Trenger råd ved kjøp av Dreambox

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger råd ved kjøp av Dreambox

Skal kjøpe meg Dreambox men sliter litt med hvilken osv.
    Har sett på 600 til en ca 3000kr + harddisk til en tusenlapp (160gb da 2.5")
    Så har jeg sett på denne DM7025S til en rett over 5000kr + harddisk til en tusenlapp (500gb da 3.5").

Så er det da hva er lurest? Frista også med den kommende 8000 HD tuneren, men da det er bare 3 kanaler med HD foreløpigt og at denne blir en slags "ny" sak som garantert vil ha en del barndomsfeil så virker ikke den helt valget samt den igjen koster over 2000kr mere. Så i grunn frister denne DM7025S meget da den har 2 tunere sånn at jeg kan ta opp på en kanal og se på en annen (ei side skulle ha det til at jeg kunne ta opp fra 4 kanaler og se på en annen men det må være skrivefeil?). Samt den kan ha en vanlig og større 3.5" IDE disk.

Men har "hørt" at denne DM7025S saken ikke er god? Isåfall på hvilken måte? Noe som kan komme med noe for og imot her?

Eventuelt om det er noen andre ider ute og går hadde jeg satt stor pris på dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp deg en 600 eller noe slikt, den fungerer i hvertfall..

Jeg har en 7025S her selv, det er ett slit å få den til å fungere skikkelig. Problemet kommer av at boksen ikke støtter viasat, så viasat kortet må lures inn hver gang du rebooter. I tillegg har de senere oppgraderinger medført at det er hardere for hver ny release å få inn viasat.

Angående 8000, så har jeg bare en ting å si om den.. Den er basert på 7025, med samme tunere osv.. så da kan man anta at det blir problemer på lik linje med viasat. Og at den i tillegg ikke har hdmi bidrar jo ikke til å trekke opp første inntrykket... (det er usikkert om den har hdcp, som er essensielt)
    i tillegg til at den er utsatt en hel del ganger allerede...

Alt før 7025 skal vistnok fungere tilfredsstillende. Kan dessverre ikke anbefale deg noe av Dreambox, da den dessverre er for svak, for ustabil, og kreves mye datakunnskap for å fungere.

F.eks du må inn fysisk på boksen å slette en katalog for at surround lyd skal fungere stabilt.

Slik ståa er nå, fremstår Dreambox som ett selskap som er på slutten av livssyklusen sin.

Vurder heller en HTPC løsning med egne tvkort til satelitt...

Active
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av U5tabil
    Skal kjøpe meg Dreambox men sliter litt med hvilken osv.
    Har sett på 600 til en ca 3000kr + harddisk til en tusenlapp (160gb da 2.5")
    Så har jeg sett på denne DM7025S til en rett over 5000kr + harddisk til en tusenlapp (500gb da 3.5").

Så er det da hva er lurest? Frista også med den kommende 8000 HD tuneren, men da det er bare 3 kanaler med HD foreløpigt og at denne blir en slags "ny" sak som garantert vil ha en del barndomsfeil så virker ikke den helt valget samt den igjen koster over 2000kr mere. Så i grunn frister denne DM7025S meget da den har 2 tunere sånn at jeg kan ta opp på en kanal og se på en annen (ei side skulle ha det til at jeg kunne ta opp fra 4 kanaler og se på en annen men det må være skrivefeil?). Samt den kan ha en vanlig og større 3.5" IDE disk.

Men har "hørt" at denne DM7025S saken ikke er god? Isåfall på hvilken måte? Noe som kan komme med noe for og imot her?

Eventuelt om det er noen andre ider ute og går hadde jeg satt stor pris på dette.
    Kjøp deg en 7020s , som er den dreamboxen som er mest stabil, du trenger
    ikke så mye pckunskaper for og få den opp å gå, jeg tror ikke db sin tid er over,
    di vil nok klare og tilpasse seg fremtiden

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvilken satelitt tuner bør jeg velge?

Takker for de svar som er kommet.

Og da har jeg fått svar på hva som er problemet med 7025s.

Eneste som er litt bad er jo at 7020s ikke har 2 tunere og er da "lik" i mine øyne som 600, bortsett fra at den kan ha 3.5" disker.

En HTPC blir for dyrt, samt jeg alt har en pc som er passe god som jeg bruker koblet opp mot tven.

Men finnes det noen andre merker enn Dreambox som er bra? Og som kan settes opp i nettverk mot andre dreamboxer osv? Har ikke helt satt meg inn i dette enda.

Her har jeg funnet et par, men aner veldigt lite om dem, Og om dem har plass til disk osv. Om noen har noen andre og anbefale så si ifra

Fantacy Linux Twin PVR

Topfield TF7700HSCI

Humax HDCI 2000 HDTV

Som sagt om noen har noen andre så kom med dem

Active
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for de svar som er kommet.

Og da har jeg fått svar på hva som er problemet med 7025s.

Eneste som er litt bad er jo at 7020s ikke har 2 tunere og er da "lik" i mine øyne som 600, bortsett fra at den kan ha 3.5" disker.

En HTPC blir for dyrt, samt jeg alt har en pc som er passe god som jeg bruker koblet opp mot tven.

Men finnes det noen andre merker enn Dreambox som er bra? Og som kan settes opp i nettverk mot andre dreamboxer osv? Har ikke helt satt meg inn i dette enda.

Her har jeg funnet et par, men aner veldigt lite om dem, Og om dem har plass til disk osv. Om noen har noen andre og anbefale så si ifra

Fantacy Linux Twin PVR

Topfield TF7700HSCI

Humax HDCI 2000 HDTV

Som sagt om noen har noen andre så kom med dem

Det er flere forskjeller på 7020s og dm600, 600 har ikke mulighet for usb penn
    så du kan ikke legge inn flere soft i den , den er så fersk på markedet at det nesten ikke finnes software til den,humax og topfield har ikke mulighet for hardisk
    har heller ikke kortleser, så di trenger cam ei heller nettverk,fantacy twin har
    i mine øyne for dårlig support på nettet, så jeg anbefaler ingen av disse, så skal du ha tuner nå så kjøp dm500s eller dm 7020si eller vent til dm 8000 kommer på markedet, det har ikke så mye og si at den ikke har HDMI , det er kun lyden som mangler da på dvi, og den overfører jeg med fiberoptisk kabel

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er veldig uenig med deg i det du sier om 8000.. Først og fremst er det veldig usikkert om når eller om 8000 kommer på markedet... Man snakker om Juletider, hvilken jul?

Det andre er jo om hdcp er støttet på boksen.. Har den ikke hdcp støtte vil jo du ikke kunne se visse typer materiale.... Essensielt....

DM 8000 skal også kjøre på samme programvaren som DM7025, og det suger ganske hardt, med tanke på problemene som er med DM7025. Det vil si at NDS problemet vil være tilstede.

Ut fra spec. som er annonsert på de forskjellige forum og dreambox, så er det ikke noen indikasjoner som tilsier at hdmi/hdcp skal komme til den.

At man kan kjøre spdif i en eller annen utgave er jo greitt nok, men det er ikke godt nok.

Årsaken til at jeg mener DM er på vei mot slutten av livssyklusen er svarene man får fra support og fra leverandører. Det er ingen som helst vilje til å få løst noe av problemene... De unnskylder seg med at det er "Free To Air"...
    Så, selv om DM og importør påstår at de skal løse alle problemene så er de ikke villig til å løse det.

En ting til u5abil... Har du en pc koblet opp mot tven, så kjøp ett tvkort til den, og vips har du en htpc med satelitt/kabel/bakke. Tvkortet (Hauppauge win-ettellerannet 4000 koster ca 2500 med CI module uten Cam.)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av crimz
    Jeg er veldig uenig med deg i det du sier om 8000.. Først og fremst er det veldig usikkert om når eller om 8000 kommer på markedet... Man snakker om Juletider, hvilken jul?

Det andre er jo om hdcp er støttet på boksen.. Har den ikke hdcp støtte vil jo du ikke kunne se visse typer materiale.... Essensielt....

DM 8000 skal også kjøre på samme programvaren som DM7025, og det suger ganske hardt, med tanke på problemene som er med DM7025. Det vil si at NDS problemet vil være tilstede.

Ut fra spec. som er annonsert på de forskjellige forum og dreambox, så er det ikke noen indikasjoner som tilsier at hdmi/hdcp skal komme til den.

At man kan kjøre spdif i en eller annen utgave er jo greitt nok, men det er ikke godt nok.

Årsaken til at jeg mener DM er på vei mot slutten av livssyklusen er svarene man får fra support og fra leverandører. Det er ingen som helst vilje til å få løst noe av problemene... De unnskylder seg med at det er "Free To Air"...
    Så, selv om DM og importør påstår at de skal løse alle problemene så er de ikke villig til å løse det.

En ting til u5abil... Har du en pc koblet opp mot tven, så kjøp ett tvkort til den, og vips har du en htpc med satelitt/kabel/bakke. Tvkortet (Hauppauge win-ettellerannet 4000 koster ca 2500 med CI module uten Cam.)
    Mye og tenke på her ja..

Vell her og nå hvor jeg skriver så sitter jeg på pcen koblet til TVen... slikt har det vert i lang tid, og kommer til og være videre også...

Hvordan er det og bruke pcen som satelitt motaker? Kan jeg ha "flere tunere"? Sånn at jeg kan se på andre programmer samtidigt som jeg tar opp?
    Et annet problem er at jeg burde da hatt nytt lydkort da jeg føler lyden her ikke helt holder mål... skjermkortet mitt er et ATI Sapphire X1950PRO 512MB AGP, vil dette kunne støtte HD f.eks? Og hvordan skifter jeg kanaler osv? Må jeg bruke musa da akkuratt som et program eller er det fjernkontroll?

Ja rett og slett hva er + og - her?

Active
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan så være at du har delvis rett, men jeg kjøper ikke en dreambox bare
    for og se viasat, sa opp når di skiftet system og har aldri tenkt og bli kunde der mere, vi får se hva som skjer med kommede hd-tunere ,ingen andre HD-tunere av interresse er kommet i salg foreløpig.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det dette kortet du mener?

Hauppauge WinTV HVR4000 4in1 hybrid
    Hauppauge WinTV HVR4000 4in1 hybrid - MPX

Er dette kortet slikt at jeg kan se på HD kanaler?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av denny 68
    Det kan så være at du har delvis rett, men jeg kjøper ikke en dreambox bare
    for og se viasat, sa opp når di skiftet system og har aldri tenkt og bli kunde der mere, vi får se hva som skjer med kommede hd-tunere ,ingen andre HD-tunere av interresse er kommet i salg foreløpig.
    Jeg forstår at du ikke kjøper en DM for å bare se på viasat.... Det jeg har sagt om DM har i all hovedsak vært om NDS kort...

Etter å ha oppgradert til versjon 2.4 av gemini, var det påkrevd at frontprosessor også ble oppgradert, fra versjon 2 til 7, dette med førte for min del større problemer med å få initiert kortene i DM, både med LT image og Gemini.

Tidligere så var det normalt at Canal+ kortet kom online med engang... det er ikke nødvendigvis tilfelle fortiden.

Andre problemer, lyden forsvinner... Den krasher av og til og da må den flashes på nytt.

Det er kommet en hd tuner med hdmi og tilsvarende specs som DM, såvidt jeg vet finnes det ikke noen norske importører av den ennå.

Active arntos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv en DB7000, rett og slett et genialt produkt. Kræsjer aldri og stabil som f... Denne skal jeg ha til det kommer en HD utgave som fungerer. Har kun CD og driter i via...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det dette kortet du mener?

Hauppauge WinTV HVR4000 4in1 hybrid
    Hauppauge WinTV HVR4000 4in1 hybrid - MPX

Er dette kortet slikt at jeg kan se på HD kanaler?
    Noen som kan svare på dette? Er dette det kortet jeg trenger for pcen for og se TV? Ser at det ikke er kortleser enda, men at det kan kobles til en usb boks osv.

Active
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som kan svare på dette? Er dette det kortet jeg trenger for pcen for og se TV? Ser at det ikke er kortleser enda, men at det kan kobles til en usb boks osv.

Etter det jeg kan se så tar det ikke mpeg 4 sendinger og har ikke camplass,
    så det er foreløpig ikke noe tvkort i salg som klarer det tror jeg.

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette kortet fungerer på det meste:
    Technotrend S2-3200 HDTV-S2 + Fernbed. + Budget-CI DVBSHOP - Technotrend, Technisat, Hauppauge, DVB-S, DVB-C, DVB-T

Jeg har selv kjøpt et slikt men har enda ikke fått i gang en stasjonær PC. Bruker derfor USB varianten uten plass til CAM inntil videre. USB kortet fungerer helt fint med free to air MPEG4 HDTV (f.eks. CANAL+FILM HD på dagtid eller BBC HD på Astra 2D) og det fungerer selvfølgelig også helt fint med MPEG2.

All MPEG2/MPEG4 dekoding gjøres i PC software eller grafikk kortet (bruker DVBViewer til 15 euro).

Det er en USB variant med CAM plass rett rundt hjørne.
    Technotrend S2-3650 HDTV-S2 USB+CI (Common Interface) DVBSHOP - Technotrend, Technisat, Hauppauge, DVB-S, DVB-C, DVB-T

Det finnes også en test av Technotrend S2-3200 på Digitalt.tv :
    www.digitalt.tv satellit, kabel og antenne-tv nyheder, guides, forum mm.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar. Men nå er det jo ikke mange HD kanalene ute og går så det er ikke et must enda... Kanskje vente 1-2år før det kommer en bedre boks med hds og kjøpe en da...

Tenke en del på denne her nå:
    Fantacy Linux Twin PVR

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har både Fantacy Linux Twin PVR (også kjent som Relook 400s og CubeCafe 400s) og en Dreambox 7000S.

Selv om Fantacy-tuneren er genial i og med at den har 2 tunere (som DB7025), at kortene fra Viasat og CD fungerer tilnærmet knirkefritt, samt at prisen er lav, er det dessverre ikke god nok software til denne tuneren til at jeg egentlig vil anbefale den.

Den er på mange områder mer brukervennlig enn Dreamboxen (når det gjelder opptak etc.), men EPG-funksjonaliteten er ustabil og kanalskift er langt tregere enn på Dreamboxen. Disse to tingene har gjort at min Relook 400s har blitt plassert på barnerommet, mens Dreamboxen er tilbake i stua.

De som lager Fantacy/Relook-tunere har også HD-modeller på trappene (CubeRevo og CubeRevo-mini). Forundrer meg ikke om disse kommer ut før DM8000. Det spennende blir da å se om de har fått laget bedre software til disse.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stream
    Jeg har både Fantacy Linux Twin PVR (også kjent som Relook 400s og CubeCafe 400s) og en Dreambox 7000S.

Selv om Fantacy-tuneren er genial i og med at den har 2 tunere (som DB7025), at kortene fra Viasat og CD fungerer tilnærmet knirkefritt, samt at prisen er lav, er det dessverre ikke god nok software til denne tuneren til at jeg egentlig vil anbefale den.

Den er på mange områder mer brukervennlig enn Dreamboxen (når det gjelder opptak etc.), men EPG-funksjonaliteten er ustabil og kanalskift er langt tregere enn på Dreamboxen. Disse to tingene har gjort at min Relook 400s har blitt plassert på barnerommet, mens Dreamboxen er tilbake i stua.

De som lager Fantacy/Relook-tunere har også HD-modeller på trappene (CubeRevo og CubeRevo-mini). Forundrer meg ikke om disse kommer ut før DM8000. Det spennende blir da å se om de har fått laget bedre software til disse.
    Ok. Takk da vett jeg litt mer om den.

Men er det virkeligt vits med 2 tunere? Asså det hender det er noen ganger hvor jeg ser at å nå går det noe jeg vil se, som da er på flere forskjellige kanaler.

Sliter virkeligt med og finne ut hva boks jeg skal gå for. HD som sagt frister men det er ikke mange kanalene ute og går, og jeg regner med at de HD boksene som kommer vil ha en del "barneproblemer" Så at jeg heller skal gå for noe slikt om si 1-2år fra nå....

Hvordan er DM600 i forhold til Fantasy og hvordan er DM7020s i forhold til Fantasy? Og hva er forskjellen mellom DM600 og DM7020s forutenom at en kan ha 3.5" disker i DM 7020sen..

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får rimeligere tunere fra de som lager Fantacy også. F.eks. Relook 200s og CubeCafe. Disse tilsvarer DM500/DM600 og kjører Dreambox-imager så det suser. Er visstnok veldig stabile bokser.

Hovedforskjellen på DM600 og DM7020 er diskplassen, antall kortplasser, front-displayet (som du raskt blir "avhengig" av ettersom den viser klokken og hvor lenge det er igjen av programmet du ser på) samt usb-kontakten.
    Her kan man plugge inn en USB-minnepenn for å legge inn flere imager (lettere hvis man skal eksperimentere litt). Trenger man mere minne til f.eks. ekstra EPG-data er det også greit å legge dette i USB-minnet.

Selv klarer jeg meg veldig fint uten 2 tunere på mottakeren i stuen. Det er som du nevner nokså sjelden man har behov for å ta opp ett program mens man ser et annet (og ofte går programmer i reprise på sen kveld eller dagtid, så kan man heller ta opp reprisene).

HD-tunerne tror jeg man kan vente en stund med hvis man ikke har penger til overs og kan leve med ustabiliteten jeg regner med disse vil ha i starten.

Boxene fra Canal Digital har i hvert fall mange problemer.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stream
    Du får rimeligere tunere fra de som lager Fantacy også. F.eks. Relook 200s og CubeCafe. Disse tilsvarer DM500/DM600 og kjører Dreambox-imager så det suser. Er visstnok veldig stabile bokser.

Hovedforskjellen på DM600 og DM7020 er diskplassen, antall kortplasser, front-displayet (som du raskt blir "avhengig" av ettersom den viser klokken og hvor lenge det er igjen av programmet du ser på) samt usb-kontakten.
    Her kan man plugge inn en USB-minnepenn for å legge inn flere imager (lettere hvis man skal eksperimentere litt). Trenger man mere minne til f.eks. ekstra EPG-data er det også greit å legge dette i USB-minnet.

Selv klarer jeg meg veldig fint uten 2 tunere på mottakeren i stuen. Det er som du nevner nokså sjelden man har behov for å ta opp ett program mens man ser et annet (og ofte går programmer i reprise på sen kveld eller dagtid, så kan man heller ta opp reprisene).

HD-tunerne tror jeg man kan vente en stund med hvis man ikke har penger til overs og kan leve med ustabiliteten jeg regner med disse vil ha i starten.

Boxene fra Canal Digital har i hvert fall mange problemer.
    Det er akkuratt det jeg også trur vil skje med de nye HD tunerene.

Men tenker da litt på DM7020SI, denne er vell god? Ser en får disse ganske så billigt også. Og den burde vell fungere supert i en ca 2år... Men kan jeg montere i 500GB 3.5" IDE disk i den?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil se DM7020SI er det beste man kan kjøpe nå, ettersom 7025 ikke er like stabil.

Tror det vil gå greit med en 500GB disk. Pass på å kjøpe en som ikke støyer.

Har selv en 250GB disk i min DB7000, og det fungerer uproblematisk (selv om Dreambox.no ikke anbefaler disker større enn 160GB).

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •