Får Sirius og Nilesat i stedet for Thor

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Får Sirius og Nilesat i stedet for Thor

Hei,

I forbindelse med ombygging av terassen måtte jeg ta ned parabolen som hadde fungert utmerket mot Sirius og Thor med 2 hoder. Har nå satt den opp igjen tilnærmet på samme sted og i samme vinkel og fikk straks inn igjen Sirius. (Er rimelig sikker på dette ut fra kanalinnholdet). I stedet for Thor fikk jeg imidlertid nå inn Nilesat på 7 gr. Vest med et temmelig kraftig signal. (9,8 DB). Har ikke flyttet på hodene.

Er det noen som har vært borti noe lignende? Har forsøkt å dreie parabolen
    både horisontalt og vertikalt uten resultat.

Har en Triax DVB 75SI tuner om dette skulle ha noen betydning.

M.v.h.

Sverre

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tamino
    Hei,

I forbindelse med ombygging av terassen måtte jeg ta ned parabolen som hadde fungert utmerket mot Sirius og Thor med 2 hoder. Har nå satt den opp igjen tilnærmet på samme sted og i samme vinkel og fikk straks inn igjen Sirius. (Er rimelig sikker på dette ut fra kanalinnholdet). I stedet for Thor fikk jeg imidlertid nå inn Nilesat på 7 gr. Vest med et temmelig kraftig signal. (9,8 DB). Har ikke flyttet på hodene.

Er det noen som har vært borti noe lignende? Har forsøkt å dreie parabolen
    både horisontalt og vertikalt uten resultat.

Har en Triax DVB 75SI tuner om dette skulle ha noen betydning.

M.v.h.

Sverre
    Det er 6 grader mellom 1-vest og 7-øst. Dersom antenna er justert feil og det også er er koblet feil til DiseqC så vil noen av mange muligheter være :
    1-vest og 7-øst
    11-øst og 5-øst (dvs. 10-øst)

Dersom du faktisk kan se TV3 på Viasat så er det jo ganske sikkert at en av LNB'ene mottar 5-øst (men sannsynligvis feil LNB) . NRK på Viasat sender på 1-vest.

Nilesat høres nesten litt merkelig ut siden den skal være veldig svak i Norge. Den også 11 grader fra 5-øst så et vanlig 6 graders LNB feste vil ikke klare 5-øst og 7-vest samtidig. Hvilken frekvens & kanaler på Nilesat er det du har 9,8dB fra ?

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når man skal stille en parabol med begge systemene så skal man koble fra Sirius ( viasat ) og justere inn på thor... Problemet ditt etter min erfaring er at du har fått inn sirius på thor hodet

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Får Sirius og Nilesat i stedet for Thor

Hei Svantekiller,

Takk for rask tilbakemelding. Ja, jeg får TV3 inn på det som tuneren benevner som Sirius, altså 5 gr. Øst.
    På den som tuneren benevner som Nilesat, får jeg inn enn drøss Visat Xtra kanaler, Russia to-day, en hel del øst-europeiske kanaler, TVR1,TVR2, Allsvenskan, osv., men ikke NRK 1, 2, TV4 etc. som jeg tidligere hadde på det tuneren benevnte som Thor.

Det pussige er at jeg ikke har rørt LNB'ene som er fastmontert på brakett, fra jeg demonterte parabolen til jeg satte den opp igjen.

Det er et annet forhold som muligens kan ha betydning, men jeg vet ikke hvordan. Tidligere hadde jeg to paraboler begge med 2 LNB hoder. Den andre brukte jeg mot Asta/Eutelsat. I oppsettet av disse 4 LNB'ene brukte jeg en DiseqC med 4 innganger og 1 utgang til tuner. Dette har fungert utmerket i alle år også etter at jeg tok ned "Astra" parabolen. Det var ikke nødvendig å gjøre noe med innstillingene for THOR/SIRIUS parabolen.

Hvordan kan jeg lettest finne ut av hvilke satelitter jeg egentlig befinner meg på?

M.v.h

Sverre

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tamino
    Hei Svantekiller,

Takk for rask tilbakemelding. Ja, jeg får TV3 inn på det som tuneren benevner som Sirius, altså 5 gr. Øst.
    På den som tuneren benevner som Nilesat, får jeg inn enn drøss Visat Xtra kanaler, Russia to-day, en hel del øst-europeiske kanaler, TVR1,TVR2, Allsvenskan, osv., men ikke NRK 1, 2, TV4 etc. som jeg tidligere hadde på det tuneren benevnte som Thor.
    Viasat Xtra,Russia to-day, Allsvenskan,TVR1,TVR2 osv. sendes alle på Sirius.

Når du står foran antenna og ser inn mot LNB'ene så skal 5-øst LNB (Sirius) være LNB til venstre ( lengst vest på antenna). 1-vest (NRK) LNB skal være den lengst til høyre når du bare har to LNB'er montert. Normalt sett skal det gå kabel fra 1-vest LNB til inngang 1 på switch og Sirius LNB til inngang 2.

Dekk til "hornet"/hodet til venstre med en blikkboks eller handa og se om TV3 forsvinner. Gjør den ikke det så mottar 1-vest LNB'ene 5-øst og 5-øst LNB peker mot 11-øst..
    (pass på at du ikke står foran antenna for da forsvinner det meste....)

DiseqC tilkoblingen trenger ikke å være lik på mottageren din men jeg vil tippe at du har kommet i skade for å koble feil inn på switch. Hvis det er det du har gjort så må du koble om og justere inn antennen på nytt til du mottar TV3. Da skal NRK komme av seg selv dersom du ikke er defekt switch ( og 1-vest hode er tilkobelt den inngangen på switchen som mottageren er programmert til å hente 1-vest fra...)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •