Bytte av LNB på Nokia parabol

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bytte av LNB på Nokia parabol

Har pr i dag en CD satelitt pakke med:
    - Nokia 9321 og tilhørende paraboldisk med to stk LNBer (en for CD og en for Viasat - Sagem boks)

Planlegger å bytte til den nye HD PVR boksen til CD, og i den forbindelse tenkte jeg å bytte minst et av LNB hodene (eller begge).

Er det noen LNBer som er bedre egnet til denne typen paraboldisk?

Har noen erfaringer med spesielle merker?

Newcomer Gadgetfreak sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Momagel
    - Nokia 9321 og tilhørende paraboldisk med to stk LNBer (en for CD og en for Viasat - Sagem boks)

Planlegger å bytte til den nye HD PVR boksen til CD, og i den forbindelse tenkte jeg å bytte minst et av LNB hodene (eller begge).

Hadde kjøpt et hode som er på 0.1 db. Dette er hoder som egner seg best til HD sendinger og de tåler mer regn og tåke om dette kan være problem.
    Jeg hadde hoder på min som var på 0.3 og lå på mellom 82-86% signalstyrke. Etter jeg byttet til 0.1 hoder så er jeg nå på hele 96% styrke. Som sagt anbefaler deg/dere dette.:razz:

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Momagel

När du köper CD HD PVR box får du en Quad LNB (4 utgångar) samt 20m kabel på köpet.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av K.K.
    När du köper CD HD PVR box får du en Quad LNB (4 utgångar) samt 20m kabel på köpet.
    I norge også? Min lokale forhandler ville selge meg en ny dobbel LNB og kabel så synes det var rimelig dårlig gjort av den karen i såfall :/

Active oddk sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også bestilt HD PVR og med dette har det dukket opp et problem ang dobbel LNB og to kabler inn. Har skjult anlegg og kun 20mm rør til antennekabel. Hvordan i hule skal jeg få frem to kabler i den når det var vanskelig nok med en?? Finnes det en spesialcoax med dobbel leder eller noe? Hvis ikke har jeg et problem

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oddk
    Jeg har også bestilt HD PVR og med dette har det dukket opp et problem ang dobbel LNB og to kabler inn. Har skjult anlegg og kun 20mm rør til antennekabel. Hvordan i hule skal jeg få frem to kabler i den når det var vanskelig nok med en?? Finnes det en spesialcoax med dobbel leder eller noe? Hvis ikke har jeg et problem
    Skal du benytte funksjonaliteten med to tunere så må du trekke to kabler.

Alternativt så kan du muligens kun koble til en tuner men da vil du sannsynligvis ikke kunne benytte PVR'en til noe annet enn timeshift og opptak fra den kanalen du faktisk ser på.

Det finnes nye LNB standarder (SaTCR) hvor man kan seriekoble 4 mottagere/tunere på samme kabel. Disse er ikke helt vanlige enda men det kommer nok etterhvert. Eldre mottagere vil sannsynligvis kunne oppgraderes til å styre slike LNB'er siden det benyttes DiseqC kommandoer for å konfigurere LNB'ene. Om CD's HD-PVR støtter en slik LNB er jeg usikker på.
    Tror faktisk nye Viasat bokser støtter SaTCR LNB typen.
    Digitalt.TV :: Flerbruger guide
    LNB SaTCR lnb op til 4 receiver i serie.

Active oddk sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det står ihvertfall ikke noe i i manualen til HD PVR at den støtter SaTCR LNB. Har avbestilt i påvente av en annen løsning.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke selv CD sin tuner, men det skal vel vare likt for alle HD tunere vel.

Jeg har en kathrein 910 usf hd og en Opticum 7700 cicx hd som jeg driver å teste her, har slengt på min parabol en Golden Interstar Twin LNB HD ready
    og bege mine receivere fungerer utmerket på HD kanaler ( har ikke cd sine kanaler) testet med Swiss HD 1 kanal, og Premiere hd, discovery hd på astra

Hvis du Googler sider fra Norge på Golden Interstar Twin LNB så finer du noen som selger den i norge også.

Ja støytall er viktig nå i dise dager, det Gadgetfreak sier er også riktig
    da jeg byttet fra en Invacom Singel 0.3 db til Golden Interstar Twin LNB 0.2 db
    merka jeg en signal økning på 9% fra 86 til 95% nå som jeg bruker 0.2 db

bobi

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oddk
    Det står ihvertfall ikke noe i i manualen til HD PVR at den støtter SaTCR LNB. Har avbestilt i påvente av en annen løsning.
    Hva med å bruke 6mm coax, silikonbassert. Kan garantere du får i alle fall 2 slike inn i 20mm rør. Disse coax-kablene bruker nå å være standard utvalg i de fleste vanlige el-butikker.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gadgetfreak
    Hadde kjøpt et hode som er på 0.1 db. Dette er hoder som egner seg best til HD sendinger og de tåler mer regn og tåke om dette kan være problem.
    Jeg hadde hoder på min som var på 0.3 og lå på mellom 82-86% signalstyrke. Etter jeg byttet til 0.1 hoder så er jeg nå på hele 96% styrke. Som sagt anbefaler deg/dere dette.:razz:
    Det er ingen LNB/hoder som er beregnet bedre til HD signaler enn andre så fremt de er av universaltypen.
    Enten har en signal eller ikke enten det er HD eller standard signal.
    Å støytallene skal en ikke se seg blindt på,ved skifte av LNB så er det nok at hodet vries noen mm eller kommer lengere fram eller tilbake i LNB holderen nok til at signalet blir verre eller bedre.
    På QXL så selges det slike HD klare LNB,bare tull.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    Skal du benytte funksjonaliteten med to tunere så må du trekke to kabler.

Alternativt så kan du muligens kun koble til en tuner men da vil du sannsynligvis ikke kunne benytte PVR'en til noe annet enn timeshift og opptak fra den kanalen du faktisk ser på.

Det finnes nye LNB standarder (SaTCR) hvor man kan seriekoble 4 mottagere/tunere på samme kabel. Disse er ikke helt vanlige enda men det kommer nok etterhvert. Eldre mottagere vil sannsynligvis kunne oppgraderes til å styre slike LNB'er siden det benyttes DiseqC kommandoer for å konfigurere LNB'ene. Om CD's HD-PVR støtter en slik LNB er jeg usikker på.
    Tror faktisk nye Viasat bokser støtter SaTCR LNB typen.
    Digitalt.TV :: Flerbruger guide
    LNB SaTCR lnb op til 4 receiver i serie.
    Jeg har Viasat sin HD-PVR og kan bekrefte at den støtter SaTCR, ikke prøvd selv, men skal fungere ifølge manualen. Når det gjelder å kun koble en coax til en inngang, prøvde jeg dette første dagen for å slippe å bytte LNB'er, det som skjedde da var at bare annenhver kanal virket. Alt etter hvilken som sto på når jeg skrudde av og på mottakeren. Vet ikke om det var fordi LNB kun var koblet til en inngang eller om det var fordi at det var ett gammelt LNB hode med 0,7 Db.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •