Offentlig protest mot Canal Digital?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 69
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Offentlig protest mot Canal Digital?

Jeg har nå to tunere fra Force av typen D-master 1189. Dette er på mange måter noen superb`e tunere med veldig flott brukersnitt, 5000 sider tekst-tv minne (brukes hver dag) og 80 G harddisk for enkelt opptak av TV-programmer. I tillegg oppdaget jeg (til min overraskelse) at Canal Digitals nye "billigtunere" har et mildt sagt elendig bilde og dårligere lyd sammenliknet med de tre år gamle Force-tunerne. Jeg hadde derfor bestemt meg for å skaffe enda et parabolkort fra CD (for å slippe å flytte kortet mellom etasjene), men neida, Det gikk ikke! I følge CD er det ikke lenger mulig å bruke nye parabolkort fra selskapet i en gammel tuner fordi de er "paired"- fastlåst til de nye tunerne. Dette er mildt sagt provoserende. Det jeg nå lurer på er om dette er ren "skremselpropaganda" fra CD for å tvinge folk til å kjøpe møkka-tunerne fra sitt eget selskapet (som ifølge en ingeniør jeg kjenner kun koster noen ti-kroner å produsere) eller er dette reelt? Er det noen fra CD eller andre her på forumet som kan svaret på dette med sikkerhet (altså ikke synsing)?

Kan det være gehør her på Forumet om eventuelt å samle støtte til en offentlig protest mot CD for innføringen av disse dårlige tunerne? Jeg er heller ikke særlig imponert over de såkalte HD-tunerne som selskapet markedsfører.

Hvorfor finner norske forbrukere seg i dette? Anyone?

Intermediate RS sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke glad i de boksene CD og Viasat levere. Det burde forøvrig være problemfritt å få begge systemene i en kvalitetsboks fes Force 1199

http://avforum.no/forum/satellitt/29...hlight=smartwi

http://www.tantec.no/dynamisk/pdf/dm...mkortdeler.pdf

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CD er dyrt og ikke spesielt bra, samtidig som de er ramme til å innføre mange nye "tiltak" som sjelden kommer forbrukeren til gode. Kun 2mnd igjen av bindingstiden min, så er det takk og farvel...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

CD helt norsk ( dyrt og dårlig )

Etter at Telenor ovetok CD ble det enda verre enn før å være abonnent. Jeg sa opp mitt ab. før dette, og kan bare lett forestille meg hva folk må finne seg i nå. Mange av de kodete program og ikke minst bedre, samt alternative program fins på andre satelitter helt ukodet. Jeg tenker først og fremst på BBC ! ( ITV, Classic fmTv, Film4 mm) på 28,2 grader øst. CBS og NBS sender på Telstar 12 på 15grader vest ( for talkshowfans !). Og mange fantastiske radio kanaler blant mer enn 1500 tilgjengelig. En av mine favoritter er "Lifegate radio" på 13 gr øst.
    Min erfaring som satelittmontør og entusiast siden OTS i 1982, er at folk som godtar CD, ikke har info om alternativene. Om en har motorstyrt parabol eller Toroid Dish ser en fort at himmelen er full av andre alternativer. Nå når sport- pengespiralen ser ut til å ha nådd toppen, er det og håp for enda flere ukodete sportskanaler. Men det virker kanskje som om de fleste i denne sjangeren gladerlig betaler. Så kankje spiralen fortsetter oppover likevel ?

Så altså: Glem Canal Digital med deres elendige tunere ( en tradisjon ! ) Man trenger en tuner med Blind Scan, topp følsomhet, NTSC/PAL, AC3, HDMI-3, MPEG2/4 ( 1080p, dvs 1920 x 1440 i skjermoppløsning ) , DiseqC 1,1, Usals og helst mer enn 8000 kanaler. HD er det store nå, så en må være veldig på vakt !
    Jeg ser bare HD på pc forløpig, venter på 1080p i alle ledd !
    Har sett fotball på BBC HD 1080p , bedre oppløsning enn på stadion ??

Verdens beste tv kanal(er) er gratis !

Ellers anbefales DrDish på Hotbird ! Se: DrDish Television - Your Free-To-Air TV Channel for Home Entertainment via Satellite

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tti100:

1. jeg har hatt parabol i ett år, sitter nå med 5, 13, 19 og 28 øst. har ryddet bort endel og sitter med ca 80 gratiskanaler av kvalitet vesentlig over det som CD og viasat kan tilby til fantasiprisene sine. Hva slags folk er det egentlig som går bort og kjøper parabolpakke fra CD i dag??

2. har en digiality 304 med 120G disk. tror den støtter diseqc 1.1 men iflg min sat.butikk kan den ikke ha flere enn 4 lnb. Synd. for jeg kunne tenke meg å ta inn et par posisjoner til:-)

3. Leter og leter etter egnede tunere med omtrent de samme spesifikasjonene som tti100 lister opp. håper dreambox 8k dekker behovet om den noensinne kommer på markedet. Vil imidlertid ikke under noen omstendighet gå bort fra opptaker/timeshift. Hvilke tunere har de spesifikasjonene du nevner + HDD??

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

[QUOTE=J.Haugen]Jeg har nå to tunere fra Force av typen D-master 1189. Dette er på mange måter noen superb`e tunere med veldig flott brukersnitt, 5000 sider tekst-tv minne (brukes hver dag) og 80 G harddisk for enkelt opptak av TV-programmer. I tillegg oppdaget jeg (til min overraskelse) at Canal Digitals nye "billigtunere" har et mildt sagt elendig bilde og dårligere lyd sammenliknet med de tre år gamle Force-tunerne. Jeg hadde derfor bestemt meg for å skaffe enda et parabolkort fra CD (for å slippe å flytte kortet mellom etasjene), men neida, Det gikk ikke! I følge CD er det ikke lenger mulig å bruke nye parabolkort fra selskapet i en gammel tuner fordi de er "paired"- fastlåst til de nye tunerne. Dette er mildt sagt provoserende. Det jeg nå lurer på er om dette er ren "skremselpropaganda" fra CD for å tvinge folk til å kjøpe møkka-tunerne fra sitt eget selskapet (som ifølge en ingeniør jeg kjenner kun koster noen ti-kroner å produsere) eller er dette reelt? Er det noen fra CD eller andre her på forumet som kan svaret på dette med sikkerhet (altså ikke synsing)?
    Dette er bare tull og tøys.Hva er altenativene dine.Frie kanaler??? Jeg har stort sett det meste som finnes SKY-CD og Viasat pluss tusenvis av andre
    kanaler på 13E-19e-28,2E osv.De aller fleste kundene i Norge har ikke så mange alternativer og alle koster penger eller vil koste penger fremover.For 100 gang så minner jeg dere på at det IKKE!!!!!!!! er CD som forlanger kopisikkerhet som kobler box og kort.
    DET ER FILMSELSKAPENE OG TV-PRODUSENTENE/DISTRIBUSJONS OG RETTIGHETSHAVERNE SOM ER ÅRSAKEN OG IKKE CD!!! Dette skjer med alle SKY/CD osv. La oss prøve og være litt realistiske!
    Stølen

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det løsningen RS skisserer som er løsningen for de som vil benytte en "gammel" tuner på et nytt abbonement fra CD?

Newcomer Jackant sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kortene åpner seg selv om det står noen timer på TVN i en gammel tuner. Fikk i allefall jeg til.

Intermediate RS sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kravspesifikasjon (ifølge Stølen`s naive fremstilling)
    -Må være drittboks med gitt kanalliste.
    -Må være 1 boks pr system. (ikke samarbeid mellom levererandører)
    -Minimalt med utganger. Kun scart er en fordel.
    -Kundeservice og brukervennlighet er en uting som i størst mulig grad må unngås. 45min i kø for kundeservice er et minmumkrav.
    -Maks hastighet sideskift på text tv 10sekunder.

Tilleggskrav til Viasat.
    -DD er en uting og bør unngås.
    -HD hva er det?
    -16:9 bestemmes av Viasat og bør ikke gjøres slik kunden forventer (merkelige beskjæring osv er en fordel)

Kvalitetsboks med gode menyer samt CD og Viasat i 1 boks må være mulig å få til!
    Det koster, men trådstarter har med innkjøp av gode tunere vist seg villig til å gjøre det.

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fornuftig innlegg av Stølen. Det blir galt å utelukkende rette sitt skyts mot CD. På en annen side så burde CD etter hvert gi et bredere tilbud om dekodere, både billige og dyrere med høyere kvalitet som gir valgfrihet. Spesielt hvis pairing innføres. Håper dette kommer. Det kan også bli spennende å se hva forbukerombudet vil si hvis kort og dekodere blir låst.

Angående gratis kanaler så er det noe jeg ikke har kunnskap om. Noen som utroper det som det store her og at man ikke har bruk for noe annet. Grunnen til at jeg kjøpte pakke fra CD nylig var først og fremst for å få Premier League, filmkanaler og HD. Kan aldri tenke meg at man får Premier L. og gode filmkanaler i DD 5.1 gratis? Eller tar jeg feil. Snakker selvfølgelig på lovlig vis.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eneste som nytter er å snakke med lommeboken.
    Jeg er på andre året uten noen som helst form for tv. Ja du hørte rett, antenne kabelen er klippet og tv er gitt bort.
    Ser det jeg vil, når jeg vil på hjemmekinoen og savner ikke tv'en.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RS
    Kravspesifikasjon (ifølge Stølen`s naive fremstilling)
    -Må være drittboks med gitt kanalliste.
    -Må være 1 boks pr system. (ikke samarbeid mellom levererandører)
    -Minimalt med utganger. Kun scart er en fordel.
    -Kundeservice og brukervennlighet er en uting som i størst mulig grad må unngås. 45min i kø for kundeservice er et minmumkrav.
    -Maks hastighet sideskift på text tv 10sekunder.

Tilleggskrav til Viasat.
    -DD er en uting og bør unngås.
    -HD hva er det?
    -16:9 bestemmes av Viasat og bør ikke gjøres slik kunden forventer (merkelige beskjæring osv er en fordel)

Kvalitetsboks med gode menyer samt CD og Viasat i 1 boks må være mulig å få til!
    Det koster, men trådstarter har med innkjøp av gode tunere vist seg villig til å gjøre det.
    Hva er dette for slags merkelig innlegg? Leste du noe i Stølens innlegg vi andre gikk glipp av? Problemet (kobling kort - tuner) er et resultat av forbrukerens vrangvilje mot å betale det det koster å motta signalene. Jeg kjenner selv svært mange som benytter seg av dreambox med kortdeling, og dermed er skyldige i simpelt tyveri. Konsekvensen er at tilbyderne må sikre produktet sitt bedre. Skal dere rette noen pekefinger her, så pek på alle de som sjeler signaler. Det er de som har skapt problemet denne tråden er et resultat av.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil nok alltid være nyvinning innenfor kryptering av sat/kabel/dig. bakkenett. Det er også to sider av saken, en side som forsøker å stoppe alternativt utstyr og en side som tilbyr fleksibelt utstyr.

Selv om jeg skjønner at selskapene må beskytte sin kontantstrøm, så burde det være mulig å lage bedre tunere for de som måtte ønske det. Klart da må man betale litt, men det er vel vi villige til?

Mvh

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tti100
    Jeg ser bare HD på pc forløpig, venter på 1080p i alle ledd !
    Har sett fotball på BBC HD 1080p , bedre oppløsning enn på stadion ??

Verdens beste tv kanal(er) er gratis !

Ellers anbefales DrDish på Hotbird ! Se: DrDish Television - Your Free-To-Air TV Channel for Home Entertainment via Satellite

BBC sender ikke 1920x1080p/25 eller 1920x1080p/50 men i 1440x1080i/25 (25fps) eller 1920x1080i/25. 1920x1440 har jeg aldri hørt om men du mener sikkert 1440x1080.

Her er informasjon fra BBC's HDTV video 25.09.2006:
    pic_width_in_mbs_minus1 = 89 -----> HRes = 1440
    pic_height_in_map_units_minus1 = 33 -----> VRes = 1088
    frame_mbs_only_flag = 0 -----> interlaced
    fixed_frame_rate_flag = 1 -----> frame rate 25 fps

Jeg mener at BBC HD nå sender i 1920x1080i/25.

1440x1080i har dårligere kvalitet enn 1920x1080i men det er sannsynligvis mye benyttet. HDV kamerar og HD CAM lagrer komprimmert video i redusert HD format (1440x1080i/25) på tape.
    Betacam - Wikipedia, the free encyclopedia

Det er ikke støtte for skikkelig progressivt HD format 1080p/50 i MPEG4 part 10 level 4 ( som er komprimmeringsstandarden for HDTV kringkastning).
    H.264/MPEG-4 AVC - Wikipedia, the free encyclopedia

BBC's HD sendinger er test sendinger og jeg tror ikke det er tatt noen politisk avgjørelse om BBC skal tilby HDTV.

Det er også rykter om at BBC/ITVs skal krypteres når FreeSat starter.
    BBC's styre har nå godkjent oppstart av FreeSat og forventet oppstart er August 2007.
    Digitalt.tv nyhed
    Freesat from the BBC, ITV & Channel Four
    Sky Digital - Sky+ - Freesat - Freeview - UK TV Overseas

HDMI versjon 1.3 er ikke er noe stort poeng ut av en
    satellittmottager. Du vil aldri kunne få noen glede at de ekstra mulighetene
    HDMI1.3 gir.
    High-Definition Multimedia Interface - Wikipedia, the free encyclopedia

Intermediate bigtor sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes at den Hd boksen CD har kommet med har en så dårlig software at den ikke skulle vært sluppet på markedet enda.Jeg synes og at det er dårlig reklame for de når vi vet at boksen har vært lenge på det Svenske markedet og de ikke har fått vekk de feilene som er på den.Jeg mener at når man betaler så pass mye så skal man også kunne forlange en bedre kvalitet på utstyret enn det CD leverer.Ja det flott at det er noen som leverer HD kanaler her i Norge men det burde vært en bedre tuner med i pakken:-)
    Mvh bigtor

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder nye sat tunere som nærmer seg kravene jeg listet i forrige innlegg bør nevnes Eycos S55.12.PVRH som ligger best an og får god kritikk for ventet "overscale" i senere firmware. Nyheter om dette ventes med spenning ! Topfield TF 7700 HSCI er nr 2 i min foreløpige liste med treg kanalskift mellom HD kanaler ( 4-5 sec ) ! Venter spent på enda bedre tunere. Dr dish er nå på CABSAT i Dubai. Nyheter om helt nye HD sat tunere ventes kankje før påske ?

Når det gjelde HDMI, er første versjon en ren flaskehals for HD 1080p og fremtidige format ! Så nyere versjoner er verdt å vente på !! Det synes lett å ha blitt lurt i første bølgen av HDutstyr. HDMI 1.3 gir høyer skjermoppløsning, høyere billedskifthastighet ( framerate ), bedre farger og fargedybde pga øket båndbredde fra 165 Mhz til 340 Mhz !

1920 x 1440 skjermoppløsning finnes nå i de første skjermene i USA, Jeg vet ikke når det komme til Norge. Forhandler her hjemme skal vel som vanlig tømme lagre for trangere skjermoppløsning først !

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wikipedia

Wikipedia er vel og bra. Andre kilder fremhever annet !!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wikipedia

Det kommer nå en Conservpedia side , eller noe sånt fra konservative krefter i usa som hevder at wikipedia er for radikal !! Ref NBS News

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fotball kontra annet

De som preferer fotball bør si fra med en gang ! De er preferert på forhånd av NRK og TV2. Og er derfor mer kravstor enn andre ! Men de samme bør ha respekt for at andre er intressert annet !! Gratiskanaler er gledelig men har kanskje uviss fremtid. Dette gjelder imidlertid all satelitt titting til all tid ! Det som preger sat feltet er at det er i stadig forandring ! At CD alene har Prem Lig er ikke helt riktig men intresserer ikke meg !

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stølen
    Sitat Opprinnelig postet av J.Haugen
    Jeg har nå to tunere fra Force av typen D-master 1189. Dette er på mange måter noen superb`e tunere med veldig flott brukersnitt, 5000 sider tekst-tv minne (brukes hver dag) og 80 G harddisk for enkelt opptak av TV-programmer. I tillegg oppdaget jeg (til min overraskelse) at Canal Digitals nye "billigtunere" har et mildt sagt elendig bilde og dårligere lyd sammenliknet med de tre år gamle Force-tunerne. Jeg hadde derfor bestemt meg for å skaffe enda et parabolkort fra CD (for å slippe å flytte kortet mellom etasjene), men neida, Det gikk ikke! I følge CD er det ikke lenger mulig å bruke nye parabolkort fra selskapet i en gammel tuner fordi de er "paired"- fastlåst til de nye tunerne. Dette er mildt sagt provoserende. Det jeg nå lurer på er om dette er ren "skremselpropaganda" fra CD for å tvinge folk til å kjøpe møkka-tunerne fra sitt eget selskapet (som ifølge en ingeniør jeg kjenner kun koster noen ti-kroner å produsere) eller er dette reelt? Er det noen fra CD eller andre her på forumet som kan svaret på dette med sikkerhet (altså ikke synsing)?
    Dette er bare tull og tøys.Hva er altenativene dine.Frie kanaler??? Jeg har stort sett det meste som finnes SKY-CD og Viasat pluss tusenvis av andre
    kanaler på 13E-19e-28,2E osv.De aller fleste kundene i Norge har ikke så mange alternativer og alle koster penger eller vil koste penger fremover.For 100 gang så minner jeg dere på at det IKKE!!!!!!!! er CD som forlanger kopisikkerhet som kobler box og kort.
    DET ER FILMSELSKAPENE OG TV-PRODUSENTENE/DISTRIBUSJONS OG RETTIGHETSHAVERNE SOM ER ÅRSAKEN OG IKKE CD!!! Dette skjer med alle SKY/CD osv. La oss prøve og være litt realistiske!
    Stølen
    Kan du henvise til kilder på dette?

Jeg har forstått det tvert imot: pairing var et tiltak som via først begynte med i Sverige for å tvinge kundene til å ha to tunere for å kunen ta imot både Via og CD. For å ikke gi dem et fortrinn gjorde CD det samme.

Kan du også forklare oss hvorfor de samme rettighetshaverne ikke stiller slike krav i USA, hvor det er et krav fra FCC om rent standardisert kryptering?

Til slutt, vennligst slutt å bruke caps. Det stiller deg i samme kategori som 14-åringer og styrker ikke dine argumenter.

mvh
    Knut

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •