Signal borte i mildvær :S

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Signal borte i mildvær :S

Hei. Jeg har et rart problem som jeg ikke ser andre har tatt opp. Jeg har CD med den nye HD-tuneren. Har hatt parabol i flere år og nettop byttet til et rent CD family abb. Fikk montør på døren som satte alt i hop og det var klart og fint. :-D Så skjer det utenkelige - signalene blir borte i mildvær.:-| Blir temp ute mer enn o grader, begynner Nrk-kanalene å svikte. Så følger de andre slag i slag. Har (i minus - hehe ) en signalstyrke på rundt 70.
    Parabolen står ca 90meter fra huset. Noen som har en løsning? Desperat her.

Kan også legge til at når dette skjer,står det på skjermen at 'mottatt signal for dårlig'.
    Klikker meg da inn på signalskjekk, hvor det kommer opp følgende. 'Finner ikke starttransponder' og signal viser 0.
    Om jeg derimot går på kanalsøk, viser styrken 70-72. Klikker jeg nå på signalskjekk kommer det opp 'Fant starttransponder' og signalet er på 70-72. Kvalitet står på god. Likevel, skal jeg se på kanalen er signalstyrken for svak. Hjelpes den som kan...

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    90 meter fra huset, da tipper jeg at du er helt i grenseland for overføring av det signalet, og lavere temperatur gjør at metall leder bedre...
    Har sett dette fenomenet på lange tp-strekk utendørs også (ja, det er ikke helt stuerent, men folk gjør det likevel) hvor man har bra link og lite pakketak på vintern, men så fort temperaturene øker blir det bortimot ubrukelig.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oki men det er bare det at det har jo fungert helt supert i flere år. Og med en signalstyrke på 80 sa motøren det var signal i massevis. Så litt rart. Har også satt på en linjeforsterker. Men lurer på om det kan være skade på kabel, at det kommer fukt inn i mildvær..:?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet ditt er å forsyne LNB med nok strøm og styresignaler for blant annet switching mellom vertikal og horisontal polaritet eller høy og lav frekvens. Og ja, situasjonen forverres med varmere vær. Bytt ut kabelen med en bedre og problemet er løst. Vet du om det RG6 eller RG11 som er brukt?

Men før du begynner å rote med ledningen, ville jeg bare prøvd en ny LNB. Det kan være den som har begynt å fuske.
    Hvis det er mulighet å øke LNB-spenning på tuner, så skal den stå på max.
    Kabelen kan være skadet som du sier, men mest sannsynlig er den bare svekket etter tidens tann, derfor opplevde du ikke disse problemene før.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for det svaret. Høres ut som du vet hva du snakker om Pga lang avstand fikk jeg en spesielkabel, det er verker RG11 eller RG6. Denne en myye tykkere og må ha spesielle overganger til vanlig koaks inn til huset. Men denne har ligget i jorda (delvis) i mange år så kanskje er det slik du sier. LNB er helt nytt.
    Men hvilken kabel skal jeg gå for da om jeg bytter? RG11 eller RG6. Er det tykkelsen som er forskjell?

Intermediate Troeen sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har du en gammel tuner ligende. så ville jeg ha prøv den også om den har samme problem er på den som den ny HD tunern din.

Det kan faktisk være at den HD tuneren din som kansje lager problemet selv...
    men det problemet kan du få svar på med en gammel tuner.

kan også være LNB som ikke helt 100% bra selv om det er nytt.

Troeen

Intermediate atle99 sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    921
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ett lignende problem i mitt nye hus. 67-70% på tv2 men bare 49-52% på feks nrk1 og 2. Parabolen er to hoders og ser solid festet ut. Noe jeg kan prøve?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ac9000
    Tusen takk for det svaret. Høres ut som du vet hva du snakker om Pga lang avstand fikk jeg en spesielkabel, det er verker RG11 eller RG6. Denne en myye tykkere og må ha spesielle overganger til vanlig koaks inn til huset. Men denne har ligget i jorda (delvis) i mange år så kanskje er det slik du sier. LNB er helt nytt.
    Men hvilken kabel skal jeg gå for da om jeg bytter? RG11 eller RG6. Er det tykkelsen som er forskjell?

Det er demping eller motstand om du vil som er forskjell på de to kablene, og dermed også tykkelse. Grovt sett kan du si at RG11 er 11mm tykk, og bedre enn RG6 som er ca 6mm tykk. Men når du sier du allerede har tykk kabel med overganger så har du i allfall RG11 om ikke mer! Og da skal den egentlig holde i massevis til 90 meter. Og forhåpentligvis er det brukt en fettfyllt kabel. Disse kan ligge nedgravd i både 20 og 30 år, og selv om det går hull på isolasjonen, så forhindrer fettet at det kommer vann inn. Hvis du tar en nærmere titt på kabelen, så skal det mest sannsynlig være skrevet på eller stampet inn navn og nummer. Det kan du google, så finner du produsent og datablad.

Men siden jeg tror kabelen er ok, så ville jeg nå tatt en titt på overgangene og alle plugger. Er disse teipet og beskyttet mot vær og vind? Hvis det kommer vann inn her så er det problemer med en gang. Det beste er å åpne de og se etter irr. Helst skal du spraye de med elektrospray, fylle de med vaselin, og teipe de med selvvulkaniserende teip, men en ting om gangen her
    Og som nevnt, LNB kan fuske selv om den er ny.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Troeen
    har du en gammel tuner ligende. så ville jeg ha prøv den også om den har samme problem er på den som den ny HD tunern din.

Det kan faktisk være at den HD tuneren din som kansje lager problemet selv...
    men det problemet kan du få svar på med en gammel tuner.

kan også være LNB som ikke helt 100% bra selv om det er nytt.

Troeen

Jeg har 2 tunere, og det er det samme på begge to. Har også byttet LNB og det er det samme :S

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arctic
    Det er demping eller motstand om du vil som er forskjell på de to kablene, og dermed også tykkelse. Grovt sett kan du si at RG11 er 11mm tykk, og bedre enn RG6 som er ca 6mm tykk. Men når du sier du allerede har tykk kabel med overganger så har du i allfall RG11 om ikke mer! Og da skal den egentlig holde i massevis til 90 meter. Og forhåpentligvis er det brukt en fettfyllt kabel. Disse kan ligge nedgravd i både 20 og 30 år, og selv om det går hull på isolasjonen, så forhindrer fettet at det kommer vann inn. Hvis du tar en nærmere titt på kabelen, så skal det mest sannsynlig være skrevet på eller stampet inn navn og nummer. Det kan du google, så finner du produsent og datablad.

Men siden jeg tror kabelen er ok, så ville jeg nå tatt en titt på overgangene og alle plugger. Er disse teipet og beskyttet mot vær og vind? Hvis det kommer vann inn her så er det problemer med en gang. Det beste er å åpne de og se etter irr. Helst skal du spraye de med elektrospray, fylle de med vaselin, og teipe de med selvvulkaniserende teip, men en ting om gangen her
    Og som nevnt, LNB kan fuske selv om den er ny.
    Oki.Har skjekket kabelen nå. Det er en "Commscope 11E (PV)P" står det på. Finner den ikke på nett men noen som ligner.Tror ikke heller det er selve kabel, for den ligger på bakken under snø,og skulle ikke få noen reaksjon om det er 2 + grader eller 1 -..
    Har faktisk 3 skjøter.Pga snø, ble denne hovedkabel for kort til den nye LNB som der gjorde montør en skøyt på 1 meter ca fra LNB til hovedkabel.Disse ble satt inn med fett som du sier. Videre går hovedkabel til huset, hvor neste skøyt er. Denne så ikke montøren på, men den ligger uten noen fett eller teip.Men jeg har et plastrør som henger på vennen i bue på ca 1 m. I midten der er skøten som går over i tynn kabel som fører inn i huset til en koblingsboks, og derfra til tuner.Har skjekket den kabelen for og kuttet begge ender for å være sikker.Kan det likevel tenkes at det er fukt her, selv om det ikke visers med irr? Hvor langt bør jeg kutte av? Og hvordan mener du jeg går frem med silikonspray og vaselin.Hørtes profft ut. Sorry mange dumme spørsmål :S

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ac9000
    Oki.Har skjekket kabelen nå. Det er en "Commscope 11E (PV)P" står det på. Finner den ikke på nett men noen som ligner.Tror ikke heller det er selve kabel, for den ligger på bakken under snø,og skulle ikke få noen reaksjon om det er 2 + grader eller 1 -..
    Har faktisk 3 skjøter.Pga snø, ble denne hovedkabel for kort til den nye LNB som der gjorde montør en skøyt på 1 meter ca fra LNB til hovedkabel.Disse ble satt inn med fett som du sier. Videre går hovedkabel til huset, hvor neste skøyt er. Denne så ikke montøren på, men den ligger uten noen fett eller teip.Men jeg har et plastrør som henger på vennen i bue på ca 1 m. I midten der er skøten som går over i tynn kabel som fører inn i huset til en koblingsboks, og derfra til tuner.Har skjekket den kabelen for og kuttet begge ender for å være sikker.Kan det likevel tenkes at det er fukt her, selv om det ikke visers med irr? Hvor langt bør jeg kutte av? Og hvordan mener du jeg går frem med silikonspray og vaselin.Hørtes profft ut. Sorry mange dumme spørsmål :S
    Ingen dumme spørsmål, bare dumme svar, og nå havner jeg snart i siste kategori, for jeg begynner å gå tom for forslag her... ops:
    Fant ingenting på kabelbetegnelsen 11E, men hvis den er rundt 10-11mm utvendig, så er det en såkalt RG11 kabel, og hører hjemme en plass i F11 serien til commscope her: CommScope ::: Broadband ::: Support/Documentation/Spec Sheets/Coax
    Dette er gode kabler (har en på godt over 200 meter selv) men det er litt forskjellig bruksområde på de som du kan se av listen.

Skjøtene du har virker greie, og er det ikke irr i de, så er alt i orden. Men for sikkerhets skyld kan du åpne den som lå i et rør og spraye med elektronikkspray eller verktøykasse på boks. Silikonspray ville jeg ikke brukt. Ønsker du å mantle om kan du bare klippe av rett ved siden av pluggen. Ser kabelen blank og fin ut, så behøver du ikke ta vekk mer. Men jeg tror som sagt ikke det vil hjelpe så mye. Det jeg derimot vet helt sikkert er jo flere skjøter jo større tap, og hvis problemene dukket opp etter den siste skjøten ved LNB, så kan det tenkes at det var den som gjorde signalet marginalt dårligere, og dermed ligger helt i grenseland.

Jeg så du nevnte du hadde montert forsterker. Hvor står denne plassert på kabelen? Hvis den står i huset eller ved tuner er den tilnærmet bortkastet og kan gjøre vondt verre. Helst bør den stå mitt på kabelen, eller til nød ved LNB.
    Har du prøvd uten?

Men siden du har hatt montør, så ville jeg kontaktet han å spurt om hjelp hvis du ikke skulle få det i orden.

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom det kun oppstår i mildvær så kan det kanskje være at det oppstår kondens inne i LNB'en ? Hvis det oppstår kondens inne i LNB'en så vil det føre til store problemer. Kondens oppstår som regel rundt 0 grader.

Dersom det er selve signalnivået som er for lavt så kan det hjelpe med en linjeforsterker.

Det er interessant å vite om alle kanaler mangler eller om noen faktisk fungerer.

Sjekk f.eks.
    TV2 - Horisontal Highband
    TV2 Zebra - Vertikal lowband
    BBC World - Horisontal lowband
    Scandinavia Satellite Radio - Vertikal highband

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du en "paraply" over LNB hodet ? Ville forsøke meg med det....
    Linjeforsterker har han på siger han....

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    Dersom det kun oppstår i mildvær så kan det kanskje være at det oppstår kondens inne i LNB'en ? Hvis det oppstår kondens inne i LNB'en så vil det føre til store problemer. Kondens oppstår som regel rundt 0 grader.

Dersom det er selve signalnivået som er for lavt så kan det hjelpe med en linjeforsterker.

Det er interessant å vite om alle kanaler mangler eller om noen faktisk fungerer.

Sjekk f.eks.
    TV2 - Horisontal Highband
    TV2 Zebra - Vertikal lowband
    BBC World - Horisontal lowband
    Scandinavia Satellite Radio - Vertikal highband
    Interesant det ja... Ny LNB jo... De kanalene som først faller bort er TvNorge og Tv2. Playhous Disney faller også fort ut. Så kommer alt fra Nrk. osv....

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Har du en "paraply" over LNB hodet ? Ville forsøke meg med det....
    Linjeforsterker har han på siger han....
    Har paraply ja. Men jeg har faktisk en gammel antenne i metall :S Montør mente den dugde best.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arctic
    Ingen dumme spørsmål, bare dumme svar, og nå havner jeg snart i siste kategori, for jeg begynner å gå tom for forslag her... ops:
    Fant ingenting på kabelbetegnelsen 11E, men hvis den er rundt 10-11mm utvendig, så er det en såkalt RG11 kabel, og hører hjemme en plass i F11 serien til commscope her: CommScope ::: Broadband ::: Support/Documentation/Spec Sheets/Coax
    Dette er gode kabler (har en på godt over 200 meter selv) men det er litt forskjellig bruksområde på de som du kan se av listen.

Skjøtene du har virker greie, og er det ikke irr i de, så er alt i orden. Men for sikkerhets skyld kan du åpne den som lå i et rør og spraye med elektronikkspray eller verktøykasse på boks. Silikonspray ville jeg ikke brukt. Ønsker du å mantle om kan du bare klippe av rett ved siden av pluggen. Ser kabelen blank og fin ut, så behøver du ikke ta vekk mer. Men jeg tror som sagt ikke det vil hjelpe så mye. Det jeg derimot vet helt sikkert er jo flere skjøter jo større tap, og hvis problemene dukket opp etter den siste skjøten ved LNB, så kan det tenkes at det var den som gjorde signalet marginalt dårligere, og dermed ligger helt i grenseland.

Jeg så du nevnte du hadde montert forsterker. Hvor står denne plassert på kabelen? Hvis den står i huset eller ved tuner er den tilnærmet bortkastet og kan gjøre vondt verre. Helst bør den stå mitt på kabelen, eller til nød ved LNB.
    Har du prøvd uten?

Men siden du har hatt montør, så ville jeg kontaktet han å spurt om hjelp hvis du ikke skulle få det i orden.
    Den linjeforsterkeren står faktisk inne i huset, 5 m fra tuner. Den gjorde et godt hopp på signalet, men jeg fikk beskjed om å montere den i skøyt ved LNB. Det skal jeg gjøre i morgen.
    Skal jeg ha få skøyter, må jeg nesten ha ny kabel da. :P

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei igjen. Nå har jeg undersøkt og hatt oppe å sett på skøtene, og det viser seg faktisk at det har kommet vann inn i hovedkabel ved antennenn. Dette ganske mye også. Hadde en switsh der før som falt ut av beskyttelsesbokssen,og gikk full av vann. Ved bytte tok jeg vekk en god del, ca 20 cm der vann var kommet inn.Trodde dette var ok,men ved nærmere undersøkelser var det mer. Har nå fjernet 2 meter og ennå er ikke kabel ok. Men klarer ikkke ta vekk mer for resten er under snø. Men med forsterker i denne overgang gav meg 110 i signalstyrke. Så må det bare holde til våren og jeg kan dra etter med mer kabel.Takker for all hjelp så langt. Dere er topp!

Intermediate Troeen sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    godt at du fant problemet