Hvor høy signalstyrke er reelt mulig på Sagem Canal Digital HD-tuner?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Active Eivinn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    402
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor høy signalstyrke er reelt mulig på Sagem Canal Digital HD-tuner?

signalstyrken er på 187 av 200 på satellit signalstyrke, er det praktisk mulig å få 200 eller i nærheten?

Det er dårlig kontakt på f pluggen i LNB hue fordi senterlederen må langt inn før det blir signal, er lnb huet eller korrosjon på kobberet i coaxen?

Lurer på en ting til, hvor lang skal kobberledningen i coax ledningen stikke ut av f-pluggen?

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eivinn
    signalstyrken er på 187 av 200 på satellit signalstyrke, er det praktisk mulig å få 200 eller i nærheten?

Det er dårlig kontakt på f pluggen i LNB hue fordi senterlederen må langt inn før det blir signal, er lnb huet eller korrosjon på kobberet i coaxen?

Lurer på en ting til, hvor lang skal kobberledningen i coax ledningen stikke ut av f-pluggen?
    187 skulle være bra. Har 184 selv på frekvens 11278 ,179 på 11247 og 180 på 12322. Bruker en 55cm Fibo antenne. Signalkvalitet er "grønn" på alle frekvenser.

Den eneste hensikten signalnivåvisning er å gjøre det mulig å justere antennen til best mulig signal. Signalkvaliteten er viktigere enn signalnivå. Signalnivået er egentlig mindre viktig så lenge kvaliteten er ok ( dvs. grønn).

Det er ingen fordel om mottageren viser et for høyt signalnivå tall siden det da kan bli værre å bruke signalnivå til å justere parabolen. Derfor lages mottagerene forhåpentligvis slik at det aldri er mulig å oppnå maksimalt signalnivå. I software i mottager kunne Sagem sikkert omregnet 187 til 18700 men det gir jo ikke noe bedre signalnivå (eller kvalitet).

Active Eivinn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    402
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for info Bobben1.

Jeg kjøpte meg en en slik"satbeeper" fra class ohlson og fikk stilt parabolen ganske riktig. Jeg fant en satellit noen grader ved siden av Thor1. Jeg går ut ifra at det går å ta inn flere satelliter ved å ha flere LNB huer på parabolen, men må man stille parabolen i "mellom" satellitene da i så fall? Har en slik philips som følgte med CD abonnementet, hva passer av LNB huer til denne?. Man trenger en switch eller splitter da? Får man inn kanaler gratis på noen av de andre satellitene?

MVH
    Eivinn

Intermediate bler sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må kjøpe en brakkett for å sette LNB på som passer til din antenne for å ta inn flere satelitter. Mest sannsynlig så er det bare å feste den brakketten og LNB-hodet så skal du få inn de andre satelittene umiddelbart.

Du er sikkert interressert i å få inn èn satelitt til, Sirius, og da kjøper du en brakkett som har plass til to hoder samt en diseqc-switch så du har èn kabel ut til switchen fra tuner og fra switchen en kabel til hvert hode.

Din lokale el-butikk har sikkert dette inne, hvis ikke så skaffer dem deg det garantert. Dem er sikkert behjelpelig med å vise deg hvordan du monterer dette også.

Gratiskanaler er jeg usikker på, tviler på at det er mange men noen er det sikkert.

Active Eivinn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    402
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan styres switchen? manuelt eller via software på tuner?

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det tar tuneren seg av.. Bare å skifte kanal så styres strømmen fra det ene til det andre hodet.

edit: Vet ikke helt hvordan dette fungerer men DU slipper ihvertfall å gjøre noe annet enn å skifte kanal

Active Eivinn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    402
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var kjekt å høre.

Men det er jo litt pess å måtte bore hul i veggen til en coax til så, går det å ha switch'en ute ved parabolantenna eller?

Hvor mye vill dette koste ca.?

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den switchen fester du ute ja.. Teip den til parabolen! En sånn switch tror jeg koster rundt hundre kroner. Får ett LNB-hode for rundt 100-150 kroner vil jeg tro, brakketten er jeg usikker på..

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bler
    Den switchen fester du ute ja.. Teip den til parabolen! En sånn switch tror jeg koster rundt hundre kroner. Får ett LNB-hode for rundt 100-150 kroner vil jeg tro, brakketten er jeg usikker på..
    Canal Digital HD tuner fungerer ikke med flere LNB'er så det er ingen vits å montere ekstra hoder. Man skal også være klar over at signalkvaliteten reduseres med sidemating. Antennene som følger med CD pakkene er vel ca. 65cm. Hvis man skal sette på ekstra LNB'er så bør absolutt 1-west LNB være i ideell fokus. Med noen braketter er dette mulig men med mange braketter så blir begge LNB sidematet og da ser hver LNB en mindre del av antennen (redusert forsterkning).

Da er det nok en bedre løsning med Torodial antenne eller andre antenner som er konstuert for multifokus med flere LNB'er.

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det med tuneren har jeg ingen erfaring med men hvis du har normalt bra signal med antennen du har nå så skal det ikke være noe problem å sette på ett hode til.. Jeg garanterer selvfølgelig ingenting men jeg har hjulpet mange med å sette på ett ekstra hode på disse antennene som CD bruker og det har ikke vært noe problem hittil.

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bler
    Det med tuneren har jeg ingen erfaring med men hvis du har normalt bra signal med antennen du har nå så skal det ikke være noe problem å sette på ett hode til.. Jeg garanterer selvfølgelig ingenting men jeg har hjulpet mange med å sette på ett ekstra hode på disse antennene som CD bruker og det har ikke vært noe problem hittil.
    Går det så går det :wink:

Det er helst i dårlig vær / regnvær det kan bli problemer siden signalmarginen er dårligere.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •