Hvilken HDD til Dreambox 7020S ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilken HDD til Dreambox 7020S ?

Min gamle Nokia Mediamaster 9902 er moden for utskifting, og en Dreambox 7020 synes jeg virker spennende. Men hvilken HDD bør jeg bestille til den?

På dreambox.no hevder de at bare deres DMHdd er godkjente, men jeg antar at disse dermed er svært dyre. Ikke står det hvor de kan kjøpes heller.

Har noen av dere gode erfaringer med en HDD på 250 Gb til Dreambox 7020? Hvilken og hvor kjøpe den?

Hilsen Magpie

Active Prec sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp den billigste eller stilleste du finner. I begge tilfeller tror jeg Samsun sine disker er bra.

Jeg har i min en 2.5" disk. Fordelen er mindre støy og mindre strømforbuk. Vet ikke helt om strømforbruket betyr noe på 7020, tror den har fått ny strømforsyning. På 7000 serien har det vært et lite problem.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange takk for svaret. Jeg kjøper en Samsung HDD.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den de anbefaler er en 3,5" Seagate harddisk på 5400RPM. Mener den heter U-series, men finner den ikke på Komplett eller Netshop nå.
    På 7020 skal de uansett ikke være noe problem med strømforbruket, annet enn varmeutviklingen.

Edit:
    Ser at de har disse diskene på mpx.no. Koster 925,- for 300GB og 595,- for 160GB.
    Betegnelsen er Seagate 300GB U Series 9 CE Harddisk 5400RPM, U-ATA100.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Komplett sin anbefaling

Takk for svar. Jeg sendte også en mail til Komplett med spørsmål om hvilken disk de anbefaler, fordi Komplett selger Dreambox 7020S. Svaret derfra var at det stort sett er det samme hvilken disk som blir satt inn, men det måtte være en IDE-disk, og max 5400 rph av hensyn til varmeutviklingen.

Men størrelsen kan vel ikke overstige 250 Gb, slik at 300 Gb ikke vil fungere?

Mvh Magpie

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vet jeg ikke, men ser i hvert fall at 7025S selges med harddisker på både 300 og 400GB. Kan ikke helt se noen grunn til at disker på mer enn 250GB ikke skulle fungere.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ikke 250 Gb grense på Dreambox 7020S

Du har helt rett. På Sat Industry Forums sitt Dreambox-forum, Dreambox - Sat Industry Forums, ser jeg at man har vellykka resultater med HDD helt opp til 750 Gb.

Så nå har jeg bestilt den HDD som du nevnte fra Seagate på 300 Gb, og Dreambox'en fra komplett.no.

Det skal bli spennende å gi seg i kast med dette. Antakelig ganske annerledes enn erfaringene mine med den gamle Nokia Mediamasteren.

Takk for hjelpen!

Mvh Magpie

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lykke til!
    Som du sikkert vet må du legge inn ny software/image i DreamBoxen for å bruke kortene fra Viasat og Canal Digital. Du finner masse guider om dette på f.eks. DreamForum | Newportal og Digsat Net, The home of PP Neverland | Guest.

For "nybegynnere" vil det nok lønne seg å installere imaget som heter Peter Pan Neverland. Det er spesielt laget for nordiske brukere og har alle moduler du trenger ferdig oppsatt og konfigurert. Ellers er Gemini og Nabilo andre populære imager.

Du må regne med å bruke en del tid på å få ting til å fungere første gangen, så det er viktig å ikke gi opp om man møter litt motgang.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Image for Astra 1 og 2

Takk for ytterligere råd!

Du anbefaler imaget som heter Peter Pan Neverland, spesielt for nordiske brukere. Imidlertid abonnerer vi ikke verken på Canal Digital eller ViaSat. Vi ser mest på tyske kanaler på Astra 19 grader øst og BBC sine kanaler på 28 grader øst.

Vi har her også sett litt på ITV sine fire kanaler, men BBC sin fordel er at de er helt frie for reklame, i motsetning til ITV. Reklame beregnet på Storbrittania er stort sett kjedelig for oss.

Bør jeg da bruke et annet image? Vet du hvor jeg kan finne en oppskrift på oppstartsframgangsmåten når det er disse to Astra-satelittene vi kun ser på?

Mvh Magpie

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du bare se gratiskanalene kan du legge inn hvilket image du vil. Gemini eller Nabilo er da kanskje å foretrekke ettersom disse har flere avanserte tilleggsfunksjoner og ekstramoduler tilgjengelig.

Hvordan du flasher nytt image finner du oppskrift på her:
    DreamForum | Access denied. (du må registrere deg)

Det går forøvrig rykter om at BBC-kanalene blir kryptert fra høsten av.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hva er et image?

Nå er Dreambox 7020 på plass, og jeg har fått lagt inn de tre satelittene vi ser på (Hotbird 13 grader, Astra 1 på 19 grader og Eurobird/Astra 2D på 28 grader).

Men hva er egentlig et "image" som er et vanlig tema i de forskjellige DB-forumene? Er det et image fra fabrikken i boksen?

Og vet noen om en framstilling som forklarer litt om virkemåten av tuneren, for en som ikke kan noe om Linux? Diskusjonene på DB-forumene virker nå iallfall gresk for meg, med masse faguttrykk som er helt uforståelige.

Mvh Magpie

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et image er firmware. Når du skal installere ny firmware til Db kalles dette flash, så det å flashe et image er å legge inn ny firmware.

Det som gjør Db spennende er nettopp muligheten som åpner seg når man legger inn uorginalt firmware, som f.eks. fra Peter Pan eller Gemini.

Jeg vil anbefale deg å kjøpe en USB stick som du putter inn bak på boksen. Så legger du inn det nyeste imaget du finner på Db og installerer Flashwizard på USB sticken. Du kan da laste inn nye image, så mange du vil, på USB sticken, og du får valget mellom hvilket image du vil bruke når du slår på boksen.

Forskjellen er at uten USB stick kan du bare ha ett image på DB, driter du deg ut med noen innstillinger , eller ved flashing av nytt image må du starte helt på nytt igjen. Med USB stick kan du ha flere image på sticken samtidig og legge til nye image ettersom de kommer. Da kan du ha et safe image og andre som du eksperimenterer med, som f.eks. legge inn ekstraprogrammer for EPG osv.

Guider for bruk av Flashwizard finner du på Digsat som det ble lenket til.

Les her Dreambox.Sjerom.com både FAQ'en og DB for Dummies for innføring i DB verdenen. Etterpå kan du stille spørsmål, og da helst på dedikerte forum som Digsat. De kan virke litt bryske der, men de tar seg av deg hvis du viser vilje til litt egenlæring. Ikke vær bekymret for at dette er en Linux maskin, du trenger å vite null og niks om Linux.

Jeg brukte mye tid i begynnelsen på å prøve og feile, flashe image var et herk. Med Flashwizard Db koblet i nettverk med PC'en din går det som en lek. Har ikke flashet nytt image på over 18 måneder nå. Boksen surrer og går uten problemer.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for svaret! Jeg skal gå i gang med det bare jeg får tak i en ny Diseq-switch slik at jeg får tuneren til å virke ordentlig, jfr. en annen tråd jeg har starta her i forumet.

Mvh Vidar

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •