Canal Digital, Triax, signalstyrke

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Canal Digital, Triax, signalstyrke

Fattern har anskaffet en parabol for å ha på hytta. En CD-pakke fra Elkjøp.
    Har jobbet i hele dag for å få den til å funke, uten hell.
    Mener at den er montert riktig ihht til veiledning. Den er stilt inn etter de verdier som oppgis men sliter mer signalet.
    Signalnivå er på 60-75%, men signalkvalitet er på mellom 5 og 9.
    Har snakket med Canal Digital og fått gode tips og råd. Signalnivå er bra sier dem og jeg dobbelt sjekket at den var montert slik de sier med rette innstillinger. 21 gradder, 195 grader og satelitthode ca 6,7 grader. Har også forsøke verdier +/- 1-2 grader. Har relativt god sikt og iflg CD så burde jeg ha hverfall 100m fri sikt og det er ikke noe problem. Kabelen er ny og montert riktig, og den er også nøye kapet og montert plugg i den ene enden som manglet igjen ihht til manual.

Hun jeg snakket med på CD mente at det kunne være feil på Triax enheten. Har forsøkt å kontakte Elkjøp for å få byttet denne, men det er lettere sagt enn gjort. Så i morgen tar jeg alt ned og drar til Elkjøp.

Men, er det noen som har vært borti noe slik før? Som kanskje har noen tips?
    Hadde vært så fint med tv på hytta, vanlig analog antenne er så dårlig her at det må nesten parabol til.

Geir

Intermediate Troeen sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sandstrand
    Fattern har anskaffet en parabol for å ha på hytta. En CD-pakke fra Elkjøp.
    Har jobbet i hele dag for å få den til å funke, uten hell.
    Mener at den er montert riktig ihht til veiledning. Den er stilt inn etter de verdier som oppgis men sliter mer signalet.
    Signalnivå er på 60-75%, men signalkvalitet er på mellom 5 og 9.
    Har snakket med Canal Digital og fått gode tips og råd. Signalnivå er bra sier dem og jeg dobbelt sjekket at den var montert slik de sier med rette innstillinger. 21 gradder, 195 grader og satelitthode ca 6,7 grader. Har også forsøke verdier +/- 1-2 grader. Har relativt god sikt og iflg CD så burde jeg ha hverfall 100m fri sikt og det er ikke noe problem. Kabelen er ny og montert riktig, og den er også nøye kapet og montert plugg i den ene enden som manglet igjen ihht til manual.

Hun jeg snakket med på CD mente at det kunne være feil på Triax enheten. Har forsøkt å kontakte Elkjøp for å få byttet denne, men det er lettere sagt enn gjort. Så i morgen tar jeg alt ned og drar til Elkjøp.

Men, er det noen som har vært borti noe slik før? Som kanskje har noen tips?
    Hadde vært så fint med tv på hytta, vanlig analog antenne er så dårlig her at det må nesten parabol til.

Geir
    det er ett par ting som slår meg..

hvis det 2 lnb hoder på den, kan det være lnb som har signal, så du ikke får riktig satellit.
    det lnb hode som monter til høyre (øst)for deg , da du ser inn skålen i fram er 1w..

er det kun 1 lnb så er også mulig du er på feil satelitt,

hvis du skal på elkjøp igjen så se etter om de har en satbiper (+/- 250.-)
    og det værd vær kr.

med en satbiper. kan du vrid skålen rett syd og juster med med satbipern, så du får maxs signal. for så det etter vrid den mot vest,,
    da vil du miste signalet, da det kommer igjen da er du på 5e vrid engang til mot vest og da du får signal igjen da er på 1w..

med litt flaks skal du kunne bruke Signalnivå på tuner også, men da kommer og går signalet, men da du er på rett satelitt kommer også kvaliten nivået opp også...

Troeen

Intermediate Kim Olav Svines sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dobbelsjekk at satelittmottakeren er stilt inn til Thor 1. Gjør så et kanalsøk, og se hva som skjer. Hvis ikke, så er det sikkert noe galt med mottakeren.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kim Olav Svines
    Dobbelsjekk at satelittmottakeren er stilt inn til Thor 1. Gjør så et kanalsøk, og se hva som skjer. Hvis ikke, så er det sikkert noe galt med mottakeren.

det hjelper ikke stor at satelittmottakeren står på 1w,
    om parabolen ikke står på riktig satelitt.. :-?

Troeen

Intermediate Kim Olav Svines sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men jeg regner med at parabolen er stilt inn skikkelig, siden han bekreftet med Canal Digital at breddegraden var korrekt. Det er ikke så mange andre satelitter han kan få inn med mindre den står helt feil. Og pakken fra Elkjøp, inneholder kun 1 hode.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    grunnen til at jeg ganske sikker på du er på feil satelitt,
    er du har bra signal men dårlig kvalitet.

signal = at du treffer en satelitt, men det sier ingen ting på hvem satelitt du er på.
    kvalitet = kommer om du treffer rett satelitt. er styrt i mot gradene tuner er satt på (1w for din del)

hadde du hat en tuner med BER (bit error ratio) så ville den gitt deg eksat om du er pårett sat eller ikke.
    for ber er stillt oppimot gradene tuner står på, for din del er det 1w.
    og nå ville den ganske sikker gitt ett 5 sifret tall 0 = perfekt

breddegraden har med vinkelen som parabolen din er på. (opp og ned).
    og der er det ikke noe galt. (60-75% som du selv nevner)

det du kan prøve. er sette en strek der parabolen står nå.
    og så prøve og vri den øst eller vest. så lite som kansje 0.5cm om gangen
    kan du se tven så følger du med på singal/kvalieten
    hvis ikke du er ser den, må du få noen til følge med for deg og da må du flytte den litt og vent. så den som følger med rekker og se..

Troeen

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for alle svarene.

Det er nesten litt flaut, men som dere skriver så var den siktet inn mot feil satelitt. Hvorfor? Fordi fattern hadde kjøpt ett kompass (Silva) som viser feil. 193 grader er på det kompasset ca 180 grader. Så med å bruke kompasset for å grovsikte inn satelitten så trodde vi resten skulle være enkelt. Men side kompasset viset feil så fant vi jo aldri riktig satelitt. Jeg så på en annen hytte i nærheten som hadde CD og så hva kompasset viste på denne, noterte dette ned og endret på vår parabol. Da kom både signalnivå og kvalitet opp til mellom 65 og 75. Så nå funker alt helt topp.

Geir

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for alle svarene.

Det er nesten litt flaut, men som dere skriver så var den siktet inn mot feil satelitt. Hvorfor? Fordi fattern hadde kjøpt ett kompass (Silva) som viser feil. 193 grader er på det kompasset ca 180 grader. Så med å bruke kompasset for å grovsikte inn satelitten så trodde vi resten skulle være enkelt. Men side kompasset viset feil så fant vi jo aldri riktig satelitt. Jeg så på en annen hytte i nærheten som hadde CD og så hva kompasset viste på denne, noterte dette ned og endret på vår parabol. Da kom både signalnivå og kvalitet opp til mellom 65 og 75. Så nå funker alt helt topp.

Geir
    Det er sikkert bare et 400 graders kompass og ikke et 360 graders kompass . Egentlig ikke feil i kompasset men man må regne om verdiene. Et 400 graders kompass skal vise 193*400/360 = 193*1.1111.... = 214.5 grader.

193 grader på et 400 graders kompass tilsvarer 173.7 grader på et 360 graders kompass

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for alle svarene.

Geir

Grattis med virkende parabol

Bobben1.
    vet hvorfor de har begynte og lage 400 grader på kompasset?
    da 360 grader er for normale folk.

Troeen

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Troeen
    Grattis med virkende parabol

Bobben1.
    vet hvorfor de har begynte og lage 400 grader på kompasset?
    da 360 grader er for normale folk.

Troeen
    Det er med kompass som med mange andre måleenheter. Noen land har benyttet tommer,pund osv. I følge wikipedia er det samme for 400 graders kompass.

Faktisk kalles 400 graders systemet for "GRAD" mens 360 graders systemet kalles "DEGREE".

Jeg tror 400 graders kompasser er mer eller mindre standard for landmåling.

I militær grademåling måles det fra 0-6400 mil i stedet for 0-360grader i følge wikipedia.

Compass - Wikipedia, the free encyclopedia

Første gangen jeg var bort i 400 graders kompass var på slutten av 70-tallet så det er ikke noe nytt.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    Det er med kompass som med mange andre måleenheter. Noen land har benyttet tommer,pund osv. I følge wikipedia er det samme for 400 graders kompass.

Faktisk kalles 400 graders systemet for "GRAD" mens 360 graders systemet kalles "DEGREE".

Jeg tror 400 graders kompasser er mer eller mindre standard for landmåling.

I militær grademåling måles det fra 0-6400 mil i stedet for 0-360grader i følge wikipedia.

Compass - Wikipedia, the free encyclopedia

Første gangen jeg var bort i 400 graders kompass var på slutten av 70-tallet så det er ikke noe nytt.
    takk for svaret
    jeg har vært bort i ett 400 graders i millitæret på andøya i 1990.
    for å si det sånn jeg gikk også på den blemma med forskjleden på 360/400
    men siden det har jeg ikke vært bort i annet de med 360grader, så jeg kansje hat litt flaks da

Troeen

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •