Lage bakkestativ til parabol...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer DagM sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lage bakkestativ til parabol...

Ser ut til at jeg må plassere parabolen min ute på plenen, og må av den grunn lage/kjøpe et stativ...

Tenkte jeg skulle prøve å lage et først, det viktigste er jo stabilitet, så om noen av dere har noen innspill hvordan jeg kan gjøre det...

Jeg har metallrør fra et kapell på en lastebil, og sveising for jeg også ordnet.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man tar ett stk jordborr, borrer ett godt stykke ned... (husk fri sikt foran, og god nok bakkeklaring (det snør i Norge)) Kjøp ett plastikk rør, sement... Stikkord; plastikkrør i hullet, fylles med sement og jern/metallstang...(sørg for at det er i vater) Det letteste er å ha stang som er like tykk som orginalstangen...

(Hmm viktig å tette igjen skikkelig rundt plastikrør... Også viktig med litt tykkelse på rør/lengde)

Byggmakker (eller andre) hjelper nok til med alt av utstyr.. Og videre ekspertise. For en dyr penge :wink:

Mvh

Newcomer DagM sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jordborr det tenkte jeg ikke på...

Tenkte først å lage et stativ av disse metallrørene, tre stenger formet som en kjegle med noen stag imellom.
    Men det holder seg vel bare stabilt til tæla forsvinner...

Utstyret er vel bærebart? Må ikke inn med en gravemaskin håper jeg Leier byggmaker ut sånt utstyr også?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De gangene jeg har montert bakkestativ (for 1.5 meters antenner) så har vi fått gravd hull og plassert et aluminumsrør midt i sementen med stag for avstivning. Men dette var i nord før nordenparabolen ble populær.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du kjenner en bonde som har litt gammeldags utstyr så har han som regel ett manuellt jordborr (handkraft), man får dem også i motordrevet.. Begge kan man benytte for hand.. (Sikkert en fordel å være to).. Er firma som leier ut slikt utstyr.. Ikke sikker på om byggmakker gjør dette. Lurer på om det kan være mulig å leie slikt av kommunen.. (Brukte det i en vannskiklubb engang, da ute i vannet... Men kan hende de lånte ut siden vi var i en klubb)

Du vil bare trenge en stang.... Hvis du sørger for at du graver dybt nok... Kan sikkert gjøre det med spade også!!!!

Ps; jeg håper du har tenkt til å vente til sommeren med dette prosjektet :wink:

Mvh

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •