CD sier at scart er digitalt, stemmer det? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 33 av 33
    Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hvis digital overføring av video er et must så har HD dekoderen til CD digital HDMI.
    ..men vær oppmerksom på at de elektriske signalene i HDMI er analoge

Normalt sett vil det ikke være noen stor forskjell mellom 576i HDMI og 576i analog RGB. Jeg sliter hvertfall med å se noen forskjell på Pioneer 507XA.

Den store forskjellen blir det IKKE uten en brukbar scaler som konverterer til HD oppløsninger.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zetec
    Jeg er ikke fornøyd med bildekvaliteten og trodde jeg ville få bedre bilde med HDMI. Bytter heller ut Dreamboxen med den nye serien som har HDMI og pælmer CD dekoderen.

Har 1 scart og 4 HDMI på nye 37". Da går nok DVD spilleren ut vindu sammen med dekoderen og ser heller på film via mce som kjører DVI-HDMI til TV'n.
    Da har du kanskje i praksis følgende valg:

1) Bytte DVD spiller til en med HDMI og kjøre CD mottaker inn via Scart.
    2) Bytte CD mottaker til en med HDMI (og betale mellomlegg)
    3) Kjøre DVD fortsatt via Scart og bytte ut CD med RiksTV. De har HDMI som standard på sine mottakere

Hvis du har dårlig bilde på Scart inngang til TV kan de like gjerne være elektronikken på TV-en og dens mulighet for oppskalering.

Hvis du har bedre bilde fra PC-en med MCE og DVI utgang, kan det være at PC-en er bedre til å oppskalere bildet enn TV-en.

Hvilken TV er det du har ?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pinguz
    Så hvis NRK bruker en DVD spiller når de viser en film, så har jo jeg også digital tv da, selv om jeg har en 22" CRT tv og et lakrissnøre frem til klessnora som jeg har pakket inn i aluminiumsfolie. Kilden er jo fortsatt digital, ergo digitaltv.
    Vet ikke helt hva du mener her men situasjonen er at digital TV definerer ikke noe angående hva som finnes i hver ende. Det sier bare noe om overføring som benyttes mellom kringkaster og sluttbruker sin mottaker. Og som vi alle vet så var den tidligere analog (slik som dagens FM radio fortsatt er og den gamle NMT 900 mobiltelefon løsningen var), mens dagens er basert på digital teknologi (som DAB radio og dagens GSM telefoner). Det er digital overføring fra kringkaster til din mottaker. Hvordan signalet overføres fra din mottaker og til tv-et er, for standarden sin del, totalt likegyldig. Det kan være HDMI, Scart, C-video, S-video eller komponent.

Så det betyr at min mor, som har en gammel 14" reisetv koblet til en RiksTV mottaker via C-video, faktisk har digital tv.

Men for å sammenligne med det du skriver. NRK viser av og til eldre filmer/programmer som ikke er lagret på digital form men på videotaper av den gamle "analoge" typen. Disse blir digitalisert i real-time når de vises. Er det da analog tv ? I dagens verden er dette like mye digital tv som dersom de hadde sendt en film som var lagret digitalt i utgangspunktet.

Intermediate Pinguz sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget mitt er at CD driver med litt "If you can't convince them, confuse them" politikk. Når de sier at indirekte at scart'en gjør akkurat den samme jobben som HDMI, for signalet frem er jo digitalt. Spørsmålet han stilte var jo om scart var like digitalt som HDMI, og svaret på det blir jo nei.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget mitt er at CD driver med litt "If you can't convince them, confuse them" politikk. Når de sier at indirekte at scart'en gjør akkurat den samme jobben som HDMI, for signalet frem er jo digitalt. Spørsmålet han stilte var jo om scart var like digitalt som HDMI, og svaret på det blir jo nei.
    Tusen takk, det var det jeg ville vite

Ny mail er på vei med sitater fra denne post. Ingen brukernavn er nevnt.

Takk for all hjelp!

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror ikke CD driver bevisst forvirringspolitikk. Jeg tror heller det er snakk om at de som sitter på kundeservice selv er noget forvirret..
    Hvis påstanden var at "Scart er like digitalt som HDMI", er det direkte feil. Men hvis påstanden var at "du har like mye digita-TV med scart som med HDMI", så er det helt korrekt.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Jeg tror ikke CD driver bevisst forvirringspolitikk. Jeg tror heller det er snakk om at de som sitter på kundeservice selv er noget forvirret..
    Hvis påstanden var at "Scart er like digitalt som HDMI", er det direkte feil. Men hvis påstanden var at "du har like mye digita-TV med scart som med HDMI", så er det helt korrekt.

Ikke enig, tror dette her er helt bevist fra CD sin side. Juks og fanteri, fra alfa til omega.
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig med OleM's innlegg over. Canal Digital har spredenettet sitt i digital form og sørger for at signalet frem til bruker har stort sett høyere kvalitet enn sending på analog form. Desverre forventer forbrukerene digitalt helt frem til skjerm, en sak få "digitale" aktører kan påberope seg.

Canal Digital har vel sendt i digital form i rundt 10 år nå og det er først i de siste årene at den gemene hop hjemme sitter med mulighet for bruke digitale signaler helt frem til skjerm. Her burde Canal Digital enten presisere bedre i sin markedsføring at det er kun spredenettet som er i digital form og/eller kommet med en tuner med HDMI (og det er det allerede en eller flere tråder om her på forumet).

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo ikke værre en å hive inn HDMI på boksen sin så er problemet løst.
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Det er jo ikke værre en å hive inn HDMI på boksen sin så er problemet løst.
    HDMI er også standard på alle HD dekodere. Chipset i boksen skal sannsynligvis også være i stand til å håndtere HDMI. Tror jeg bare har sett en eneste standard oppløsning mpeg2 mottager/dekoder for satellitt som har DVI (dvs. ingen HDMI). Prisen er kr.6000kr.

De store dekoder produsentene har antagelig alt for liten etterspørsel etter mpeg2 standardoppløsning dekodere med HDMI/DVI til at det lønner seg å starte slik produksjon.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Homey Spur
    Kanskje enkelste er å bruke den 14-dagers angreretten du har?
    Ja, det ville jeg gjort hvis du er misfornøyd. Husk bare at 14-dagers angreretten bare gjelder ved bestillingssalg, altså over telefon/Internett. Salg i butikk, ofte kalt "over disk" er ikke inkludert i lovbestemmelsen om 14-dagers angrerett. Jeg for min del foretrekker faktisk å handle på Elkjøp, for den 30 dagers fri returrett-ordningen deres er uslåelig... (14-dagers angreretten er omtrent like bra, men ofte mer upraktisk siden man må pakke inn dingsen man har kjøpt, gå på postkontoret og betale porto etc...).

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Ikke enig, tror dette her er helt bevist fra CD sin side. Juks og fanteri, fra alfa til omega.
    Ikke enig. Jeg er selv ikke kunde av CD, men CD har annonsert med "digital tv" siden slutten av 90 tallet. Det var lenge før HDMI/DVI og annet var designet og tilgjenglig for sluttbrukere.

Digital TV beskriver overføring fra tilbyder til mottakerboks (tuner) i hjemmet. Det sier ingen ting om tilkobling fra mottakerboks til tv.

Og en trenger jo ikke HDMI for å se HD kanaler. Component er et alternativ som for noen kan være bedre. Les HDMI vs. Component Video -- Blue Jeans Cable

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trekker tilbake alle mine klager.. Jeg snakker om CD gjennom kabel-tv.. der er ikke hdmi standar, den boksen min bror fikk av dem var det kun en uttak, en scart.. that's all!

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •