Viasat Plus-tuner og 4 hoder

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Viasat Plus-tuner og 4 hoder

For foreldra mine skal jeg prøve å hjelpe til med å få montert Viasat Plus-tuneren og de nye hodene når jeg har høstferie om et par uker, men vi ønsker å om mulig bruke de gamle hodene som ekstra hoder for å få fire. Den gamle pakken vi har er en Nokia Mediamaster 9802S fra 2001. Som kjent så leveres Viasat Plus med to spesielle hoder som en skal bytte ut de gamle med for bedre bilde eller hva det nå er. Er det da mulig å koble på de to gamle hodene for å få inn Astra og Hotbird, eller vil det være et problem at de er av forskjellig type?

Så trenger man jo ny 4-in-1 DiSEq for å koble sammen. Er det noe forskjell på disse, eller er det bare å kjøpe en hvilken som helst? Da tenker jeg på om de nye hodene gir bedre kvalitet enn enkelte sånne bokser kan takle, eller har det ikke noe å si?

Og så var det kabler. Det kom visst med en del meter ny kabel, men er det virkelig nødvendig å bytte ut den man har? Det kan da umulig være noe særlig forskjell på en bra og en dårlig coaxialkabel?

For å feste flere hoder så er det jo fint med en brakett med ferdiginnstilte grader. Det fantes å kjøpe for den gamle Nokiaen for mange år siden, men det er vel ikke sånt man finner nå lenger? Går det an å bruke fra andre produsenter, og hvor finner man eventuelt det?

Jeg har ikke vært borti mekking av parabol utenom den gamle vi har, så det jeg har fått med meg har jeg bare lest meg til. Er det andre ting som er viktig å huske på, som kan være kjedelig å oppdage når man skal fikse dette? Hadde vært fint å høre deres tanker og erfaringer. Jeg planlegger i utgangspunktet å prøve å finne de delene som trengs på nettet og få bestilt det i tide til jeg skal hjemover, eller kan det være lurt å prøve å finne en butikk som fører diverse sånt her i Trondheim hvor jeg holder til?

Og så en annen ting. Vi ønsket ikke å betale full pris for Gull første året, og fikk derfor tips om at vi kunne bruke de nye hodene på den gamle tuneren det første året. Nå viste det seg i ettertid at vi likevel fortsatt får Gull til kampanjepris, og da har man jo det som skal til. Vil vi risikere å måtte betale full pris for Gull om vi skulle finne på å koble den til i høst, eller går det bra så lenge man har et gyldig Gull-abonnement?

På forhånd takk for informative svar!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til Viasat Plus får man nye hoder fordi disse har flere utganger slik at man kan se på en annen kanal enn den man spiller inn. Dette krever også en ekstra 2-1Diseqc-svitsj (som sikkert også følger med) samt en ny ledning som må legges inn i stua (i tillegg til den gamle).

Hvis parabolen har plass til flere hoder kan de gamle brukes til å peke mot 13 og 19 grader øst. Da må den ene Diseqc-svitsjen byttes ut med en 4-1 svitsj slik du sier. Dette gjør du på den som er kablet inn til tuner 1 på Viasat Plus tuneren.
    Hvis parabolen ikke har plass til 4 hoder må en ny slik anskaffes.

Med en slik løsning kan du da ta opp fra en hvilken som helst kanal på LNB 1-4, men du får kun sett på kanaler på 1 og 5 grader mens du spiller inn.

Alt dette forutsetter selvsagt at Viasat-tuneren faktisk støtter 4 lnb'er og at man har ulike innstillinger for tunerinngang 1 og 2.

Håper dette hjelper deg litt på vei.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Levanger
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Angry Går ikke

Viasat-tuneren Pace tds460 viser ikke andre kanaler enn de som er i viasat-pakken. Har denne selv, og ble skuffet da jeg så dette. Derfor vil du ikke få inn frie kanaler osv. Dessuten støtter den ikke mer enn 2 hoder, 1. grad vest for NRK 1, 2 og 3, og 5 grader øst for viasat.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm. Det høres ikke særlig bra ut hvis tuneren er så "dum". Det undergraver også betydelig troverdigheten til den "testen" som Viasat henviser til i markedsføringen når så grunnleggende funksjonalitet ikke eksisterer. Selgeren kunne nemlig garantere at det ville funke å koble til to ekstra hoder for å få inn kanaler fra Astra og Hotbird, og hadde han ikke gjort det hadde vi ikke funnet på å si ja. Tror jeg bør sende en e-post til Viasat og få det helt hundre prosent avklart. Eller hva tror dere?

Nå skjønte jeg også hva som var vitsen med ekstra kabel. Hadde ikke forestilt meg at man i tillegg til dobbel tuner også trengte dobbel overføring fra hodene for å ta opp samtidig som man ser på noe annet. Takk for opplysningene, Stream!

Newcomer alfalfa sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    237
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

2 Lnb

Pace tuneren tar bare 2 Lnb er slv om de står i manualen att den skal kunne bruke 4. Når denne tuneren vinner test sier det litt om konkurentene.
    Har hatt en i 1 år og syns den har mange mangler. ikke tekst tv, ikke redigering av opptak, ikke HDMI, ikke favorittliste. Viasat snakker om sovtvare oppdaterin. Inngenting har sjedd på 1 år. Ellers er jeg fornøyd med bilde kvalitet og opptaks muligheter.
    Meridian 861.v8. Meridian 621. Aerial Lr 5. Cc 5. Meridian Md 600. Chord spm 12000. Chord Mezzo 140. Pioneer bdp 91. Jl Gotham. Paradigm Sub2.Theta compli blue 3D. Teac P 70. Oppo 83. Meridian M33 x 4. PS3. X-Box. JVC 750. Pioneer 508. PS Audio P10.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •