Offentlig protest mot Canal Digital? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 69
    Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av tti100
    Når det gjelde HDMI, er første versjon en ren flaskehals for HD 1080p og fremtidige format ! Så nyere versjoner er verdt å vente på !! Det synes lett å ha blitt lurt i første bølgen av HDutstyr. HDMI 1.3 gir høyer skjermoppløsning, høyere billedskifthastighet ( framerate ), bedre farger og fargedybde pga øket båndbredde fra 165 Mhz til 340 Mhz !
    Det er jo ikke lett å spå fremtiden men de nye HDTV mottagerene som nå er på markedet støtter Mpeg4 part 10 level 4 hvor det ikke er mulig å sende mer enn 8-bits fargeoppløsning og maks 1920x1080i/25 eller 1920x720p/50.
    Da har du heller ikke behov for båndbredden HDMI1.3 kan gi. Det holder med i overkant av 1Gbit/s.

Jeg ville ikke vektlagt HDMI1.3 dersom jeg skulle kjøpt meg en mottager men det er jo opp til hver enkelt. Dersom noen HDTV kanaler starter sendinger hvor du kan få glede av HDMI1.3 så må man uansett kjøpe en ny mottager. Et annet problem er at med slike sendinger så vil ikke noen av de HDTV mottagerene som er i salg nå fungere. Det vil også kreve ekstreme båndbredder på satellitt,kabel osv. så det er nok en god stund fram i tid. Det er vanskelig nok for TV kanalene å gå over til dagens HDTV standard.

HDMI1.3 kommer nok først til å kunne utnyttes på BlueRay,HD-DVD,spillbokser eller PC grafikk kort.

Newcomer Gøffo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Thumbs up

Sitat Opprinnelig postet av Marantz
    CD er dyrt og ikke spesielt bra, samtidig som de er ramme til å innføre mange nye "tiltak" som sjelden kommer forbrukeren til gode. Kun 2mnd igjen av bindingstiden min, så er det takk og farvel...
    Husk at CD har lang oppsigelse, så det kan være greit å flagge dette allerede nå. Tror de har 3 mnd oppsigelse.

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gøffo
    Husk at CD har lang oppsigelse, så det kan være greit å flagge dette allerede nå. Tror de har 3 mnd oppsigelse.
    Jeg mener det er 1 måned oppsigelsestid dersom man ikke har binding.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    Det er jo ikke lett å spå fremtiden men de nye HDTV mottagerene som nå er på markedet støtter Mpeg4 part 10 level 4 hvor det ikke er mulig å sende mer enn 8-bits fargeoppløsning og maks 1920x1080i/25 eller 1920x720p/50.
    Da har du heller ikke behov for båndbredden HDMI1.3 kan gi. Det holder med i overkant av 1Gbit/s.

Jeg ville ikke vektlagt HDMI1.3 dersom jeg skulle kjøpt meg en mottager men det er jo opp til hver enkelt. Dersom noen HDTV kanaler starter sendinger hvor du kan få glede av HDMI1.3 så må man uansett kjøpe en ny mottager. Et annet problem er at med slike sendinger så vil ikke noen av de HDTV mottagerene som er i salg nå fungere. Det vil også kreve ekstreme båndbredder på satellitt,kabel osv. så det er nok en god stund fram i tid. Det er vanskelig nok for TV kanalene å gå over til dagens HDTV standard.

HDMI1.3 kommer nok først til å kunne utnyttes på BlueRay,HD-DVD,spillbokser eller PC grafikk kort.
    Hverken BluRay eller HD-DVD har i nåværende revisjoner lagt opp til noe mer enn 8 bit såvidt jeg vet.

-k

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Jeg har forstått det tvert imot: pairing var et tiltak som via først begynte med i Sverige for å tvinge kundene til å ha to tunere for å kunen ta imot både Via og CD. For å ikke gi dem et fortrinn gjorde CD det samme.
    Det stemmer ikke helt Knut. I følge CD (norge) er dette et direkte svar på alle dreambox-nettverkene rundt i landet vårt. Det blir ikke mange kronene i kassen når en hel vennekrets deler ett og samme kort. For ikke å nevne alle de som gjør dette mer "proft", og tar betalt for å dele sitt abonnement med både kjente og ukjente. Det største "nettverket" jeg har hørt om, har nesten hundre dreamboxer linket opp mot ett kort. Ikke rart bransjen svarer på slikt.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate bigtor sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke noe nytt at det er folk som benytter seg av piratvirksomhet for å få tilgang til kodete satelittkanaler,det har det vært siden de begynte å sende via parabol så å bruke det som ett argument for å gjøre det mindre kundevennlig er å gå litt langt.Det er jo også sånn at hverken Via eller CD har vært intresert i å samarbeide for å gi oss brukere ett bedre og mer oversiktlig tilbud noe som også myndighetene har prøvd å presse de til.Hva synes dere andre her på forumet om den HD tuneren CD har kommet med?Har du testet den Gorm?
    Mvh bigtor

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei jeg har ikke testet den. Har heldigvis "gammelt" kort, og det brukes i en QualiTV HD-tuner. Går bare å venter på en god MPEG4 dekoder, før jeg bytter ut QualiTV tuneren.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Det stemmer ikke helt Knut. I følge CD (norge) er dette et direkte svar på alle dreambox-nettverkene rundt i landet vårt. Det blir ikke mange kronene i kassen når en hel vennekrets deler ett og samme kort. For ikke å nevne alle de som gjør dette mer "proft", og tar betalt for å dele sitt abonnement med både kjente og ukjente. Det største "nettverket" jeg har hørt om, har nesten hundre dreamboxer linket opp mot ett kort. Ikke rart bransjen svarer på slikt.
    Enig med Gorm her. Men det er som jeg har nevnt før synd at ikke parabolselskapene gir et bredere tilbud av dekodere. De burde ha billige, noen i middels prisklasse og noen i high-end klassen.
    Dersom mange hadde etterlyst det, så kan det jo komme. Kanskje noe som avforum kan organisere? En stor gruppe har mer tyngde enn enkelt personer.

Active tZar sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    458
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Er du sikker på at det er et svar på sharing? Slik jeg ser det, så kan det ikke være det, i alle fall ikke nå lenger, da det ikke er noe problem å bruke et pairet kort med dreambox eller en alternativ cam.
    I disse dager er kun pairingen en ulempe for lovlydige kunder som ønsker å ha noe bedre utstyr enn den gemene hop.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1

Hei Bobben !

OK det ! Men siden jeg venter på skikkelig HD kvalitet i alle ledd er jeg nyskjerrig på alle ledd ! Jeg viser til HDMI artikkel i siste Tele Satellite International som forklarer alt dette og ! Så du trenger ikke forklare mer ! Mitt poeng er at oppløsning og billedkvalitet øker med større båndbredde ! Dette ser vi klart på satelitt hver dag, at selv minsket båndbredde i digital sammenheng går utover kvalitet. Ikke underslå det faktum at HDMI 1.0 har blitt omtalt som en flaskehals i formidling av økende skjermoppløsning og bitrate ! Ta innover deg at ingen av oss enda har sett HDMI 1.3 enda, og det er derfor for tidlig å felle en negativ dom som du gjør med : "at vi ikke trenger det"

Jeg tror det er mange som, med meg, gleder seg til fremtiden. Selv satte jeg enormt pris på 3D effekten i hd da HD1080 kanalene kom ! Og BBC HD ser veldig bar ut på en PC skjerm !

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For noen år siden hadde "alle" piratkort for både CD og Viasat.
    Nå benytter "noen" seg av cardsharing - som oftest en liten vennegjeng eller famile som spleiser på abonnement (og ofte benyttes cardsharingen kun for å kunne se på tv flere steder i samme husholding).

CD og Viasat taper selvsagt penger på dette, men de taper langt mindre enn da alle hadde piratkort.

Uansett så funker jo sharingen fint også for pairede kort, så jeg er enig i tZars uttalelser om at dette rammer kun de som er lovlydinge og vil ha bedre utstyr enn det CD/Viasat kan tilby dem.

En annen ting - CD/Viasat kunne spart mye penger på korthåndtering om de i stedet tilbød en cardsharing-liknende ting i dekoderne sine som gikk mot CD/Viasat sine servere. I hvert fall en mulighet for alle kunder med adsl...

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stream
    For noen år siden hadde "alle" piratkort for både CD og Viasat.
    Nå benytter "noen" seg av cardsharing - som oftest en liten vennegjeng eller famile som spleiser på abonnement (og ofte benyttes cardsharingen kun for å kunne se på tv flere steder i samme husholding).

CD og Viasat taper selvsagt penger på dette, men de taper langt mindre enn da alle hadde piratkort.

Uansett så funker jo sharingen fint også for pairede kort, så jeg er enig i tZars uttalelser om at dette rammer kun de som er lovlydinge og vil ha bedre utstyr enn det CD/Viasat kan tilby dem.

En annen ting - CD/Viasat kunne spart mye penger på korthåndtering om de i stedet tilbød en cardsharing-liknende ting i dekoderne sine som gikk mot CD/Viasat sine servere. I hvert fall en mulighet for alle kunder med adsl...
    Etter litt Googling med søke ord "Pairing Canal Digital" så finner jeg info som kanskje kan tyde på at pairingen ikke er tatt i bruk. Det stemmer jo bra siden disse nye kortene tydligvis fungerer i alle mottagere uansett om de støtter pairing eller ikke.

I følge det Danske Satellit Information bladet skulle CD fra 1.1.2006 kun godkjenne og gi ut kort til mottagere som støtter pairing, dvs. ikke innføre pairing 1.1.2006.

Dette har vært postet på nyhetsgrupper:
    "Hvis du har et Canal Digital kort der virker i conax cam bliver det ikke
    parret. Indtil videre er det kun deres lejemodtagere der har denne funktion
    og såfremt Canal Digital vil kræve parring, så er de nød til at tilbyde
    gamle abonnenter med andre modtagere, en ny modtager med pairing mulighed."

Er er info som var postet i Force Forum:
    Sitat Opprinnelig postet av www.ForceForum.com
    "Nedenstående er delvis baseret på et referat fra Canal Digital's forhandler seminar i Køge 24.02.2005.

• Fra og med 01.03.2005 er signalet i luften for "Optional-pairing"
    med CD's CDC-5000/7000 leje-receiver serie, som p.t. er de eneste som får denne software baserede "Pairing" mulighed.
    (Med gule kort, som ellers kun er beregnet til "Chipset-pairing".)

• Forhandlere har frist til 01.01.2006 til at sælge eksisterende receivere,
    der ikke kan håndtere chipset-pairing. (Unikt CPU serienummer og smartcard)
    I Force regi gælder dette således for samtlige nuværende modeller.

• Køber man en brugt receiver efter 01.01.2006 der ikke kan håndtere chipset-pairing, kan der ikke oprettes et Canal Digital abonnement.

• Eksisterende kort/ kunder får dog lov til at køre videre som før, uden pairing.

• Hvis det viser sig at pirateriet stadig ikke kan begrænses, overvejer Canal Digital at udskifte alle leje-bokse og tilbyde "Solide" eksisterende kunder der eks. har en Force, ny receiver der kan håndtere chipset-pairing.
    (CD håber ikke på dette bliver nødvendigt, da det vil være meget bekosteligt.)

• Canal Digital har nye CA moduler klar for pairing, men vil ikke udlevere dem førend Viasat overholder "Nordig" og ligeledes udleverer "NDS" CA Moduler.

• Bl.a. Force fremviste deres nyeste Canal Digital receiver "Z-Serien" der både håndterer satellit og terristiske signaler. (Denne er klar til chipset-pairing)
    Z-serien's features kan sammenlignes med Canal Digital's leje-boks CDC-7000.

• På samme kundenummer vil man kunne kunne oprette 2 bokse på 1 programkort – dette er af hensyn til eks. kunder med sommerhus

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    • Canal Digital har nye CA moduler klar for pairing, men vil ikke udlevere dem førend Viasat overholder "Nordig" og ligeledes udleverer "NDS" CA Moduler.
    Slik oppførsel fører uansett bare til en negativ spiral. CD burde så absolutt utlevere disse nye CA-modulene som er klare for pairing - på den måte kan de "heve seg over" Viasats politikk.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er overraskende at folk hopper fram og forsvarer en leverandørs kunde-fiendtlige/kunde-låsende aktiviteter med at det er et krav fra innholdsleverandører når de samme leverandørene synes at konkuranse på dekodere er helt greit i USA.

Når det samtidig kommer uttalelser fra CD om at "vi vil ikke gjøre det før Via gjør det" så får det et enda merkeligere tilsnitt.

Det skulle vel ikke være noen her som jobber i bransjen?

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    952
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er overraskende at folk hopper fram og forsvarer en leverandørs kunde-fiendtlige/kunde-låsende aktiviteter med at det er et krav fra innholdsleverandører når de samme leverandørene synes at konkuranse på dekodere er helt greit i USA.

Når det samtidig kommer uttalelser fra CD om at "vi vil ikke gjøre det før Via gjør det" så får det et enda merkeligere tilsnitt.

Det skulle vel ikke være noen her som jobber i bransjen?

-k
    Det handler vel ikke om å forsvare men å forklare?
    Må ikke være veldig smart for å skjønne at CD måtte stoppe utsending av Cam når Viasat gjorde det, tror ikke CD hadde solgt mange av "sine" bokser hvis de hadde fortsatt å sende ut cammer til Viasat sine bokser.
    No drit selfølgelig men det var Viasat som kuttet ut Nordic sammarbeidet som nettopp jobbet for å gjøre det enklere for forbrukere med proprietære løsninger.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener da å huske at Post- og teletilsynet påla CD og Viasat å komme fram til en løsning som gjorde at man kunne klare seg med en dekoderboks (kan det ha vært rundt 5-6 år siden?) Men det virker som om de enten ikke har noe ris bak speilet eller rett og slett ikke gidder å bruke det...

Jeg for min del sitter fortsatt på en gammel Nokia Mediamaster 9802S og har både CD og Viasat-kort i den. Jeg tviler på at jeg kommer til å bytte den ut før den enten slutter å virke eller det kommer nye alternativer som kan gi NRK1, NRK2, TV2, TVNorge og TV3 i samme boks (det er et folkekrav fra resten av familien). Etter hva jeg skjønner er henholdsvis TV3 og TVNorge eksklusive for hver sin distributør...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dennis
    Det handler vel ikke om å forsvare men å forklare?
    Må ikke være veldig smart for å skjønne at CD måtte stoppe utsending av Cam når Viasat gjorde det, tror ikke CD hadde solgt mange av "sine" bokser hvis de hadde fortsatt å sende ut cammer til Viasat sine bokser.
    No drit selfølgelig men det var Viasat som kuttet ut Nordic sammarbeidet som nettopp jobbet for å gjøre det enklere for forbrukere med proprietære løsninger.
    Det handler om å unnskylde kundefiendtlig praksis med at "innholdsleverandørene krever det". Altså å fraskrive CD og Via alt ansvar for sine handlinger.

Personlig mener jeg at det er til kundenes beste at man unngår å gi disse en krone. La dem gå dunken sammen med plateindustrien. Med litt flaks så vil det gi en ny og kreativ bransje som har som hensikt å selge varer som kundene vil ha.

-k

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå høres du ut som en FrPer Knut

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bomholt
    Nå høres du ut som en FrPer Knut
    Nja. Frp ville vel forsvare CD og Via sin rett til å plage kundene til siste skanse? Er ikke det en markedsliberalistisk greie?

Frp fungerer jo først og fremst som en vaktbikkje til alle overgrep fra staten, om private gjør det samme er ikke så farlig ;-)

-k

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nja. Frp ville vel forsvare CD og Via sin rett til å plage kundene til siste skanse? Er ikke det en markedsliberalistisk greie?

Frp fungerer jo først og fremst som en vaktbikkje til alle overgrep fra staten, om private gjør det samme er ikke så farlig ;-)

-k
    Da har du nok misforstått. FrP står på kundene sin side

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •