Hjelp, ny bruker! Silvercrest SL 65 CL2 paraboltuner og Dreambox

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp, ny bruker! Silvercrest SL 65 CL2 paraboltuner og Dreambox

Har kjøpt en paraboltuner som heter Silvercrest SL 65 CL2 på Lidl.

Søkte litt her inne og fant desverre ikke så mange trådene som ga meg direkte svar på det jeg trenger.

Dreambox er for øyeblikket ikke på min kjøpsliste grunnet prisen på den kommende hdtv modellen til ca 7500,- Men et slikt alternativ i den nære fremtiden her helt klart aktuelt.

Et par spørsmål i den forbindelse er andres erfaringer her inne med bruk av denne og eventuelt sammenkobling med Mac og nettverk og muligheten for å se forskjellige kanaler på forskjellige tv/Mac`er i huset? Samt finnes det alternativer til Dreambox i markedet som er like bra eller bedre og har samme muligheter? (eksempelvis tv/paraboltuner direkte på Macen?)

Over til de mere viktige spørsmålene ! Det dreier seg om Silvercrest SL 65 CL2 fra Lidl som er såkalt "free to air" paraboltuner.

Er det noen som har en slik og er fornøyd med denne?
    Bor i Vestfold og lurer på hvilke gratiskanaler som kan tas inn med denne her.

Noen som har oversikten på dette?

Hadde vært helmaks om man kunne få inn kanaler fra asiatiske land i tillegg til Europa. (Spesielt Kina og Japan)

Andre del av problemet mitt ved å kjøpe silvercrest tuneren.
    På veggen henger det en Nokiadisk som jeg tror er 60 cm.

Denne fulgte med en viasatpakkeløsning for en 10 årstid siden, det ble også byttet hode eller satt på et til for ca 4 år siden. For 2 år siden ble det gått over til CanalDigital også en pakkeløsning (60 cm disken ligger i garasjen forløpig, tenkte den var grei å ha til eventuell flytting).

Pr i dag fungerer det sånn nogenlunde greit, pixlerer litt i dårlig vær (vind, hardtregn, snø...bør vel sette på en skjerm for regnet eller noe...) (var en montør å stillte inn antennen med signalsøker. De to hodene på parabolen er stilt inn på Thor og Sirus.

Det jeg ønsker med Silvercrest tuneren er jo å bruke den med en anne tv i huset. Vet at jeg ikke kan få viasat/canaldigital på den. Men det var disse gratiskanalene da..

Problemet er som følger hvordan gjør jeg med signal fra parabol?

Det er 2 hoder som sagt men det er bare et kabel uttak på vær av dem som går inn i "svitsjen" på antenne armen. Deretter går det en kabel inn i huset til tuneren. Det er med andre ingen flere kabel uttak fra hverken hoder eller "svitsj" til en ekstra tuner.

På tuneren fra canaldigial så er det en IF Out kontakt som skal sende signalene videre ut men da kan man vel kun se på samme kanal som hovedtuner og være avhengig av et tvillingkort fra canaldigital?

Kan silvercresten bruke den innstillingen som er på den parabolen på veggen nå med thor og sirus eller må den stilles mot andre satelitter for de beste gratiskanalene?? Regner med at det er en del kanaler som faktisk er gratis men som man må betale for om man skal få de gjenom canaldigital)

Må jeg kjøpe nye hoder/ "svitsj" (eller hva det heter)?
    Må jeg henge opp den andre disken? (vil veldig gjerne unngå dette men gjør det om nødvendig)

Hvordan løser jeg dette på best måte med minst mulig fikling?

Burde jeg ha kjøpt 80 cm disken og noen hoder som lidl hadde også kanskje.

Men på den annen side vil jeg investere minst mulig nå siden jeg regner om å flytte om 1 års tid og da invistere i et bedre system... (Større disk, dreambox e.l. osv.)

Må også legges til at jeg tidligere ikke har gått så dypt inn i denne verden av muligheter med parabol og tunere... kun bruksanvisning for det eksisterende og med en drøm og tanke om i allefall å kunne splitte signal og se flere steder.

Så jeg er rimmelig fersking på dette området med parabol!

Har prøvd å koble silvercrest tuneren på den eksisterende parabolkabelen.

Men den viser da bare inget signal!

Jeg vet hvordan jeg skal henge opp den andre parabol antennen på veggen rent fysisk. Men jeg har ingen bruksanvisning for hvilke grader LNB hodet skal være på eller gradene på disken vertikalt eller om disken må vinkles noe i en side retning horsiontalt... (Blir på sør veggen ja og fri sikt! Har også en slik singalsøker, men ikke mye liv der...)

Noen som kan litt om dette og kan svare på disse tingene?

Nå kan jeg bare bla litt i menyen ... men ingen signaler i kabelen så blir det lite tv kikking..

Så jeg trenger virkelig all den hjelpen jeg kan få på dette området.

Tusen takk for hjelpen. Vet det ble mye på en gang håper dere holder tunga rett ;-)

Ps.
    preferanser for tv interesser er som sagt mulighet til å ta inn noe fra Kina og Japan, trenger ikke være engelskspråklig. Ellers vil jeg gjerne ha inn Danske, Norske og Svenske gratiskanaler (i hverfall de vi er vant med fra vanlig antene. Travel channels (gjerne discovery og National geograpich om de er gratis), extremsport/kampsport/martial arts, nyhetskanaler (USA,UK,EU), musikvideoer, Filmkanaler (som ikke bare har b filmer fra 60-70 tallet)....

ps 2.
    Kan man male/lakere en paraboldisk?

Intermediate Troeen sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dreambox er for øyeblikket ikke på min kjøpsliste grunnet prisen på den kommende hdtv modellen til ca 7500,- Men et slikt alternativ i den nære fremtiden her helt klart aktuelt.

SV: det siste om den er slutten av september 07..

Et par spørsmål i den forbindelse er andres erfaringer her inne med bruk av denne og eventuelt sammenkobling med Mac og nettverk og muligheten for å se forskjellige kanaler på forskjellige tv/Mac`er i huset? Samt finnes det alternativer til Dreambox i markedet som er like bra eller bedre og har samme muligheter? (eksempelvis tv/paraboltuner direkte på Macen?)

SV: en boks pr tv. eller alle ser på samme kanal.
    dreambox er mest utbrett og defor lettere og finne/få hjelp til.
    om hva som best er hva du er vant med bruke..

Er det noen som har en slik og er fornøyd med denne?
    Bor i Vestfold og lurer på hvilke gratiskanaler som kan tas inn med denne her.
    Noen som har oversikten på dette?

sv:
    Free TV from Norway - LyngSat
    det finnes noen øst-blokk kanler også med musikk, mm

Hadde vært helmaks om man kunne få inn kanaler fra asiatiske land i tillegg til Europa. (Spesielt Kina og Japan)

SV det finnes en japansk nyhetkanal som sender noen få timer på morgen norsk tid, men for det meste ingen sending, så det er ikke lett og finne den.
    kinesisk tv kanal(er) skal det finnes noen av på
    men dette blir på 13e og 19,2e

Andre del av problemet mitt ved å kjøpe silvercrest tuneren.
    På veggen henger det en Nokiadisk som jeg tror er 60 cm.

Denne fulgte med en viasatpakkeløsning for en 10 årstid siden, det ble også byttet hode eller satt på et til for ca 4 år siden. For 2 år siden ble det gått over til CanalDigital også en pakkeløsning (60 cm disken ligger i garasjen forløpig, tenkte den var grei å ha til eventuell flytting).

Pr i dag fungerer det sånn nogenlunde greit, pixlerer litt i dårlig vær (vind, hardtregn, snø...bør vel sette på en skjerm for regnet eller noe...) (var en montør å stillte inn antennen med signalsøker. De to hodene på parabolen er stilt inn på Thor og Sirus.

så lenge du har en sat-søker selv så er fort gjort og se om du får op signalet med den.. eller er ingen problem og bruke den parabolen..

Det jeg ønsker med Silvercrest tuneren er jo å bruke den med en anne tv i huset. Vet at jeg ikke kan få viasat/canaldigital på den. Men det var disse gratiskanalene da..

Problemet er som følger hvordan gjør jeg med signal fra parabol?

Det er 2 hoder som sagt men det er bare et kabel uttak på vær av dem som går inn i "svitsjen" på antenne armen. Deretter går det en kabel inn i huset til tuneren. Det er med andre ingen flere kabel uttak fra hverken hoder eller "svitsj" til en ekstra tuner.

SV:
    det du trenger får få samme singal som på den CD/viasat tunere du har er
    eks: 2 stk twin lnb og en stykk 2-1 svitsj
    så legger du opp kabel dit du skal ha den andre tuner.

På tuneren fra canaldigial så er det en IF Out kontakt som skal sende signalene videre ut men da kan man vel kun se på samme kanal som hovedtuner og være avhengig av et tvillingkort fra canaldigital?

SV: ja, så lenge du ikke bytter ut de lnb som jeg nevte lenger opp.
    ved kjøpt av tvilling kort fra CD følger det tuner om dagen...

Kan silvercresten bruke den innstillingen som er på den parabolen på veggen nå med thor og sirus eller må den stilles mot andre satelitter for de beste gratiskanalene?? Regner med at det er en del kanaler som faktisk er gratis men som man må betale for om man skal få de gjenom canaldigital)

Må jeg kjøpe nye hoder/ "svitsj" (eller hva det heter)?
    Må jeg henge opp den andre disken? (vil veldig gjerne unngå dette men gjør det om nødvendig)

Hvordan løser jeg dette på best måte med minst mulig fikling?

SV: får og få flest gratis kanaler må du på 13e og 19,2e
    og da kan så si se hele europa.
    så mitt tips blir da og vente, for så kjøpe en europa parabol med 4 twin lnb og DB som du nevner. for å så sette opp det system med lidl tuner og DB eller de andre tunerne du har

Men på den annen side vil jeg investere minst mulig nå siden jeg regner om å flytte om 1 års tid og da invistere i et bedre system... (Større disk, dreambox e.l. osv.)

Svar lenger opp

Må også legges til at jeg tidligere ikke har gått så dypt inn i denne verden av muligheter med parabol og tunere... kun bruksanvisning for det eksisterende og med en drøm og tanke om i allefall å kunne splitte signal og se flere steder.

SV: så lenge du bytter de 2 lnb med twin utganger eller til max8 utganger
    pr lnb svitsjsom står til antal lnb som til vær tuner så finnes mulighter.

Så jeg er rimmelig fersking på dette området med parabol!
    SV: ingen er født experter der heller

Har prøvd å koble silvercrest tuneren på den eksisterende parabolkabelen.

Men den viser da bare inget signal!
    SV:
    bruker du den RF-out på cd tunern du har, og slår så cd tuner av med remote, så du få singal på den.. men om den gir deg bilde på CD kortet tviler jeg på, for da mp den lidel tunern ha conax kort leser,, da skal det virke

Jeg vet hvordan jeg skal henge opp den andre parabol antennen på veggen rent fysisk. Men jeg har ingen bruksanvisning for hvilke grader LNB hodet skal være på eller gradene på disken vertikalt eller om disken må vinkles noe i en side retning horsiontalt... (Blir på sør veggen ja og fri sikt! Har også en slik singalsøker, men ikke mye liv der...)

SV: vinkelen er den samme, som den parabolen du har, setter du den rett syd
    fra de du bor skal du få signal/bilde på 13.e på lidl tunern din.
    Cd tuner du har er laget for signal kun på 1w og 5e

Ps.
    preferanser for tv interesser er som sagt mulighet til å ta inn noe fra Kina og Japan, trenger ikke være engelskspråklig. Ellers vil jeg gjerne ha inn Danske, Norske og Svenske gratiskanaler (i hverfall de vi er vant med fra vanlig antene. Travel channels (gjerne discovery og National geograpich om de er gratis), extremsport/kampsport/martial arts, nyhetskanaler (USA,UK,EU), musikvideoer, Filmkanaler (som ikke bare har b filmer fra 60-70 tallet)....

SV:
    det finnes en del gratis kanaler, men de fleste ligger på 13,e eller 19,2
    kvalitets kanaler som discovery og NGC er som regel altid kodet.
    men musikk og tv.shop finnes det en del av.
    med den intrrese av parabol vil jeg lagt en litten tanke inn på motor prabol på den lidl tuner, samt den type parabol du har i dag(norden)
    da vil du flere mulighter til se gratis tv fra langt øst til langt vest.

ps 2.
    Kan man male/lakere en paraboldisk?
    SV:
    ja det kan du gjøre,, men lakering hadde vært mitt først valg..

Troeen

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glimmrende, takk for mange svar på mine mange spørsmål. Jeg må lese gjennom dem igjen når jeg er mere våken i morgen.

Må bare spørre med utgangpunkt i den parabolen som henger på veggen nå sansynligvis med twinhode (to hoder) stilt inn på Thor og Sirus.

Silvercresten vil nok bare bli brukt til FTA. Skal jeg kunne få signal på silvercresten slik parabolen er stilt inn nå?

Da jeg forsøkte å koble til silvercresten i steden for canaldigtaltuneren fikk den inget signal, helt på 0 ! Er det på grunn av disk/hode innstillinger eller på grunn av innstillinger på tuneren? (Ja jeg vet jeg ikke kan få in CD eller bruke kortet fra dem på denne tuneren. Men jeg tenker på signalnivå og eventuelle FTA kanaler).

For vist jeg skulle ha fått singal og tilgang til FTA kanaler så skulle jeg da teoretisk kunne ha koblet silvercresten via RF out på CD tuneren for videresending av signaler eller?

Eller var det da slik at jeg da måte ha hoder med to utganger og en ekstra svitsj for å bruke den ene parabolen eller alternativt henge opp den andre paraboldisken med det ene hodet som er på den?

Forstår jeg det riktig at i forhold til den vinkel/gradinnstilling disk og hoder har nå (siden den ikke er motorisert) så kan den kun ta inn signaler fra noen få utvalgte satelitter?

I såfall hvilke er det og er det de jeg kan og må bruke for progamvareoppdatering (Astra 19 grader ) og noe FTA?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja da er jeg mere våken og har fått lest bedre gjennom svaret. Tusen takk for det. Det finnes ikke noen guide for nybegynnere noe sted når det gjelder disse tingene vel? Jeg er ganske god på å lese bruksanvisninger så lenge de har med det som er nødvendig :-)

SV: det siste om den er slutten av september 07..

Dreambox (eller lignende) blir nok ikke aktuelt før vi flytter om 1 års tid.

SV: en boks pr tv. eller alle ser på samme kanal.
    dreambox er mest utbrett og defor lettere og finne/få hjelp til.
    om hva som best er hva du er vant med bruke..

Hmm finnes det virkelig ikke noe software løsning som gjør at man kan kjøre signalet fra parabolen via en datamaskin og spre det til flere enheter hvor man velger kanal på den enkelte enheten? (Med signaler fra det hodet som er valgt via hovedenheten selvsagt) ?

Broren min har kabel i boretslaget... mulig han har en tuner men kan ikke huske å ha sett det... i såfall hvordan kan boretslag distrubere dette uten at hver enkelt trenger tuner? (bortsett fra den som er på tv/video) Da burde jo det samme i såfall kunne gjøres i et privat hus med flere tv.

sv:
    Free TV from Norway - LyngSat
    det finnes noen øst-blokk kanler også med musikk, mm

Lyngsat fant jeg faktisk frem til på egenhånd i den prosessen i foregårs. Men leste først nøyere på den først etter innlegget med mine sprøsmål. Ja der var det en flott oversikt over både betal tv og FTA i fra forskjellige land. Jeg fant frem til gratis kanaler i Kina og Japan og andre intressante steder osv.

Men det jeg faktisk ventet å se på de skandinaviske landene så jeg jo ikke.... Hva med Nrk 1, 2 og 3, Tv2 og tv2zebra, Svensk tv1 og 2, Tv4 og tilsvarende Danske som skal være "gratis" kan man ikke få de "gratis" over parabolen slik som over antenne til nå? Hvordan kan jeg få disse kanalene? Eller går det ikke uten noe abonement?

SV det finnes en japansk nyhetkanal som sender noen få timer på morgen norsk tid, men for det meste ingen sending, så det er ikke lett og finne den.
    kinesisk tv kanal(er) skal det finnes noen av på
    men dette blir på 13e og 19,2e

Ja jeg så av oversikten på lyngsat en haug med gratis kanaler delt inn etter regioner og land. Jeg så også at om man velgte en spesifik satelitt eks Hot Bird 6. Så fikk man oversikten over hvilke kanaler som man har tilgang til der. Oversikt over hvilke som er gratis på denne. Oversikt over posisjon, grader og frekvenser.

Så også et kart over dekningsområde med lengde og breddegrad. En linje på kartet merket 51 gikk over sør norge og sverige og i en tabell til høyre så angir den nødvendig disk størrelse for å ta inn dette.

Det er glimmrende, men jeg må forstå hvordan jeg skal bruke den i praksis også ikke bare i teorien :-) ( har sett det er felter i menyen for den slags informasjon) Men jeg ser at jeg er på rett vei til noe her :-)

Silvercresten har forhåndsprogramert disse satelittene:

Astra1 19,2 Ost
    Hotbird 13 Ost
    Türksat 42 Ost
    Sirius2 4,8 E
    Amos/Atlantic4-5W
    Astra2 28,2 E
    Hellasatt 39W
    AtlanticBird 5 West
    Express 22
    Astra 23 Ost

sv:
    så lenge du har en sat-søker selv så er fort gjort og se om du får op signalet med den.. eller er ingen problem og bruke den parabolen..

Ja den gir i allefall fullt utslag oppe på den parabolen som henger på veggen fra før... nå får jeg bare teste om jeg får signaler gjennom kabel via RF out.
    Men da er det såvidt jeg skjønner ingen vits siden det ikke er signaler som bare er videresendt fra parabolen slik at man kan plukke opp de beste FTA.... Men at jeg må henge opp den andre disken med det ene hodet for dette inntil jeg eventuelt får flere twinhoder med flere uttak til flere svitsjer, korrekt?

SV: får og få flest gratis kanaler må du på 13e og 19,2e
    og da kan så si se hele europa.
    så mitt tips blir da og vente, for så kjøpe en europa parabol med 4 twin lnb og DB som du nevner. for å så sette opp det system med lidl tuner og DB eller de andre tunerne du har

SV: ja, så lenge du ikke bytter ut de lnb som jeg nevte lenger opp.
    ved kjøpt av tvilling kort fra CD følger det tuner om dagen...

Tvillingkort er ikke et intressant alternativ, såvidt jeg har lest på nett noe sted så betaler man månedspris for det også iallefall så er det 800,- eller noe på grunn av den ekstra tuneren man må ha til det kortet....

Hva er en "Europa parabol"... og hva koster en slik rimelig grei løsning (gjerne tips om produkter og med motor)? Kan man klare seg med en parabol med motor og ta inn store deler av verden (kan jo bare klare å se en kanal om gangen om ikke flere kan se på forskjellige tv/rom i fremtiden)?

SV: så lenge du bytter de 2 lnb med twin utganger eller til max8 utganger
    pr lnb svitsjsom står til antal lnb som til vær tuner så finnes mulighter.

Ser ut til at jeg for regne med å bruke den ekstra disken forløpig da med det ene hodet..... :-(

SV: ingen er født experter der heller

He,he.... nei det er vel gjerne ikke slik... :-)

SV:
    bruker du den RF-out på cd tunern du har, og slår så cd tuner av med remote, så du få singal på den.. men om den gir deg bilde på CD kortet tviler jeg på, for da mp den lidel tunern ha conax kort leser,, da skal det virke

SV: vinkelen er den samme, som den parabolen du har, setter du den rett syd fra de du bor skal du få signal/bilde på 13.e på lidl tunern din.
    Cd tuner du har er laget for signal kun på 1w og 5e

Nei jeg mener at jeg har prøvd den både via RF out og direkte ved å koble fra den andre og koble til silvercresten i steden... Tanken var da å se etter FTA og ikke bruke noe kort (siden det allikevel ikke skal virker på tuneren fra lidl) Så målet var altså å se etter FTA kanaler men som sagt silvercresten tar ingen signaler.... 0 på signalnivå....

Så hva er det da jeg gjør feil? (Er det noe oppsett i menyen på tuneren eller er det selve parabolen og hodene?)

SV:
    det finnes en del gratis kanaler, men de fleste ligger på 13,e eller 19,2
    kvalitets kanaler som discovery og NGC er som regel altid kodet.
    men musikk og tv.shop finnes det en del av.
    med den intrrese av parabol vil jeg lagt en litten tanke inn på motor prabol på den lidl tuner, samt den type parabol du har i dag(norden)
    da vil du flere mulighter til se gratis tv fra langt øst til langt vest.

Så for å få inn 13,e og 19,2 så går det med samme innstilling som den parabolen på veggen allerede har eller ? (13,e er hotbird og 19,2 er Astra som jeg skal få programvareoppdateringer fra til tuneren...) Tvshop er ikke mye å rope hurra for he, he...

Motor, stor disk og flere twinhoder virker som en god ide for fremtiden ja, som over hva sånn ca må jeg regne med i kostnader? (blir nok en stor hjemmekino når vi bygger nytt hus om et par år... :-)

Men hva kan jeg forløpig få til med den ene ekstra disken og det ene hodet til denne? (dette er canal digital disken og hodet)

Skal den fremdeles henges opp likt den andre disken?

SV:
    ja det kan du gjøre,, men lakering hadde vært mitt først valg..

He, he.... blir nok lakk ja. Mente jeg leste tidligere at det var ok. Men greit å spørre igjen for sikkerhetsskyld... Da kan man få en litt mere kamuflert og diskre disk som matcher husfarge.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm finnes det virkelig ikke noe software løsning som gjør at man kan kjøre signalet fra parabolen via en datamaskin og spre det til flere enheter hvor man velger kanal på den enkelte enheten? (Med signaler fra det hodet som er valgt via hovedenheten selvsagt) ?

SV: ikke som jeg vet, men det finnes en boks som viasat har.
    Viasat - Your No 1. Entertainer - Bestill Digital TV her! - Kundeservice - Mottakere
    men etter som jeg har får stått den, så virker den kun på 1 bruker om gangen.
    som det virker på meg så er du etter ett fler bruker oppsett, så du kan se på tv flere steder samtidig

Broren min har kabel i boretslaget... mulig han har en tuner men kan ikke huske å ha sett det... i såfall hvordan kan boretslag distrubere dette uten at hver enkelt trenger tuner? (bortsett fra den som er på tv/video) Da burde jo det samme i såfall kunne gjøres i et privat hus med flere tv.

SV:
    det bygget opp på en helt annet måte, og det vet jeg ingen ting om..

Lyngsat fant jeg faktisk frem til på egenhånd i den prosessen i foregårs. Men leste først nøyere på den først etter innlegget med mine sprøsmål. Ja der var det en flott oversikt over både betal tv og FTA i fra forskjellige land. Jeg fant frem til gratis kanaler i Kina og Japan og andre intressante steder osv.

Men det jeg faktisk ventet å se på de skandinaviske landene så jeg jo ikke.... Hva med Nrk 1, 2 og 3, Tv2 og tv2zebra, Svensk tv1 og 2, Tv4 og tilsvarende Danske som skal være "gratis" kan man ikke få de "gratis" over parabolen slik som over antenne til nå? Hvordan kan jeg få disse kanalene? Eller går det ikke uten noe abonement?

nrk 1-2-3 tv2 m.m sender gratis over det nye bakke nettet, men boksen må du forsatt kjøpe. tv2 blir betaling kanal etter vært.
    på parabol er det abonomang som gjelder for alle penga :neutral:

Ja jeg så av oversikten på lyngsat en haug med gratis kanaler delt inn etter regioner og land. Jeg så også at om man velgte en spesifik satelitt eks Hot Bird 6. Så fikk man oversikten over hvilke kanaler som man har tilgang til der. Oversikt over hvilke som er gratis på denne. Oversikt over posisjon, grader og frekvenser.

Så også et kart over dekningsområde med lengde og breddegrad. En linje på kartet merket 51 gikk over sør norge og sverige og i en tabell til høyre så angir den nødvendig disk størrelse for å ta inn dette.

Det er glimmrende, men jeg må forstå hvordan jeg skal bruke den i praksis også ikke bare i teorien :-) ( har sett det er felter i menyen for den slags informasjon) Men jeg ser at jeg er på rett vei til noe her :-)

SV:
    noe av den info kan du få bruk for med en parabol med motor, for se om du kan få inn satelitter som du kansje kan få bilder på.
    se link for ett godt eks av her:
    Bosses Parabol info

Silvercresten har forhåndsprogramert disse satelittene:

Astra1 19,2 Ost
    Hotbird 13 Ost
    Türksat 42 Ost
    Sirius2 4,8 E
    Amos/Atlantic4-5W
    Astra2 28,2 E
    Hellasatt 39W
    AtlanticBird 5 West
    Express 22
    Astra 23 Ost

SV:
    som de ser selv ligger ikke 1w inne på den.(CD sine kanaler)
    men på 4.8e skal du få signal og mulig se noen øst-blokk kanaler

Ja den gir i allefall fullt utslag oppe på den parabolen som henger på veggen fra før... nå får jeg bare teste om jeg får signaler gjennom kabel via RF out.
    Men da er det såvidt jeg skjønner ingen vits siden det ikke er signaler som bare er videresendt fra parabolen slik at man kan plukke opp de beste FTA.... Men at jeg må henge opp den andre disken med det ene hodet for dette inntil jeg eventuelt får flere twinhoder med flere uttak til flere svitsjer, korrekt?

SV:
    ja det er korrekt.

Tvillingkort er ikke et intressant alternativ, såvidt jeg har lest på nett noe sted så betaler man månedspris for det også iallefall så er det 800,- eller noe på grunn av den ekstra tuneren man må ha til det kortet....

Hva er en "Europa parabol"... og hva koster en slik rimelig grei løsning (gjerne tips om produkter og med motor)? Kan man klare seg med en parabol med motor og ta inn store deler av verden (kan jo bare klare å se en kanal om gangen om ikke flere kan se på forskjellige tv/rom i fremtiden)?

SV:
    med motor er du en bruker som velger tv kanal og de andre kan se på det samme..
    så for din del som ønsker og se flere tv kanaler på flere steder er europa parabol ett bedre valg, da du ønsker minst mulig på veggen.

eks på oppsett:
    1stk BILDE NE90A
    1stk BILDE 304557
    2stk BILDE 102809
    der kan du gå opp til 4stk og velge med flere utganger, til senere utbygginger.

da er tatt i bruk det du har i bruk i dag også.
    med det oppsettet vil kunne få 1w-5e-13e- 19,2e på lidl tunern
    og 1w 5e på CD tunern og du kan se på tunerne på samme tid og velg fritt på de kanaler som får inn.
    priser og hvor du vil kjøp dette er opp til deg.

Ser ut til at jeg for regne med å bruke den ekstra disken forløpig da med det ene hodet..... :-(
    SV: da kan du velge og 13e eller 19.2e
    vinkelen er den samme på sat.pos. så om du går lei de gratis kanaler på eks
    13e kan vri den til 19,2e og se på de kanaler.

Nei jeg mener at jeg har prøvd den både via RF out og direkte ved å koble fra den andre og koble til silvercresten i steden... Tanken var da å se etter FTA og ikke bruke noe kort (siden det allikevel ikke skal virker på tuneren fra lidl) Så målet var altså å se etter FTA kanaler men som sagt silvercresten tar ingen signaler.... 0 på signalnivå....

Så hva er det da jeg gjør feil? (Er det noe oppsett i menyen på tuneren eller er det selve parabolen og hodene?)

SV:
    vet ikke hvordan den er settopp. så deter ikke lett og gi godt svar.
    men singal på 4,8e som lidl tuner har, så skal du få signal

Så for å få inn 13,e og 19,2 så går det med samme innstilling som den parabolen på veggen allerede har eller ?

SV: sette du den andre parabolen opp ved siden så er det samme vinkel du skal ha på den, men rettingen skal være syd på du setter opp (13e) skal det bli da.

Men hva kan jeg forløpig få til med den ene ekstra disken og det ene hodet til denne? (dette er canal digital disken og hodet)

SV:
    sett den opp og dra egen kabel til lidl tuner, så får du bilde på 13.e eller 19,2 e så får du sett gratis tv...

Skal den fremdeles henges opp likt den andre disken?
    SV:
    jeps. langt som rettingen på den, den skal være rett syd

[B]He, he.... blir nok lakk ja. Mente jeg leste tidligere at det var ok. Men greit å spørre igjen for sikkerhetsskyld... Da kan man få en litt mere kamuflert og diskre disk som matcher husfarge.

Troeen
    bilde av min parabol for noen år siden. og den skal opp igjen dit igjen en dag.
    SatLex :: [Image Viewer]
    det der koster rundt ca 10k +/- den gangen
    1w og 5e er 2 tuner som er koblet til
    resten er kun 1 tuner som har og leke med den gangen..

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg takker og bukker og er super takknemelig for velviljen, tålmodigheten og tiden din som du har brukt på meg når det gjelder disse tingene.

Gir meg tilbake troen på at det faktisk finnes folk på forum som er gavmilde med sin kunnskap. (alt for mange som bitcher rundt, er frekke og lite hjelpsome.)

Jeg har vært flink til å hjelpe tidligere når jeg kan og skal prøve det i fremtiden også. Man får tenke på at man selv har fått verdifull hjelp til tider og til gjengjeld hjelper man andre med sin egen kunnskap og slik bør det være :-) :-D

Skal prøve å få inn den 4.8 nå i kveld .... i morgen henger jeg opp den andre på veggen så for jeg se hva jeg ordner meg med av hoder/disk senere. Må på sikt få inn et par av de beste FTA i Europa og tilsvarende i Kina, Taiwan, Hong Kong og Japan. Siden for man vurdere evt. pakker i utlandet... ikke imponert over viasat og CD...

Igjen takk!

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av heltparabol...
    Jeg takker og bukker og er super takknemelig for velviljen, tålmodigheten og tiden din som du har brukt på meg når det gjelder disse tingene.

Gir meg tilbake troen på at det faktisk finnes folk på forum som er gavmilde med sin kunnskap. (alt for mange som bitcher rundt, er frekke og lite hjelpsome.)

Jeg har vært flink til å hjelpe tidligere når jeg kan og skal prøve det i fremtiden også. Man får tenke på at man selv har fått verdifull hjelp til tider og til gjengjeld hjelper man andre med sin egen kunnskap og slik bør det være :-) :-D

Skal prøve å få inn den 4.8 nå i kveld .... i morgen henger jeg opp den andre på veggen så for jeg se hva jeg ordner meg med av hoder/disk senere. Må på sikt få inn et par av de beste FTA i Europa og tilsvarende i Kina, Taiwan, Hong Kong og Japan. Siden for man vurdere evt. pakker i utlandet... ikke imponert over viasat og CD...

Igjen takk!

husker jeg ikke helt feil heter den ene kanal på 13e VTV og er japansk nyhets kanal..

lykke til med montering av ekstra skål i morgen

Troeen
    PS: det er derfor vi er her for hjelpe like sinede med inntresse for A/V
    i en eller annen form

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disken er nå på veggen men er litt urolig for et tre i nærheten... kommer an på vinkel signaler kommer inn på disken i fra høyden og den endelige retningen til hotbird... . ellers så er det masse fri bane om alt ordner seg.

Men jeg sliter litt med å finne grader sideveis. Siden hotbird 13 E er den som blir aktuell inntil videre så er det den jeg prøver å lokalisere... (Signalboksen pipper både høyt og ofte etter som jeg vrir på den men må jo finne mere eksakt vinkel sideveis også

Så litt rundt i bruksanvisninger og på nett og der sto det 22 grader (Tønsberg som er nærmest der jeg er) vinkling på disken vertikalt....Noe som jeg har stilt den inn på .

Men når jeg kikker på hotbird oversikten på lyngsat så måler den seg frem til 26.48 grader Elevation og 178.74 grader Azimuth. (er dette ut ifra et 400 graders kompas eller 360?)

Bør jeg følge disse og fintune i fra dette ellerer 22 grader mest riktig.

Også var det denne graderingen på LNB hodet...

Regner med at det kan ta litt tid før svar så går ut å prøver litt i mellom tiden.

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så litt rundt i bruksanvisninger og på nett og der sto det 22 grader (Tønsberg som er nærmest der jeg er) vinkling på disken vertikalt....Noe som jeg har stilt den inn på .

Men når jeg kikker på hotbird oversikten på lyngsat så måler den seg frem til 26.48 grader Elevation og 178.74 grader Azimuth. (er dette ut ifra et 400 graders kompas eller 360?)

Det er ut fra 360 graders kompass. I Tønsberg vil retningen mot 13-øst være en anelse øst for rett syd. Lyngsat viser at retningen er ca 1.3 grader øst for syd mens den pinlige nøyaktige retningen for Tønsberg er ca. 3 grader øst for syd eller azimuth på 177grader og elevasjon på 22.7 grader.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dritt at jeg sitter med et 400 graders kompass da :-)

Posisjoner for Sandefjord og Larvik blir mye det samme som Tønsberg ikke sant?

Noen steder man kan regne om fra 360 til 400 graders?

Og hvor mye slingringsmon ut i fra nøyaktig posisjon er det mulig å motta noen signaler?

Edit:
    Nærmer seg tror jeg... gjorde et automatisk kanalsøk og da tok den inn noe i allefall men skal vel i grunn være mye mere.. har ikke funnet kanal enda som signalene kommer frem på.

Men den viste signalnivå på 89% og følgende info S-nummer: 1 , Transponder: Carrier1 , Frekvens 11325 , S/R: 27500 , Polaris: V

Skal kanskje enda litt østover...

Bobben1 hvor på Lyngsat var det du fant den infoen? jeg har kikket mange steder men tydeligvis ikke funnet alt av muligheter der enda... :-)

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dritt at jeg sitter med et 400 graders kompass da :-)

Posisjoner for Sandefjord og Larvik blir mye det samme som Tønsberg ikke sant?

Noen steder man kan regne om fra 360 til 400 graders?

Og hvor mye slingringsmon ut i fra nøyaktig posisjon er det mulig å motta noen signaler?

Å regne om fra 360 graders til 400 graders system kan du gjøre ved å gange med 400 og dele på 360. Eller gange med 1.11111....

Du kan også regne ut 400 graders azimuth direkte her:
    Javascript for antenna lookangles calculations

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •