Viasat og CD på samme parabol?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Viasat og CD på samme parabol?

Hei!

Jeg har en parabol som jeg kjøpte for ca 1 år siden fra Viasat. Har nå i tillegg fått canal Digital. Viasat antennen har ett feste for LNBen (Maximum....om jeg husker rett) med ett uttak på. Kjøpte et feste for to hoder så jeg kunne feste LNBen fra CD til samme antenne. Hvert hode har hver sin kabel som går til de respektive tunere - uavhengig av hverandre.

Jeg får imidlertid ikke signalstyrke fra noen av tunerene. Antennen er 'perfekt' justert når jeg kun bruker holderen for 1 LNB (Vsat eller CD)

Har hørt andre si at dette skal gå an, men hva må til?

Ny antennejustering? Sørre antenne?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Du må justere antennen din litt horisontalt.

Mvh
    Biltus

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er festet for de 2 hodene? Er det slik at det gamle hodet fortsatt står på samme plass? Eller er hodene på hver sin side av senter at antennearmen (mest vanlig).

Hvis det gamle står på samme plass skal det nye stå til høyre for det gamle når man ser på antennen forfra. Du skal i så fall ikke trenge å justere antennen.

Hvis hodene står på hver sin side av senter må du justere antennen noen få grader til siden for å få signal.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker dere begge for svarene.

Begge hodene er plassert litt ut fra center i forhold til kun bruk av 1 hode. Jeg justerte antennen en del øst uten noe signal fra CD tuneren, Snudde den så mot vest og fikk pip fra tuneren (CD)

Sjekket så Viasat tuneren. 50% spennung og 0& signalkvalitet på både Sirius og Thor?

Har ikke foretatt noe kanalsøk enda, da jeg nå må hente barn på skolen

Vil neppe finne noen kanaler fra Viasat nå tenker jeg?

Er snart tilbake for å foreta kirreksjoner

Takker så meget for hjelpen så langt.

Intermediate Kim Olav Svines sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare still inn Thor på Canal Digital først. Så kan du finjustere. Mulig du må flytte den litt vertikalt. Jeg måtte gjøre det på min, ca. 1 grad. Det hadde ikke noe å si for signalet fra Canal Digital, men for Viasat signalet, var dette alfa omega.

Men pass på at hodene er stilt korrekt. Hvis du står foran antennen og kikker rett på den, så skal Viasat hodet være det på venstre side.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå snart justert meg blå og grønn på antennen. Det beste jeg har klart er godt sugnal fra CD tuneren, 25% signalkvalitet fra Viasat tuneren/Sirius) og 0% fra Thor.

Viasat LNBen har 'to hoder' som peker mot antennen. CD LNBen er til høyre, og Viasat LNBen til venstre, sett mot antennen.

Kommentarer?

Takker så meget for alle innspill.

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Konsentrer deg om Thor først. Gjerne dra frem et kompass hvis det hjelper deg. Du må også huske at du har rett elevasjon (vertikal høyde, om antennen peker oppover/nedover). Denne varierer etter hvor du bor. Ca. 23 grader heter det vel her i den sørlige delen av Norge. Jeg har en liten mistanke at det kan være problemet ditt.

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men jeg ser du skriver godt signal på CD, men null på Thor. Canal Digital skal ta imot signaler fra Thor satelitten, og Viasat fra Sirius. Hvis du har godt signal på CD, og lavt på Viasat, så juster høydevinkelen på antennen med noen brøkdeler av en grad, den ene eller andre veien, så skal du ikke se bort ifra at du får bedre signal der, uten at det påvirket CD signalet. Slik er det ihvertfall hos meg.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Kim

takker for ditt engasjement her.

Betyr dette at jeg bare trenger signal fra Sirius for å få Viasat? .....og derfor ikke får inn NRK på Viasat?

Når jeg egentlig hadde gitt opp i går, så fikk jeg ca 25% signalkvalitet fra Sirius Dette var ved mørkets frembrudd. Dette har gitt meg nytt håp igjen, men jeg får liten tid til å se på det i dag, men skal justere litt til.

Alternativet er å sette opp tallerkenen fra CD og bruke LNBen fra Viasat på denne. Vil dette kunne gå i og med at CD tallerkenen er noe mindre?

Takker for din hjelp da jeg er temmelig grønn på dette.....men det har du sikkert skjønt

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger kun signal fra Sirius for å få Viasat ja. Det eneste som ligger på Thor, er NRK, men i og med du har Canal Digital, så har du allerede NRK på den mottakeren. Vil du evt. få inn NRK på begge dekoderne, så kan vi ta det senere, da det er ikke avhengig at innstillingene på selve antennen, men at du bytter ut et hode med et annet type, og kobler til switcher o.l.

Husk at et LNB hode kan kun ta imot en satelitt. Så nå har du en kabel fra hvert hode inn til de respektive dekoderne. Det holder.

Som nevnt, så skal du få inn Canal Digital på det hodet til høyre (når du står foran antennen og ser inn). Konsentrer deg kun om det nå, og glem det andre for en liten stund. Still inn Canal Digital til du har et godt signal der. Så kan du gå over til Viasat. Der skal du sikkert ha litt signal. Hvis ikke, eller hvis det er svakt, så prøv å juster høydevinkelen litt. Ikke mye, men prøv å justere enten litt opp eller ned, og se hva resultat du får på Viasat med det.

Når du har fått greit (eller best mulig) signal på den måten, hvis det ikke er godt nok, så dunk litt borti antennen, så den beveger seg litegrann den ene eller andre veien, og se hvilke utslag det gir. Jeg er sikker på at etter dette, vil du få godt signal på Viasat, og sannsynligvis har ikke den finjusteringen hatt noe særlig å si for Canal Digital's signaler.

Jeg ville ikke brukt den andre antennen du har, for den vil nok gi svakere signaler, grunnet den er mindre, og muligens en litt annen form også, som muligens ikke er optimal for 2 hoder.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av geralf
    Har nå snart justert meg blå og grønn på antennen. Det beste jeg har klart er godt sugnal fra CD tuneren, 25% signalkvalitet fra Viasat tuneren/Sirius) og 0% fra Thor.

Viasat LNBen har 'to hoder' som peker mot antennen. CD LNBen er til høyre, og Viasat LNBen til venstre, sett mot antennen.

Kommentarer?

Takker så meget for alle innspill.
    Hei
    Du skriv at du har ein viasat lnb med to hoder...Da må dette vere en lnb med innebygd svitch som tar både viasat og canal digital(Thor og Sirius-satelittene). Slik eg ser det så må du ha to enkle lnber og koble den eine til viasat tuneren, og den andre til canal digital tuneren.

Mvh
    Biltus

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Har vært på reisefot, men har nå klart å få dette til takket være dere her inne.

Jeg fulgte slavisk oppsettet fra Viasat når jeg konfigurerte Viasat tuneren. Viasat LNBen har en innebygd switch som biltus sier. I oppsettet til Viasat så er LNB index 1 satt til Thor og LNB indeks 2 satt til Sirius. Ved å sette LNB indeks 1 til Sirius løste det hele seg. Så nå har jeg to separate anlegg med felles antenne - slik jeg ønsket det skulle være.

Takker så meget nok en gang for all hjelp.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •