Ikke fornøyd med Bildet fra Visat, med Samsung dekoder

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer Marky Mark sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ikke fornøyd med Bildet fra Visat, med Samsung dekoder

Hei!

Jeg har kjøpt meg en ny parabol pakke fra Viasat, med viasat sølv abonnomang.
    Pakkens innold:
    Viasat parabol
    2x hoder
    2x kabler 1x scart og 1x coax
    Samsung dekoder + fjernkontroll

Tingen er at jeg er ikke fornøyd med bildet. De sa til meg i butikken at denne dekoderen var god for flatskjermer, men det synes jeg ikke. Jeg kjøpte til og med en monster scart kabel for å få det beste mulige bilde, gjennom digital parabol.
    Hva kan jeg gjøre, er det noen innstillinger på dekoder som jeg kan gjøre? Så lenge parabolen for signal, går det an å forbedre bildetkvaliteten der? Er det andre dekodere jeg burde kjøpe, for å få det beste bildet? Finnes det gode dekodere med HDMI? Hva vil dere annbefale å gjøre ut ifra alle mine spørsmål?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke kanaler har du dårlig bilde på? Alle?
    Viasats kanaler sender ofte med veldig lav bitrate, noe som gir dårlige bilder uansett hva slags utstyr du har.

Sjekk opp NRK1 og se om bildet er dårlig der også. Hvis det er dårlig bør du klage på dekoderen. NRK1 pleier nemlig å sende med en mye høyere bitrate enn andre kanaler.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var Tv3 og Ztv jeg testet. Og jeg er ikke fornøyd med bildet på de kanalene.
    Har ikke fått abonnomangskortet mitt ennå. Det får jeg idag eller senest imorgen. Så har ikke mulighet til å teste andre kanaler før då.
    Har ikke fått inn Nrk1 eller Nrk2 ennå, for jeg finner ikke Thor sateliten. Signalet på Sirius satelitten er på 80%- 90% Har signalet noe å si på kvaliteten? Merket spesielt når samboeren min så på filmen "Pretty Woman" på tv3 igår at bildet fra min side var ektremt dårlig(samboeren min bryr seg ikke mye om sånt), det er litt snøete bilde, som om jeg hadde brukt en dårlig scart kabel, men så har jeg jo kjøpt en dyr monster scart for å akkuratt ungå det. Vett noen hva det kan være??

Og Kan det være dekoderen? finnes det mulighet for dekodere med bedre bilde? eventuelt med HDMI?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    952
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er nok ikke signalkvaliteten fra skåla som er årsaken eller scarten.
    Hvilken flatskjerm har du?
    Som Stream sier så sender f.eks TV3 med lav bitrate i forhold til NRK, fiks skåla slik at du får inn NRK.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ikke får inn Thor-satellitten har du enten ikke fri sikt til den, eller så har du klart å stille inn slik at du tar inn Sirius med det hodet du egentlig skal ta inn Thor med. Du må da vri parabolen 6 grader mot høyre (hvis du står bak antennen) og bytte om på instillingene i tuneren for LNB A og LNB B.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en Samsung PS50Q7H(plasma skjerm)

Men jeg fikk inn Nrk1 og Nrk2 igår og jeg merket ikke den store forksjellen på kvaliteten fra Nrk kanalene til Tv3. Er litt skuffet. Noen ideer om hva jeg kan gjøre?

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marky Mark
    Jeg har en Samsung PS50Q7H(plasma skjerm)

Men jeg fikk inn Nrk1 og Nrk2 igår og jeg merket ikke den store forksjellen på kvaliteten fra Nrk kanalene til Tv3. Er litt skuffet. Noen ideer om hva jeg kan gjøre?
    Flat-tv'er krever bedre signaler enn CRT. Når skjermen i tillegg er 50 tommer så vil alle feil bli "forstørret". Dagens TV system er mest tilpasset normale billedrørs tv'er. Løsningen er HDTV som ser ut til å komme for fullt i løpet av 2007.

Det er ikke nok oppløsning til å gi bra kvalitet på 50 tommer. Max. oppløsning i SD er 720x576 men i praksis er det nesten alltid en god del lavere pga at produksjonen er utført i SD. Den eneste måten å få maksimal oppløsning i SD er når produksjonen har betydelig høyere oppløsning enn SD.

Man ser godt forskjell på Premier League kampene på Canal+ mellom de kampene som er produsert i HD og de som er produsert i SD selv om man ser på Canal+ Sport SD sending. Alle kampene på Lørdag kl. 16 er produsert
    i SD og ser elendig ut. Kampene kl. 13:45, 18:10 på Lørdag og kl. 15:00,17:00 på Søndag er alltid bedre pga. Sky produserer disse kampene for HDTV.

Min erfaring er at kvaliteten på NRK også avhenger av kvaliteten i produksjon mens det på andre kanaler er begrenset av bitraten til kanalan. Sporten i dag har f.eks. ikke vært så bra som den kan være når NRK produserer selv (NRK har også en egen HD produksjonsbuss). Det vil også alltid være slik at film,serier,osv. ofte ser bedre ut enn sport siden det er enklere å komprimmere. Film og serier er som regel også produsert i et format som har betydelig høyere oppløsning en SD.

Jeg har selv 50 tommer Pioneer 507XA og det eneste som kan gi god kvalitet på en 50 tommer er HDTV signal selv om NRK er ofte overraskende bra til å være standard definisjon.

Bruker nå en HDTV mottager (Humax) med HDMI utgang. Mottageren oppskalerer SD sendinger til 1080i. Det ser bedre ut enn RGB fra scart og 576i over HDMI . Det ser faktisk ut som oppskaleringen/interpolering reduserer Mpeg støy noe.

Ser på fotballen på NRK1 nå (Irland-Wales). Det er ikke antydning til mpeg støy pga. den høye bitraten (opp til 8-9Mbit/s). NRK ligger øverst på "tabellen" når det gjelder kvalitet/bitrate. TV3 har trolig rekorden i den motsatte enden av "tabellen" med Champions League kamper med ca. 3.3Mbit/s.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    Flat-tv'er krever bedre signaler enn CRT. Når skjermen i tillegg er 50 tommer så vil alle feil bli "forstørret". Dagens TV system er mest tilpasset normale billedrørs tv'er. Løsningen er HDTV som ser ut til å komme for fullt i løpet av 2007.

Det er ikke nok oppløsning til å gi bra kvalitet på 50 tommer. Max. oppløsning i SD er 720x576 men i praksis er det nesten alltid en god del lavere pga at produksjonen er utført i SD. Den eneste måten å få maksimal oppløsning i SD er når produksjonen har betydelig høyere oppløsning enn SD.

Man ser godt forskjell på Premier League kampene på Canal+ mellom de kampene som er produsert i HD og de som er produsert i SD selv om man ser på Canal+ Sport SD sending. Alle kampene på Lørdag kl. 16 er produsert
    i SD og ser elendig ut. Kampene kl. 13:45, 18:10 på Lørdag og kl. 15:00,17:00 på Søndag er alltid bedre pga. Sky produserer disse kampene for HDTV.

Min erfaring er at kvaliteten på NRK også avhenger av kvaliteten i produksjon mens det på andre kanaler er begrenset av bitraten til kanalan. Sporten i dag har f.eks. ikke vært så bra som den kan være når NRK produserer selv (NRK har også en egen HD produksjonsbuss). Det vil også alltid være slik at film,serier,osv. ofte ser bedre ut enn sport siden det er enklere å komprimmere. Film og serier er som regel også produsert i et format som har betydelig høyere oppløsning en SD.

Jeg har selv 50 tommer Pioneer 507XA og det eneste som kan gi god kvalitet på en 50 tommer er HDTV signal selv om NRK er ofte overraskende bra til å være standard definisjon.

Bruker nå en HDTV mottager (Humax) med HDMI utgang. Mottageren oppskalerer SD sendinger til 1080i. Det ser bedre ut enn RGB fra scart og 576i over HDMI . Det ser faktisk ut som oppskaleringen/interpolering reduserer Mpeg støy noe.

Ser på fotballen på NRK1 nå (Irland-Wales). Det er ikke antydning til mpeg støy pga. den høye bitraten (opp til 8-9Mbit/s). NRK ligger øverst på "tabellen" når det gjelder kvalitet/bitrate. TV3 har trolig rekorden i den motsatte enden av "tabellen" med Champions League kamper med ca. 3.3Mbit/s.

Hvor kjøpte du HDTV(humax) motakeren din med HDMI utgang og 1080i oppskalering? og går det an å bruke den med Viasat abonnomang?

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor kjøpte du HDTV(humax) motakeren din med HDMI utgang og 1080i oppskalering? og går det an å bruke den med Viasat abonnomang?
    Det en slik mottager til salgs på QXL til fastpris kr.2500.

Humax'en fungerer ikke på Viasat siden NDS ikke
    tillater CAM.

Jeg har Conax CAM+CD kort i mottageren og ser derfor samme
    NRK1,NRK2 som du ser via Viasat.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    Det en slik mottager til salgs på QXL til fastpris kr.2500.

Humax'en fungerer ikke på Viasat siden NDS ikke
    tillater CAM.

Jeg har Conax CAM+CD kort i mottageren og ser derfor samme
    NRK1,NRK2 som du ser via Viasat.

Trodde du hadde Humax dekoder, siden du nevnte i sist post at det var det du brukte? Men vett du om det finnes en tuner med HDMI og oppskalering til 1080i, som jeg kan bruke med Viasat abonnomang??

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trodde du hadde Humax dekoder, siden du nevnte i sist post at det var det du brukte? Men vett du om det finnes en tuner med HDMI og oppskalering til 1080i, som jeg kan bruke med Viasat abonnomang??
    Jo jeg har Humax men bruker den ikke til Viasat men til Canal Digital. NRK signalet er som sagt det samme enten man ser NRK fra Viasat
    eller Canal Digital (sannsynligvis er det også eksakt samme NRK signal i digitale
    kabelnett og i bredbåndstv nett).

Viasat tilbyr ingen mottagere enda med HDMI og det kommer sannsynligvis heller ikke før Viasat begynner å sende HDTV.

Alternativet kan kanskje være AV receiver med oppskalering og HDMI utgang.
    (det blir trolig ikke billig...)

Uansett så ser man veldig godt at TV signalene ikke er beregnet 50 tommer selv om mottageren oppskalerer (bortsett fra HDTV kanalene da).

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var Tv3 og Ztv jeg testet. Og jeg er ikke fornøyd med bildet på de kanalene.
    Har ikke fått abonnomangskortet mitt ennå. Det får jeg idag eller senest imorgen. Så har ikke mulighet til å teste andre kanaler før då.
    Har ikke fått inn Nrk1 eller Nrk2 ennå, for jeg finner ikke Thor sateliten. Signalet på Sirius satelitten er på 80%- 90% Har signalet noe å si på kvaliteten? Merket spesielt når samboeren min så på filmen "Pretty Woman" på tv3 igår at bildet fra min side var ektremt dårlig(samboeren min bryr seg ikke mye om sånt), det er litt snøete bilde, som om jeg hadde brukt en dårlig scart kabel, men så har jeg jo kjøpt en dyr monster scart for å akkuratt ungå det. Vett noen hva det kan være??

Og Kan det være dekoderen? finnes det mulighet for dekodere med bedre bilde? eventuelt med HDMI?
    Signalstyrken har igjen ting å si på bildet. Seff hvis du ligger i grenseland, men med 80-90% er det ikke det som er problemet.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående kampen Irland-Wales på NRK1 så ble da den sendt med elendig bildekvalitet. Sannsynligvis ikke NRK sin feil, da de bare videreformidlet signalet de fikk fra Irland, men så dårlig bilde er det lenge siden jeg har sett på NRK.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •