Parabol hjelp, noen svar før jeg kjøper

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Parabol hjelp, noen svar før jeg kjøper

Hei, får min første leielighet senere i år, og må da mest sannsynlig skaffe meg ett parabol anlegg.

I dag er jeg vant med ett kabel nett.

Dette er hva jeg har lyst til å få ut av anlegge, og håper dere kan si hva jeg kan og ikke kan få, og eventuelt vise meg utstyr som jeg vil trenge, med priser.

-Vil ha de normale kanalene, NRK 1+2, TV2, TVNorge, TV3 og de svenske STV1+2 og TV4 (de svenske er ikke super viktige) og Discovery.

Er ikke spesielt interissert i betalings muligheter og interactive muligeter.

-Jeg vil gjerne ha mulighet til å ta opp ett program på video, mens jeg ser ett annet.

-Kjapp bytting mellom kanaler, med mulighet for å sette kanalene i den rekkefølgen jeg selv vil, helst bruke kanalbytte på TV, ikke dekoder.

-RGB utgang på scart, gjerne også komponent for tilkopling til projektor, eventuelt S-VHS.

-Mulighet for 2 TVer

-Mulighet for 4 hoder burte også være tilstedet.

Si i fra hva som er mulig og ikke mulig, ser gjerne at det funker mest mulig som ett kabel anlegg.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann.

Jeg har montert slike anlegg engang som tilfredstiller dine ønsker(dette var på et hotell). Du trenger ca 20 satelitt tunere, RF modulatorer (helst med Nicam) og en god satelitt fordeler.

Lykke til.

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Parabol hjelp, noen svar før jeg kjøper

Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    -Jeg vil gjerne ha mulighet til å ta opp ett program på video, mens jeg ser ett annet.

-Kjapp bytting mellom kanaler, med mulighet for å sette kanalene i den rekkefølgen jeg selv vil, helst bruke kanalbytte på TV, ikke dekoder.

-Mulighet for 2 TVer

Si i fra hva som er mulig og ikke mulig, ser gjerne at det funker mest mulig som ett kabel anlegg.
    Vet om 3 dekodere som gir mulighet for å se på en kanal mens en tar opp
    en annen (evt så må du ha flere dekodere med flere programkort), og det
    er en eller annen pace puma modell hvor en kan koble til 2 tv'er og se på
    2 forskjellige kanaler samtidig med ett programkort (den andre tv'en kan
    selvfølgelig være en video/dvd-oppdaker etc)

Også kan topfield 4000 og 5000 vise en kanal og ta opp en annen kanal til
    innebygget harddisk for senere avspilling (uten kvalitetstapet som vhs har).
    Du kan sikkert koble til flere tv'er på topfield, men de vil vise samme kanal.

Vet heller ikke om noen enkelt dekoder som kan la tv'en foreta kanalskifte,
    da må du ha en dekoder for hver kanal... (med eget programkort for hver dekoder).

4 hoder er vel enkelt å koble til de fleste dekodere med en switch...

Så skal du ha noe som fungerer som et kabelanlegg, så må du kjøpe deg et kabelanlegg,
    og da bør du vel ha ganske mye penger... ;-)

Jeg har selv en topfield 4000 og er kjempefornøyd med den! Rask på kanalbytte,
    relativt rask EPG hvor jeg med et tastetrykk kan velge hvilke programmer jeg vil ta opp.
    Kan pause et "live-program" og fortsette når jeg vil (time-shift).

Jeg synes den var dyr (ca 5k), men fant ut at muligheten for å se en kanal og ta opp en annen
    samtidig var verdt investeringen. Har ikke angret på det! :-)

Eneste som er dårlig på den er text-tv, (tv'en sin innebygde text-tv sliter noe helt
    vannvittig med denne dekoderen), men det går på et vis...
    En bør vel også ha twin-lnb til denne dekoderen.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor finner jeg info om topfield dekoderne?, hørtes som en grei løsning

For det er ikke noe problem å ta opp til VHS/DVD senere hvis man vil ta vare på det som er på harddisken, det er vel bare å spille av?

Vet at mye av det jeg ønsker ikke går, skal bare ha en dekoder, men siden jeg ikke har peiling på dette området, så sa jeg hva jeg ønsket, og at dere kunne skrive hva som ikke funker. hhåper på litt mer seriøse svar en førstemann.

Edit: fant denne:
    http://www.mamut.com/homepages/Norwa...no/subdet6.htm
    når jeg letet etter topfield 4000, noen som har erfaringer, og hvordan er muligheten for viasat.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt svar var helt seriøst. Jeg har montert slike anlegg.

-Vil ha de normale kanalene, NRK 1+2, TV2, TVNorge, TV3 og de svenske STV1+2 og TV4 (de svenske er ikke super viktige) og Discovery.
    Da trenger du to forskjellige tunere. En for Viasat og en for CD. Hadde du kjøpt i desember kunne du klart deg med en Strong SRT8700

Da må du ha 4(3) tunere for å være sikret slik at du kan ta opp og se på hvilken som helst kanal.

Da trenger du like mange tunere som kanaler

-RGB utgang på scart, gjerne også komponent for tilkopling til projektor, eventuelt S-VHS.
    De fleste har SCART, få om ingen har komponent og hvis du skal koble til din S-VHS videospiller så kan du bruke compositt eller S-video

-Mulighet for 2 TVer
    Med 4(3) tunere så er det ikke noe problem

De fleste nordenparaboler kan utvides til 4 hoder.

Og det var mitt først svar som du ikke syns var seriøst nok :-)

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    når jeg letet etter topfield 4000, noen som har erfaringer, og hvordan er muligheten for viasat.

Eneste tunerene som du får Viasatt på er disse:
    Nokia 220, Nokia 9802, og Nokia 9902

Triax DSI 350TX, og DSI 354TX

Strong FRP 8700

Thompson DSI 35TH

Sagem SD 4150

Humax VACI 5350, og

Pace DS420NV, som er den første rene Videoguard mottageren, sier Olsen.

Resten er ikke godkjent. F.eks Force og vil ikke funke etter sommeren.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Baren en kommentar til Topfield-tunere: Har lest at de krypterer opptakene du gjør. Det betyr at du må ha i programkortet du benyttet når du gjorde opptaket. Det er jo ikke noe problem dersom du ser opptaket innen rimelig tid.

Men dersom du tar opp noef. eks. denne uka og vil se det om et par måneder, så vil du ikke kunne spille av opptaket da kodene på programkortet er oppdatert.

Kaon og Force er de tunerne jeg kjenner som lagrer opptak ukryptert.

Skal ikke være lett dette med parabol, nei 8)

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman

Resten er ikke godkjent. F.eks Force og vil ikke funke etter sommeren.
    Beklager at jeg oppfattet svaret ditt som useriøst, men skal ikke åpne noe hotel, men de andre var veldig informative, takk.

Det blir ikke noe anlegg på meg før nærmere jul,, da vil vel kanskje situasjonen ha endret seg.

Men som jeg har lest ut av Lyd og Bilde, så vil det lønne seg å kjøpe en viasat dekoder, med CA modul for CD.

tror dere det vil komme en slik, med harddisk og 2 tunere, så jeg kan ta opp og se på 2 forskjellige ting?

Ved innstilling av favoritt lister så kan man vel lagre kanaler i den rekkefølgen man vil?

Og kanalskift for jeg vel bare vende meg til, ellers så begynner jeg å danne meg ett bildre.

Hvis jeg bruker 4 hoder, og ta imot gratis kanaler, trenger jeg da plass til flere kort?

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Baren en kommentar til Topfield-tunere: Har lest at de krypterer opptakene du gjør. Det betyr at du må ha i programkortet du benyttet når du gjorde opptaket. Det er jo ikke noe problem dersom du ser opptaket innen rimelig tid.

Men dersom du tar opp noef. eks. denne uka og vil se det om et par måneder, så vil du ikke kunne spille av opptaket da kodene på programkortet er oppdatert.

Kaon og Force er de tunerne jeg kjenner som lagrer opptak ukryptert.

Skal ikke være lett dette med parabol, nei 8)
    Problemet med å se gamle opptak på en topfield 4000 er at det kan ta noen minutter før avspilling starter, for den har de gamle kodene lagret et sted og det virker som den må prøve seg fram for å finne riktig kode...
    Men kjedelig og dårlig er det! Burde så absolutt vært lagret ukryptert!

Leste nylig et sted at en kan unngå at opptakene blir kryptert ved å bruke en cam i stedetfor den innebygde conaxleseren... Så får kanskje prøve ut dette. Evt håpe at det kommer en oppdatering som gjør at opptak lagres ukryptert...

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stemmer forsåvidt at det lagres ukryptert når man bruker en CAM (TF4000). Jeg byttet til CAM med en gang jeg fant det ut. Men det kan fremdeles bli lagret kryptert, det skjer hvis man rører fjernkontrollen etter at opptaket er i gang. Hadde en del problemer med det, og fant til slutt ut at det løste seg med å la avspillingen stå og gå, da finner den tilbake til de gamle kodene etter 15-20 minutter. Du kan da ta record mens du spiller av, så lages det en ukryptert kopi.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller hva med en Kaon eller Force, så slipper du problemer. Spiller av opptak som er mange måneder gamle uten forsinkelse...

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Eller hva med en Kaon eller Force, så slipper du problemer. Spiller av opptak som er mange måneder gamle uten forsinkelse...
    Ingen av de som har 2 innebygde tunere (slik at en kan se på en kanal og samtidig ta opp en annen til hd).

Prøvde forøvrig ut en kaon KSC-570HCO, men sendte den i retur etter 1 uke da den var veldig ustabil (krasjet x antall ganger i løpet av hver kveld) og at jeg synes bildet på den var relativt "flatt og livløst". I tillegg hadde den problemer med at lyden økte og sank umotivert flere ganger i løpet av kvelden...

Kan selvfølgelig ha vært feil på den jeg mottok, men fant ut at jeg heller ville bruke litt mer penger, og kjøpte en topfield 4000 i stedetfor. Har ikke angret på det! :-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •