Offentlig protest mot Canal Digital? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 69
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    I disse dager er kun pairingen en ulempe for lovlydige kunder som ønsker å ha noe bedre utstyr enn den gemene hop.
    Jøss, jeg skal si at denne tråden har tatt av! Ovenfor er ihvertfall en som har forstått akkurat det som var mitt poeng.

Intermediate tazzat sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Det største "nettverket" jeg har hørt om, har nesten hundre dreamboxer linket opp mot ett kort. Ikke rart bransjen svarer på slikt.
    Det er ikke mulig å ha så mange brukere på 1 kort,setter du deg inn i hvordan det fungere så forstår du hvorfor,så her er det noen som skryter på deg vel mye.
    Forstår godt hvorfor visa/canal digital startet med parring men når det koster nær 9k for å få alle kanalene så er det forjævlig dyrt.
    Skulle hver mulig å velge hvilken kanaler du ønsker og betale for det og ikke en masse kanaler enn ikke ønsker.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tazzat
    Det er ikke mulig å ha så mange brukere på 1 kort,setter du deg inn i hvordan det fungere så forstår du hvorfor,så her er det noen som skryter på deg vel mye.
    Forstår godt hvorfor visa/canal digital startet med parring men når det koster nær 9k for å få alle kanalene så er det forjævlig dyrt.
    Skulle hver mulig å velge hvilken kanaler du ønsker og betale for det og ikke en masse kanaler enn ikke ønsker.
    Forøvrig har ingen forklart meg hvorfor de får til dette i USA, men ikke i Norge.

Jeg ser ingen annen forklaring enn at telenor & Co har bedre kontakter blant myndighetene enn deres amerikanske kolleger har hjemme...

http:/ / avforum.no/ forum/ ny- digitalt- bakkenett- ny/ 51399- slik- vil- tv- hverdagen- bli- mye- enklere- digi- no.html?highlight=canal

"I USA er Media Center-PCer blitt vanlig og brukere kan bytte TV-dekodere som de vil. Hemmeligheten som forenkler TV-hverdagen heter CableCard.
    ...
    Samtidig har en mangel på innstiksmoduler gjort at Media Center-maskiner er for spesielt interesserte, påpeker administrerende direktør i Telenor-eide Canal Digital, Svein Erik Davidsen, til digi.no.

Davidsen kjenner ikke til CableCard-teknologien
    ...
    Men han påpeker en skepsis som nok flere i TV-bransjen deler med han:
    - Det er ikke sikkert at man ønsker at Microsoft skal ta over TV-mottaker-markedet, sier Davidsen til digi.no.""

-k

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I USA er tilgangen til CableCard lovregulert og loven gjelder for kabelnett.

Begge de store betal-tv operatørerne via satellitt er ikke omfattet
    av loven. Kabelselskapene mener derfor at satellitt operatørene i
    USA har en fordel i og med at de ikke er pålagt å tilby CableCard.

DirecTV benytter f.eks. NDS med pairing akkurat som Viasat.

"Satellite companies unfairly exempted: Cable companies argue that although section 629 of the Telecom act applies to all multichannel video program distributors, Direct broadcast satellite (DBS) services have been exempted from requirements for a separable security access device. This is claimed to provide an unfair advantage to DBS companies such as Directv and Dish Network."

CableCARD - Wikipedia, the free encyclopedia

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    I USA er tilgangen til CableCard lovregulert og loven gjelder for kabelnett.

Begge de store betal-tv operatørerne via satellitt er ikke omfattet
    av loven. Kabelselskapene mener derfor at satellitt operatørene i
    USA har en fordel i og med at de ikke er pålagt å tilby CableCard.

DirecTV benytter f.eks. NDS med pairing akkurat som Viasat.

"Satellite companies unfairly exempted: Cable companies argue that although section 629 of the Telecom act applies to all multichannel video program distributors, Direct broadcast satellite (DBS) services have been exempted from requirements for a separable security access device. This is claimed to provide an unfair advantage to DBS companies such as Directv and Dish Network."

CableCARD - Wikipedia, the free encyclopedia
    Det blir i denne tråden argumentert med at innholdsleverandører krever pairing for å gi slipp på innholdet. Vi kan vel trygt anta at dette ikke er tilfelle side kabeltv leverandørene i usa vitterligen har innhold?

-k

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Det blir i denne tråden argumentert med at innholdsleverandører krever pairing for å gi slipp på innholdet. Vi kan vel trygt anta at dette ikke er tilfelle side kabeltv leverandørene i usa vitterligen har innhold?

-k
    Det vet jeg ikke noe om. Ser at kabeltv selskapene i USA påstår at pålegg om CableCard i kabeltv gir DirecTV og Dish Network en konkurransefordel siden det kun gjelder kabelnett. CableCard gir ikke tilgang til PPV/Video On Demand i følge Wikipedia. Nye filmer slippes gjerne på PPV før de kommer på vanlig betal-tv og til slutt på vanlige tv kanaler.

Litt synd er det at norske myndigheter kan ikke innføre lovpålegg om CAM's pga. EU/EØS regler. Derfor ventes det i stedet på at EU skal oppdatere EKOM lov (og det er ikke sikkert at EU vil påby CAM støtte...).
    www.stortinget.no > Spørsmål > Søk i spørsmål

Hvis alle operatører i Europa blir tvunget til å tilby CAM så mister i alle fall innholdslevrandører muligheten til å velge bort operatører som tilbyr dårligere kopisikring pga. CAM ( hvis de er opptatt av kopisikring da...).

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tti100
    Har sett fotball på BBC HD 1080p , bedre oppløsning enn på stadion??
    Det finnes ennå ingen sendestandard for 1080p, og ingen av de store kringkasterne har tilstrekkelig produksjonsutstyr eller infrastruktur til å sende i 1080p. Så det der virker usannsynlig...

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av Tantra
    Det finnes ennå ingen sendestandard for 1080p, og ingen av de store kringkasterne har tilstrekkelig produksjonsutstyr eller infrastruktur til å sende i 1080p. Så det der virker usannsynlig...
    BBC sender i 1080i og litt i 720p.
    Stølen

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stølen
    BBC sender i 1080i og litt i 720p.
    Stølen
    Det er mulig de har begynt å teste HD på satellitt, men siste vi hørte fra BBC er at de ennå ikke har bestemt seg for hvilket fysisk medium de velger for opptak i HD.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Det er mulig de har begynt å teste HD på satellitt, men siste vi hørte fra BBC er at de ennå ikke har bestemt seg for hvilket fysisk medium de velger for opptak i HD.
    De har sendt HD siden juni 2006 og sender fortsatt.Jeg har også Sky og BBC1 sender HD også der.Dersom du har tilgang til parabol 28.2 øst og en MPEG 4
    mottaker så kan du se sendingen helt gratis.BBC har produsert HD i flere år fordi at USA ikke har vært intressert i SD og US er et stort marked for BBC.
    Stølen

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stølen
    De har sendt HD siden juni 2006 og sender fortsatt.
    Ja, men det er fortsatt bare en test-sending :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Ja, men det er fortsatt bare en test-sending :-D
    Ja det er en testsending som antagelig vil bli avsluttet i sommer.Den har da vart i 12 mndr.Vi får håpe at presset vil gjøre at BBC vil prøve og kjøre videre,men det er det flere instanser som er innvolvert og som har bestemmelsesrett vil avgjøre saken. Vi får håpe.Jeg har SKY HD så jeg får trøste meg med det.
    Stølen

Active
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    485
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne tråden begynner å spore litt av...

Har egentlig bare en spørsmål til det opprinnelige temaet: Hvis det er slik at CD og Viasat kun har innført pairing av kort/tuner pga. krav fra rettighetshavere og kamp mot cardsharing, hvorfor kan de da ikke godkjenne en tuner som støtter begge kodesystemene som f.eks. Strong? Denne burde jo tilfredsstille disse kravene????

Etter min mening beviser dette klart at de benytter pairing for å hindre forbrukerne å enkelt kunne bytte mellom satellitt-leverandørene.

Så lenge vi har en duopol-situasjon i dette markedet, håper jeg at myndighetene i større grad klarer å regulere og stille krav til aktørene. Historien viser jo at de ikke klarer å gjøre dette selv.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Helt enig !

Helt enig med deg knutinh ! Makt til folk mangler helt når det gjelder CD og Viasat ! De har tatt seg til rette hele tiden uten å tenke på folks lommebok eller kvalitet i produktet konta det du betaler for ! Det er mer sannsynlig at kvalitetsbevisste seere som idag kun er fornøyd med BBC, også går videre om BBC koder igjen ! Å ta opp et program fra BBC er helt herlig. Bare kutter i starten og slutten, mens størte umoral er betaltv med reklame ! Kan nevnes at Nat Geo kanalene er enkelt å dekode på 15 gr vest ! Anbefaler Nat Geo Wild som er veldig bra, men det mangler litt på kvalitet og nattkamerateknikken kontra BBC ( infrarød ) ! Så jeg savner et forbrukermiljø som krever noe mer tilbake fra CD og Viasat ! Da hadde tv i Norge vært bedre for alle , ikke bare for CD og Viasat !! Av de norske kanalene er kankje ikke nrk så verst, men når de ofte sender forball i alle kanalene sine, trekker dette kraftig ned ! Nrk sender ofte bare ett rent musikk/ konsert opptak i uken ( Fredag natt til lørdag !). BBC holder på hele uken med reportasjer og konserter ! Et av de bedre på BBC var Rock Family Tree !

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tli Admin!

Jeg ser at jeg fremdeles er kalt "Nykommer" Dette er noe feil, da jeg har drevet med sat, også delvis som yrke, siden 1983 ! Greit at noen følger med nå, det gjør også jeg, men erfaring er også et pluss !

2 x 2m alu/ fiber, 2x 1,2m alu , 1,5m, 0,85m.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...du er "nykommer" her på AVforum, tti100, ikke nødvendigvis i AV-sammenheng. Disse "titlene" genereres bare automatisk basert på antall innlegg, ikke noe en bør ta for høytidelig med andre ord...

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Det stemmer ikke helt Knut. I følge CD (norge) er dette et direkte svar på alle dreambox-nettverkene rundt i landet vårt. Det blir ikke mange kronene i kassen når en hel vennekrets deler ett og samme kort. For ikke å nevne alle de som gjør dette mer "proft", og tar betalt for å dele sitt abonnement med både kjente og ukjente. Det største "nettverket" jeg har hørt om, har nesten hundre dreamboxer linket opp mot ett kort. Ikke rart bransjen svarer på slikt.
    Hvis det du sier faktisk er det du har fått oppgitt fra CD så må jeg le. Noen jeg kjenner kontaktet en parabolforhandler for å spørre hva det ville koste å få TV3 + canal digital på to TV'er hjemme hos seg. De fikk da oppgitt at de måtte ha 4 (fire) tunere og betale over 22.000 i året for abonnementene.

Det "bransjen" har gjort ved å melke forbrukerne på denne måten er å tvinge 1000-vis av brukere til å kjøpe dreamboks og andre løsninger (bl.a. trådløs kortdeling) stikk i strid med loven. Dette er kunder som ALDRI ville vurdert en slik løsning pga de tekniske utfordringene og det kriminelle aspektet. Nå sitter de imidlertid og ser TV takket være lurifakser i nabolag og borettslag rundt omkring.

Når "bransjen" ikke klarer å enes om et tilbud som totalt sett er til å leve med og som står i rimelighet til hva kunden ønsker og kan betale blir dette i beste fall latterlig. De har gravd sin egen forbrukerombudsmessige grav, og har underminert sin egen mulighet til å håndheve sine private regler og lover en gang for alle. At de nå skylder på kort-nettverket for sin urimelige prispolitikk og sine bindingsordninger er intet mindre enn skandaløst.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Over og ut med CD

Jeg har hatt CD fra starten og frem til for få år siden. Men dårlig tuner, for dyrt og bla overbetaling av kanaler som en kunne ta inn gratis på andre satelitter, gjorde at jeg ikke gadd CD mer.

Er i det hele mot både kabeltv Viasat og CD for deres råkjør på overprising.

Jeg husker at kabeltv forbundet på 80 tallet foret medlemmer av daværende Teledirektorat med brennevins flasker på flasker foran avgjørelse on kabel tv eller mikrobølge retransmitting i Norge. Kabel tv brukte korrupsjon for å få konsesjon. Ikke lenge etter ble Teledirektoratet nedlagt ! Men ingen ble straffet ! Mikrobølge resending fra nord over alle tettsteder hadde vært en mye bedre modell enn kabeltv ! Da kunne alle som ville ha en lnb i vindu mot sender i nord og vi hadde sluppet å se 80-90% av alle paraboler i Norge.
    Men bønder i staten er kjent for bondske avgjørelser!
    They are all in in only for the money !

Intermediate Troeen sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en par ting som må inn i debaten..

i usa / canada er strengt forbudt for en privat person og eie nøkkel kort system som gjør at han/henne kan lage det selv.
    den regel ble innført i midten av 90 tallet. så det er en av grunne til at system fungere i bedre i usa en i europa.

når det gjelder viasat VS cd og den nordiske tv avtalen, så er den mer heller mindre død så lenge viasat bruker NDS kryptering..
    det ligger en del klausuler i den avtalen som ikke går over ens med det nordiske tv avtalen..

en av tingen er alle tunere skal vær utstyrt med NDS software uansett andre cryptering system. og logisk nok kan ikke cd gå med på det.

da det står noe i den nordiske tv avtalen om at tunerne skal kunne virke om vær andre uansett cypterings system.
    og der kommer problemet med CA-modul(cam) NDS verden er kun felles kabel annlegg(privat eide) med mer en 20 brukere og firmar som kjøpe cam for NDS systemet.
    privat personer kan ikke det pr.dags dato, så cd gjør det samme andre veien og brukerne blir taperne til slutt.

troeen

tti100 noen fine skåler du har

min god saken min for noen årsiden
    SatLex Digital :: Gallery :: International gallery :: Europe :: Norway
    det var den første T-90 med 12lnb. men problemet var at forcen ikke støtet styring for 12 lnb den gang, så den ble ribbet ned igjen til 4lnb
    har lyst til bytte lnb stang så jeg kan prøve med 14lnb så jeg få inn 28,2e til 30w
    men det tivler på at det blir noe,, (tar forlang tid) og så vet jegheller ikke om det går i praksis

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man skulle overføre dette til den analoge verdenen, ville det faktisk være opp til kabeloperatøren å bestemme hva slags TV du skulle ha, siden de aller fleste som mottar analog TV bruker mottakeren som er integrert i TV-en. Dersom man plutselig skulle få slike restriksjoner ville det blitt et ramaskrik uten like.

Det må da være mulig å få forbrukerrådet/konkurransetilsynet/post&teletilsynet på banen igjen? Hvis alle på forum skriver hver sitt brev? Tror ikke det ville blitt ignorert, forbrukerrådet følger jo alltid opp alle henvendelser de får.

- Judaz

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •