Problemer med to tunere på en parabol

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer Totte sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Problemer med to tunere på en parabol

Jeg er total newbie når det gjelder parabol, men her er problemet:

Har parabol stående på taket, med to hoder (usikker på om kun den ene er i bruk). Har tuner i stua som fungerte helt riktig. Fikk ny tuner til kjøkkenet (inkl. nytt hode med fire utganger (triax)), strakk en kabel fra kjøkkenet og ut på veggen mot parabolen, der ser jeg en skjøt på coax kabelen som går til dekoder i stua. Da setter jeg jo selvsagt opp en coax forgrener der for å slippe å stikke opp på taket og bytte hode. Alt koblet sammen, og signalstyrken er 70% - 80% pcå tp 11000 ett eller annet, kvaliteten ligger litt under.

Men vi får ikke inn nrk1 noen ganger, (intet signal) og tv2 er litt problematisk i ny og ned. I tillegg ved søk finner jeg en hel haug med ubrukelige kanaler. Litt usikker på alt det her med diseqc og tp og nettverk, antall lnb'er, type lnb osv. (antar lnb er hodet?) Kan noen enkelt forklare meg hvilke parameter man må sette tuneren til?

Som sagt har jeg aldri koblet opp parabol før. Dette er canal digital med CDC5000 eller CDC5050 dekodere.

Intermediate Troeen sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sånn du har sett det opp nå for kunn sette på alle kanler som V eller H på prabolen på 1w(nrk ligger der) og det er feil da du har lnb hode med flere utganger.

for du skal bruke begge tuner på samme tid og kunne se eks tv norge i stua og nrk2 på kjøkenet, må ut bytt det lnb som er i mot øst.
    og skru kablene fra kjøkkenet og den i fra stua rett i lnb(hode)

Links | Reference | How to do section | How to fit a crimp 'f' plug onto CT100 type coax cable
    se bilde 5 hvordan kabelen skal se ut

Troeen

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vesentlige forskjeller på å koble kabel fra en parabol og andre typer antenner.
    Med parabol sitter 'halve' mottakeren oppe i antennen. Du kan ikke bare sette på en forgrener mellom parabol og tunere, det vil ikke fungere.
    Tuner skal forsyne LNB med strøm, og sender styresignaler for å velge frekvensbånd og polarisering. Så i prinsippet må det kobles direkte mellom tuner og LNB. Skal du ha noe mer avansert må man til med flere kabler, andre typer hoder, diseqc etc.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •