ledninger i boksen og ut til en lnb med 2 utganger?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=ovev]

QUOTE]
    Hos meg virker dette greit. Har jeg forhåndsprogramert opptak av et program, f.eks. på Tv2 og ser på en annen kanal når opptaket starter, får jeg bare en kort indikasjon oppe i venstre hjørne at opptaket på Tv2 starter. Denne informasjonen fosvinner raskt. Dette har ingen invirkning på kanalen jeg ser på, og jeg kan forsattt se på valgt kanal mens opptaket på Tv2 fortsetter i bakgrunnen.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TVirus
    Har du 2 ledninger i boksen og ut til en lnb med 2 utganger?
    Ja. Signalstyrke viser SAT1(kanal tuner er på) 177, SAT2(Home Settings) 187.
    Har også lurt på hva Home Settings betyr.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [quote=atletico]
    Sitat Opprinnelig postet av ovev

QUOTE]
    Hos meg virker dette greit. Har jeg forhåndsprogramert opptak av et program, f.eks. på Tv2 og ser på en annen kanal når opptaket starter, får jeg bare en kort indikasjon oppe i venstre hjørne at opptaket på Tv2 starter. Denne informasjonen fosvinner raskt. Dette har ingen invirkning på kanalen jeg ser på, og jeg kan forsattt se på valgt kanal mens opptaket på Tv2 fortsetter i bakgrunnen.
    Under testing av tidstyrt opptak får jeg også en indikasjon oppe i venstre hjørne. Det står ingenting om noe opptak, kun et blått symbol med tesksten "Direkte". Ellers skjer ingenting, heller ingen opptak ser det ut for. Jeg finner i allefall ikke noe opptak etterpå.
    Hvis jeg velger opptak vha EPG skjer det som jeg beskrev tidligere, nemlig at jeg får beskjed om at et opptak er i ferd med å starte på en annen kanal og med spørsmål om jeg ønsker å skifte til denne kanalen.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    også hos meg fungerer opptak strålende. Programerte opptak starter i bakgrunnen på tuner 2 med kun en liten melding oppe i hjørnet at opptak starter. Jeg kan fortsette å se på en helt annen kanal.
    Men hvis jeg har programert to opptak som overlapper hverandre får jeg beskjeden du beskriver om at opptak starter og om vil jeg flytte til kanal. dette er veldig logisk da begge tunerene kreves for å gjøre to opptak samtidig. Men denne meldingen kommer altså ikke når kun ett opptak er programmert.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har vært i kontakt med kundesupport igjen og de kan bekrefte at slik jeg beskriver at boksen oppfører seg skal det ikke være. Hva som er galt vet de ikke, men jeg venter på telefon fra en tekniker.
    Det virker nesten på meg som om den ene tuneren ikke fungerer.

Jeg prøver i mellomtiden med en full reset av boksen, så får vi se videre. Redd for at blir å sende boksen i retur.

Er heller ikke fornøyd med det oppskalerte SD-signalet fra boksen. Bildet blir litt grålig og diffust. Ser det spesiellt på tekst. CDC7000 via RGB scart har et mye bedre bilde, ser nesten ut som HD. Kan faktisk nesten, men bare nesten, sammenligne det med HD-bildet fra PVR-en. Jeg kan se at bildet er noe skarpere og klarere på HD fra PVR-en enn CDC7000 kan levere på SD.
    Har også testet med å bruke scart fra PVR-en og bildet der er helt forferdelig. Altfor skarpt med farger som brenner ut. Det hvite er ekstremt hvitt blant annet. Personer ser ut som de lider av ekstreme tilfeller av gulsott.
    Andre som har samme erfaring med SD-bildet fra boksen?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    952
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har også testet med å bruke scart fra PVR-en og bildet der er helt forferdelig. Altfor skarpt med farger som brenner ut. Det hvite er ekstremt hvitt blant annet. Personer ser ut som de lider av ekstreme tilfeller av gulsott.
    Du må slå av HD utgangen for å få RGB fra scarten, gjør du ikke det så vil du kun få video signalet som er ganske dårlig.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har vært i kontakt med kundesupport igjen og de kan bekrefte at slik jag beskriver at boksen oppfører seg skal det ikke være. Hva som er galt vet de ikke, men jeg venter på telefon fra en tekniker.
    Det virker nesten på meg som om den ene tuneren ikke fungerer.

Jeg prøver i mellomtiden med en full reset av boksen, så får vi se videre. Redd for at blir å sende boksen i retur.

Er heller ikke fornøyd med det oppskalerte SD-signalet fra boksen. Bildet blir litt grålig og diffust. Ser det spesiellt på tekst. CDC7000 via RGB scart har et mye bedre bilde, ser nesten ut som HD. Kan faktisk nesten, men bare nesten, sammenligne det med HD-bildet fra PVR-en. Jeg kan se at bildet er noe skarpere og klarere på HD fra PVR-en enn CDC7000 kan levere på SD.
    Jeg er generelt godt fornøyd med SD-bildet i 1080i fra boksen.
    Hudfager kan imidlertid bli litt for gule på mine "normale" hdmi instillinger på min Panasonic 50PX70. Har prøvd litt fram og tilbake, og hos meg fungerer "kjølig" modus på plasmaen klart best. Her blir farger og ikke minst hudfarger klart best. Bildene er generelt skarpe med dybde og minimalt med støy. Bruker en QED Qunex-P hdmi kabel fra pvr tuneren, og har 190 i signalstyrke på NRK.
    Ikke undervurder fordelen av å bruke en bra hdmi kabel. Jeg har også en Monster 1000 hdmi som jeg bruker fra Sony BDP-S1 Blue ray spilleren, og denne gir et enda bedre bilde( farger, kontrast og dybde).
    Mvh.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dennis
    Du må slå av HD utgangen for å få RGB fra scarten, gjør du ikke det så vil du kun få video signalet som er ganske dårlig.
    Det tenkte jeg ikke på. Skal test det, men nå var det jo egentlig ikke meningen å bruke scart noe mer. Måtte koble scarten opp igjen for å bruke TV-ens innebygde tekst-tv, da den innebygde tekst-tv generatoren i PVR-en mildest talt kan beskrives som elendig. Siden jeg ikke er førnøyd med det oppskalerte SD-bildet tenkte jeg også å sjekke om vanlig tv-bilde via scart er noe bedre.

Side 3 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •