Canal Digital - Elendig signal på TV3 !??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer Brainbug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Angry Canal Digital - Elendig signal på TV3 !??

Etter å ha kjørt nytt kanalsøk her om dagen fikk jeg både TV3 og Viasat4 inn, TV3 hadde riktignok elendig signal men det gikk fint når det var mørkt ute og mindre forstyrrelse.

Nå derimot ble det bare verre og verre, har nettopp vært ute og justert skåla så perfekt det går an med måleinstrument - alle kanalene gikk opp i signalstyrke, til ca. 90%, men ikke TV3! Til slutt ramlet det helt bort på nytt kanalsøk?!

Hva i all verden er galt med TV3? De andre kanalene (fra begge LNB) ligger nå på rundt 90% signalstyrke, mer enn jeg hadde da jeg gjorde det første søket og fant TV3 med nok styrke for å se på... Hva i all verden kan jeg gjøre for å få signal på TV3?? Det er den eneste kanalen med så dårlig signal at den ramler ut av lista, samtlige andre kanaler er knallbra. Er det noen andre som har dette problemet?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du et hode eller flere! Ville prøvd et annet hode,det hender at de fusker
    på enkelte frekvenser.
    Bruker selv Europaparabol å har ikke så sterke signaler som deg,men jeg har ingen problemer med å få inn disse kanalene på 1.gr vest å 5 øst.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen problem med TV3 eller Viasat 4 her. Ingen blocking eller andre tegn på svakt signal. Har derfor heller ikke sjekket signalstyrken.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Signalstyrken ser ut til å være den samme på alle kanalene her.(CD)

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tyder på at noe kan være galt med LNB'en din, Brainbug.

Har opplevd det samme selv at enkelte kanaler fikk svakt signal (spesielt hvis temperaturen ute var 0-5 grader) - men byttet LNB så ble alt bra.

Newcomer Brainbug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile Fant ut av problemet

Har to LNB-hoder ja. Det kan godt hende de er litt dårlig (billige greier), men etter en kjapp telefon til CD fant jeg ut hva som skjer:

TV3 ligger helt ytterst på sattellitten så skåla måtte stilles en god tanke mot vest ut av senter fra Thor! .. Da kom TV3 helt greit inn mens signalet på de andre kanalene gikk en tanke ned, TV3 ligger nå på 40-45% styrke mens de andre ligger rundt 80-85%.

Må være en enorm dings som henger der oppe når man må justere antenna for å få med seg ytterpunktene lol! ... Men det er altså løsningen for å få inn TV3 dersom mkan har en billig 90cm parabol og bor langt nord

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mmm, hørtes rart ut, men det var jo bra det løste seg.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Brainbug
    TV3 ligger helt ytterst på sattellitten så skåla måtte stilles en god tanke mot vest ut av senter fra Thor! .. Da kom TV3 helt greit inn mens signalet på de andre kanalene gikk en tanke ned, TV3 ligger nå på 40-45% styrke mens de andre ligger rundt 80-85%.

Må være en enorm dings som henger der oppe når man må justere antenna for å få med seg ytterpunktene lol! ... Men det er altså løsningen for å få inn TV3 dersom mkan har en billig 90cm parabol og bor langt nord
    "Ytterst på satellitten"??...
    Dette kan ikke stemme. En satellitt 36 000km over jordoverflaten tror jeg man trygt kan beskrive som en punktkilde... Dette høres mer ut som hvordan man skal få inn Sirius på 5 grader øst med sidemating..

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har jo likevell et signal på TV3 som ligger i grenseland hva motakere flest takler,en liten regnskur så tipper jeg du mister signaler.
    Jeg ville sjekka hodene slik flere i denne tråden anbefaler.Du har jo en litt større parabol enn meg å jeg bor langt nord i landet å har dobbelt så kraftig signal som deg.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Hei. Ville bare fortelle min erfaring, sånn til opplysning, hehe. Men jeg bor i Tromsø, har skål på 70 cm og 80m skadet kabel, ett hode da og signalstyrken er på 83. Hva det utgjør i prosent vet jeg ikke. Men da jeg hadde montør for å sette opp anlegget, kom ikke TvNorge inn.Samme hvordan vi stillte og søkte. Byttet hode og alt ok. Han sa, som flere over nevner at det kan være små feil,selv på et nytt hode, som fører til slike feil. Som for øvrig er umulig å oppdage før søk på tuner gjøres. Mye små-elektronkk inni lmb.
    Dette bare til opplysning, om noen opplever det samme.
    Men fint du har alle kanalene nå da. Nyt dem

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    "Ytterst på satellitten"??...
    Dette kan ikke stemme. En satellitt 36 000km over jordoverflaten tror jeg man trygt kan beskrive som en punktkilde... Dette høres mer ut som hvordan man skal få inn Sirius på 5 grader øst med sidemating..
    Det er flere satellitter på omtrent samme posisjon. Disse må ha en del avstand seg imellom for å unngå kollisjon. Dette påvirker styrke/kvalitet på signalet da man som regel bare bruker en transponder fra en satellitt når man stiller inn parabolen.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du får såpass dårlig signal kan du også prøve å vri LNB'en med eller mot klokka for å se om signalet endrer seg. Prøv også å holde i selve LNB'en og skyv "armen" den sitter i opp eller ned. Kan noen ganger bli slark i festet til armen slik at den "sklir" nedover - da mister man etterhvert signaler (måtte bytte skål hos en bekjent på grunn av dette for en stund siden - dette var på en Viasat-skål som fulgte med abonnementet).

Newcomer Ludolf sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tipper de mener at kanalen ligger i de høyeste frekvensene på en transponder. Jeg har samme problemet med EuroSport.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jpterj
    Det er flere satellitter på omtrent samme posisjon. Disse må ha en del avstand seg imellom for å unngå kollisjon. Dette påvirker styrke/kvalitet på signalet da man som regel bare bruker en transponder fra en satellitt når man stiller inn parabolen.
    hehe... la oss si de forskjellige Thor satellittene ligger 100m fra hverandre. Når så avstanden fra joroverflaten er 36 000km, kan du jo regne ut hvilken vinkelforskjell de 100m utgjør... ;-)

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ludolf
    Jeg tipper de mener at kanalen ligger i de høyeste frekvensene på en transponder. Jeg har samme problemet med EuroSport.
    Ytterst på satelitten = enden av frekvensspekteret. Ja, det høres langt mer fornuftig ut. Jeg tipper du har helt rett i at det er det de mener. :-)

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Ytterst på satelitten = enden av frekvensspekteret. Ja, det høres langt mer fornuftig ut. Jeg tipper du har helt rett i at det er det de mener. :-)
    Antenner er mer retningsbestemt desto høyere frekvensen er. Åpningsvinkelen blir mindre men forsterkningen høyere jo høyere frekvensen er. Nå kan det likegjerne være andre årsaker til at signalet blir dårligere på highband. Det kan være LNB,kabel,mottager,DiseqC switch og mye annet rart.

Når det hjelper med å justere antenna så er den enten ute av posisjon eller så justerer man slik at signaler fra nabosatellitter ikke forstyrrer like mye. Det siste kan være et potensielt problem dersom man benytter Twin LNB'er i kombinsjon med en dårlig isolert diseqC switch.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Thor II med dei fleste norske kanalane ligge på 0.77° West
    Thor III der dei har plassert TV3 ligge på 0.83° West

Så viss antenna er stillt inn med perfekt signal mot en kanal som ligge på Thor II så har den ikkje ideel innstilling for å ta imot signal fra Thor III.

Og når TV3 i tillegg er plassert på en transponder med høg frekvens så kan det bli trøbbel med signalstyrken sjølv om en før har fått inn alle dei norske kanalane med bra signal.

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfrode
    Thor II med dei fleste norske kanalane ligge på 0.77° West
    Thor III der dei har plassert TV3 ligge på 0.83° West

Så viss antenna er stillt inn med perfekt signal mot en kanal som ligge på Thor II så har den ikkje ideel innstilling for å ta imot signal fra Thor III.

Og når TV3 i tillegg er plassert på en transponder med høg frekvens så kan det bli trøbbel med signalstyrken sjølv om en før har fått inn alle dei norske kanalane med bra signal.
    Med små antenner har avstanden mellom Thor II og Thor III i praksis ingen ting å si. Årsaken er at en 90cm antenne som er 0.05 grader feiljustert kun vil gi 1/10 dB i tap.

Man må helt opp i 10 meter antenne for at det skal bli 1dB tap når antennen er maksimert mot ThorII eller ThorIII. Selv 1dB tap er relativt lite.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

-jeg sliter også med å få tv3n inn på min tuner.
    Jeg finner den ikke i det hele tatt når jeg tar ett kanalsøk.

Er det noen som vet frekvensen den skal sende på, da kan jeg stille den manuelt inn og så prøve å justere på tallerken?

Arnt

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av profbaltasar
    Hei

-jeg sliter også med å få tv3n inn på min tuner.
    Jeg finner den ikke i det hele tatt når jeg tar ett kanalsøk.

Er det noen som vet frekvensen den skal sende på, da kan jeg stille den manuelt inn og så prøve å justere på tallerken?

Arnt
    12226V Network=70 ProgID=1853

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •