Canal Digitals HDTV

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate Speedfight2 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    937
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Canal Digitals HDTV

Er det noen som har testet dette? Jeg tenker først og fremst på om de
    vanlige kanalene blir oppskalert via HDMI slik som DVD filmer blir
    oppskalert fra bl.annet HD DVD spillere og nye DVD spillere. Grunnen til at
    jeg lurer er at jeg synes ikke bildekvaliteten på digitaltuneren er noe bra
    etter jeg fikk tak i meg LCD tv (37") Jeg sendte mail til canal digital ang
    dette og fikk beskjed om at kvaliteten ikke ble bedre med hdtv tuner kontra
    digital tuneren. Da jeg ringte dem i forbindelse med en annen sak, spurte
    jeg det samme spørsmålet, og han jeg snakket med sa at kvaliteten ble mye
    bedre via HDMI på HDTV tuneren. Hvem skal jeg tro på?

P.S Jeg har scartkabel til 500kr nå, men uansett bildet er råttent synes
    jeg.

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Speedfight2
    Er det noen som har testet dette? Jeg tenker først og fremst på om de
    vanlige kanalene blir oppskalert via HDMI slik som DVD filmer blir
    oppskalert fra bl.annet HD DVD spillere og nye DVD spillere. Grunnen til at
    jeg lurer er at jeg synes ikke bildekvaliteten på digitaltuneren er noe bra
    etter jeg fikk tak i meg LCD tv (37") Jeg sendte mail til canal digital ang
    dette og fikk beskjed om at kvaliteten ikke ble bedre med hdtv tuner kontra
    digital tuneren. Da jeg ringte dem i forbindelse med en annen sak, spurte
    jeg det samme spørsmålet, og han jeg snakket med sa at kvaliteten ble mye
    bedre via HDMI på HDTV tuneren. Hvem skal jeg tro på?

P.S Jeg har scartkabel til 500kr nå, men uansett bildet er råttent synes
    jeg.
    Canal Digitals HD boks oppskalerer til enten 576p,1080i eller 720p.
    Alle HD mottagere oppskalerer.

Om kvaliteten blir bedre er det delte meninger om. Mange mener det er bedre kvalitet på vanlige kanaler når en bruker vanlig RGB uten oppskalering.

Kvaliteten på HDTV kanalene er utvilsomt bedre. Det sendes i øyeblikket 5 HD kanaler. Voom HD,Discovery HD,National Geographic HD, CANAL+FILM HD(kvelder), CANAL+ SPORT HD (Premier League HD,Allsvenskan HD, Eliteserien HD).

Anbefaler at du tar en titt i tråden om Canal Digitals HD mottager
    http://avforum.no/forum/satellitt/48...keren-her.html

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    937
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar. Jeg har brukt RGB via scart på min forrige CRT tv, noe jeg synes fungerer perfekt, men da det ble større LCD 37" så ser man at kvaliteten ikke er så god uansett. Det er mulig det må noen innstillinger til, men jeg synes det er litt rart da min CRT ikke trengte noen innstillinger siden scarte'n med RGB gjorde jobben og gikk utenom innstillinger av farge, lys, kontrast etc.

Men det virker som at man må gjøre innstillinger selv nå, for jeg merker spesielt godt pixlene på enkelte kanaler, særlig der det er vann i bevegelse merkes dette godt, samt jeg synes at teksten på kanalene som har dvb tekst (tror jeg det heter) ikke ligger i water, jeg ser altså skygge på teksten, så det virker som det ikke er helt klart bilde.

Uansett synes jeg det koster for mye med HDTV fra canal digital, siden det er så få kanaler foreløpig, men jeg har egentlig ville testet dette selv, men tviler på at CD låner meg en tuner en uke for å sjekke kvaliteten før jeg bestemmer meg.

Hva er det som er avgjørende for hvilken oppløsning den oppskalerer til egentlig?

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Speedfight2
    Takk for svar. Jeg har brukt RGB via scart på min forrige CRT tv, noe jeg synes fungerer perfekt, men da det ble større LCD 37" så ser man at kvaliteten ikke er så god uansett. Det er mulig det må noen innstillinger til, men jeg synes det er litt rart da min CRT ikke trengte noen innstillinger siden scarte'n med RGB gjorde jobben og gikk utenom innstillinger av farge, lys, kontrast etc.

Men det virker som at man må gjøre innstillinger selv nå, for jeg merker spesielt godt pixlene på enkelte kanaler, særlig der det er vann i bevegelse merkes dette godt, samt jeg synes at teksten på kanalene som har dvb tekst (tror jeg det heter) ikke ligger i water, jeg ser altså skygge på teksten, så det virker som det ikke er helt klart bilde.

Uansett synes jeg det koster for mye med HDTV fra canal digital, siden det er så få kanaler foreløpig, men jeg har egentlig ville testet dette selv, men tviler på at CD låner meg en tuner en uke for å sjekke kvaliteten før jeg bestemmer meg.

Hva er det som er avgjørende for hvilken oppløsning den oppskalerer til egentlig?
    Du er ikke den første som syns du får dårligere kvalitet etter å ha kjøpt flat-tv. Egenskapene til en CRT gjør at man ikke ser alle "feilene". Sannsynligvis er MPEG2 også laget med tanke på CRT's egenskaper.

Vann i bevegelse er noe av det som MPEG komprimmering har størst problemer med. Det er synlig selv på 15Mbit/s som er det maksimale av hva MPEG2 kan levere.

Det er også stor forskjell fra flat-tv til flat-tv hvor bra de fungerer med vanlig standard definisjon. Det er også forskjell mellom LCD og plasma uten at jeg skal starte noen diskusjon om dette....

DVB teskt er det ingen kanaler som bruker så det er sikkert den vanlige underteksten (som hentes fra teletext) som du ser dobbelt bilde fra. Det er ikke uvanlig med antydning til dobbeltbilder spesielt dersom skarphet er justert til maks. At undertekst stripen ikke er i "water" høres litt mer merkelig ut.
    Du bør forsikre deg om at TV'n faktisk mottar RGB. Ofte mottar ikke alle scart inngangene RGB.

Hvilken LCD TV er det du har kjøpt og hvilken Canal Digital mottager er det du benytter ?

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat "Du bør forsikre deg om at TV'n faktisk mottar RGB. Ofte mottar ikke alle scart inngangene RGB".

Ikke alle er klar over dette og velger "feil" SCART inngang som ikke har støtte for RGB og får et dårlig bilde. Bra du nevner dette Bobben1

/L

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    937
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av killroy
    Sitat "Du bør forsikre deg om at TV'n faktisk mottar RGB. Ofte mottar ikke alle scart inngangene RGB".

Ikke alle er klar over dette og velger "feil" SCART inngang som ikke har støtte for RGB og får et dårlig bilde. Bra du nevner dette Bobben1

/L
    Joda, tv'n tar imot RGB signal, og det har jeg forsikret meg om at den står riktig. Men som en annen her sa, eller var det på en annen gruppe, så kan "problemene" skyldes at digitale signaler gjøres om til analoge signaler til tv'n, så man merker det bedre da tenker jeg mot en HDTV tuner muligens.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg går ut ifra at du har testet DVD på din LCD TV? Hvordan synes du kvaliteten er da?
    Og for nysjerrighetens skyld; hvilken LCD TV har du kjøpt?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    937
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, jeg har kjøpt en Toshiba 37WL68 LCD. Har ikke hatt den mere en ca 1.5 måned nå, jeg har primert brukt denne til DVD og HD-DVD å ikke så mye TV titting. Jeg har testet mot DVD og der fungerer det noenlunnde greit. Har forandret noen innstillinger, men jeg er fremdeles ikke 100% fornøyd. Blant annet slo jeg av Aktiv Lyskontroll, har slått av sortnivå, da jeg syntes bildet ble for mørkt. Har testet litt frem og tilbake, og på DVD iallefall fungerer det bra at sortnivået er slått av for meg. Jeg vurderer sterkt å kjøpe meg en kalibreringsDVD for å optimalisere alt perfekt, siden jeg har lest litt ang dette med at produsentene "feilstiller" tv'n for å få et dynamisk bra bilde, men som forbrukeren ikke er enig i da. Fungerer sikkert bra for "mannen-i-gata".

Canal Digital tuneren er en CDC 7000 ST. Tuneren er satt opp til å sende RGB signal, og den er koblet til tv'ns Scart1 som tar imot RGB signal. Men som sagt, noe er muffens. På min gamle CRT, så trengte jeg ikke å justere denne inngangen individuelt med å sette farger, lys, skarphet etc, men alt gikk direkte via RGB. Så jeg synes det er rart at min nye LCD ikke skjønner dette. Jeg trodde iallefall med HDMI, så ville TV'n hente ut og optimalisere bildet 100% uten at man må stille inn hver inngang individuelt. Er dette likedan med andre LCD/Plasma, eller er det bare Toshiba som har det slikt? Jeg mener når den får et digitalt signal fra DVD og HD-DVD så bør man slippe å justere ting selv.

Men som sagt jeg skal prøve en kalibrerings DVD for å se om det blir bedre, og jeg håper også at mitt nåværende system fra CD også vil bli bedre da. Forøvrig var kontrasten fra Tuner satt til 10 i utgangspunktet, siden jeg ikke trengte å gjøre noe via min gamle CRT. Nå har jeg justert ned denne til 0, siden bildet ble altfor lyst til å begynne med.

Det er mye å sette seg inn i, og en ting til slutt, koaxialkabelen fra LNB til tuneren, hvor mye har den å si? Vil det bli meget tap der? Jeg har mulighet for å korte inn avstanden en del, siden kabelen var lagt opp av forrige huseier på en merkelig lang måte.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •