Dreambox og undertekster

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dreambox og undertekster

Vet noen litt mer om hvordan en Dreambox 7020Si fungerer med hensyn på undertekster?

Vi ser en del både på engelske og tyske kanaler. Ikke alltid får vi med oss alt som blir sagt på engelsk og tysk, og da er undertekstene (egentlig for hørselsvekkede) til god hjelp.

Engelsk TV (Astra 2D):
    På vår forrige tuner, Nokia Mediamaster 9902, fungerte dette svært enkelt for BBC sine kanaler. Et valg i tuner-menyen en gang for alle "Underteksting på" gjorde at tekstingen alltid kom automatisk, pent formatert nede på bildet.

Dette har vi ikke lykkes med på Dreamboxen. Men man kan selvsagt kalle opp undertekstingen manuelt - for BBC er dette på side 888. Da får vi for det første et problem med at bildeformatet endrer seg, bort fra 16:9 til noe mer sammentrykt bilde.

Og undertekstene er stygge, stor OCR-skrift, litt nedenfor midten av bildet.

Tysk TV (Astra 1)
    For tysk TV har vi alltid måttet kalle opp undertekstene for hvert program. Men også her gir Dreamboxen stor, stygg OCR-skrift. Nokia'en gav Arial-skrift, passelig stor.

Noen som har et råd for å få dette bedre til?

Mvh Magpie

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    gå inn på digsat.net , der finner du noe du kan laste ned så gjør at problemene dine forsvinner

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes 2 plugins til Dreamboxen for å få undertekster.
    De heter Bullztxt og gSub. Førstnevnte er den som har vært ute lengst, mens gSub er nyere og har større muligheter for å velge hvordan teksten skal se ut (kan bl.a. velge font og størrelse på skriften).
    Begge kan vise teksten med transparent bakgrunn.

Bruker du Gemini (som du nevnte i en annen tråd) kan du laste ned ved å trykke på blå knapp og gå til nedlasting av addons/plugins.
    Etter å ha lastet ned og installert må du restarte Dreamboxen. Når den har startet opp igjen trykker du på gul knapp og velger bullztxt eller gsub i listen og konfigurerer språk etc.
    Du må ha enten bullztxt eller gsub installert - ikke installer begge samtidig - da får du dobbeltteksting og masse trøbbel.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode svar!

Nå ser det imidlertid ut som jeg ikke får prøvd disse løsningene på en stund, for nå får jeg ikke Dreamboxen til å starte mer, den bare står og stanger på oppstartsbildet til Gemini.

Alt fungerte bra noen dager, også etter at jeg satte i den anbefalte HDD. Men så oppdaga jeg at teksten på displayet forsvant, det lyste bare orange uten tegn. Boksen virka likevel ok.

For å teste om noen ledninger lå i klem ved displayet oppna jeg boksen og bøyde disse til litt bedre (den flate, litt smale kabelen). Så virka displayet.

Men i dag var teksten på displayet borte igjen, og boksen vil ikke boote. Det hjalp ikke å ta ut igjen HDD.

Har noen en teori her? Kan jeg ha rota ting til ved installeringen av Gemini, selv om alt fungerte bra i noen dager etterpå?

Eller er det rett og slett en teknisk feil med boksen så den må inn til Komplett til reparasjon? Da vil de vel hevde at dette er min feil, som må ha installert det nye imaget feil.

Resette til fabrikkinnstilling hjelper ikke.

Må boksen skrotes, fordi reparasjonsutgiftene her lett kan bli mange tusen kr?

Dette var ille.

Mvh Magpie

Intermediate tazzat sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv å legg inn Gemini på nytt

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det ikke fungerer å legge inn Gemini på nytt slik du har gjort tidligere, må du gjøre det med en nullmodemkabel.
    Jeg har knapt hørt om noen som har hatt feil på boksen slik at den må sendes inn til reparasjon.
    Det er heller ikke vanlig at den kræsjer så alvorlig at man må flashe med nullmodemkabel - eller i verste fall trenger ny bootloader.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange takk igjen for gode råd.

Jeg kom ikke på løsningen med å legge inn image på nytt fordi jeg trodde at jeg hadde gjort en eller annen fysisk skade i boksen da jeg monterte HDD'en.

Så jeg la inn et image på nytt - for sikkerhets skyld brukte jeg original-imaget til boksen - Release 1.00 from 12.09.2005. Noe nyere fant jeg ikke på Dream-Multimedia-Tv GmbH, så jeg antar softwaren ikke er oppdatert etter denne datoen.

Og nå virker alt igjen. Forhåpentligvis varig.

Muligens var årsaken til problemene jeg fikk at jeg installerte HDD etter at Gemini var installert. Burde kanskje installert Gemini en gang til straks etter at HDD var montert.

Mvh Magpie

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det kan nok hende. Prøv å legge inn Gemini på nytt.
    Alternativt Nabilo v0.7. Et knallbra image.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •