Signalnivå

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9

Tråd: Signalnivå

Intermediate Kim Olav Svines sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Signalnivå

Jeg har pr. i dag en antenne fra Canal Digital, som sikkert er en Triax TD-64. Får greie nok signaler fra Thor. Signalnivå ligger på rundt 70% i godt vær, og signalkvaliteten på mottakeren viser rett over 80%. Jeg har stilt den inn til Sirius også, men ikke helt koblet det opp enda. Fikk signaler, men i motsetning til signalene fra Thor (som er lette og få inn) måtte jeg være veldig nøye for å motta signaler fra begge satelittene samtidig. Etter jeg monterte en ekstra LNB i går, så ble noen av signalene litt svakere på visse frekvenser fra Thor (dette var under rengværet i går. I dag var signalene helt greie). Da gikk signalnivået ned til 55%, med signalkvalitet til ca. 65%

Er dette noe å bekymre seg over? Det virker som TD-64 ikke er egnet til å ta inn mer enn 1 satelitt har jeg lest, men det gikk jo allikevel greit. Når jeg vrir parabolen, fikk jeg like gode signaler på satetelitten som ligger 28,8 Øst, og fikk også lett inn en satelitt som lå helt over 38 grader øst, så forholdene skal nok være ganske bra. Men er dette det jeg maksimalt kan forvente fra denne antennen? Og er det i så fall noe å bekymre seg over, når noen kanaler får et signalnivå rett over 50% i dårlig vær?

Jeg lurte litt på å bytte ut LNB, siden disse er det veldig billige "no brand" sakene med 0,9 db.

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan forresten nevne at når jeg koblet sammen antennen, så glad det ene røret fra festet ut, og traff antennen. Det er et bittelite hakk i midten av antennen (ikke særlig dypt heller).

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kim Olav Svines
    Jeg har pr. i dag en antenne fra Canal Digital, som sikkert er en Triax TD-64. Får greie nok signaler fra Thor. Signalnivå ligger på rundt 70% i godt vær, og signalkvaliteten på mottakeren viser rett over 80%. Jeg har stilt den inn til Sirius også, men ikke helt koblet det opp enda. Fikk signaler, men i motsetning til signalene fra Thor (som er lette og få inn) måtte jeg være veldig nøye for å motta signaler fra begge satelittene samtidig. Etter jeg monterte en ekstra LNB i går, så ble noen av signalene litt svakere på visse frekvenser fra Thor (dette var under rengværet i går. I dag var signalene helt greie). Da gikk signalnivået ned til 55%, med signalkvalitet til ca. 65%

Er dette noe å bekymre seg over? Det virker som TD-64 ikke er egnet til å ta inn mer enn 1 satelitt har jeg lest, men det gikk jo allikevel greit. Når jeg vrir parabolen, fikk jeg like gode signaler på satetelitten som ligger 28,8 Øst, og fikk også lett inn en satelitt som lå helt over 38 grader øst, så forholdene skal nok være ganske bra. Men er dette det jeg maksimalt kan forvente fra denne antennen? Og er det i så fall noe å bekymre seg over, når noen kanaler får et signalnivå rett over 50% i dårlig vær?

Jeg lurte litt på å bytte ut LNB, siden disse er det veldig billige "no brand" sakene med 0,9 db.
    Det som skjer når man sidemater en LNB er at LNB'en ikke ser hele antenna og får derfor mindre signal (mindre forsterkning fra reflektor). Det er ikke sikkert du merker noen stor forskjell dersom det ikke regner.

Hvis du skal ha en ekstra LNB på antenna så ville jeg fortsatt med 1-vest LNB i "orginal posisjonen" på antenna og sidematet 5-øst. Da skal du ikke få redusert signalet på 1-vest. Transponderene på 5-øst tror jeg har noe høyere effekt så det er ikke noe stort problem å sidemate 5-øst.

Du kan sikkert også oppnå litt bedre signaler med en LNB med lavere støytall men støytallene som oppgis stemmer sjeldent så det er ingen automatikk i at det blir mye bedre.

Newcomer Costanza sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Kan få problemer med innstilling viss parabolen opphenget ikkje er i vater.
    Med side mata lnb blir signalnivået som regel lavere. Kan jo og vureder større antenne for bedre signal-støyforhold. Vil og holde seg meir stabilt i dårlig vær !!

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får se hva jeg gjør. Nå fikk jeg satelittmottakeren fra Viasat i dag. Jeg har nå gode signaler fra begge satelittene, og selv i vind/mye regn, så er det ikke noe store problemer. Ikke merkbare ihvertfall, men kanskje det ikke er godt nok når vinteren og evt. snøvær kommer.

Det kan hende at opphenget ikke er 100% i vater, da jeg kunne ikke finne vateren når jeg monterte den, og tok det bare på øyemål. I utgangspunktet burde jeg har helt topp signal, da jeg bor på Sola (helt ved kysten) og det er flatt og fri sikt til langt utover havet. Etter masse fininnstillinger, så oppnår jeg aldri mer enn 72-73% på signalnivå, og rett over 80% på signalkvaliteten uansett. Men som sagt, skal se om jeg kan finne vateren min, og måle for sikkerthets skyld. Men om det ikke er helt nøyaktig 100% i vater, så kan vel dette kompenseres litt med høydevinkelen til antennen?

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får se hva jeg gjør. Nå fikk jeg satelittmottakeren fra Viasat i dag. Jeg har nå gode signaler fra begge satelittene, og selv i vind/mye regn, så er det ikke noe store problemer. Ikke merkbare ihvertfall, men kanskje det ikke er godt nok når vinteren og evt. snøvær kommer.

Det kan hende at opphenget ikke er 100% i vater, da jeg kunne ikke finne vateren når jeg monterte den, og tok det bare på øyemål. I utgangspunktet burde jeg har helt topp signal, da jeg bor på Sola (helt ved kysten) og det er flatt og fri sikt til langt utover havet. Etter masse fininnstillinger, så oppnår jeg aldri mer enn 72-73% på signalnivå, og rett over 80% på signalkvaliteten uansett. Men som sagt, skal se om jeg kan finne vateren min, og måle for sikkerthets skyld. Men om det ikke er helt nøyaktig 100% i vater, så kan vel dette kompenseres litt med høydevinkelen til antennen?
    Det er ikke sikkert at det er et unormalt signalnivå. Poenget med disse signalmeterene er at de ikke bør vise 100% noen gang for da blir justering av antenna veldig vanskelig.

Hvis signalmeterene hadde vist nær 100% på dårlige signaler så ville det blitt veldig vanskelig å få justert antennen nøyaktig.

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du sier noe der. Jeg klarte å få signal på NRK Reserve, med 25%, og kun litt småhakking på den, så jeg slår meg til ro med at det er nok helt greit, med mindre jeg skulle støte på noen problemer senere.

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du sier noe der. Jeg klarte å få signal på NRK Reserve, med 25%, og kun litt småhakking på den, så jeg slår meg til ro med at det er nok helt greit, med mindre jeg skulle støte på noen problemer senere.
    NRK1 reserve er nok en fin kanal å teste antenna på siden den er svakere enn f.eks. de vanlige NRK kanalene.

Jeg har normalt sett ingen problemer med NRK1 reserve med en 55cm antenne i pent vær.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

40 - 70 % signalstyrke, alt ok....

sitter på en vindblåst åsrygg et sted på vestlandet. tar imot 5Ø, 13Ø, 19Ø og 28Ø med varierende signalstyrke. Gode signaler selv under orkanen i fjor høst :-) Veldig tette stormskyer med nedbør i stor høyde (bredt belte av bremseveske kan være et problem. det skjer svært sjeldent.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •