Canal Digital, HD, projektor, tunere...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Canal Digital, HD, projektor, tunere...

Hei,
    jeg ser det er skrevet mye frem og tilbake om dette emnet allerede, men ikke noe som gir meg nok grunnlag til å ta en avgjørelse, så håper noen kan gi meg litt innsikt.
    Jeg vurderer å skaffe meg parabol, og da er det CDs sitt kanaltilbud som interesserer meg (spesielt BBC). Men nå har jeg ikke TV, bare projektor, så jeg må ha en tuner med enten RGB/komponent eller DVI-utgang. Etter det jeg forstår er det bare HD-tuneren som har dette?
    Men så ser jeg at mange er misfornøyde med denne, er bildekvaliteten virkelig så dårlig, dårligere enn på de vanlige boksene?
    Har ikke råd til å kjøpe en fancy tuner, og CD har et tilbud med HD-tuner til 990, og gratis etablering, kortavgift 1. halvår og installasjon med Family-pakka.
    Men dette gjelder bare ut året, og den neste utgaven av HD-tuneren kommer, så vidt jeg forstår, ikke før til neste år.
    Så, hva burde jeg gjøre? Vil helst spare så mye som mulig, økonomien er ikke så bra, så det føles dumt å miste pakke-tilbudet, men blir bildet dårlig, så er det jo ikke noe vits.

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anbefaler deg å lese gjennom trådene før du kjøper CD HD , er visst ikke helt patent enda Men selskapene er jo kjappe til å komme med tilbud når noe nytt dukker opp.....

Newcomer erikk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan få bilde på projektoren fra en standard dekoder fra Canal Digital også, men da må du bruke RGB-signalet fra scart-utgangen. Har gjort dette selv, og konverter til component via en aktiv konverter, som desverre koster deg nærmere 1000-lappen i tillegg. Alternativet er å ta ut s-vhs, og la evt. reciever oppkonvertere til komponent eller hdmi for deg, men bildekvaliteten lider nok litt under dette.

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig der ja , har kun mulighet for Svhs uttak på min tuner som jeg sender til reciver og bildene er ikke helt på topp..RGB signalet går rett i TVen via Scart
    Har en Thomson tuner ( Viasat)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av erikk
    Du kan få bilde på projektoren fra en standard dekoder fra Canal Digital også, men da må du bruke RGB-signalet fra scart-utgangen. Har gjort dette selv, og konverter til component via en aktiv konverter, som desverre koster deg nærmere 1000-lappen i tillegg. Alternativet er å ta ut s-vhs, og la evt. reciever oppkonvertere til komponent eller hdmi for deg, men bildekvaliteten lider nok litt under dette.
    Så da blir det like dyrt som HD-mottageren. Hva med bildekvaliteten? Ville den blitt bedre enn på HD-mottageren med en slik overgang?

-Natteravn

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gubben
    Anbefaler deg å lese gjennom trådene før du kjøper CD HD , er visst ikke helt patent enda Men selskapene er jo kjappe til å komme med tilbud når noe nytt dukker opp.....
    Har leste en del, men hva er det egentlig som er galt med bildekvaliteten, uklart, striper, kornete, blasse farger?
    Og mener dere at bildet jeg ville fått på projektoren ville blitt dårligere enn standardmottageren til CD eller dårligere enn en bra mottaker?
    Jeg bryr meg ikke noe om funksjonalitet eller brukervennlighet, det er bare bildekvaliteten (og lyden) som betyr noe for meg. Jeg vet at jeg ikke vil få superbilde uansett, men jeg vil heller ikke betale mer for et dårligere bilde, så det er egentlig bare det jeg lurer på.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Natteravn
    Har leste en del, men hva er det egentlig som er galt med bildekvaliteten, uklart, striper, kornete, blasse farger?
    Og mener dere at bildet jeg ville fått på projektoren ville blitt dårligere enn standardmottageren til CD eller dårligere enn en bra mottaker?
    Jeg bryr meg ikke noe om funksjonalitet eller brukervennlighet, det er bare bildekvaliteten (og lyden) som betyr noe for meg. Jeg vet at jeg ikke vil få superbilde uansett, men jeg vil heller ikke betale mer for et dårligere bilde, så det er egentlig bare det jeg lurer på.
    Ser ut til at dette var vanskelig å svare på?
    Kanskje det hjelper hvis jeg nevner at projektoren min er en BenQ PE5120:
    BenQ Projectors: BenQ PE5120 DLP projector
    Så, alternativet mitt er enten å bestille standardpakka og kjøpe denne:
    Cypress CSY-2100 Scart(RGB) - Component - MPX
    til 1000kr,
    eller HDPakka med CD's dårlige HDtuner til samme pris.
    Hvilket av disse alternativene vil gi meg best bilde? (Altså på SD-kanalene, jeg er klar over at man ikke får inn HD-kanalene med en standardtuner.)
    Hadde jo vært morsomt med HD-kanaler da, for jeg har ikke skaffet meg noen HD-spiller enda, men hvis det ser dårligere ut enn vanlig bilde så er jo ikke det noe vits....

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av Natteravn
    Ser ut til at dette var vanskelig å svare på?
    Kanskje det hjelper hvis jeg nevner at projektoren min er en BenQ PE5120:
    BenQ Projectors: BenQ PE5120 DLP projector
    Så, alternativet mitt er enten å bestille standardpakka og kjøpe denne:
    Cypress CSY-2100 Scart(RGB) - Component - MPX
    til 1000kr,
    eller HDPakka med CD's dårlige HDtuner til samme pris.
    Hvilket av disse alternativene vil gi meg best bilde? (Altså på SD-kanalene, jeg er klar over at man ikke får inn HD-kanalene med en standardtuner.)
    Hadde jo vært morsomt med HD-kanaler da, for jeg har ikke skaffet meg noen HD-spiller enda, men hvis det ser dårligere ut enn vanlig bilde så er jo ikke det noe vits....
    La meg først si at jeg har 2 stk HD-box fra CD og de funker greit.Den største fordelen for deg er at den har HDMI og ved å bruke en HDMI til DVi kabel så vil du få det beste bilde på din prosjektor. Alle andre alternative tilkoblinger blir dårligere bilde.Å kjøpe en SD tuner er etter min mening som å gå med rompa først inn i fremtiden. Det er også klart at CD vil lansere en PVR HD tuner i Jan/Febr. 2008.Den skal jeg selvsagt ha og forhåpentligvis vil bildet være bedre.Det er et problem når det ikke finns noen form for konkuranse på HDTV.Da må vi ta til takke med det nest beste.
    Stølen

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takker

Takk for all hjelp og råd.
    Bestilte HD-pakka i går, og så får jeg heller kjøpe en bedre boks når jeg får råd.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •