Seriøse parabol problemer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 30
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Seriøse parabol problemer

Jeg fikk parabol med hd tuner fra CD tidligere denne uka, men har enda ikke noe bilde. Følgende er prøvd:

Justert parabolen og LNB'n etter ALLE kunstens regler, frem, tilbake, opp, ned....
    Bytter kabel flere ganger
    Avmantlet kabel og byttet plugger flere ganger
    Byttet LNB hode
    Prøvd tuner hos andre
    Prøvd med satelitt søker (gir utslag på 9 på skalaen)
    prøvd med kompass for å finne riktig retning.
    Flyttet parabolen til et annet sted på taket.
    Har brukt diverse kalkulatorer på nettet for å vinne de rette vinkler
    Ringt kundeservice som ikke har peiling.
    Byttet TV.
    Byttet sted hvor tv'n står.

Idag har jeg hatt TV og tuner på terassen og stått og justert skåla mm for mm. Ingenting fungerer. Hva gjør jeg galt?

Bor i Kristiansand, flere i nabolaget har parabol, noen som kan gi noen tips?

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tostumpf
    Jeg fikk parabol med hd tuner fra CD tidligere denne uka, men har enda ikke noe bilde. Følgende er prøvd:

Justert parabolen og LNB'n etter ALLE kunstens regler, frem, tilbake, opp, ned....
    Bytter kabel flere ganger
    Avmantlet kabel og byttet plugger flere ganger
    Byttet LNB hode
    Prøvd tuner hos andre
    Prøvd med satelitt søker (gir utslag på 9 på skalaen)
    prøvd med kompass for å finne riktig retning.
    Flyttet parabolen til et annet sted på taket.
    Har brukt diverse kalkulatorer på nettet for å vinne de rette vinkler
    Ringt kundeservice som ikke har peiling.
    Byttet TV.
    Byttet sted hvor tv'n står.

Idag har jeg hatt TV og tuner på terassen og stått og justert skåla mm for mm. Ingenting fungerer. Hva gjør jeg galt?

Bor i Kristiansand, flere i nabolaget har parabol, noen som kan gi noen tips?
    Antar at HD tuneren fungerte når du forsøkte den hos andre ?

Har du hatt parabol tidligere slik at du vet at parabolen din har fri sikt mot satellitten ?

Det må ikke være noe som blokkerer for signalet (trær,busker,bygninger,ås/fjell osv). Parabolen må monteres på vegg i retning syd. Parabolen skal peke ca. 10-11 grader vest for rettsyd og satellitten "henger" ca. 23.5 grader over horisonten.

Antar at du har ny parabol og LNB som følger med HD mottageren ? Hvis du har en gamlere parabol så sørg for at det er hel kabel fra LNB til mottager og at det ikke sitter switcher eller liknende som kan skape kluss.

1 grad feiljustering av parabolen gir ingen signaler så man må være litt nøye med finjusteringen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja tuneren fant signal sekundet etter den ble slått på.
    Vel, det er jo noe vegetasjon og hus et stykke lengre frem, men har da sett paraboler med værre hindringer enn det. Noen nede i nabolaget her har en som omtrent står rett inn i en fjellvegg. Parabolen er helt ny og så er kablene. ingen switch, ingen skjøter. Nada!

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja tuneren fant signal sekundet etter den ble slått på.
    Vel, det er jo noe vegetasjon og hus et stykke lengre frem, men har da sett paraboler med værre hindringer enn det. Noen nede i nabolaget her har en som omtrent står rett inn i en fjellvegg. Parabolen er helt ny og så er kablene. ingen switch, ingen skjøter. Nada!
    Du har signalstyrke 9 på satellittsøkeren men hvilken signalstyrke viser mottageren når du går inn i menyen hvor du kan se signalstyrken ?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den viser ingenting, det står, finner ikke starttransponder

Intermediate Lars J sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du montert den i water? heheh, kanskje litt dumt spørsmål

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja visst er den i vater, men det er jo en skala på den ene siden av festet og en på dn andre siden, håper jeg bruker den rette

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja visst er den i vater, men det er jo en skala på den ene siden av festet og en på dn andre siden, håper jeg bruker den rette
    Det er hvertfall noe som gjør at du ikke får signal. Siden du har testet at mottageren fungerer hos noen andre så skulle mottageren kunne friskmeldes.

Får satellittsøkeren din spenning via coax'en ? Dersom den gjør det så tyder det vel på at det ikke er coax'en det er problem med eller at kabelen er koblet til feil inngang på mottageren.

Starttransponderen skal være 11247V 24500 DVB-S. Antar at det er riktig allerede siden mottageren fungerte når du testet den på en annen parabol.

Det er sannsynligvis paraboljusteringen eller at noe skygger for signalet. Jeg ville ikke stolt blindt på gradeskalaene. Følg bruksanvisningen og bruk gradeskala bare til grovinstilling. Det er alltid lurt å gjøre noen forsiktige justeringer i øst/vest/nord/syd inntil man ser utslag. Hvis du benytter kompass så skal det stå 190 grader på kompasset (eller 211 grader dersom du har 400 graders kompass). 190 grader på et 360 graders kompass er det samme som 10 grader vest for syd.

Du er vel kanskje ikke hjemme på dagtid men ca. kl. 12:54 så er Solen i samme retning som satellitten. Solen er da 8-9 grader lavere på himmelen enn satellitten. Dersom du har Sol på hele antennen kl. 12:54 så er det ikke noe som skygger for satellittsignalet. Kanskje du kan få noen til å sjekke eller ta et bilde ca. kl. 12:54 hvis det er pent vær ?

Her er de eksakte tidspunktene for Kristiansand:
    Kode:
    Mon Nov 5 12:53:10 UTC+0100 2007 Sun 7.75° below satellite
    Tue Nov 6 12:53:19 UTC+0100 2007 Sun 8.06° below satellite
    Wed Nov 7 12:53:29 UTC+0100 2007 Sun 8.36° below satellite
    Thu Nov 8 12:53:40 UTC+0100 2007 Sun 8.65° below satellite
    Fri Nov 9 12:53:52 UTC+0100 2007 Sun 8.94° below satellite
    Sat Nov 10 12:54:04 UTC+0100 2007 Sun 9.22° below satellite
    Sun Nov 11 12:54:17 UTC+0100 2007 Sun 9.5° below satellite
    Hvis det er skygge på antennen så er det likevel ikke helt sikkert at signalet hindres siden Solen er 8-9grader lavere enn satellitten i uken som kommer. Men... dersom det er Sol på antennen eller du flytter antennen et sted på huset hvor det er Sol så skal du hvertfall være ganske sikker på at ingenting skygger for signalet.

Satellitten "henger" ca. 23.5 grader over horisonten. Det betyr at avstanden til en hindring minst må være den dobbelte av høydeforskjellen mellom antenna og toppen av hindringen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som du har funnet feil satelitt?? Det finnes jo en del der ute, og om du bruker en piper eller lignende måleinstrument vil du få utslag samme hvilken satelitt du peker på.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipsene med solen på parabolen, skal prøve det!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke CD gratis montering av nye anlegg?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ikke for og ødelegge tråden din, men har samme problemet. har fra før canal digital og entertain pakka. dro på elkjøp og sa hva jeg hadde og sa jeg ville gå over til hd tv. bandt meg et år til og 990kr ville det da koste for hd motageren. gikk først 1 uke første motageren som da kom var lik den jeg hadde.... dro tilbake på elkjøp og dem ba meg sende den tilbake så skulle dem fikse det for meg.
    gikk 1 uke til og nå\idag så fikk jeg nye hd tuneren fikk bare tunder med noen hdmi kabel og scart, ikke noe nye hoder eller lignende. tok vekk gammle tuneren og satte inn den nye i god tru at det ville funke med en gang. men den finner ingen sattelitter. får bare opp ingen starttransponder. så hva vil det si. parabolen på atket står der den altid har gjort ikke rørt noe der. skulle jeg egentølig fått med nye hoder sammens med motageren? eller skulle det virka sammens med dem hodene jeg har? står vel en sånn boks ute er 2 hoder på paraboølen som går inn i en boks så 1 ledning inn til tuneren. lyster lite på og gå på atket og begynne og fikle igjenn, hadde jeg vist det så hadde jeg nok ventet md og bytte til hd greiene...

Intermediate Troeen sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvis du har signal styrke på 9, men hvor høyt går den skala 15-20 eller 100.
    men hvis vi sier at 9 er bra, så er ikke høyden vinkelen problemet
    men feil satelitt.
    for normal har man en linje som heter kvalitet også,
    den vises kun om du er rett satelitt på CD & Viasat.

får du så kvalitet på ca samme nivå som signal styrken, og forsatt ikke bilde.
    må se om kortet sitter rett vei

Troeen

lykke til med videre jakt på kvalietet og singnal

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fikk svar ifra canal digital og fikk beskjed om og sjekke antenne ledningen inn på tuneren. lengden på kobber tråden\ senteret på ledningen skulle vist være 6 til 10mm på utsiden av gjenge parten på kontakta. mener og huske min ikke går så langt ut, tror faktiskt den er litt på innsiden.
    dem nye hd tunerene har da tydeligvis kontakt sykket litt lenger inne. så jeg skal hvertfall rett hjem etterpå og prøve det. er det så enkelt så er det jo bra.
    kanskje dette som er feil hos deg og?
    verdt og sjekke hvertfall

edit. testa nå og det hjalp ikke. men fikk tips om at starttransponderen skulle være på frekvens 11.247
    men når jeg trykke rinn denne på den gamle fortsatt fungerendes parabolen så får jeg ikke noe signal. vil det si at jeg må ut og still om parabolen? syns det er rart siden den funker bra som den står nå. men hvis den hd tuneren skal ha inn en annen satelitt så må man vel ut og prøve seg fram igjenn

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Frekvens 11.247 som HD decoderen benytter for å hente kanallista, er samme frekvens som TV2 Sport/Nyhetskanalen/Filmkanalen/Zebra benytter.

Har du disse kanalene bra inne på din gamle decoder, skal det heller ikke være noe i veien for å få HD decoderen til å fungere.
    Du kan i tilfelde utelukke problemer med antennen.

Har du derimot problemer med disse kanalene på din gamle decoder, ligger problemet i antenne justering eller feil på LNB/switch.

Om frekvensen fungerer på andre decodere hos deg, vil jeg anbefale at du tester din HD decoderen hos noen andre, da dette med lengden på kobbertråden spiller en større rolle når det gjelder HD decoderen.

Mvh
    Vidar Mæland

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok, dem tv 2 kanalene fungere veldig bra på gammle dekoderen jeg har. derfor syns jeg det er rart den nye ikke tar inn den starttransponderen. men skal sjekke om naboen har canal digital og eventuelt teste den hos han se om det hjelper.

jeg har 2 hoder og en sånn boks som gjør dem 2 til 1 antenne ledning, men den har ikke noe og si den. eller skulle jeg brukt bare ene hode og rett til tuneren?

blir bare så forvirra for gamle parabolen har stått her i 2 år og alle kanalene funker veldig bra. og signal er 4.5 av 5 så den skal være ganske godt stilt inn. derfor er dety litt rart at hd saken ikke får inn no som helst

men gikk inn på setup greiene på den gammle dekoderen og trykka inn den frekvensen og da fikk jeg 0 i utslag på signal, men kan hende jeg brukte feil hode eller ikke gjorde det riktig. tenkte jeg kunne få testet akkurat den frekvensen på den gammle og sett motager forholdet.men burde jo funke siden dem kanalene virker bra.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Troeen
    hvis du har signal styrke på 9, men hvor høyt går den skala 15-20 eller 100.
    men hvis vi sier at 9 er bra, så er ikke høyden vinkelen problemet
    men feil satelitt.
    for normal har man en linje som heter kvalitet også,
    den vises kun om du er rett satelitt på CD & Viasat.

får du så kvalitet på ca samme nivå som signal styrken, og forsatt ikke bilde.
    må se om kortet sitter rett vei

Troeen

lykke til med videre jakt på kvalietet og singnal
    den har en skala fra 1 til 10. har jo ingen garanti for at det er riktig satelitt men søker på nytt hele tiden uten noe utslag når jeg forandrer posisjon.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stream
    Har ikke CD gratis montering av nye anlegg?
    joda, når de bare dukker opp så...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Har du prøvd med "vanlig" tuner, om den virker, så kan du finjustere etter det med HD tuneren.

Kanskje få noen som har en som du vet funker å prøve med den.

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MatsH
    ok, dem tv 2 kanalene fungere veldig bra på gammle dekoderen jeg har. derfor syns jeg det er rart den nye ikke tar inn den starttransponderen. men skal sjekke om naboen har canal digital og eventuelt teste den hos han se om det hjelper.

jeg har 2 hoder og en sånn boks som gjør dem 2 til 1 antenne ledning, men den har ikke noe og si den. eller skulle jeg brukt bare ene hode og rett til tuneren?
    Det kan ha ekstremt mye å si. Det er ikke sikkert denne boksen (DiseqC switchen ) fungerer bra mot HD mottageren. Forsøk uten denne boksen innkoblet. Da må du huske på at 1-vest/CD hodet er det hodet lengst øst på antenne (eller til venstre når du står foran antenna og ser inn mot LNB'ene).

Det kan også tenkes at du har koblet 1-vest hodet inn på diseqc inngang 2(eller B). Da kan du forsøke å bytte om på inngangene til DiseqC boksen slik at 1-vest LNB'en er koblet til inngang 1 ( eller A).

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •