"Slep" i bildet over satellitt?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

"Slep" i bildet over satellitt?

Hei.

Jeg har fått meg ny TV i vår, og har nå begynt å legge merke til en kjip effekt som jeg bare ser på satellitt, ikke på god DVD. Det dreier seg om at når motivet bare beveger seg litt, f.eks. en nyhetsoppleser på NRK, så er det akkurat som om pannen henger igjen når hodet beveges noe. Har dette noe med komprimering og båndbredde å gjøre? At man kun overfører endringer i bildet som er av en viss størrelse, og at pannens minimale, men synlige forskjell i struktur ikke regnes som en stor nok forskjell til at man bruker båndbredde på endringene?

Vet ikke om dette var spesielt godt forklart. Poenget mitt er at det er irriterende og at jeg gjerne vil vite om også andre ser dette, slik at jeg kan slippe feilsøking i eget oppsett uten å komme noen vei.

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Hei.

Jeg har fått meg ny TV i vår, og har nå begynt å legge merke til en kjip effekt som jeg bare ser på satellitt, ikke på god DVD. Det dreier seg om at når motivet bare beveger seg litt, f.eks. en nyhetsoppleser på NRK, så er det akkurat som om pannen henger igjen når hodet beveges noe. Har dette noe med komprimering og båndbredde å gjøre? At man kun overfører endringer i bildet som er av en viss størrelse, og at pannens minimale, men synlige forskjell i struktur ikke regnes som en stor nok forskjell til at man bruker båndbredde på endringene?

Vet ikke om dette var spesielt godt forklart. Poenget mitt er at det er irriterende og at jeg gjerne vil vite om også andre ser dette, slik at jeg kan slippe feilsøking i eget oppsett uten å komme noen vei.
    NRK sender med veldig høye bitrater( sammenlinkbart med DVD) så jeg tror kanskje det kan være andre årsaker. Pass på at du ikke har slått på støyreduksjon eller andre bildebehandlingsfunksjoner i TV'n. Spesielt støyreduksjon kan føre til etterslep. Det kan også være TV'n. Jeg ser ingen slike effekter med Pioneer 507 plasma.

Active
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg opplever det samme på min Samsung 32 R72B. Jeg har hatt tv'en i godt over et år, og har lagt merke til at det varierer fra kanal til kanal.
    Kanalen som kanskje har det dårligste bildet på digital parabol er TV3, og der opplever jeg at problemet opptrer mest, men ikke hele tiden. Værst er det på gamle filmer/serier.

Tv sendinger med fotball er et annet eksempel med en slags glorie rundt spillerne når kameravinkelen er zoomet langt ut ala fugleperspektiv og spillerne er små. Der også opplever jeg at det varierer fra kanal til kanal, noen sendinger er "glorifiserte" og andre ikke i det hele tatt.

Svigers som jobber i Telenor sier at det avhenger av nettopp båndbredde, særlig ved live sendinger. Se bare på bildene som kommer fra live sykkel-løp. Det sitter en mann med kamera bak på en motorsykkel og filmer. Et sted i formidlingen fra han til meg som får bildet på min tv må det være en flaskhals.

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av penol
    Jeg opplever det samme på min Samsung 32 R72B. Jeg har hatt tv'en i godt over et år, og har lagt merke til at det varierer fra kanal til kanal.
    Kanalen som kanskje har det dårligste bildet på digital parabol er TV3, og der opplever jeg at problemet opptrer mest, men ikke hele tiden. Værst er det på gamle filmer/serier.

Tv sendinger med fotball er et annet eksempel med en slags glorie rundt spillerne når kameravinkelen er zoomet langt ut ala fugleperspektiv og spillerne er små. Der også opplever jeg at det varierer fra kanal til kanal, noen sendinger er "glorifiserte" og andre ikke i det hele tatt.

Svigers som jobber i Telenor sier at det avhenger av nettopp båndbredde, særlig ved live sendinger. Se bare på bildene som kommer fra live sykkel-løp. Det sitter en mann med kamera bak på en motorsykkel og filmer. Et sted i formidlingen fra han til meg som får bildet på min tv må det være en flaskhals.
    For TV3 så er nok den største flaskehalsen at de benytter bitrater mellom 3.3-3.7Mbit/s (til og med under fotball kamper). NRK og TV2 benytter helt opp til 8-9Mbit/s så når det er dårlig kvalitet på NRK & TV2 så skyldes det mest sannsynligvis dårlig kvalitet på feeden som mottas.

Sport krever høyere bitrate enn film og serier (som ofte er produsert progressivt) dersom det skal gi like god kvalitet. Derfor ser sporten ofte dårligere ut enn f.eks. film og serier. Det pleier også å være mye mer detaljer som endrer seg fra bilde til bilde når det sendes sport.

Jeg har sett flere LCD TV'er som er ganske ille til å "forsterke" MPEG artifacts.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Hei.

Hva slags input bruker du? SCART? Bruker du component, dvi eller hdmi fra dvden mens du bruker scart eller dårligere fra parabol, så forklarer nok det litt av saken.
    Tror også det kan være dårlig utført deinterlace som kan være noe av årsaken.

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres egentlig ut som en typisk støyreduksjonsartifact. Det første jeg gjorde når jeg kjøpte flat-tv var å slå av absolutt alle funksjoner som har med støyreduksjon å gjøre. Det forutsetter selvfølgelig at man har en god kilde som f.eks. RGB fra dekoder/parabol mottager. Analogt kabeltv signal på en flat-tv blir ikke særlig pent i forhold til DVD.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •