Finnes HDTV tuner som sender 720/1080 i 60Hz, og ikke 50Hz?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Finnes HDTV tuner som sender 720/1080 i 60Hz, og ikke 50Hz?

I dag skulle være en stor dag. Findressen var på, og montøren var i stua. Jeg skulle få HD fra Canal Digital. Men jeg landet med et brak.

Problemet er min gamle Pioneer plasma, HDE503, som er fin tross sin alder, men som tydeligvis var litt picky på signalfrekvensen på komponentsignalet (ingen HDMI på denne). Den nekter å godta 1080i@50Hz , 720p@50Hz eller 576p@50Hz, kort fortalt alt Canal Digital-boksen klarer å spytte ut av HD-signaler.

Jeg har en Snazzi Net Cinema-sak som sender HD i samme signaler, men i 60Hz, og det svelger TVen greit.

Da er det 2 muligheter: Ny TV (fristende, men litt før skjema), eller en annen boks. Jeg har sett på Topfield 7700 og Humax HDCI 2000.

Er det noen som har greie på om disse kan sende ut 60-signaler?
    Eller er TVen min heeelt avlegs, og jeg kan bare glemme det? Jeg har i grunnen aldri tenkt over at det var noe som het 720p@50 og noe annet som het 720p@60.

Finnes det noen slags signalkonverteringsbokser, som evt. kan settes i mellom? Skjønt det er grenser hvor mye penger jeg vil spytte inn i midten, med en gammel TV og en middels god signalkilde i utgangspunktet...

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av schmog
    I dag skulle være en stor dag. Findressen var på, og montøren var i stua. Jeg skulle få HD fra Canal Digital. Men jeg landet med et brak.

Problemet er min gamle Pioneer plasma, HDE503, som er fin tross sin alder, men som tydeligvis var litt picky på signalfrekvensen på komponentsignalet (ingen HDMI på denne). Den nekter å godta 1080i@50Hz , 720p@50Hz eller 576p@50Hz, kort fortalt alt Canal Digital-boksen klarer å spytte ut av HD-signaler.

Jeg har en Snazzi Net Cinema-sak som sender HD i samme signaler, men i 60Hz, og det svelger TVen greit.

Da er det 2 muligheter: Ny TV (fristende, men litt før skjema), eller en annen boks. Jeg har sett på Topfield 7700 og Humax HDCI 2000.

Er det noen som har greie på om disse kan sende ut 60-signaler?
    Eller er TVen min heeelt avlegs, og jeg kan bare glemme det? Jeg har i grunnen aldri tenkt over at det var noe som het 720p@50 og noe annet som het 720p@60.

Finnes det noen slags signalkonverteringsbokser, som evt. kan settes i mellom? Skjønt det er grenser hvor mye penger jeg vil spytte inn i midten, med en gammel TV og en middels god signalkilde i utgangspunktet...
    Så vidt jeg vet så kan hverken Humax,Topfield eller Pace kan sende ut 60Hz. Hvis de kunne gjort det så ville det sannsynligvis blitt ekstremt dårlig siden det ikke er god nok bildeprossesering i HD boksne til å kunne frame rate konvertere uten at det blir hakkete bevegelser. Sannsynligvis vil hardwaren i Humax,Topfield m.fl. kun gi ut 60Hz dersom det faktisk sendes i 60Hz eller de vil ikke fungere med 60Hz overhodet.

Det er heller ikke noe krav til "HDTV" merking av settop bokser at de skal kunne gi ut 60Hz.
    http://www.eicta.org/fileadmin/user_...1160754422.pdf
    Både Pace,Humax,Topfield og Sagem(CD) benytter seg av EICTA's "HDTV" merking for settopboks.

Vil tro at en high end videoprosessor kan gjøre jobben men det spørs om det ikke blir like billig å kjøpe en ny Pioneer 50".

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for raskt, og forsåvidt nedslående, men kanskje ventet svar.

Det er veldig få som sier noe om Hz i det hele tatt. Er det 50Hz som "gjelder" overalt i HD-verdenen? Jeg ser at også HD-kameraet mitt (Canon HV10 eller noe sånt) sender i 50Hz.

Er det litt pussig at Pioneer'en støtter 60 og ikke 50?

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av schmog
    Tusen takk for raskt, og forsåvidt nedslående, men kanskje ventet svar.

Det er veldig få som sier noe om Hz i det hele tatt. Er det 50Hz som "gjelder" overalt i HD-verdenen? Jeg ser at også HD-kameraet mitt (Canon HV10 eller noe sånt) sender i 50Hz.

Er det litt pussig at Pioneer'en støtter 60 og ikke 50?
    Det kan tyde på at Pioneeren er tilpasset USA/Japan og ikke beregnet for bruk i Europa.

50Hz= Europa, 60Hz = USA.

Active Cax sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å oversette mellom 50 og 60hz er en forholdsvis kompleks oppgave som jeg regner med de har ganske fancy utstyr for å gjøre når man for eksempel sender amerikanske tv-programmer her, og selv da ser det ikke veldig pent ut. Om du finner en grei løsning på det vil det nok ikke være spesielt jevne bevegelser i noe som helst, så det spørs om ikke oppgraderingsspøkelset har banket på nettopp din dør denne gangen. Hvis du er keen på å vente litt med den store investeringen koster det kanskje ikke allverdens for en brukt plasma som iallefall ikke er veldig mye dårligere enn den du har, uten at jeg kjenner til apparatet ditt.

Hele 50/60hz-greia er litt irriterende spør du meg, men det virker i det minste som om produsentene har funnet ut at det er billigere å bare støtte alt i samme apparat fremfor å ha forskjellige modeller nå, så dette er et minkende problem.

Problemet nå er at ting ikke støtter 23,976/24 fps

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •