CD sier at scart er digitalt, stemmer det?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 33
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

CD sier at scart er digitalt, stemmer det?

Slo til på pakka som heter MultiAbonnement. Her får du mottaker og digital-tv i flere rom.

Trodde jeg skulle få en mottaker som hadde HDMI, men det kom en med scart. Er scart digitalt? Mener jeg alltid har hørt at en scart kabel er analog?

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Scart == analog.

CD sier digital da signalet fra deres sendrer og frem til og med tuner/dekoder er digitalt, derfra og til TV'en blir det analogt.

Samme sak med digitalt bakkenett.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zetec
    Slo til på pakka som heter MultiAbonnement. Her får du mottaker og digital-tv i flere rom.

Trodde jeg skulle få en mottaker som hadde HDMI, men det kom en med scart. Er scart digitalt? Mener jeg alltid har hørt at en scart kabel er analog?

Det samme sliter min bror med.. Elendige CD, prøvde å forklare det til dem (da min bror har lite peil på slikt) men nei da.. Damen bak på den andre siden (CD) sa at scart er like mye digitalt som hdmi.. Dritt folk altså..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var akkurat det Kristin på CD kundeservice (teknisk) sa til meg. scart er like mye digitalt som hdmi

Hva skal jeg gjøre? Jeg har jo betalt for digital tv og fått analog.

Grunnen til at det plager meg er at jeg har kun 1 scart på TV'n og den bruker jeg på DVD spilleren.

Skulle jeg ha en mottaker med HDMI måtte jeg betale 990,- og bestille en entertainerpakke eller noe sånnt til 229 pr mnd..

Dette blir klagemail..(akkurat som om det hjelper..)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Damen bak på den andre siden (CD) sa at scart er like mye digitalt som hdmi.. Dritt folk altså..
    Kanskje du skulle henvise henne til guiden her på avforum da?:

http://avforum.no/forum/guider-video...display-y.html

SCART:
    Rent europeisk prosjekt for å samle alle analoge audio og video-kabler i ett. Tillater Composit og enten S-Video eller RGB over en kabel samtidig som analog stereo audio. RGB ligner her på Component, men progressivt bilde eller HD er ikke mulig.
    SCART - Wikipedia, the free encyclopedia
    Jeg vil tro du har en veldig sterk sak hvis du ønsker å komme deg ut av en avtale etter slike grove tillitsbrudd.

Det som stakkaren på kundesupport antagelig var drillet i av en teknisk stakkar var vel at digital-tv fremdeles er digital-tv selv om den må overføres via en analog kabel den siste meteren. Noe man kan være mer eller mindre enig i, men det er betydelig mindre galt enn å hevde at Scart er digitalt.

-k

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva da med de nye boksene som har HDMI kontakt , er de analoge også ?
    Har Viasat selv så det er ikke tema hos meg enda men det kommer kanskje...
    Har boksen frs CD HDMI ?
    gubben

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjør en AVforum sak mot CD..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;

Intermediate bigtor sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gubben
    Hva da med de nye boksene som har HDMI kontakt , er de analoge også ?
    Har Viasat selv så det er ikke tema hos meg enda men det kommer kanskje...
    Har boksen frs CD HDMI ?
    gubben
    Ja hvis de også har scart så kan du kjøre analogt.

Jeg vet i alle fall at HD boksen deres har hdmi.
    Mvh bigtor

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Samme sak med digitalt bakkenett.

Hæ?

Det digitale bakkenettet kommer da med HDMI på boksene sine?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av santa claus
    Hæ?

Det digitale bakkenettet kommer da med HDMI på boksene sine?
    Ja, HDMI er ett av kravene for at en mottaker skal kunne godkjennes.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt upresist formulert fra meg, mer presist: "Samme hvis du kjører scart med digitalt bakkenett".

Det er desverre eksempler på folk som tror at den gamle 28" CRT'en blir digital med en Grundig-tuner fra expert.

Active totto sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    450
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke så stor forskjell på om du kjører hdmi eller scart på den standard boksen fra CD alikevel da. Skal du først ha noe glede av det, så må du ha HD pakka med Canal+HD også. DA først vil du ha noe ekstra glede av det. Men, parabol har vel alltid vært digitalt? Eneste forskjellen er at man nå kan få HD oppløsning..

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av totto
    Er ikke så stor forskjell på om du kjører hdmi eller scart på den standard boksen fra CD alikevel da. Skal du først ha noe glede av det, så må du ha HD pakka med Canal+HD også. DA først vil du ha noe ekstra glede av det. Men, parabol har vel alltid vært digitalt? Eneste forskjellen er at man nå kan få HD oppløsning..

Tingen er jo den at CD hevder at scart gir full digital-signal.. det er jo dette som er problemet her..

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av totto
    Satellittsendingene ble digitale for noen få år siden, de var analoge tidligere (finnes fortsatt en del som også sender analogt, spesielt i Tyskland).

Ellers har du rett i at man neppe får bedre bilde på SD-sendingene ved å bytte fra Scart- til HDMI-kabel.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk akkurat dette svaret fra CD da jeg sa jeg lurte på om scart-digital signal problematikk og om scart er like digitalt som HDMI..

Hei og takk for din henvendelse,

Først vil jeg forklare denne scarten, det er en kabel som formidler signalet fra dekoderen til tv. Selve ledningen scart er en analog kabel, men den formidler et digitalt bilde. På samme måte som den formidler det digitale signalet fra en DVD plate.

Så det at du ikke får digitalt tv med scart er feil, at det er like digitalt som HD er også sant. eneste forskjellen er antall pixels som sendes opp til skjermen, HD er High defenision og har flere pixels en Vanlig digitale bilder.

Hva bruker man som motsvar her? Jeg vil ha digital-TV og ettersom jeg skjønner så mener han at jeg har det med scart, noe jeg fortsatt ikke skjønner da scart er analog.. argh!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk akkurat dette svaret fra CD da jeg sa jeg lurte på om scart-digital signal problematikk og om scart er like digitalt som HDMI..

Først vil jeg forklare denne scarten, det er en kabel som formidler signalet fra dekoderen til tv. Selve ledningen scart er en analog kabel, men den formidler et digitalt bilde. På samme måte som den formidler det digitale signalet fra en DVD plate.

Så det at du ikke får digitalt tv med scart er feil, at det er like digitalt som HD er også sant. eneste forskjellen er antall pixels som sendes opp til skjermen, HD er High defenision og har flere pixels en Vanlig digitale bilder.

Hva bruker man som motsvar her? Jeg vil ha digital-TV og ettersom jeg skjønner så mener han at jeg har det med scart, noe jeg fortsatt ikke skjønner da scart er analog.. argh!
    Hvis du ikke skal se på HD kanaler er det antageligvis liten forskjell på om du overfører bildet fra din mottaker til din TV via analog (Scart) eller digital (HDMI/DVI) teknologi. Scart basert tilkobling, hvor overføring er basert på RGB signaler, ble sett på som det beste (kanskje med unntak av komponent), før HDMI/DVI tilkobling ble tilgjengelig.

Du sier at du har koblet til DVD spiller via Scart. DVD spilleren leser jo også filmer lagret på et digital format, men de overføres til din tv via scart kabel. DVD spilleren tar da og konverterer et digitalt bilde til et analogt signal som din TV kan vise. Men du vil vel ikke kalle DVD spilleren for analog av den grunn ?

På samme måte fungerer digital TV. Det er overføringen som er digital. Tilkobling til ditt TV kan enten være digital (via HDMI/DVI) eller analog (via Scart). Dersom du ikke skal se på HD kanaler er billedforskjellen minimal. Faktisk kan noen TV-er ha bedre bilde via scart enn via HDMI/DVI. Dette er igjen avhengig av hvilken TV og hvilken mottaker du benytter og kombinasjonen av disse (forutsetter selvsagt at du ikke ser på HD kanaler).

Hvis TV-en bare har en Scart inngang, benytt en Scart splitter.

Jeg er enig i at kundeservice hos Canal Digital, Expert, Viasat og mange andre, i flere tilfeller ikke har peiling på hva de snakker om. Men ikke gjør problemene større enn de er. Det viktigste må vel være hvor godt bilde du har på TV-et og hvor fornøyd du er med billedkvaliteten du får.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke fornøyd med bildekvaliteten og trodde jeg ville få bedre bilde med HDMI. Bytter heller ut Dreamboxen med den nye serien som har HDMI og pælmer CD dekoderen.

Har 1 scart og 4 HDMI på nye 37". Da går nok DVD spilleren ut vindu sammen med dekoderen og ser heller på film via mce som kjører DVI-HDMI til TV'n.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    604
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Prøv å forklare dem hva en DAC er, hvis de skjønner det skjønner de vel forskjell på analoge og digitale signal?

Intermediate Pinguz sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Så hvis NRK bruker en DVD spiller når de viser en film, så har jo jeg også digital tv da, selv om jeg har en 22" CRT tv og et lakrissnøre frem til klessnora som jeg har pakket inn i aluminiumsfolie. Kilden er jo fortsatt digital, ergo digitaltv.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje enkelste er å bruke den 14-dagers angreretten du har?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •