mange spørsmål ang. digital tv

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer Tordenskjold sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

mange spørsmål ang. digital tv

Hallo, det skal mekkes digital tv i huset, og jeg er så grønn på dette området at det faktisk er litt flaut. Har derfor noen spørsmål jeg vil ha klarhet i før vi setter igang.
    1.Det er 3 tv'er i huset...trengs det fler enn en dekoder?
    2.Er det krav til slike dekodere, og kan man kjøpe fra andre merker enn de digital-tv leverandøren selger?
    3.Hva er Dreambox?

Håper virkelig noen kan svare på dette da jeg ikke skjønner noen ting. På forhånd tusen takk

Newcomer Njaal[NOR] sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tordenskjold
    Hallo, det skal mekkes digital tv i huset, og jeg er så grønn på dette området at det faktisk er litt flaut. Har derfor noen spørsmål jeg vil ha klarhet i før vi setter igang.
    2.Er det krav til slike dekodere, og kan man kjøpe fra andre merker enn de digital-tv leverandøren selger?
    3.Hva er Dreambox?

Håper virkelig noen kan svare på dette da jeg ikke skjønner noen ting. På forhånd tusen takk
    1: ja (tja om man tenker på mediaportal++ mediapostal server osv.)
    2: Det er jo greit å bestille av merkene selskapet samarbeider med, men det finnes helt sikker andre tunere som fungerer også.
    3: Jo den tror jeg er bra.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

kanaler?

ettersom du poster her antar jeg at du spørr om satelitt.

1. hvilke tv kanaler skal du ha? noen koster penger (alt norsk og nordisk) annet er gratis (svært mye).

2. bra oversikt over satelitter og kanaler : KingOfSat - European Satellite Zapping & Directory

FTA = free to air. trenger ikke betal-kort for å ta inn, kun satelittmottaker.

3. som utg pkt trenger du en satelitttuner pr TV apparat, men noen tunere kan vel levere signal til flere apparater. (flere tunere i samme boks). canal digital og viasat tilbyr vel nå kombiløsninger der du for et lite tillegg pr måned kan sende signal til flere tv og se på forskjellige kanaler på hvert apparat. jeg har ikke dette....

4. skal du ha betal-tv så må du kjøpe satelittuner som er godkjent for det enkelte selskap. visstnok vanskelig å finne tuner som er godkjent av både Canal digital og viasat. mao behov for 2 tunere om du skal ha begge pakkene. ikke billig...

5. dreambox. tysk firma som produserer satelittmottakere. ikke veldig populær hos betal-tv kanaler da man kan innstallere software som hacker signal med mer. dette er slikt man ikke skal snakke om på denne nyhetsgruppen, så du må søke nærmere info et annet sted.

6. gjøre et valg: mpeg-2 eller mpeg-2 + mpeg-4. siste er smart da det kommer flere og flere HD kanaler via satelitt.

7. gjøre et valg til: satelittmottaker med harddisk eller uten. timeshift gjør at du kan ta pauser underveis med mer. Jeg ser etter mpeg-4 tuner med harddisk, men ennå har ingen dukket opp på markedet. ryktet vil ha det til at dreambox 8000 vil ha denne funksjonen, om den noensinne kommer på markedet...

8. utvalg av HD kanaler er begrenset, så begynn likesågodt med en rimelig måeg-2 tuner og nyt tilværelsen med 100+ gratiskanaler.

9. hvilke kanaler du kan ta inn avhenger av hvor i landet du bor og hvor mange antenner du vil montere.

:-)

Intermediate Troeen sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tordenskjold
    3.Hva er Dreambox?

sv 1:
    nja, det kommer litt ann på vilket opplegg du velger.
    den billigste løsningen er nok CD / viasat pakke med 3 tunere og quadro lnb
    (lnb hode med 4 utganger) og 1 hoved kort og 2 tvilling kort.
    hva du trenger av utstyr hjelper CD eller viasat deg med
    priser på abo / tvilling kort finner du her
    www.canaldigtal.no
    Viasat - Your No 1. Entertainer - Bestill Digital TV her!

sv 2:
    på viasat er du utgangs punktet låst til viasat sine tunere, men det finnes
    ca modul (les- cam) som tar viasat kodesystem som kan brukes i andre tunere.
    man får ikke bestilt abo uten at det følger med tuner.
    men på CD sitt system virker alle tuner som støter conax(kode sytemet) de bruker, men du får ingen hjelp ved problemer, så lenge de ikke en god kjent tuner av CD

sv 3:
    som nevet lenger opp i tråden som sier litt om dreamboks stemmer det nesten
    100%, men det du selv som gjør at DB kan gjøre ulovlige ting,
    så sånn sett er opp til vær enkel bruker hvordan du bruker den.

dreamboks system for 3 tver vil også bli det dyrste systemt med start pris på rundt 9-10k ++
    eks 1 sk db 7020 og 2 stk db 500
    og det er en del og sette seg inni

som nybegyner hadde nok godt for cd eller viasat opplegget
    og kjøpt med den DB senere som inntressen for lære seg det kommer..
    Db er ingen start tuner om du ikke har inntreser av det..

så det jeg hadda valg selv er som følger
    3 tunere fra CD eller Viasat
    en parabol med 2 stl lnb med quadro (4ut ganger)
    legg så opp kabel til alle tvene , får da kan alle se på vært sitt program uten problemer. og det er en fordel

Troeen

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vær obs på nye Technomate TM 9100 som og er Linux basert og som kan bruke alle Dreambox program. Den koster mindre enn Dreambox og har de samme muligheter ++.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •