Vits i og kjøpe før bakkenettet?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Vits i og kjøpe før bakkenettet?

Skal som sagt kjøpe ny tv nå, og vurderer og gå til innkjøp av parabol i tillegg.
    Har tenkt på Canal Digital, som med installering/montering og 1 år med family koster 4000~

Men hører så mye snakk om at det ikke er vist i og kjøpe nå, pga det nye bakkenettet som kommer etc.

Lønner det seg og vente?

Takk for alle svar.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er litt i samme situasjon og har funnet ut at jeg vil vente. Må antakelig ha ny TV også i samme slengen, og satser på noen kampanjer når det digitale bakkenettet åpner. Men om det blir digitalt bakkenett eller parabol vet jeg ikke ennå. Det eneste jeg vet er at det ikke blir kabel, men det er mest for at jeg bor der jeg bor :-(

Kunne gjerne tenkt meg andres syn på dette jeg også.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Superegge
    Skal som sagt kjøpe ny tv nå, og vurderer og gå til innkjøp av parabol i tillegg.
    Har tenkt på Canal Digital, som med installering/montering og 1 år med family koster 4000~

Men hører så mye snakk om at det ikke er vist i og kjøpe nå, pga det nye bakkenettet som kommer etc.

Lønner det seg og vente?

Takk for alle svar.
    Om det lønner seg vet du ikke før til høsten. Det kommer sikkert litt an på hva du ønsker å se. Det har vært antydet ca. 20 kanaler i bakkenettet hvor 4-5 kanaler vil være premium betal kanaler (sikkert kanaler som TV1000 & Canal+).

Om du går får parabol i første omgang så kan du jo bytte til bakkenett etter 12 måneder. Det betales jo kun for abbonement og ikke mottager&parabol. Skal NTV+ konkurrere med andre operatører så må de sannsynligvis tilby gratis mottager og abbonementspakker som er
    minst like konkurransedyktig som pakkene til Viasat,Canal Digital,GET osv. Det kan presse prisen hos Canal Digital,GET,Viasat,Lyse og andre distributører.

Det blir neppe plass til alle HDTV kanaler, alle nisjekanalene, alle film&sport kanalene i bakkenettet før det analoge bakkenettet er stengt i 2009. Selv etter 2009 så vil den tilgjengelige båndbredden via parabol og kabelnett være ekstremt mye større enn i bakkenettet.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke behov for hundreogørtogbærti kanaler. Men det er litt greit å ha tilgang på noen utenom NRK, og for meg tror jeg at bakkenettet har mer enn nok kanaler.

Men som du sier, vi vet vel egentlig ikke hva som skjer før høsten, og jeg har bestemt meg for å sitte på gjerdet og vente. Håper bare ikke jeg faller ned og brekker nakken før høsten. ;-)
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Newcomer marama sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som jeg har forstått så blir det ingen hd kanaler på bakkenettet da de tar for mye plass å det fører til færre kanaler.

vist ikke jeg tar helt feil kan det maks kjøres 4-5 hd kanaler uten plass til andre, det er jo de ikke intrestert i.

så tror faktisk de ikke komer til å sette in noen hd kanaler de første årene!!!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som sannsynligvis blir bakkenettets store fordel er at man får bl.a. NRK, TV2, TVNorge og TV3 i "grunnpakken" (på samme måte som i kabeltv-nettet). Det kan man som kjent ikke på parabol uten å ha abonnement hos både Viasat og Canal Digital.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [Moderert av moderator: Piratvirksomhet er et ikke-tema på AVforum, og alt angående det er slettet]
    Kjøp deg parabol. Mye bedre enn bakkenettet.
    Folk tror jo bakkenettet er skikkelig overlegne greier.
    Det er jo det samme som digitalparabol, bare sendt over lavere frekvenser slik at du kan ta imot med vanlige antenner/lyn-tiltrekkere på taket.

Med parabol:
    *Du kan få inn akkurat det du vil av kanaler.
    *Masse HD kanaler ute å går.
    *Du kan bruke det NÅ, og nesten overalt på denne kloden.

Den eneste fordelen jeg kan se er hvis du vil ha både de norsk kanalene + tv3.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er det jeg håper på!! att de norske kommer på bakkenettet,
    så kan jeg si opp viasat å kun ha hd fra canal digital utenom. men blir sikert en pen pris på bakkenettet å tenker jeg

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har man kommet til en konklusjon etter at kanalene for det digitale bakkenettet ble klart?

Noen som vet om det kan skje ting hos Canal Digital og Viasat fremover?

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sto vel en del om det i dagens VG. 13.04.07

Intermediate Alastor sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er man ute etter filmkanaler og hd-kanaler samt utenlandske nyhetskanaler jo valget fullstendig klart - parabol er det overlegent beste valget.

Om man derimot kun ønsker digital versjon av de ulike norske kanalene, ja så velg bakkenettet, en littegranne rimeligere løsning.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    W har funnet ut at hun kunne tenkt seg via bakkenettet, siden de har både TVN og TV3. Jeg kunne gjerne ha tenkt meg forskjellig i tillegg som bla. Canal Digital har, så det ligger an til en liten fight her. Desverre har jeg en anelse om hvem som vinner :-(

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et regnestykke i Dagens Næringsliv viser at Get kommer til å ligge på litt over 7kr per kanal per måned (alle utgifter regnet inn), mens Riks-TV (digitale bakkenettet) havner på nesten det dobbelte, altså over 13kr. I tillegg kommer Get til å kunne levere en god del flere kanaler.

Artikkelen konkluderer med at det digitale bakkenettet kun bør være et alternativ for de som ikke har kabel. Det sies dog lite om parabol vs. digitalt bakkenett....

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er enkelte av oss som ikke har muligheten for kabel...

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klar over det, men det bør allikevel påpekes siden det er så mye snakk om Riks-TV i disse dager. Og som sagt, vet jeg ikke hvordan det blir om man sammenligner Riks-TV mot parabol.

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Et regnestykke i Dagens Næringsliv viser at Get kommer til å ligge på litt over 7kr per kanal per måned (alle utgifter regnet inn), mens Riks-TV (digitale bakkenettet) havner på nesten det dobbelte, altså over 13kr. I tillegg kommer Get til å kunne levere en god del flere kanaler.

Artikkelen konkluderer med at det digitale bakkenettet kun bør være et alternativ for de som ikke har kabel. Det sies dog lite om parabol vs. digitalt bakkenett....

Det mange måter å sammenlikne på. I kabelnett er det ikke mulig å motta NRK og TV2 uten betaling. Via RiksTV blir det ikke ekstra betaling for NRK og heller ikke for TV2(fram til 2010). Lokal-tv og "åpen kanal" skal også kunne mottas uten betaling. Det er et tilbud hverken kabel eller satellitt konkurrerer med i øyeblikket.

Jeg tror ikke kabel-tv selskapene har mye å frykte før evt. i 2010 når RiksTV får mer kapasitet. De som har kabel-tv nå bytter neppe til RiksTV for å slippe å betale kabel-tv avgiftene. Kabel-tv abbonenter er også vant til flere kanaler enn NRK og TV2 . Det er ikke de som har brukt vanlig antenne for NRK&TV2 analogt men nå vil de kunne få minst 4 TV kanaler og 16 radiokanaler uten noe abbonement.

For de som har parabol så er Rikspakkens store fordel at alle de store Norske kanalene inngår på samme dekoder men det koster ikke langt unna abbonement på både Viasat Start og Canal Digital Local (ulempen er to dekodere). Alternativet Viasat Start + Canal Digital Local gir NRK1,NRK2,TV2,TVN,TV2Zebra,TV2Nyhetskanalen,SportN ,TV3,Viasat Explorer,Jetix,ZTV,CNN og Viasat History. De som allerede nå har Viasat Start + Canal Digtial Local betaler til sammen ca. kr. 3284 pr. år mens Rikspakken vil koste 3188kr første år(+dekoder til 400kr?) og 2988kr. andre år.

Tilbudet hadde nok blitt mye bedre om RiksTV allerede fra starten hadde hatt full kapasitet.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

parabol + bakkenett light

min løsning er enkel: har parabol med 4 hoder (4 satelittclustere med nok å velge i) og skal ha digitalt bakkenett (light) med kun NRKs frie kanaler. Betalte ca 7k for oppsett av parabol men ingen løpende avgifter.

Vil du filmkanaler og fotball, så antar jeg at satelitt - krone for krone - er bedre enn bakkenett. men neimen ikke sikker. HD-pakkene til viasat og CD er overraskende dyre tatt i betraktning av at det er nokså få HD sendinger i dag.

Hva du velger er litt avhengig av hvor du bor (dekningsområde for satelitt) og hvor mye utstyr du kan eller vil henge opp på veggen utenfor huset ditt.

Intermediate Mr. Gadget Man sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hva gjør man på hytta da?

Hytte utenfor allfarvei....ergo ingen kabel i bakken.
    Har lyst til å ha kanaler klare til snøen faller og da utgår kanskje bakkenett allerede? :-D (sted Hafjell)
    Hva ville dere valgt av pakkeløsninger for helgetv på hytta Viasat eller CD? Vil jo tro at en setter pris på å ha tilgang til de beste nyhetskanalene på norsk. Dette er nok mest tv valg for mine foreldres del så ta med det i beregningen.
    Takk for innspill :-D

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Rimelig løsning på Hafjell?

litt usikker på geografi, men det er vel i nærheten av lillehammer et sted :-) :-)

bruk tjenesten til rikstv.no og sjekke dekningen der hytta ligger. utmerket kartverk. digitalt bakkenett åpner i november 07 for oppland fylke. så jeg antar at du da slipper unna med mottaker max kr 1500 + antenne kr 500.

parabol kan gi et betydelig større utvalg, men prisen stiger....

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •