HD tuner fra CD - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 8 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8
Viser resultater 141 til 158 av 158
    Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Pesy
    Har også samme problemet som dere. Sendte en mail til CD ang dette. Svaret var at det jobbes med ny software som bl.a. skal fikse dette, og andre "bugs" med mottakeren.
    Så da får vi bare håpe at det blir en snarlig løsning på problemet.

Mvh
    Per S
    Takker for raskt svar

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tommy1974
    Lagt merke til at når man er inne i menyen eller OSD (info knappen) så er det forstyrrelser av bildet, det hopper litt og flimrer med noen sekunders mellomrom. Kjører foreløpig Scart (RGB) i påvente av f71. Noen flere som har lagt merke til dette, eventuellt om det også da vises med HDMI?
    Synes bildene ble bra på 32" CRT'en da.
    Mvh. Tommy
    Litt oppdatering på dette.
    Det skjer ved trykk på enter (kanalliste), info knapp, det sees også på selve tv bildet og spesielt på tekst. Teksten flimrer og bildet vibrerer også litt samtidig. Virker som noen form for forstyrrelser. Men hvis jeg taster meny knappen, da er bildet slik det skal være uten de forstyrrelsene. Skal teste en annen tv og Hdmi i morgen. Ingen andre som har dette?

Og så en annen ting, tekst-tv må nå brukes via tuneren. Så torpedo søndag og pga dårlig lyd og dialekt så valgte jeg å vise tekst via tekst-tv. Tastet inn siden som før, teksten kommer opp men tekst-tv forsvinner ikke som det gjorde før. Trykker man en gang til på tekst-tv knappen så blir vinduet til tekst-tv litt mer gjennomsiktig men ikke borte. Er det slik hos dere andre også?

Takker for svar og innspill.

Mvh. Tommy

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jensen84
    Hello godtfolk!
    Da har ej akkurat koblet opp HD-tuneren på min Hitachi Tx-200 projektor og får veldi gode bilder, problemet mitt er dette:
    Når jeg tar på Discovery å Tv2 feks så blir det 4:3 istedenfor 16:9 menst på Nrk og sånt så får jeg 16:9.
    "Fikser" jeg bilde med HD knappen helt nede til høyre så blir det 16:9 etter noen trykk, men når jeg skifter kanal igjen å går tilbake til samme kanal så må jeg gjør det igjen.
    Hvordan får jeg 16:9 automatisk på alle kanalene??
    Dette er egentlig ingen "bug". Mottageren fungerer helt fint med 16:9 men problemet er at programmer som sendes i 4:3 konverteres "riktig" til 16:9 i mottageren slik at proporsjonene ikke blir feil (derfor sorte stolper for å unngå korte feite typer...).

Vanlig Discovery sender alltid 4:3. TV2 sender mye i 16:9 men av og til sendes det 4:3 programmer.

Slik jeg har forstått det så er dette et problem CD skal fikse i software. Jeg liker heller ikke sorte stolper siden jeg (dessverre) har vendt meg til et bilde med feil proporsjoner når jeg mottar 4:3 signaler..

Det boksen må gjøre er å sende signalet til TV'n som 4:3 med 4:3 format signallering i HDMI. Da blir det opp til TV'n å avgjøre hvordan signalet skal tilpasses.

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    Dette er egentlig ingen "bug". Mottageren fungerer helt fint med 16:9 men problemet er at programmer som sendes i 4:3 konverteres "riktig" til 16:9 i mottageren slik at proporsjonene ikke blir feil (derfor sorte stolper for å unngå korte feite typer...).

Vanlig Discovery sender alltid 4:3. TV2 sender mye i 16:9 men av og til sendes det 4:3 programmer.

Slik jeg har forstått det så er dette et problem CD skal fikse i software. Jeg liker heller ikke sorte stolper siden jeg (dessverre) har vendt meg til et bilde med feil proporsjoner når jeg mottar 4:3 signaler..

Det boksen må gjøre er å sende signalet til TV'n som 4:3 med 4:3 format signallering i HDMI. Da blir det opp til TV'n å avgjøre hvordan signalet skal tilpasses.
    Det var jeg ikke klar over at den faktisk viste riktig format. Men med scart får jeg alltid enten full 16:9 eller 16:9 med svarte striper under og over. Viser da scart egentlig feil? Har satt foramatet på TVen til 16:9 på begge inngangene.

Mener forresten at jeg også har sett at den viser med stolper på sidene noen ganger selv om bilder er i full 16:9. Men da bytter den etter en liten stund.

Ellers er min dekoder utrolig treg å starte fra stanby. Har ikke tatt tiden, men det må være snakk 30 sekunder eller muligens mer.

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bomholt
    Det var jeg ikke klar over at den faktisk viste riktig format. Men med scart får jeg alltid enten full 16:9 eller 16:9 med svarte striper under og over. Viser da scart egentlig feil? Har satt foramatet på TVen til 16:9 på begge inngangene.

Mener forresten at jeg også har sett at den viser med stolper på sidene noen ganger selv om bilder er i full 16:9. Men da bytter den etter en liten stund.

Ellers er min dekoder utrolig treg å starte fra stanby. Har ikke tatt tiden, men det må være snakk 30 sekunder eller muligens mer.
    Ja det er vanlig at en TV har en form for auto strekking på 4:3 signaler via Scart. Det er en slags "jukse 16:9". Min gamle Philips 32" CRT gjorde dette veldig bra men ikke uten at proporsjonene ble feil (men det vendte jeg meg raskt til...). Den hadde også en funksjon som strekte bildet automatisk når den oppdaget sorte striper.

Format/aspect ratio kan være litt forvirrende.
    http://www.satellite-calculations.co...deoformats.pdf

Scart pinne 8 kan gi beskjed til en 16:9 TV'n at programmet sendes i 16:9 slik at TV'n viser 16:9 sendinger korrekt (dvs. unngår auto-strekking).

I HDMI finnes det også trolig en liknende digital formatsignallering. Det er nok her softwaren i CD HD boksen bør endres litt slik at man kan velge å la TV'n gjøre 4:3 til 16:9 tilpassning.

Når du ser sorte striper (letterbox) i 16:9 sending (f.eks. på CANAL+ FILM HD eller CANAL+ FILM kanalene) så sendes den en film som ikke er produsert i 16:9. Det er veldig vanlig at filmer er produsert i 2.35:1 (bare se bak på et DVD cover). Den eneste muligheten for å unngå at noe av bildet klippes bort er da å lage en stort stripe oppe og nede. Fordelen med 16:9 (1.78:1) er at stripen blir betydelig mindre enn dersom filmen hadde vært tilpasset 4:3 format.

Andre filmformater er 1.85:1 og 2.21:1 (det er sikkert flere).

2.35:1 tilpasset 16:9 i 720x576i gir ca. 72 sorte linjer i topp og bunn av bildet (25% av linjene legges i sort).
    2.35:1 tilpasset 4:3 i 720x576i gir ca. 125 sorte linjer i topp og bunn av bildet (43.4% av linjene legges i sort).

For HDTV gir 16:9 tilpasset 2.35:1 i 1920x1080i gir ca. 131 sorte linjer i topp og bunn av bildet (25% av linjene legges i sort).

For 4:3 sending som tilpasses 16:9 uten at proporsjonene blir feil så må 25% av pixlene i en linje maskeres i sort.
    For SD kanaler blir det 90 sorte pixler i starten og slutten av hver videolinje (dette lager "pillar box"). Når det samme gjøres i HDTV 1920x1080 så vil det være 240 sorte pixler i starten og slutten av hver videolinje.

NRK har også sendt sport som er produsert i 4:3 men tilpasset til 16:9 ved å zoome (til 14:9?). Da blir det ofte noen små stolper på sidene. Når NRK sender gammelt 4:3 arkivmateriale i en 16:9 sending så blir det også ofte stolper på sidene men ofte legger NRK grafikk eller liknende i stolpene for å minimere risiko for innbrenning.

Det er ganske mange TV kanaler som ikke sender et eneste program i 16:9 format.

Jeg husker ikke helt om CD HD mottageren altid viser fullskjerm når det benyttes component video.
    Hvis den gjør det så kan det muligens tyde på at problemet ligger i TV's håndtering av 4:3 signallering på HDMI.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Noen observasjoner

For meg ser det ut til at komponent gir et klarere bilde enn HDMI. HDMI virker litt 'slørete'.

Det er støy øverst og nederst i bildet når 1080i skaleres til 720p.

SPDIF'en genererer lydstøy ved kanalskifte og ute i menyen. (spraking).

Andre som erfarer det samme ?

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Arrow

Sitat Opprinnelig postet av zakko
    For meg ser det ut til at komponent gir et klarere bilde enn HDMI. HDMI virker litt 'slørete'.

Nei, jeg merker ikke noe av dette. Jeg har dog ikke forsøkt med 720p ut (har 1920x1080 skjerm).

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zakko

Unngå 720p ut. Alle sendingene er så langt 1080i og da bør mottageren levere ut 1080i. Konvertering til 720p i mottageren er ingen god ide da det må bli dårlig.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.
    Noen som så Manu-Fulham idag? Ble ikke en særlig positiv opplevelse.
    1. Bildet fryser 2 sekunder, dette skjedde mellom 10-15 ganger i løpet av kampen. Dette skjedde både ved 1080i og 720p. Har også opplevd dette på Discovery HD. Ganske irriterende.
    2. Etter pause så kom kommentatorsporet først litt på svensk, hadde engelsk hele første omgang, for så og bli en miks av svensk i venstre og engelsk i høyre høytaler.
    3. Så fryser hele bildet og fjernkontrollen blir ubrukbar, må dra ut stikkontakten.
    Dette var jo ikke akkurat som "å være der"!

Bruker Hdmi kabelen som fulgte med HD tuneren og denne er koblet til en LG 47LB2RF.
    Noen som har samme problemene eller har jeg fått en tuner som kanskje skulle vært returnert?

Mvh. Tommy

Newcomer Pesy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    203
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.
    Noen som så Manu-Fulham idag? Ble ikke en særlig positiv opplevelse.
    1. Bildet fryser 2 sekunder, dette skjedde mellom 10-15 ganger i løpet av kampen. Dette skjedde både ved 1080i og 720p. Har også opplevd dette på Discovery HD. Ganske irriterende.
    2. Etter pause så kom kommentatorsporet først litt på svensk, hadde engelsk hele første omgang, for så og bli en miks av svensk i venstre og engelsk i høyre høytaler.
    3. Så fryser hele bildet og fjernkontrollen blir ubrukbar, må dra ut stikkontakten.
    Dette var jo ikke akkurat som "å være der"!

Bruker Hdmi kabelen som fulgte med HD tuneren og denne er koblet til en LG 47LB2RF.
    Noen som har samme problemene eller har jeg fått en tuner som kanskje skulle vært returnert?

Mvh. Tommy

Hei.

Hadde de samme problemene med lyden som du hadde, men det har jeg også opplevd med fotballsendinger fra canal+ på andre tunere.

Hadde ingen problemer med bildet, eller med at tuneren låste seg.

Mvh
    Per S.
    Sonus Faber Venere 3.0 +Venere center + Klipsch RS + EPIK Empire
    Parasound P5 + Yamaha RX-V 3067 + Parasound A21
    Squeezebox touch + Sony Blu-Ray

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1: Så hele kampen, og opplevde ikke noen frys. Har du godt nok signal på antennen ?

2: Dette var en feil i produksjonen av kampen. Kamp 2 hadde all lyd på norsk.

3: samme som 1:

Det som jeg opplevde som mest skuffende, var closeup'ene av spillerne når de var i hurtig bevegelse. Det var SVÆRE artifacts i bakgrunnen. Ellers var det jo flotte bilder. Switcha mellom normal og HD - sending, og det var enorm forskjell.

Newcomer Håkon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så også kampen, kjører hdmi 720p på tx200 100 tommer.

1. bilde virket meget bra skarp og fint, skiftet til vanlig sendinger for å se ingen frysing eller andre problem

2. Lyden irriterte meg også før kampen var det bare skurring, dette ordnet seg med engelsk kommentator, jeg liker engelsk kommentator, men det skulle vært mulighet til å skifte til Norsk viss en ville, dette kan da ikke være noe problem å gjøre for CD vel?

3 ingen frysing.

men så Artifakter på close up dette irriterte, noe uklart ves f eks utspark når kamera skifter plass fort men dette har vel med interlaced eller noe slikt, flotte bilder ved rolig skift/for flytting

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Håkon
    Så også kampen, kjører hdmi 720p på tx200 100 tommer.

1. bilde virket meget bra skarp og fint, skiftet til vanlig sendinger for å se ingen frysing eller andre problem

2. Lyden irriterte meg også før kampen var det bare skurring, dette ordnet seg med engelsk kommentator, jeg liker engelsk kommentator, men det skulle vært mulighet til å skifte til Norsk viss en ville, dette kan da ikke være noe problem å gjøre for CD vel?

3 ingen frysing.

men så Artifakter på close up dette irriterte, noe uklart ves f eks utspark når kamera skifter plass fort men dette har vel med interlaced eller noe slikt, flotte bilder ved rolig skift/for flytting

1. Jeg så heller ingen frysning.

2. Det var feil på lyden helt til kampen startet. Tydligivis feil i studio for
    lyden var ok når det kom plakat med egen lyd. Det ble ok når
    Engelsk kommentator ble lagt ut i stedet for Svensk & Norsk.
    (normalt er det Svensk og Norsk kommentator men her gikk trolig noe galt)

3. Så heller ingen frysning men vær klar over at Sky bruker noen få SD
    kameraer i produksjonen. Det er noen merkelige artifacts
    (ikke vanlig interlace blur) ved ekstrem panorering ved closeup men det
    tror jeg er kamera. Legger merke til samme effekt på OL sendingene til
    NRK men det er ikke like synlig på SD. Har også sett samme effekt på
    Premier League SD og Eliteserien SD. Det spørs om det er CCD brikkene
    i kamera som ikke henger med ?

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen frysninger her heller. Det kan være et tegn på svakt signal.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har signalkvalitet på god og styrken er på ca 5 streker telt fra høyre, dvs maks. Hva har dere andre? Bruker 10 kroners parabolen fra CD med CD lnb og kabel. Bruker dere quad hodet?
    Får ikke styrken høyere enn dette, må jeg kanskje kjøpe en analog sat finder for så og finne maks styrke?

Det at bildet pauser i 1 sekund skjer også på HD discovery og VOOM, men det skjer ikke veldig ofte, kanskje noen ganger i løpet av ett program. Ved dårlige signal ville det da ikke skjedd oftere og med mosaikkbildet?

Har dere fått ny programvare, 2.5.5?

Mvh. Tommy

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    952
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har signalkvalitet på god og styrken er på ca 5 streker telt fra høyre, dvs maks. Hva har dere andre? Bruker 10 kroners parabolen fra CD med CD lnb og kabel. Bruker dere quad hodet?
    Får ikke styrken høyere enn dette, må jeg kanskje kjøpe en analog sat finder for så og finne maks styrke?

Det at bildet pauser i 1 sekund skjer også på HD discovery og VOOM, men det skjer ikke veldig ofte, kanskje noen ganger i løpet av ett program. Ved dårlige signal ville det da ikke skjedd oftere og med mosaikkbildet?

Har dere fått ny programvare, 2.5.5?

Mvh. Tommy
    2.5.5 er softwaren ja.
    Prøv det som står på side 30 med manuelt laste ned softwaren på nytt.
    Ser på et svenskt forum at dette kan hjelpe på en del hiccups..

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Programvareversjonen er ikke ny, den er fremdeles 2.5.5 pr. 1/2-07. Skulle det ikke komme en ny update den 22/2? Noen som vet?

Systeminformasjon:
    Innlastningsversjon: LG8NCD02
    Programvareversjon: Vx.2.5.5-CD
    Update ID: 01.81.01.17

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dennis
    2.5.5 er softwaren ja.
    Prøv det som står på side 30 med manuelt laste ned softwaren på nytt.
    Ser på et svenskt forum at dette kan hjelpe på en del hiccups..

Prøvd dette også, etter samtale med CD.
    Må prøve å få bedre signaler.

Mvh. Tommy

Side 8 av 8 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •