Er HD på satelitt HD??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Er HD på satelitt HD??

Har hørt fra folk sentralt i NRK og i Lyse at Viasat og Canal+ kjører SD materiale via SDI til en scaler og sender og selger dette som HD. Er det noen som kjenner til dette? Frister vel ikke akkurat og abonnere på disse kanalene hvis dette er tilfelle.

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bjodnes
    Har hørt fra folk sentralt i NRK og i Lyse at Viasat og Canal+ kjører SD materiale via SDI til en scaler og sender og selger dette som HD. Er det noen som kjenner til dette? Frister vel ikke akkurat og abonnere på disse kanalene hvis dette er tilfelle.
    Det tror jeg ikke stemmer. Det må i så fall være pausene i Premier League kampene på CANAL+ Sport HD som er en oppskalert versjon av studiosendingen til den Svenske Canal+Sport1.

Det var også mye diskusjon om dette på Svenske forums angående filmene på CANAL+FILM HD. CANAL+ opplyste da at de fikk levert alle HD filmene
    på HD CAM tape. Det er hvertfall betydelig bedre kvalitet på filmene på CANAL+FILM HD enn filmene på NRK . NRK oppskalert i HD mottageren min gir også overraskende bra resultat (faktisk betydelig bedre enn om jeg sender SD/576i til Pioneer 507XA men årsaken kan selvfølgelig være en ekstremt dårlig scaler i Pioneer 507XA). Har også sett diskusjoner rundt kvaliteten på HD-DVD og Blueray. Med HD oppløsning så blir det nok temmelig avslørende om filmproduksjonen ikke er helt bra ( mange filmer inneholder også "filmkorn/støy" og andre effekter ). Det er heller ikke alle filmer på CANAL+FILM HD som har vært like bra men de jeg har sett i det siste har vært veldig bra.

TV4's og SVT's HD kanal i Sverige oppskalerer til HD men kun de programmene som sendes i HD kvalitet er merket med HD logo. Kvaliteten blir da alltid bedre enn på de rene MPEG2 SD versjonenene.

De fleste HD kanalene tillater opp til 25-30% SD i et "HD program". F.eks. Discovery HD. Discovery HD og BBC klassifiserer f.eks. opptak med HDV kamera som standard definisjon pga. den ekstreme komprimmeringen.
    http://dhd.discovery.com/guidelines/...guidelines.pdf
    http://www.bbc.co.uk/guidelines/dq/p...rmats_v1_4.pdf

Klippene som Viasat tidligere sendte under HD testingen på Sirius holdt også ekstremt bra kvalitet.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tv1000hd. Hd ?

Har netopp fått HDPVR fra Viasat og konstaterer at innholdet på
    TV1000HD er identisk med vanlig TV1000. Blir da litt mistenksom på om dette kan være SD oppskalert, og solgt som HD.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan vell like godt være Tv 1000 som er nedskalert til sd fra Tv1000 hd?
    Er jo i frekkeste laget og bare oppskalere sd til hd.....

Intermediate Kim Olav Svines sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Frekt? Ja.

Usannsynlig? Nei.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er nok ikke usannsynlig nei. Uansett så blir bildet mye bedre når de sender med høyere bitrate, så folk flest er nok fornøyd med bildekvaliteten selv om det ikke skulle være ekte HD-sendinger...

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, jeg så StarWars - Revenge Of The Sith på Canal+ HD. Kan ikke erindre at jeg har sett noe om at den har fått en transfer til HD noe sted.
    Jeg tipper mye er oppskalert materiale.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Vel, jeg så StarWars - Revenge Of The Sith på Canal+ HD. Kan ikke erindre at jeg har sett noe om at den har fått en transfer til HD noe sted.
    Jeg tipper mye er oppskalert materiale.
    Overnenvnte film ble i sin tid filmet direkte i HD, så egen transfer trengs strengt tatt ikke. Kilde: Star Wars Episode III: Revenge of the Sith - Wikipedia, the free encyclopedia

Sitat Opprinnelig postet av Wikipedia
    Using the HD technology developed for the film, the filmmakers were able to send footage to the editors the same day it was shot, a process that would require a full 24 hours had it been shot on film.]

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Overnenvnte film ble i sin tid filmet direkte i HD, så egen transfer trengs strengt tatt ikke. Kilde: Star Wars Episode III: Revenge of the Sith - Wikipedia, the free encyclopedia
    Jöss, nå ble jeg både positivt overrasket og litt negativt. Positivt over at man kan gjöre film på den måten, negativt fordi jeg ikke ble nevneverdig imponert av bildekvaliteten på StarWars-filmen.:neutral:
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok en eller annen for enkoding/"optimalisering" mellom filmens råmateriale og det som blir sendt ut til de tusen hjem.

Mitt inntrykk, av det lille HD film-materiale som jeg har sett på satelitt og kabel, er at komprimeringen er ganske hard og kvaliteten lider litt av det. Men jeg har ikke sett så mye at jeg skal trekke noen bastante konklusjoner.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Det er nok en eller annen for enkoding/"optimalisering" mellom filmens råmateriale og det som blir sendt ut til de tusen hjem.

Mitt inntrykk, av det lille HD film-materiale som jeg har sett på satelitt og kabel, er at komprimeringen er ganske hard og kvaliteten lider litt av det. Men jeg har ikke sett så mye at jeg skal trekke noen bastante konklusjoner.
    Jeg har HD over kabel og enkelte sendinger synes jeg omtrent er bedre enn HD-filmer. Enkelte programmer på Discovery HD og Voom (spesielt konsertene) er vanvittig bra. Hverken Canal +, TV4 HD eller SVT HD har imponert meg noe spesielt.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Jeg har HD over kabel og enkelte sendinger synes jeg omtrent er bedre enn HD-filmer. Enkelte programmer på Discovery HD og Voom (spesielt konsertene) er vanvittig bra. Hverken Canal +, TV4 HD eller SVT HD har imponert meg noe spesielt.
    Tv1000HD er jeg bare sånn passelig fornøyd med. Mye bedre bilde enn vanlig TV1000, men ikke noe å skrive hjem om... National Geographic HD og Viasat sport HD, synes jeg derimot leverer overbevisende bra HD kvalitet...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •