Parabolstørrelse og bildekvalitet

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Parabolstørrelse og bildekvalitet

Jeg bor i Oslo og har en Attisat flat 53x53cm "plate" istedenfor den vanlige parabolformen. Denne antenna er noe marginal og gjør at bildet hakker et ørkort øyeblikk et antall ganger i timen (har ikke telt...). Bruker HD-dekoderen til CD og har et stort bilde (110") som gjør at alle feil vises tydelig. Uten å være 100% sikker mener jeg at det er mer hakking på HD-kanalene.

Når en antenne er i grenselandet for godt mottak, vil det også vises som mer MPEG-blokking i tillegg til hakking? Jeg synes bildet er håpløst dårlig av og til, feks under fotballkampen i går, utrolig mye støy rundt spillerne.

Intermediate Troeen sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    i mellom 55 og 65cm er min for 1w som Cd sender i fra.
    så en vanlig norden prarbol ville nok hjelpet deg.

men hvordan singnal/kvalitet har du. for det kan også være at parabolen er litt ut av posisjon.

og da vil også mulig ha de problemer på xtremsport og eurosport.

hvis det er max av signal/kvalitet du kan få er redd for du bytte til
    vanlig norden parabol.

Troeen

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At det er støy rundt spillrerne er neppe parabolens feil,du får ikke bedre bilde
    om du går opp i størrelse,men du kan slippe hakkinga å mosaikk.
    Om du har HD tuneren til CD så får den mye pepper her på forumet på
    HD å STD signal.

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorAtle
    Jeg bor i Oslo og har en Attisat flat 53x53cm "plate" istedenfor den vanlige parabolformen. Denne antenna er noe marginal og gjør at bildet hakker et ørkort øyeblikk et antall ganger i timen (har ikke telt...). Bruker HD-dekoderen til CD og har et stort bilde (110") som gjør at alle feil vises tydelig. Uten å være 100% sikker mener jeg at det er mer hakking på HD-kanalene.

Når en antenne er i grenselandet for godt mottak, vil det også vises som mer MPEG-blokking i tillegg til hakking? Jeg synes bildet er håpløst dårlig av og til, feks under fotballkampen i går, utrolig mye støy rundt spillerne.
    Jeg har en 55cm vanlig parabol med en bra LNB og har aldri noen problemer med hverken CD HD dekoder eller Humax HDCI-2000. Problemet kan være at flatantennen er av dårligere kvalitet enn en parabol med samme størrelse (blir ikke overrasket om det er tilfellet).

Det kan riktignok bli problemer i styrtregn men det skal regne ganske ille før det blir utfall.

Disse flatantennene er sannsynligvis ført og fremst beregnet for satellitter med høyere EIRP (f.eks. Sky i England).

Hvor kjøpte du flatantenna og hvilken produsent & modell er det ?

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar, men er det noen som kan teorien rundt feilkorrigeringa? Er det slik at man går fra 100% korrekt bilde til hakking, eller blir det gradvis mer MPEG-støy/blokker i bildet etterhvert som signalstyrken går ned?

Attisat-antenna ble kjøpt hos Tveco, husker ikke modellbetegnelse. Min står på balkongen, så en vanlig antenne med en LNB som stikker ut vil ta mer av plassen.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, snakket med Tveco i dag. En ansatt der mente at det vil skje en god del feilkorrigering når signalet blir svakt, dvs at dekoderen må prøve å gjette seg til hva som mangler av datamengde. Høres ikke urimelig ut, og det kan være grunnen til at jeg synes SD-kanalene holder en gjennomgående lav kvalitet.

På HD-dekoderen til CD finnes ikke detaljert signal-info, men min gamle Force 1155S kan vise dette. Spørsmålet er nå - kan jeg sette CD-kortet i min gamle dekoder for å sjekke signalkvaliteten, eller er dette kortet nå parret med min nye dekoder?

Intermediate bigtor sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, snakket med Tveco i dag. En ansatt der mente at det vil skje en god del feilkorrigering når signalet blir svakt, dvs at dekoderen må prøve å gjette seg til hva som mangler av datamengde. Høres ikke urimelig ut, og det kan være grunnen til at jeg synes SD-kanalene holder en gjennomgående lav kvalitet.

På HD-dekoderen til CD finnes ikke detaljert signal-info, men min gamle Force 1155S kan vise dette. Spørsmålet er nå - kan jeg sette CD-kortet i min gamle dekoder for å sjekke signalkvaliteten, eller er dette kortet nå parret med min nye dekoder?
    Kortet kan du bruke i din gamle tuner for det er den nye tuneren som er parret med kortet og ikke omvendt.
    Mvh bigtor

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dekoderen gjetter faktisk ikke. Den retter feil ut fra tilleggsdata som sendes sammen med nyttedata. Minst 25% av dataene som sendes i en transponder (eller i digitalt bakkenettet) er feilkorrigerigsdata.

Det sendes ut FEC feilkorrigeringsdata. Dette benytter dekoderen til å rette feil i selve dataoverføringen. I tillegg er MPEG pakkene beskyttet av en ekstra feilbeskyttelse. Det sendes 16 bytes for hver 188bytes MPEG pakke. Den siste feilkorrigeringen er i stand til å rette bitfeil i signalet fra ca. 2*E-4 (2 bitfeil av 10000 sendte bits ) til ca. 1*E-11 (1 bitfeil av 100000000000 sendte bits, eller 1 bitfeil i løpet av 3 kvarter). Normalt sett er man ikke i nærheten av 2*E-4 etter den første feilkorrigeringen bortsett fra når det regner ekstremt (eller når antenna er dårlig justert).

Har målt en biterror rate fra 55cm parabol bedre enn 1*E-9 på Thor2/Thor3 i normalt vær. Etter den siste feilkorrigeringen i mottageren er det da sannsynligvis 1*E-16 (1 bitfeil av 10000000000000000 sendte bits, eller 1 bitfeil i løpet av 8 år , dvs. i praksis ingen feil).

Når det blir såpass mye feil i MPEG2/4 signalet at det kan sees på TV'n så blir det ekstremt synlig med kjempeblokker som beveger seg feil, frysninger,hikke i lyd, blinking til sort skjerm. Det er ikke slik at bitfeil i
    MPEG2/MPEG4 video gir gradvis dårligere PSNR. Når det først går galt så går det skikkelig galt.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for grundig svar. Jeg har koblet til den gamle Force-dekoderen, og den viser:
    NRK1 - kvalitet=67%, BER=2000 (noen ganger opp mot 3300).
    TV2 - kvalitet=61%, BER=5200 (noen ganger opp mot 7400).

BER har jeg googlet frem til at er bit error ratio. Er dette akseptable tall? Fyren på Tveco mente at denne burde ligge på 0...

EDIT: Europort har omtrent samme tall som TV2, og nå viste de fotballkampen mellom Norge og Hellas som gikk her om dagen. Masse masse MPEG-støy også med Force-dekoderen, kan det være mulig at det skal være såå dårlig??

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for grundig svar. Jeg har koblet til den gamle Force-dekoderen, og den viser:

BER har jeg googlet frem til at er bit error ratio. Er dette akseptable tall? Fyren på Tveco mente at denne burde ligge på 0...

EDIT: Europort har omtrent samme tall som TV2, og nå viste de fotballkampen mellom Norge og Hellas som gikk her om dagen. Masse masse MPEG-støy også med Force-dekoderen, kan det være mulig at det skal være såå dårlig??
    Eurosport har alltid vært den sportskanalen med dårligst kvalitet. Den har dårligere kvalitet enn andre kanaler som bruker mindre bitrate.

Jeg tror muligens Force dekoderen viser hvor mange feil som rettes i FEC. Ideelt sett er den 0 men med for liten eller for dårlig justert antenne blir den høyere. Jeg er nesten helt sikker på at 4000-5000 ikke fører til bildefeil. Tror du må opp i 20000 eller noe slikt skal
    det bli problemer.

Har tilfeldigvis sjekket gjennom BER osv. tidligere med en Force 516S fra 55cm antenna. Nivå % verdiene er ikke sammenliknbare men BER verdien skulle være sammenliknbar.

Transponder Nivå BER
    11216V 79% 180
    11229H 61% 4700
    11247V 61% 4700
    11278V 70% 910
    12261H 82% 98
    11293H 73% 550
    11309V 67% 2400
    11325H 85% 33
    11372V 70% 850
    11357H 67% 1500
    11403V 79% 222
    11421H 82% 80
    11823H 49% 18500
    12054H 61% 5000
    12169H 67% 1600
    12226V 58% 7000
    12303V 61% 4600
    12322H 73% 570
    12399H 73% 550
    12456V 70% 1200
    12476H 76% 450
    12520V 43% 35000

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

fra det jeg husker med min tid å bruke force 1145s så bør du ha singnal på min 72% nrk for få stabilt motak.
    så ut i fra det, virker det som skåla de kan være litt ute av posisjon.

en annen ting jeg tenker på er om lnb din tar litt fuktighet, for da vil den gi rare BER tall på enkelte kanaler.

Troeen

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trooen, som nevnt bruker jeg ingen vanlig skål, men en flat kvadratisk sak med "innebygget" lnb.

Hev meg i bilen i kveld og rakk akkurat Biltema før de stengte, tenkte jeg skulle prøve å sette opp deres 80x85cm tallerken for å se hvor stor signalforskjell det er på de 2. Ser ut som jeg kan gjenbruke festet, så tror det skal være en grei sak å sette opp. Synes faktisk det var helt ok kvalitet på skåla. Tok også med en billig lnb som kan brukes inntil videre.

Tester ut dette på søndag.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trooen, som nevnt bruker jeg ingen vanlig skål, men en flat kvadratisk sak med "innebygget" lnb.

Hev meg i bilen i kveld og rakk akkurat Biltema før de stengte, tenkte jeg skulle prøve å sette opp deres 80x85cm tallerken for å se hvor stor signalforskjell det er på de 2. Ser ut som jeg kan gjenbruke festet, så tror det skal være en grei sak å sette opp. Synes faktisk det var helt ok kvalitet på skåla. Tok også med en billig lnb som kan brukes inntil videre.

Tester ut dette på søndag.

jeg har fått meg det, men det blitt feil ordlagt fra min side
    men det jeg skulle frem til var det kan forsatt komme fuktighet inn så det ødelegger for signalen..

Troeen

lykke til med skål bytte

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lett litt etter et annet veggfeste, men fikk montert opp Biltema-skåla i dag. Som ved et lite under kunne jeg faktisk bruke det gamle festet på samme sted, og skåla står nærmest helt loddrett (stor forskjell fra den forrige skåla jeg satt opp for 10-15 år siden). Skåla tøtsjer faktisk veggen på den ene siden! Snakk om flaks. Mer optimal montering på balkongen kunne jeg ikke fått, og det er bare LNB'n som stikker 45cm ut som gjør at denne løsningen tar mer plass enn den gamle flate antennen min.

Så til signalstyrken:
    NRK har gått fra 67% til 82%, BER fra 2000 til 100
    TV2 har gått fra 61% til 82%, BER fra 5200 til 100
    Canal Digital-kanalene har styrke 94%, BER=0 !!
    De dårligste kanalene ligger på 76%, BER=300

Gode gamle Biltema - skål til 300kr og LNB til 130kr.

Nå gjenstår det bare å se om det har skjedd noe med bildekvaliteten (er skeptisk), men hakking bør nå være borte og jeg har fått en god overhead for snøværsdager.

Veldig fornøyd.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0