NRK-mottak bare via satelitt

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

NRK-mottak bare via satelitt

Jeg tar i mot NRK gjennom vanlig VHF-antenne, men har i tillegg et SAT-anlegg med 4 LNB'er (Thor, Sirius, Hotbird og Astra). Jeg har en Samsung-tuner uten noen smartkort (eller hva de heter) fordi jeg ikke har hatt interesse for annet enn gratiskanalene.

Nå som VHF-nettet slukker: Kan noen forklare meg på enkel måte hvordan jeg går frem for å ta inn NRK (jeg driter i TV2 foreløpig) på dette anlegget, UTEN at det er nødvendig med noe kort?

Jeg er SVÆRT takknemlig for tips, for det er tydelig at det er noe elementært jeg ikke har skjønt her.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    207
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du oppfyller riktig kriterier, så kan dette være en mulighet å slippe å betale så mye:

NRK

eller

nrk

men kort kommer du ikke utenom.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thhomas
    Hvis du oppfyller riktig kriterier, så kan dette være en mulighet å slippe å betale så mye:

NRK

eller

nrk

men kort kommer du ikke utenom.
    I og med at du idag kan motta NRK via vanlig antenne, oppfyller du sannsynligvis ikke kriteriene vist til her, da du antagelig har dekning fra det digitale bakkenettet.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bor i svarteste Oslo, så jeg er nok ikke aktuell for de tilbudene der.

Da synes jeg hele denne digitale bakkenetthistorien er nokså utrolig. Jeg vil tippe at de aller fleste mennesker egentlig er helt fornøyd med det TV-tilbudet som finnes i dag. Mot å betale en nokså betydelig sum penger, både engangs og løpende, vil de færreste få noen påtakelig "merglede" gjennom det nye nettet.... men det er en annen diskusjon.

Det er altså ikke mulig å få inn NRK 1, 2 og 3 over satelitt? Men NRK Tegnspråk, samiiradio (?) og annen mainstream sendes jo ukryptert..? Var det ikke en ide - også i et miljøperspektiv (tenker på behovet for nye bokser) - å gjøre det?

Årsaken til at jeg ikke er så begeistret for å benytte kortløsninger, er at jeg har hatt meget dårlige erfaringer med dem. Hadde en gang et CD-kort, som jeg aldri fikk til å bruke. I stedet fikk jeg mye spetakkel med CD, faktureringskrav etc etc. Det frister ikke til gjentakelse.

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bjornas
    Bor i svarteste Oslo, så jeg er nok ikke aktuell for de tilbudene der.

Da synes jeg hele denne digitale bakkenetthistorien er nokså utrolig. Jeg vil tippe at de aller fleste mennesker egentlig er helt fornøyd med det TV-tilbudet som finnes i dag. Mot å betale en nokså betydelig sum penger, både engangs og løpende, vil de færreste få noen påtakelig "merglede" gjennom det nye nettet.... men det er en annen diskusjon.

Det er altså ikke mulig å få inn NRK 1, 2 og 3 over satelitt? Men NRK Tegnspråk, samiiradio (?) og annen mainstream sendes jo ukryptert..? Var det ikke en ide - også i et miljøperspektiv (tenker på behovet for nye bokser) - å gjøre det?

Årsaken til at jeg ikke er så begeistret for å benytte kortløsninger, er at jeg har hatt meget dårlige erfaringer med dem. Hadde en gang et CD-kort, som jeg aldri fikk til å bruke. I stedet fikk jeg mye spetakkel med CD, faktureringskrav etc etc. Det frister ikke til gjentakelse.
    Jeg tror ikke NRK vil at NRK skal kunne mottas over store deler av Europa. De kan risikere rettighetesprobldemer og den risikoen ønsker de trolig ikke å ta.

Jeg vet ikke om det hjelper deg men du kan motta alle NRKs TV kanaler og radiokanaler i det digitale bakkenettet uten smartkort. Det du trenger er en dekoder , PC med DVB-T kort eller en TV med innebygd DVB-T og støtte for MPEG4 video og MPEG4 HE-AAC lyd.

Velger du dekoder (koster kr.1000) så kan du også helt gratis få med smartkort som gir TV2 og muligens lokaltv. Dette gratiskortet koster ikke noe i anskaffelse og det er heller ingen årlige avgifter. Det er mye som tyder på at TV2 blir betaltv fra 2010 slik kanalene RiksTV sender allerede er (men det er en annen sak).

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som sagt, kjøp deg en bakkenett-dekoder til en tusenlapp, så får du NRK tv og radio uten noe kort eller abb. Verre er det ikke.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Arctic, det er nok beste løsningen. Men da blir det to bokser i stedet for én i en trang leilighet. Hos WAF'en!

For ikke å komplisere diskusjonen har jeg (også) en stue-PC med et Hauppauge PVR-500 SAT-kort. Men det er bare DVB-S, ikke også DVB-T? Evt finnes det noen kort som både er DVB-S og DVB-T?

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bjornas
    Arctic, det er nok beste løsningen. Men da blir det to bokser i stedet for én i en trang leilighet. Hos WAF'en!

For ikke å komplisere diskusjonen har jeg (også) en stue-PC med et Hauppauge PVR-500 SAT-kort. Men det er bare DVB-S, ikke også DVB-T? Evt finnes det noen kort som både er DVB-S og DVB-T?
    Hauppauge HVR-3000 og Hauppauge HVR-4000. Komplett selger begge men har tydeligvis bare HVR-4000 inne nå.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mente selvfølgelig; HUSK WAF'en!