Parabolhjelp til nybegynner

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Parabolhjelp til nybegynner

Hei!
    Vi har akkurat overtatt et hus hvor det var en parabol på taket og tunere i stua. Jeg har aldri "tatt" i en parabol før og lurer litt på hvordan jeg skal gå frem for å få liv i den.

Jeg har tenkt å bestille et lite abonnement hos Canal Digital, men det hadde også vært artig å få inn gratis kanaler fra utlandet. Har forstått dette er mulig.

Vi har en Luxor MAC 5 CS Stereo Satelite Receiver og en Luxor ACU Antenna Control Unit 5151 samt en Canal Digital CDC 5050 tuner. Parabolen tror jeg er en Luxor modell, men størrelse og type må jeg sjekke i morgen.

Trenger parabolen (disken og antenna - LMB?) strøm for å funke (går utifra det). Hvor får den strøm fra?

Er det vanlig å ha motor for å kunne styre retningen på parabolen fra stua? Jeg mistenker at noen av boksene er til dette da det går en ledning med 4-5-6 ledere + coax inn i parabolen. (Selve coax'en er nå byttet ut med en ny coax kabel rett fra antennehodet og til Canal Digital boksen).

Med Canal Digital boksen får jeg signalstyrke på mellom 5 og 9%. Den gir også beskjed om at den ikke finner noen kanaler.

Må jeg ha kort i dekoderen for at den skal finne noe? Den gir nå beskjed om Intet signal. Når jeg får et slikt kort, vil det sansynligvis bare "funke" da eller må jeg stille inn disken? Mener den står ganske sydlig rettet i dag.

For å få inn gratiskanaler, må man da også ha kort i Canal Digital boksen? Eller er disken plassert i feil retning?

Beklager mange elementære spørsmål her, men håper noen kan hjelpe en nybegynner på vei.

Hilsen Andreas

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wodfer
    Hei!
    Vi har akkurat overtatt et hus hvor det var en parabol på taket og tunere i stua. Jeg har aldri "tatt" i en parabol før og lurer litt på hvordan jeg skal gå frem for å få liv i den.

Jeg har tenkt å bestille et lite abonnement hos Canal Digital, men det hadde også vært artig å få inn gratis kanaler fra utlandet. Har forstått dette er mulig.

Vi har en Luxor MAC 5 CS Stereo Satelite Receiver og en Luxor ACU Antenna Control Unit 5151 samt en Canal Digital CDC 5050 tuner. Parabolen tror jeg er en Luxor modell, men størrelse og type må jeg sjekke i morgen.

Trenger parabolen (disken og antenna - LMB?) strøm for å funke (går utifra det). Hvor får den strøm fra?

Er det vanlig å ha motor for å kunne styre retningen på parabolen fra stua? Jeg mistenker at noen av boksene er til dette da det går en ledning med 4-5-6 ledere + coax inn i parabolen. (Selve coax'en er nå byttet ut med en ny coax kabel rett fra antennehodet og til Canal Digital boksen).

Med Canal Digital boksen får jeg signalstyrke på mellom 5 og 9%. Den gir også beskjed om at den ikke finner noen kanaler.

Må jeg ha kort i dekoderen for at den skal finne noe? Den gir nå beskjed om Intet signal. Når jeg får et slikt kort, vil det sansynligvis bare "funke" da eller må jeg stille inn disken? Mener den står ganske sydlig rettet i dag.

For å få inn gratiskanaler, må man da også ha kort i Canal Digital boksen? Eller er disken plassert i feil retning?

Beklager mange elementære spørsmål her, men håper noen kan hjelpe en nybegynner på vei.

Hilsen Andreas
    Hadde en Mac5 en gong tidligt på 90 tallet og tror at det er den som styrer motoren på antennen,når det gjelder CD så sett boksen på BBC World (fri kanal) og prøv at flytte på parabolen,tror der er pil høgre&venstre,husker ikkje helt er lenge sia ej hadde den selv,kansje ant høgre/venstre..Lykke til

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wodfer
    Hei!

Hilsen Andreas

Har du selv skaffet deg CDC-5050 eller fulgte den med huset ?

Grunnen til at jeg spør er at de motoriserte systemene med analoge mottagere som regel ikke hadde universal LNB. Da må man bytte LNB. Jeg har også brukt Luxor tidlig på 90-tallet. Da med en Fibo antenne (beste antenne som finnes).
    Fibo antenna information

Jeg benytter fortsatt Fibo antenner (55cm,90cm og 120cm) med universal LNB. Motor styres en Salora motorstyring (samme type som ofte fulgte med Luxor).

Hvis de som har bodd der før deg har brukt CDC-5050 på antenna uten problemer så bør du også kunne få det til. CDC-5050 skal så vidt jeg vet kunne motta gratis kanalene uten smartkort. Forsøk BBC World slik nerokid tipset om.

En motorisert antenne kan være litt tungvint dersom man ikke er vant til det. CDC-5050 skal fint kunne styre en diseqC switch for 4 posisjoner. Dersom du bytter ut antenna med f.eks. en 80cm med 4 posisjoner så vil du kunne få med alle free to air kanalene på Astra og Hotbird (i tillegg til 1-vest og 5-øst). Mye er Tysk men kanaler som CNN,Sky News, BBC World osv. sendes ukodet på Astra&Hotbird. På 1-vest(CD) og 5-øst(Viasat) er det ikke mye interessant som sendes ukodet.

Her er en oversikt over "free to air" kanaler på 13-øst,19.2-øst,1-vest og 5-øst:
    Hotbird 6/7A/8 (13°E) - frequencies - KingOfSat
    Astra 1F/1G/1H/1KR/1L (19,2°E) - frequencies - KingOfSat
    Intelsat 10-02 (1.0°W) - frequencies - KingOfSat
    Thor 2/3 (0.8°W) - frequencies - KingOfSat
    Astra 1C, Sirius 2/3 (5°E) - frequencies - KingOfSat

(hvit bakgrunn = free to air, 1w og 0.8w regnes som samme posisjon)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •