Installasjonsproblemer Canal Digital

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Active DIY Mekkern sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Installasjonsproblemer Canal Digital

Har fått til gards en canal dogotal tallerk hos mine foreldre, men for et makkverk å få på gli.

Det fulgte med et hode med 4 tilkoblinger, samma hvilken av disse jeg bruker ?
    Kabel vil bli målt å sjekket idag.
    Bruker beeper fra biltema, men til liten nytte. Hvordan kan jeg vite at hodet er iorden ?
    Så til det STORE spørsmålet.
    Hvor mange grader MÅ man ha med frisikt, for her er det trær i veien ?
    For jeg regner med at de er godt under talerkenens synsvinkel. Men noen som har tydelige tall å komme med her ?
    Får utslag på et STORT tre, men dette ligger et stykke øst for rett sør. Alle tips er hjertelig velkommen til å fullføre min første parabolmontasje. For jeg er ikke langt fra å gi opp etter, utallige timer i kulden.

Holder til i Haugesund.

ca 10 grader vest for SØR.
    og at tallerken står ca 7 grader bakoverlent i forhold til i vater.

Burde ikke dette være et bra utgangspunkt ?

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Motorsag og kompass :-D
    Har dårlig erfaring med den biltemabippen, den skriker på allt..
    husk også at satelitten ligger forskjøvet i forhold til 0 merdianen og ikke nord/syd (sikkert ikke riktig skrevet men meningen er der :-D )

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DIY Mekkern
    Har fått til gards en canal dogotal tallerk hos mine foreldre, men for et makkverk å få på gli.

Det fulgte med et hode med 4 tilkoblinger, samma hvilken av disse jeg bruker ?
    Kabel vil bli målt å sjekket idag.
    Bruker beeper fra biltema, men til liten nytte. Hvordan kan jeg vite at hodet er iorden ?
    Så til det STORE spørsmålet.
    Hvor mange grader MÅ man ha med frisikt, for her er det trær i veien ?
    For jeg regner med at de er godt under talerkenens synsvinkel. Men noen som har tydelige tall å komme med her ?
    Får utslag på et STORT tre, men dette ligger et stykke øst for rett sør. Alle tips er hjertelig velkommen til å fullføre min første parabolmontasje. For jeg er ikke langt fra å gi opp etter, utallige timer i kulden.

Holder til i Haugesund.

ca 10 grader vest for SØR.
    og at tallerken står ca 7 grader bakoverlent i forhold til i vater.

Burde ikke dette være et bra utgangspunkt ?
    Det skal være det samme hvilken utgang du benytter på LNB. Ekstra utgangene benyttes kun dersom du skal koble til flere mottagere.

Retningen mot Thor satellittene sett fra Haugesund er ca. 7 grader vest for syd. Elevasjonsvinkelen er ca. 22.4 grader. Solen står nesten i samme posisjon kl. 13:15-13:16 denne uken.
    Javascript for antenna lookangles calculations

Har du skygge på antennen da så vil det ikke fungere. Hvis du ikke er der selv så kan kanskje få noen til å ta et bilde med mobilen. Vha. solen er det også litt lettere å finne en god plassering av antenna uten å starte storhogst...

Det virker kanskje som om antennen din er vel mye bakoverlent. Husk også på at 1 grad feiljustering kan være nok til at du ikke får noe signal.

Hvis du skal være sikker på at et tre ikke står i veien (ut fra høyden) så må ikke treet være høyere enn ca. halvparten av avstanden til treet.
    Elevation of Obstacle Calculator

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tusen takk

Den sol guiden va jo svært nyttig, så får eg sjekka den. Og ta vinklane itte jobb idag, å håpa det funke. hvis ikkje duge sikkert dynamitt ;-)

Motorsag,kompass, tidligere parabolplassering til leietaker,Biltema beeper, justering å justering å justering er allerede prøvd......

Men gir stadig ikke opp

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sola skinner for fullt på tallerken, min far la ei lekte fra tallerken mot sola. Slik at jeg kan peile samme kursen som sola hadde kl 13:15, selv om den allerede stod i veldig korrekt retning. Eller var det kun elevasjons-vinkelen som kunne sjekkes på dette tidspunkt ?

I tillegg lurer jeg på om det er noen metode for å teste LNB ?? Virker jo som disse pleier være iorden, så regner ikke den som et problem.

22.4 grader på skalaen bakpå opphenget da, i tillegg, så skulle dette se lovende ut , håper jeg. Såfremt festet står i vater.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du sjekket så du ikke har kortsluttning i pluggen. Det har jeg vært borti.
    Drev på å styrte i flere timer til jeg fant ut at en tynn tynn tråd fra skjermen hadde lurt seg mot midtlederen.ops:

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    Retningen mot Thor satellittene sett fra Haugesund er ca. 7 grader vest for syd. Elevasjonsvinkelen er ca. 22.4 grader. Solen står nesten i samme posisjon kl. 13:15-13:16 denne uken.
    Utfra dette, hvilken vinkel vil selve tallerken ha i forhold til horisontalt ?

Mnja, da var jeg på vei til et nytt forsøk, snakkes senere

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate Troeen sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fra bilde nr 1 til bilde nr 5, kan du se om du har gjort coax kabelen riktig
    Coax Kabel

Troeen

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er bildet på plass ;-) midt mellom 22 og 23 grader på skalaen, og ca 6-8 grader vest på kompasset i forhold til sør.
    Tok turen inn i stua, og alt var flotte greier. 70-85% på kvalitet og signal, bildet er der, kjempe greier.
    For første gang i TV ens historie, så har mine foreldre fått et klart TV bilde :-) E jo heilt fantastisk

TUSEN TAKK FOR ALLE TIPS.

Angående det med Coaxen, så takk for tips igjen, men vet hvor fort det er å få en liten og usynlig kordel til å kortslutte mot senterlederen fra skjerm. Derfor bruker jeg multimeter for å sjekke dette , når det kan være mulig feilkilde.

Intermediate Troeen sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da kan du trykkt klappe deg selv på skulderen og si NÅ var jeg flink