To paraboler til en tuner

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

To paraboler til en tuner

Nå har jeg endelig fått satt opp parabol, som nevnt i en annen tråd. Jeg har nemlig hatt litt problemer med et par trær som stod i veien, men klarte å peile meg gjennom de her forleden.
    Så nå er jeg ganske giret på parabolsakene, hadde vært festelig å få inn kanaler fra andre satellitter også. Satellittene jeg da hovedsaklig tenker på er Hotbird og Astra. Problemet er at jeg sannsynligvis ikke får inn disse på skålen jeg bruker til Thor, på grunn av trær.

Det gode er imidlertid at jeg kan sette opp en ny parabol på andre siden av huset. Er det da mulig å koble disse to parabolene til samme kabel, som går til èn tuner. Som dere sikkert skjønner er jeg helt ny på parabolfronten.

Forresten, jeg har mellom 67-72% signalstyrke på Thor, mao. nok til å se kanalene. Blir det mye bedre dersom jeg klarer å komme opp i mellom 80-90? Har ikke fininnstilt og jeg tror derfor det er noe mer å hente.

Active Christianrr sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    477
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er rimlig sikker på at dette er mulig. Alt du trenger er et Y-ledd som spleiser signalene til 1 kabel. Vær obs på at du antakelig på ha den ene dekoderen avslått så lenge du ser på den andre og omvendt.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenkte å ha begge parabolene koblet til bare en av dekoderene. Dette er kanskje ikke mulig?

Intermediate Beemer sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Christianrr
    Jeg er rimlig sikker på at dette er mulig. Alt du trenger er et Y-ledd som spleiser signalene til 1 kabel. Vær obs på at du antakelig på ha den ene dekoderen avslått så lenge du ser på den andre og omvendt.
    Det Y leddet kommer i alle fall ikke til å fungere.

Det du trenger er en diseq switch dra en kabel fra den ene skåla til den andre koble sammen med en switch.

Skjønner ikke dette med andre siden av huset.På andre siden av huset etter min mening tar du ikke inn en dritt.
    Men om du mener på samme side av huset på andre enden så er jeg med.
    Men hvorfor ikke kjøpe deg en skål som tar 4 hoder??
    En 4 veis diseq switch så en kabel inn i huset på tuneren

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var vel forsåvidt ikke nordsiden av huset jeg mente, men østsiden. Huset ligger heller ikke rett nord-sør, så derfor skulle det være mulig å tilte parabolen mot sør fra østsiden. Jeg kan legge ut et lite paint bilde, slik at dere ser min situasjon.

Saken er at jeg i dag har en parabol, som akuratt peker mot Thor, og sannsynligvis ikke kan ta inn noen annen satellitt, fordi det er trær på hver av sidene. Derfor kan jeg ikke ha en med flere hoder.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her har vi bildet, visste ikke helt hvordan jeg skulle oppdatere den forrige.
    Husk at dette er tegnet raskt i paint, og derfor ikke garanterer 100% nøyaktighet med tanke på himmelretinger o.l.

Intermediate tazzat sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går muligens vist du flytter parabolen lenger bak på huset og kommer over trærene.
    Men hvor stor skål har du i dag og hvor i landet bor du?
    Jo lenger nord jo større skål trenger du.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    952
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er som Beemer sier: bruk diseq switch med 4 innganger, hver LNB (hode) til hver sin inngang. Om LNB'ene sitter på en eller flere skåler har ingenting å si.
    Det som blir spennende for deg er om treet er i veien eller ikke.
    Lykke til.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har veldig svakt signal fra Thor, så du må regne med at bildet forsvinner raskt hvis det blir litt regn og vind ute. Hvis det er trærne som gjør at signalet er så svakt bør du få kuttet vekk noen grener. Er det løvtrær vil signalet bli svakere etterhvert som det blir blader på trærne utover våren.

Det smartest du kan gjøre er kanskje å flytte parabolen til baksiden av huset ditt og sette den på en litt høy mast slik at du får signalet over trærne.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg skulle satt parabolen på en mast, ville den måtte være 20 meter høy. Så det er nok ingen god løsning er jeg redd. Jeg har tv selv om det er ganske dårlig vær, så det fungerer. Å skjære ned grener er heller ikke mulig, da trærne står på min avdøde nabos tomt.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det går kanskje an å spørre arvingene om lov til å skjære grenene?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •