HD tuner fra CD - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 8 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 158
    Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Noen som kan gi en tilbakemld på bildekvalieten generelt? Og ikke minst på fotball i HD...

Newcomer Håkon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

les

Hei

Jeg har bestilt CD HD tuner igår, klarte ikke å vente lenger, men tilbake til ditt spm, det foregår to tråder om canal digital sin HD tuner på AV forum, du må lese begge de for å få første inntrykk av tuneren, varierende tilbakemelding. Fotball i HD virker bra Diskovery virker super, varierende kvalitet som ventet nå i begynnelsen vil jeg tro. virker som HDMI er best med helt greit nok bilde med comp på vanlige kanaler.

jeg sier bare les les og eller så må det vel testes selv som jeg nå skal gjøre!

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser HD-sendingene på en 110" stor "TV" med 720p oppløsning fra 3.5m avstand. Live fotball er helt knall, DiscoveryHD er på det beste også meget bra, men her er det naturlig nok forskjell på opptakene. Det lille jeg har sett på VoomHD holder også høy kvalitet, men innholdsmessig er det ikke noe å skryte av.

På SD får jeg klart best bilde med s-video ut fra SCART-kontakten. Har ikke prøvd komponent, men tror ikke at man får ut 576i her, så da blir det uinteressant uansett.

Jeg tipper at de varierende tilbakemeldingene folk kommer med skyldes videoprosesseringen. Jeg bruker en Realta-basert ekstern boks (Calibre VantageHD).

Newcomer Håkon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hdmi

Jeg satser kun på HDMI håper jeg, vil prøve comp men håper jeg bare trenger HDMI

Den Tuneren til Canal digital, den lyd utgangen sp/DIF er det coax eller
    optisk ser ut som coax på bilde?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorAtle
    Jeg ser HD-sendingene på en 110" stor "TV" med 720p oppløsning fra 3.5m avstand. Live fotball er helt knall, DiscoveryHD er på det beste også meget bra, men her er det naturlig nok forskjell på opptakene. Det lille jeg har sett på VoomHD holder også høy kvalitet, men innholdsmessig er det ikke noe å skryte av.

På SD får jeg klart best bilde med s-video ut fra SCART-kontakten. Har ikke prøvd komponent, men tror ikke at man får ut 576i her, så da blir det uinteressant uansett.

Jeg tipper at de varierende tilbakemeldingene folk kommer med skyldes videoprosesseringen. Jeg bruker en Realta-basert ekstern boks (Calibre VantageHD).
    Jeg mener det blir helt feil å dele sin erfaring til andre mht. bildekvalitet når du bruker en +20.000 videoprosessor (Silicon Optix Realta HQV bildebrikke) som forbedrer bildekvalitet ganske mye. Skal man få en objektiv vurdering av bildekvaliteten må det testes uten videoprosessor. Bildet (og lyd) rett fra HD tuneren til HD flatskjerm el. projektor. Jeg synes det best om alle som har CD HD tuner og vil dele sin erfaring med andre bør fortelle hva de har av utstyr.

Jeg selv har ingen videoprosessor, kun CD HD tuner, kjører HDMI->DVI rett ut på Projectiondesign Action Model One MKII projektor og 86" hvit lerret. Bildeformat er 720p.

HD kanalene er bra men har ikke den skarpheten jeg håpet det skulle være. Jeg har sett mye HD clip (og filmer) i Mpeg2 fra 9-23 mb/s i bitrate. Alle disse HD klippene er opptak fra parabol eller kabel. Jeg får knivskarpe bilde på min projektor, så vet at den kan levere bra bilder.

Voom HD synes jeg er skarpest. Discovery HD er en skuffelse, her ligger det et "slør" over bildet. C+ Film HD er greit uten å imponere, her avhenger det av hvor "ny" filmen er på bildekvaliteten". C+ Sport HD er bra (slik sportsendinger skal være) men her synes jeg også at den kunne ha vært skarpere (har også sett HD klipp fra fotball VM i sommer og det var skarpere bildet).

Hvis CD ikke kan levere skarpere bildet i fremtiden er det nok bare en dyr videoprosessor som kan levere skarpere bilder.

Lyden på Voom HD har en "hul" lyd, merkelig greier. Jeg bruker digital lydkabel til receiver. De øvrige HD kanalene (og SD) er forøvrig som det skal være.

Noen andre som reagerer på lyden fra Voom HD?

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mui27

Lyden på Voom HD har en "hul" lyd, merkelig greier. Jeg bruker digital lydkabel til receiver. De øvrige HD kanalene (og SD) er forøvrig som det skal være.

Noen andre som reagerer på lyden fra Voom HD?
    Mottar receiveren din 5.1 lyd eller PCM ?
    Voom sender både Dolby Digital og MPEG1 Layer II audio.

Når jeg hører på Voom så legger jeg merke til tale i programmene kommer fra senter, venstre front og høyre front. Så fort det kommer på kommentator (som tydelig er lagt på i ettertid) så er den lyden kun i senter.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener det blir helt feil å dele sin erfaring til andre mht. bildekvalitet når du bruker en +20.000 videoprosessor (Silicon Optix Realta HQV bildebrikke) som forbedrer bildekvalitet ganske mye. Skal man få en objektiv vurdering av bildekvaliteten må det testes uten videoprosessor. Bildet (og lyd) rett fra HD tuneren til HD flatskjerm el. projektor.
    Du vet kanskje ikke at alle digital displayenheter har en innebygget videoprosessor? Jeg er HELT uenig med deg; hvis man skal klage på kvaliteten til sendingene til CD må man ihvertfall sørge for at prosesseringen er i orden. De sender i 1080i, og mange av seerne kommer til å ende opp med 540 vertikale punkter oppskalert til 720/768/1080, noe som er dårligere enn vanlig SD PAL. Din prosjektør er en av synderne, forresten! Det er ikke noe rart at HD ikke ser imponerende ut da.

Du kan trøste deg med at HQV og tilsvarende prosessering snart kommer til å være allemannseie.

Jeg skal teste 720p ut fra dekoderen og se hvordan det ser ut.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    Mottar receiveren din 5.1 lyd eller PCM ?
    Voom sender både Dolby Digital og MPEG1 Layer II audio.

Når jeg hører på Voom så legger jeg merke til tale i programmene kommer fra senter, venstre front og høyre front. Så fort det kommer på kommentator (som tydelig er lagt på i ettertid) så er den lyden kun i senter.
    Begge deler, alt ettersom. Setter jeg receiveren på stereo får jeg normal lyd.
    Det er ikke noe galt med oppsettet på min receiver, jeg tror bare at Voom HD enten "jukser" litt med lyden her eller så er det et CD problem på overføringene.

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begge deler, alt ettersom. Setter jeg receiveren på stereo får jeg normal lyd.
    Det er ikke noe galt med oppsettet på min receiver, jeg tror bare at Voom HD enten "jukser" litt med lyden her eller så er det et CD problem på overføringene.
    Jeg tror Voom sannsynligvis jukser litt med lydmiksingen siden det ofte er samme lyd i front og senter. Det er sikkert lett å jukse til en 5.1 mix selv om opptaket er i stereo + evt. voice over i etterkant.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vet kanskje ikke at alle digital displayenheter har en innebygget videoprosessor? Jeg er HELT uenig med deg; hvis man skal klage på kvaliteten til sendingene til CD må man ihvertfall sørge for at prosesseringen er i orden. De sender i 1080i, og mange av seerne kommer til å ende opp med 540 vertikale punkter oppskalert til 720/768/1080, noe som er dårligere enn vanlig SD PAL. Din prosjektør er en av synderne, forresten! Det er ikke noe rart at HD ikke ser imponerende ut da.

Du kan trøste deg med at HQV og tilsvarende prosessering snart kommer til å være allemannseie.

Det gikk vel litt frem at jeg siktet til ekstern videoprosessor...

Og forresten så er det ingentinge galt med min PJ. Hvordan kan du påstå noe sånt? PD AMO MKII har ingen problemer med å vise 1080i sendinger.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og forresten så er det ingentinge galt med min PJ. Hvordan kan du påstå noe sånt? PD AMO MKII har ingen problemer med å vise 1080i sendinger.
    At du får et bilde på skjermen betyr ikke at alt er i orden. Din prosjektør har en Faroudja prosessor med DCDi. Den er temmelig god på SD, men klarer ikke å deinterlace HD. Enkelt sagt får du 540 punkter vertikalt oppskalert til 720. Dårligere vertikal oppløsning enn DVD mao...

Prøv 720p ut fra dekoderen, mulig det går bedre (selv om jeg tviler).

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg har en Pioneer 507XA med avstand til skjerm ca. 2.5m. Legger også merke til at Discovery HD ikke alltid har like bra bilder. Premier League syns jeg har sett bra ut (tatt i betraktning den forb... interlacingen).

Vet ikke helt hvordan Pioneeren de-interlacer og skalerer men hvis dette skal gjøres så bra som mulig så må det vel hentes bildeinformasjon fra mange fields og benyttes motion compensation for å sette sammen frames med høy oppløsning.

Du vet ikke tilfeldigvis hvordan dette gjøres i Pioneer 507XA ?

Jeg lar mottageren levere 1080i til Pioneer skjermen for jeg regner med at det billigste leddet har dårligst bildeprossesering og så unngår jeg dobbel bildeprossesering. Syns også det gir marginalt bedre bilder.

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Voom HD synes jeg er skarpest. Discovery HD er en skuffelse, her ligger det et "slør" over bildet. C+ Film HD er greit uten å imponere, her avhenger det av hvor "ny" filmen er på bildekvaliteten". C+ Sport HD er bra (slik sportsendinger skal være) men her synes jeg også at den kunne ha vært skarpere (har også sett HD klipp fra fotball VM i sommer og det var skarpere bildet).
    Blir litt mange postinger nå men jeg så ikke dette før nå.

Du skriver at du har sett klipp fra fotball VM i sommer som hadde skarpere
    bilder. Kan dette ha vært fra SVT's HD sendinger ?
    SVT må ha benyttet en videoprosessor som gjorde om 1080i VM signalet til 720p før det ble sendt på satellitt & bakkenett. SVT sendte alle kampene i 720p. Dersom Tor Atle har rett i at projektoren din gjør 540 oppskalering til 720p så vil en 720p sending gi høyere vertikal oppløsning. SVT har også sikkert benyttet en ekstremt mye dyrere videoprosessor enn den Tor Atle har.

Det er jo dette EBU har anbefaler dersom det ikke er mulig å produsere progressivt. Dvs. å benytte en kostbar videoprosessor før distribusjon for å oppnå best mulig resultat på flest mulig skjermer.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At du får et bilde på skjermen betyr ikke at alt er i orden. Din prosjektør har en Faroudja prosessor med DCDi. Den er temmelig god på SD, men klarer ikke å deinterlace HD. Enkelt sagt får du 540 punkter vertikalt oppskalert til 720. Dårligere vertikal oppløsning enn DVD mao...

Prøv 720p ut fra dekoderen, mulig det går bedre (selv om jeg tviler).
    Jeg har kjørt kun 720p ut fra HD tuneren. HD tuneren gjør proseseringen fra
    1080i til 720p når man velger dette. Har testet 1080i men allerede i menyen kan du se at valget er dårlig. Uklart bilde. Min PJ er 720p og er beregnet for HD. Som jeg har nevnt tidligere har jeg sett masse HD clip i 1080i med sylskarpe bilder (eks. Lingerie Bowl 2004.1080i.15 mbps.mpeg2).

Catwalk damene i Voom HD ser skarpe og fine ut synes jeg....

Vil gjerne vite om andre som har 720p PJ som opplever samme bildekvalitet som meg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har også jeg fått Sagem HD tuneren.
    Jeg har Sagem HD45 HDTV og koblet den til via HDMI-DVI.
    Velger Native oppløsning da tv har native oppløsning 1900x1280.
    (obs, rettet til 1280x720, ref. post nedenfor)

Det ble veldig bra bildet, veldig naturlig.
    Bildet er ganske lyst så jeg stillte ned litt på lys og kontrast på tv og synes det ble best.

Allikevel hadde jeg kanskje forventet "litt" skarpere og mer "Glansfulle" bilder.
    Men kan ikke klage heller, bildene er flotte å se på.

Siden TV ikke har hdmi bruker jeg en adapterplugg fra hdmi til dvi.
    Den er kjøpt hos Clas Olshon og kostet 175kr. Har vanlig blank metall (sølvaktig)
    Er det noen som tror det kan bli bedre å kjøpe en gullbelagt adapter til kr 495?
    Eller er det bare å kaste penger ut vinduet?

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av calmeyer
    ...Velger Native oppløsning da tv har native oppløsning 1900x1280.
    Er ikke denne native oppløsning på 1280 x 720 pixels?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har helt rett, selvsagt er den det.
    vet ikke helt hvordan jeg fikk 1900x1280 fra.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har også jeg fått Sagem HD tuneren.
    Jeg har Sagem HD45 HDTV og koblet den til via HDMI-DVI.
    Velger Native oppløsning da tv har native oppløsning 1900x1280.

Det ble veldig bra bildet, veldig naturlig.
    Bildet er ganske lyst så jeg stillte ned litt på lys og kontrast på tv og synes det ble best.

Allikevel hadde jeg kanskje forventet "litt" skarpere og mer "Glansfulle" bilder.
    Men kan ikke klage heller, bildene er flotte å se på.

Siden TV ikke har hdmi bruker jeg en adapterplugg fra hdmi til dvi.
    Den er kjøpt hos Clas Olshon og kostet 175kr. Har vanlig blank metall (sølvaktig)
    Er det noen som tror det kan bli bedre å kjøpe en gullbelagt adapter til kr 495?
    Eller er det bare å kaste penger ut vinduet?
    Jeg kjøpte en slik HDMI->DVi adapter på Elkjøp for kr. 300,- som er gullbelagt.
    Du kan kjøpe en slik på Elkjøp, teste og sammenligne men den du har. Hvis det ikke er noe forskjell kan du bare levere inn den igjen (bytterett). Tviler dog på om du vil merke noe forskjell. Poste her igjen hvis du se forskjell da.

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har helt rett, selvsagt er den det.
    Hvet ikke helt hvordan jeg fikk 1900x1280 fra.
    Da får du heller ikke sendt video "native" til skjermen siden HD kanalene sendes i 1920x1080i. Da må det uansett skje bildeprossesering
    enten i HD boksen eller i skjermen.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    Det er jo dette EBU har anbefaler dersom det ikke er mulig å produsere progressivt. Dvs. å benytte en kostbar videoprosessor før distribusjon for å oppnå best mulig resultat på flest mulig skjermer.
    Hadde CD gått for 720p ville helt klart flere fått et bedre bilde, og noen få (les: gærne entusiaster med det nyeste utstyret) fått et dårligere bilde. EBU sin anbefaling er derfor ikke så dum. Videoprosessorene til kringkasterne er top notch og klarer feks ordentlig frame rate conversion (finnes ikke på noe konsumentutstyr).

Her i europa har vi 50hz og speed'er opp filmer med 4%. Dette vanskliggjør arbeidet til videoprosessoren fordi den ikke kan se noe mønster. I USA blir visse field (halvparten av en frame) duplisert på filmmateriale, så der er det greiere.

Jeg tviler derfor på om prosessoren i CD sin dekoder kan gjøre noe fornuftig ved 1080i --> 720p konvertering. Mest sannsynlig tar den hver field (540p) og oppskalerer til 720p. Alternativt kan den flette sammen disse field'ene og oppskalere, men dette vil medføre "combing" og bør være rimelig synlig. At den har noen form for motion adaptive deinterlacing anser jeg som rimelig usannsynlig.

For veldig mange tror jeg at det ikke vil være noen stor forskjell på 720p eller 1080i ut. Dessverre vil vertikal oppløsning være halvert for disse. Har man en ny flatskjerm/prosjektør av en viss kvalitet ville jeg valgt 1080i ut.

Calmeyer, gullbelagt eller ei har ingen betydning.

Side 6 av 8 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •