HDTV fra viasat...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HDTV fra viasat...

Hei

Eg snakka med ein selger for VIASAT i dag, han påsto av VIASAT kommer med HDTV allerede til høsten. Har andre hørrt noke om dette?

Intermediate Speedfight2 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    937
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hootie
    Hei

Eg snakka med ein selger for VIASAT i dag, han påsto av VIASAT kommer med HDTV allerede til høsten. Har andre hørrt noke om dette?
    Har ikke hørt noe, men skal Viasat holde koken mot Canal Digital, så gjør dem lurt i å begynne med HDTV selv Jeg har ikke valgt noen, får se hvem som kommer med det beste og billigste tilbudet.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Exclamation

Disse ryktene har vært diskutert før her på forumet.Har å hørt dette fra en selger,spurte hvilke kanaler det var,en det ville han ikke ut med.men han svarte ikke nei når jeg nevnte National Geographic i HD var en av kanalene.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oryx
    Disse ryktene har vært diskutert før her på forumet.Har å hørt dette fra en selger,spurte hvilke kanaler det var,en det ville han ikke ut med.men han svarte ikke nei når jeg nevnte National Geographic i HD var en av kanalene.
    Så er det vell sannsynlig at det kommer ein sportskanal og TV1000 HD + ett par til...
    Det skulle visst òg komme noken spennendes tunere til sommeren, ikkje bare ein billig ein, men også ein for folk med litt krav. Så dette kan bli bra.

Eg spurte han om kortid det skulle komme HD-tunere som takla begge systema, dette var visst noke dei ønskte, men som CD nekta å gå med på. Så der kunne han ikkje love noke.

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så er det vell sannsynlig at det kommer ein sportskanal og TV1000 HD + ett par til...
    Det skulle visst òg komme noken spennendes tunere til sommeren, ikkje bare ein billig ein, men også ein for folk med litt krav. Så dette kan bli bra.

Eg spurte han om kortid det skulle komme HD-tunere som takla begge systema, dette var visst noke dei ønskte, men som CD nekta å gå med på. Så der kunne han ikkje love noke.
    Da er det veldig merkelig at de nye Viasat mottagerene ikke har common interface port. Uten en slik port blir det helt umulig å sette inn en kortleser for Canal Digital(Conax). Det er jo mange som ser Canal Digital med eldre Viasat mottagere som har plass til en slik kortleser/CAM.

For at dette skal bli mulig så må CD og Viasat godkjenne bruk
    av common interface baserte CA moduler eller EU må pålegge operatørene
    å tilby common interface baserte CA moduler. Et slikt påbud fra EU kan være rett rundt hjørnet pga. IDTV (det stod noe i Lyd&Bilde om dette men det vil muligens kun gjelde kabel og bakkenett).

Den enste Canal Digital mottageren uten CAM plass er den nye HD mottageren.

Ryktene vil ha det til at NDS ikke tillater at mottagerene har
    plass til CAM. Om det stemmer kan sikkert diskuteres men ingen NDS mottagere i England,Italia og nå i Skandinavia har plass til CAM ( det er kun de gamle Viaccess baserte mottagerene til Viasat som har plass til CAM).

Newcomer 123sub sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat fra ovenfor:"( det er kun de gamle Viaccess baserte mottagerene til Viasat som har plass til CAM)."Sitat slutt.

Og grunnen til det er at de gamle Viaccess baserte mottakerene til Viasat fikk dispensasjon til det, ettersom Viasat hadde i sin tid lovet at kundene aldri skulle miste bildet på SD sendinger hvis de kjøpte en av disse mottakerene.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I første omgang bør Viasat få igang 16:9-sendinger på kanalene sine. Per i dag er det bare enkelte filmer på TV1000 og noen få sendinger på TV3 Norge som er i 16:9. Svenskekanalene skal starte prøvesendinger med 16:9 i mai/juni, mens det ikke er noen planer om å sende i 16:9 for noen av sportskanalene.
    En annen ting er at de må få opp bitraten i sendingene. Hvis de skal være like kjipe med bitraten i HD-sendinger som de er nå vil kvaliteten bli helt forferdelig.

Så f.eks. på Formel 1 i dag. Svitsjet litt mellom sendingene på TV3 og tyske RTL - bildet på TV3 var fryktelig kornete og utydelig i forhold til RTLs sending. Bitraten på TV3 var på rundt 3500, mens RTL lå på 6000.

Vurderer å si opp hele Viasat-driten ettersom de sender ut så dårlige signaler at alt blir grøtete på skjermen i forhold til Canal Digital og andre.

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stream
    I første omgang bør Viasat få igang 16:9-sendinger på kanalene sine. Per i dag er det bare enkelte filmer på TV1000 og noen få sendinger på TV3 Norge som er i 16:9. Svenskekanalene skal starte prøvesendinger med 16:9 i mai/juni, mens det ikke er noen planer om å sende i 16:9 for noen av sportskanalene.
    En annen ting er at de må få opp bitraten i sendingene. Hvis de skal være like kjipe med bitraten i HD-sendinger som de er nå vil kvaliteten bli helt forferdelig.

Så f.eks. på Formel 1 i dag. Svitsjet litt mellom sendingene på TV3 og tyske RTL - bildet på TV3 var fryktelig kornete og utydelig i forhold til RTLs sending. Bitraten på TV3 var på rundt 3500, mens RTL lå på 6000.

Vurderer å si opp hele Viasat-driten ettersom de sender ut så dårlige signaler at alt blir grøtete på skjermen i forhold til Canal Digital og andre.
    Jeg målte videobitraten på TV3 under championsleague i forrige uke og gjennomsnittsverdien var bare 3.7Mbit/s. Det går bra for film og serier men er alt for dårlig for sport. Skal det bli bra så må gjennomsnittet ligge på ca. 6Mbit/s med peak på 8-9Mbit/s slik NRK gjør.

Hvilken Svenskekanaler er det som skal starte med 16:9 testing ?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter det jeg husker var det svensk TV3 og TV6 - mulig det også var svensk ZTV og Viasat Sport 1.
    Sendte for et par uker siden en forespørsel til Viasat ang. 16:9 på SportN, men fikk til svar at de ikke hadde noen planer om dette. De sender i stedet flere sendinger med sort stripe oppe og nede i 4:3-format.

Apropos bitrate så burde alle kanaler sende med tilsvarende kvalitet som NRK. La ikke så mye merke til hvor stor kvalitetsforskjellen er før jeg fikk meg lcd-tv, men nå ser jeg det veldig godt.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Da er det vel på tida at dem skyter opp en ny satelitt. Sist gang de lanserte nye kanaler, så ble jo bitraten på de fleste kanalene senket fra 4.5mbit til ca 3-3.5mbit, noe som tyder på at de har ett båndbredde problem.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •