Nybegynnerspørsmål og parabol

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nybegynnerspørsmål og parabol

Hei

Hadde vært fint å fått litt hjelp, har satt opp utstyret men får ikke noe tv bilde/lyd men kun meldingen "No signal" på skjermen. Jeg antar derfor at tilkoblingen til tv (Bruker pc med ekstern tv kort via ubs port (om det skulle ha noe å si)) er korrekt og at mottakeren fungerer (denne er av typen IDL 2000S kjøpt nylig i Belgia, dette er en "free to air" mottaker).

Når jeg går på kanalsøk står "Strength" stabilt rundt 50 mens "Quality" hopper mellom ca 10 og 95 i stort tempo.

Selve parabolen og LNB hode er kjøpt på biltema. LNB hode er av universal type. Har sjekket kontaktene mellom LNB hode og mottaker. Det er også fri sikt fra parabolen, og denne står på en stang ca 3 meter over bakkenivå .

Spørsmål 1 Kan det hende at LNB hode og mottaker ikke er kompatible?

2 Hvis utstyret hadde vært i orden skulle jeg da fått "snø" på skjermen i stede for "No signal"?

3 Hvordan teste om LNB hode fungerer (e.g hvilke satilitter er lettest å få inn og som jeg bør justere antenna inn etter - uavhengig av kanaler kun for testing)

4 Avstanden mellom LNB holde og disken kan også justeres noen cm, dette vil jeg tro er av stor betydning, hvordan starter man når man skal "zoome" seg inn?

Har også gått inn og reinstallasjert Factory default, men det var kanskje ikke så lurt, men uansett fortsatt "No signal" på skjermen

Noen som kan hjelpe? på forhånd takk

Intermediate tazzat sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har tydligvis ikke stilt inn antenna,da får du ikke inn en dritt og bare No signal.
    Strength skal normalt ligge på 80 og høyere når antenna er rett innstilt alt etter hvor du bor,jo lenger nord jo svakere signal.

Stikk på biltema og kjøp deg en Satellittsøker eller lån deg en.
    Les dette for innstilling av antenna
    http://www.numa.no/para/monterparabol.pdf

Intermediate Troeen sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mittnavn
    Hei

Hadde vært fint å fått litt hjelp, har satt opp utstyret men får ikke noe tv bilde/lyd men kun meldingen "No signal" på skjermen. Jeg antar derfor at tilkoblingen til tv (Bruker pc med ekstern tv kort via ubs port (om det skulle ha noe å si)) er korrekt og at mottakeren fungerer (denne er av typen IDL 2000S kjøpt nylig i Belgia, dette er en "free to air" mottaker).

Når jeg går på kanalsøk står "Strength" stabilt rundt 50 mens "Quality" hopper mellom ca 10 og 95 i stort tempo.

Selve parabolen og LNB hode er kjøpt på biltema. LNB hode er av universal type. Har sjekket kontaktene mellom LNB hode og mottaker. Det er også fri sikt fra parabolen, og denne står på en stang ca 3 meter over bakkenivå .

Spørsmål 1 Kan det hende at LNB hode og mottaker ikke er kompatible?

2 Hvis utstyret hadde vært i orden skulle jeg da fått "snø" på skjermen i stede for "No signal"?

3 Hvordan teste om LNB hode fungerer (e.g hvilke satilitter er lettest å få inn og som jeg bør justere antenna inn etter - uavhengig av kanaler kun for testing)

4 Avstanden mellom LNB holde og disken kan også justeres noen cm, dette vil jeg tro er av stor betydning, hvordan starter man når man skal "zoome" seg inn?

Har også gått inn og reinstallasjert Factory default, men det var kanskje ikke så lurt, men uansett fortsatt "No signal" på skjermen

Noen som kan hjelpe? på forhånd takk

1 Kan det hende at LNB hode og mottaker ikke er kompatible?

SV: så lenge det er universal LNB så er alt okay

SV: snø fikk på de analoge tunere, du vil kunne få mosaik bilde om du ikke treffer 100%

SV: dette kommer litt annpå hvor landet du bor.
    men det enkleste er og vri parabolen i mot 13e
    (det blir ca rett syd på østlandet) for der er flest kanaler som free to air (FTA)

for når først har fått bra signal der.. er kun vri parabolen til vest til du kommer til 5e eller 1w. men der er ikke mye FTA og se :-|

SV: i normal bruk har de 2cm lite og si, men på steder der signalen er vansklige kan det ha positiv effekt.

de parabolene jeg har satt opp. gjør jeg som følger:
    setter den rett syd (med kompass) og grader på parabolen i mellom 20-24grader vinkel.
    hvis tunernen har muligheter til velge sat.pos så setter den på 13e og vrir meg frem til beste signal. så der etter vri mot vest,
    neste gang signalt kommer igjen er du på 5e og så kommer 1w.

men nå bruker kun en sat.søker til 250kr fra elkjøp, men utgangs punktet gjør jeg det samme..

Troeen
    X-finger for du skal få bilde

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0