Dreambox 7020 med merkelig oppførsel angående følsomhet

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dreambox 7020 med merkelig oppførsel angående følsomhet

I en del år har jeg hatt glede av en Nokia Mediamaster 9902. Med den har jeg tatt inn Hotbird på 13 grader, Astra 1 på 19 grader og Astra 2/Eurobird på 28 grader, alle øst. Av og til låste den seg på BBC sine kanaler på Astra 2D, og jeg kjøpte derfor nylig en Dreambox 7020, som jeg koblet til parabolene sist søndag. Ifølge "What Satelitte" er det så mye tilleggsinformasjon i BBC sine kanaler at eldre mottakere får problem av og til.

Dreambox'en fant alle satelittene, og lasta ned hundrevis av free-Tv kanaler, ikke minst på Astra 2D. Jeg testa særlig BBC-kanalene da disse er våre favoritter og alle fungerte strøkent.

Om kvelden drev det inn regn og skodde, som det ofte gjør her i Bergens-området, og da vi skulle se på Astra 2D om kvelden var alle kanalene utilgjengelige, "Service not found", og bare 30 - 40% styrke på signalet.

Vel, tenkte jeg, Dreambox'en takler antakelig ikke svekkelsen som regnet medfører, så nå blir det mer uregelmessig TV fra BBC heretter.

Men så det merkelige: I dag, i sol og pent vær, får jeg samme melding. Ingen av kanalene på Astra 2D er tilgjengelige, og signalstyrken fremdeles 30 - 40%, ifølge Dreambox'en. Det virker som den "husker" situasjonen dagen før med regnvær og ikke oppfatter at det nå er bedre mottakingsforhold igjen.

Ny satelitt-scanning gav negativt resultat, ikke en eneste kanal ble funnet på
    Astra 2/Eurobird, selv om noen av disse skal være ganske sterke.

Så nå har jeg pakka Dreambox'en ned i esken sin og tatt Nokia Mediamaster'en i bruk igjen. Og nå er alle kanalene tilgjengelige.

Er det noen som kan forklare dette, og gi meg et råd? Eller må jeg avfinne meg med at "engelsk TV - ikke enkelt for en Dreambox"?

Mvh Magpie

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dreamboxene har kommer med litt ulike tuner-moduler. De nyeste boksene skal ha fått en ny og bedre tunermodul. For å se om du har denne skal det på esken til din Dreambox stå 7020SI (og ikke 7020S som er den forrige modellen).
    Hvis du har SI-modellen må du nesten prøve å justere på LNB (vri med/mot klokka) og parabol og se om det er mulig å få bedre signal. Alternativet er å kjøpe en større parabol.
    Hvis du får høy "BER" når du har på BBC-kanalene de gangene du får bilde tyder det på at noe er galt med koblingene dine. Prøv i så fall å kutte ledningene og feste kontaktene på nytt etc.

Selv har jeg rundt 75-80% signal på 1 grad vest med min DB7000. Prøvde en DB7020SI her om dagen og fikk da økt signalstyrken opp til 80-85%.

Intermediate tazzat sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har stor tro på at det er DiSEqen din den ikke liker.
    Regner med at du brukte den som du hadde og den er en del år gammel.
    Stikk på biltema/clas og kjøp deg en ny,disse fungerer utmerket på DB

30 - 40% er det samme som ingen signal på DBen,så det er nok DiSEqen som tuller.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først, takk til Stream for ditt svar. Det står 7020Si på tuneren, så da skulle det være den riktige Komplett leverte til meg. Da er jeg beroliget med at problemet må skyldes noe annet enn at tuneren ikke er følsom nok.

Tazzat, din forklaring om at switchen er for gammel, virker svært sannsynlig. For nå husker jeg at jeg under innstaleringen fikk en uventa melding om at jeg hadde en gammel DiSEq, og tuneren foreslå å ignorere den - noe jeg avviste. Etter en del manøvrering med fjernkontrollen fikk jeg den til å søke likevel, men etter å ha slått den av og på igjen var altså alt på 28 grader E borte igjen seinere på dagen.

Jeg besøker Clas som "first thing in the morning" for å skaffe meg en ny switch! Mange takk for hjelpa!

Jeg kommer tilbake med et nytt innlegg her når det er gjort, for å rapportere om resultatet.

Mvh Magpie

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang. svitsjer så kjøp heller hos Biltema enn Clas. De på Biltema er både billigere og bedre (men det er ikke dermed sagt at Clasern sine er dårlige).

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ny Diseq-switch gjorde underverker! Både BBC og ITV sine kanaler på Astra 2D spratt opp til 91% signalstyrke. Så følsomhetsproblemet er løst.

DreamBoxEdit er installert nå og det gikk greitt å redigere kanalene via PC'en. Litt av en forskjell i forhold til min gamle Nokia Mediamaster 9902.

Det neste blir å bestille en null-modem kabel, slik at jeg får oppgradert programvaren.

Mvh Magpie

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nydelig!

Men du trenger ikke nullmodem-kabel. Det går helt fint å oppgradere programvaren via en nettverkskabel.
    Når du skrur på Dreamboxen holder du inne pil opp (på selve dreamboxen). Da dukker det opp en ip-adresse der. Skriv denne inn i nettleseren din på pc'en så får du opp en side hvor du kan velge image/formware og legge denne inn på Dreamboxen.

Du finner en detaljert beskrivelse her (du må være registert bruker):
    DreamForum | Access denied.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk igjen for verdifull hjelp!

Null-modem kabel virker ikke lett å få kjøpt, antakelig på vei ut. Jeg fant umiddelbart ingen leverandører, bortsett fra kanskje Clas.

Da prøver jeg i stedet å klare meg uten slik kabel. Dette med "velge image/formware" virker riktignok litt skummelt når jeg ser på diverse forum.

F.eks. ett sitat:
    "Make sure you use the proper image, or you risk turning your Dreambox into electronic junk that has to be sent back to the manufacturer."

Vel, den som intet våger, intet vinner.

Mvh Magpie

Active
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av magpie
    Takk igjen for verdifull hjelp!

Null-modem kabel virker ikke lett å få kjøpt, antakelig på vei ut. Jeg fant umiddelbart ingen leverandører, bortsett fra kanskje Clas.

Da prøver jeg i stedet å klare meg uten slik kabel. Dette med "velge image/formware" virker riktignok litt skummelt når jeg ser på diverse forum.

F.eks. ett sitat:
    "Make sure you use the proper image, or you risk turning your Dreambox into electronic junk that has to be sent back to the manufacturer."

Vel, den som intet våger, intet vinner.

Mvh Magpie

Kjøp deg en usb-penn så kan du legge masse soft inn på den , du bruker
    FlashWizardPRo og overføre til Dreamboxen med, så trenger du ikke og legge
    ny soft i Flash, det vil si direkte i Dreamboxen

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av magpie

F.eks. ett sitat:
    Så lenge du holder deg til software som er merket med 7020 så er det ingen fare. Problemet er at folk noen ganger legger inn software til DB7000 og DB500 på f.eks. en DB7020 - da blir det krøll. Det er som regel i slike tilfeller man trenger en nullmodemkabel for å flashe alt på nytt.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk til flere for gode råd. Dermed gikk det greitt å flashe "The Gemini Project".

Jeg er litt usikker på hva dette imaget betyr, til forskjell fra det som boksen var levert med fra frabrikken. For en nybegynner er det derfor en del utforsking som gjenstår.

Er det noen som veit noe mer om dette, eller hvor jeg kan finne det ut?

Mvh Magpie

Intermediate tazzat sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden du bare skal ta inn gratis kanaler så er det ikke så veldig stor forandring egentlig.
    Du kan sette opp Dns server på den feks.
    Streame til pcen og streame fra pc til dreamboxen.
    Ting som ikke er lov å diskutere her.
    + masse mere.

Skriv IP adressa til dreamboxen i nettleseren din (root/dreambox) vist du ikke har funnet ut av det allerede.

Mye nyttig informasjon på digsat.net og Dreamforum

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •