Parabol i flere rom, hvordan?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Parabol i flere rom, hvordan?

Hei

Skal sette opp en europa eller norden parabol, med en Dreambox 500SI tuner.

Hva er enkleste løsningen for å fordele parabolsignalet til flere rom? Har planer om å trekke coax fra parabolen ned til sikringsskapet, men hvordan gjør jeg det videre?

Finnes det switch? Må jeg ha flere tunere?

Setter stor pris på tips/erfaringer.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må ha mikrobølgehode (LNB) med flere utganger tilsvarende antall TV'er du skal koble til. Du må ha en tuner til hver TV.

Intermediate Troeen sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei
    ide for oppsett europa parabol med 4lnb og til 4 brukere..
    1.stk europa parabol
    4.stk DiSEqC 4/1
    4stk LNB Universal Quatwin MTI AK54-XT2 (for 3 til 4 brukere)
    3 stk DB 500is til da du har en fra før
    mange meter coax kabel
    4 parabol kort ( kan løses på andre måter) men det snakkes det *ikke* noe om her....

det finnes en annen måte å gjøre det på, men da ville jeg ha tatt kontakt med www.tveco.no og få de til gi deg en ide på oppsett...

troeen

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil denne løsningen fungere:

1 stk. Europaparapol med 4 stk. twin hoder, og 2 stk. DiseqC.
    2 stk. Dreambox 500SI

Jeg har trukket 2 coaxkabler fra antatt parabolplassering, og ned til sikringsskapet (har bare ett trekkerør, og får ikke plass til mer kabel). Planen var å skjøte disse her ved sikringsskapet, og trekke dem videre til antenneuttak i stuen og kjellerstuen.

Skulle jeg eventuelt få behov for tv flere steder, så kan eventuelt løsningen bli en trådløs AV-link.

En 4-ways splitter QXL.no - profesjonell antennefordeler til satellittsignal (1 til 4), skal den eventuelt monteres før eller etter dekoderen? Er det eventuelt noe jeg kan bruke i oppsettet mitt?

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mrmattis
    Vil denne løsningen fungere:

1 stk. Europaparapol med 4 stk. twin hoder, og 2 stk. DiseqC.
    2 stk. Dreambox 500SI

Jeg har trukket 2 coaxkabler fra antatt parabolplassering, og ned til sikringsskapet (har bare ett trekkerør, og får ikke plass til mer kabel). Planen var å skjøte disse her ved sikringsskapet, og trekke dem videre til antenneuttak i stuen og kjellerstuen.
    Dette vil fungere, men så lenge du kun har to coax kabler fra parabolen vil du for alltid være begrenset til å ha maks to tunere i huset.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den 4-veis splitteren tror jeg du kan glemme. Skjønner ikke helt hvordan den skal fungere i praksis ettersom 1 inngang på LNB'en ikke kan sende tilbake flere signaler samtidig. Må i så fall være slik at du kan se på kanaler på samme transponder på alle 4 tv'ene (med tilhørende tuner) da - og hvis du bytter kanal til en på en annen transponder på 1 tuner vil bildet bli borte på de andre 3.

Men den kan kanskje være aktuell å bruke hvis du ikke skal benytte tv'ene samtidig.

Skal du ha full fleksibilitet 4 steder i huset må du ha Quad-LNB'er og 4 ledninger inn til sikringsboksen din, som du så skjøter derfra og ut til de forskjellige rommene.

Skal du bare se på tv 2 steder (stue+kjellerstue) funker det fint slik du har skrevet.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det beste er er å handle Quattro lnb'er og en multiswitch. Feks 17/8 multiswitch med inngang for 4 Quattro + 1 inngang for bakketv/radio eller 9/8 multiswitch med inngang for 2 Quatro Lnb'er + bakketv/radio. Begge ut til 8 tunere/ tv/radio. Jeg har brukt den største løsningen i et år. Det funker helt uavhenging på mine 3 sat tunere og 4 pc kort. Pluss at jeg har flere motorstyring i tillegg med Vbox2 mellom tuner og 36V actuator. Ypperlige greier.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •