Oppsett av parabol

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Oppsett av parabol

har nå montert opp parabolen min, men lurer på noe her.

jeg skal ta inn sirius og thor. Parabolen min er utstyrt med monoblock lnb. Dvs (tror jeg) at jeg har 2 lnb men disse er koblet sammen slik at det bare er ett uttak. Det jeg lurer på er hvilket sateøøoit oppsett jeg skal bruke på instillingene på tuneren. Jeg har valget mellom:
    - en lnb (Ikke riktig)
    - multisatelitsystem \ mini diseqc (muligens)
    - Multisatelittsystem \ 2 ports diseqc (muligens)
    - er to til og men disse er for 4 og for motorstyrt antenne.

Hvilken skal jeg bruke?

I tillegg har jeg et annet spørsmål. har lånt meg en satlellitt søker. Men hva skal jeg skru knappen nederst til høyre på. Her er den jeg bruker What is a satellite finder?
    står verdier fra -6 - 6 men jeg skjønner ikke hva jeg skal bruke de til. Er det for å stille antall grader?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må finne ut hvilken av hodene i monoblokken som er LNB A og LNB B. Når du står bak parabolantennen er hodet til venstre 1 grad vest (thos) og det til høyre 5 grader øst (sirius).
    Deretter velger du 2 ports diseqc (vil jeg tro) og kobler LNB A og LNB B mot riktige satellitter i oppsettet.

Jeg vet ikke helt hvordan du skal bruke satsøkeren din når du har en monoblokk. Vanligvis virker disse kun når man kobler den direkte på en LNB uten diseqc...(ettersom satsøkeren ikke kan sende signaler for å styre diseqc'en). Muligens går den automatisk til LNB A hvis den ikke få styresignal.

Knappen brukes for å justere hvor følsom den skal være (du skal unngå at du får min. eller maks utslag uansett hvor bra/dårlig signal du har).

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok, skal prøve dette i morgen.. men får dessverre ikke tid idag pluss at det er mørkt..

takk for hjelpen da

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Monoblock 6 grader

Problemet med monoblock er at hodene er "låst" til 6 grader mellom seg. Og det er derfor umulig å finstille den ene av de to lnb'er i denne løsningen 100% rett på satelitt for maks signal på begge !

Ta derfor å finstill den ene lnb på den svakeste av de to satelittene.( Sirius) Sånn at den sterkeste er mest ute av finstilling da den tåler det mest. ( Thor )
    Ingen par av satelitter er nøyaktig 6 grader ! Avstanden mellom Thor og Sirius er 5,8 grader. Derfor er monoblock ingen optimal løsning ! Og har derfor fått dårlig omtale av andre kjennere / spesialister. For maks signal bruk to separate lnb'er ! Da har du mulighet for optimal finstilling på begge lnb'er ! Lykke til !

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er parabolen instillt og tak så meget for hjelpen! Jeg bruker fortsatt monoblock men jeg søkte uten å bruke "beeper".

Nå blir det både champions league og premier league for full guffe igjen

Nå er jeg skikkelig glad

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er parabolen instillt og takk så meget for hjelpen! Jeg bruker fortsatt monoblock men jeg søkte uten å bruke "beeper".

Nå blir det både champions league og premier league for full guffe igjen

Nå er jeg skikkelig glad

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heldiggris

Etter 3-4mnd har jeg fortsatt kunn funnet Sirius.. Men det er bare NRK1 og " jeg har på Thor, så jeg klarer meg uten Thor.. Kjipt at jeg alikevel må betale lisens til nrk...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •