Parabolantenne utgått på dato?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Parabolantenne utgått på dato?

Vel vel.. i går fikk det lille jeg hadde igjen av sunn forunft seg en liten brekk... :-?

Har i noen dager prøvd og få in thor og sirius på parabol antennen.. Antennen er av ukjent dato, hang på husveggen da jeg kjøpte huset i høst.

var rimelig greit å stille inn sirius- fordi jeg ikke hadde noen svitsj slik at jeg fikk benyttet begge, her om dagen kjøpte meg jeg en svitsj og skulle til og stille inn begge hodene.. fant ut etter mye om og men at det vat det høyre hue (når du ser inn i skåla) som skulle til thor og sirius på den andre.... monterte "pipern" imellom og det hele var gjort på 2-3 minutter... veldig enkelt og greit..

Prøvde først direkte et og et hode uten om svitsj og kunne da se både nrk og tv3 når jeg koblet til det andre hue... da måtte posisjonen være riktig tenkte jeg... koblet til svitsjen og satte meg i gostolen klar til og se tv... men nei.... viasat signalene var borte.... hadde 70% på thor... hmm.. er det noe galt med svitsjen tenkte jeg da... prøvde å bytte porter, gjorde endringer i decoder med lnb index etc.. for da skulle jo i teorien min thor bli borte neste gang.. men nei.. viasat var fremdeles borte..

Koblet direkte for og dobbeltsjekke posisjonen, og vips der kom bilde...

hmm da måtte det være svitsjen på en eller anna måte tenkte jeg.. ringte viasat for og få støtte/undergravd min teori...

forklarte helle denne suppa til mannen, som ikke skjønte bæret.. han mente så lenge jeg hadde spenning som "strong srt8700" viser på begge huene så var det ikke svitjsen, men på en annen side var det der signalene stoppet.. uansett.... vi ble enige om at jeg alikevel skulle prøve ny svitsj...

5min etter jeg hadde lagt på ringte han oppigjen, da hadde han grublet litt på dette, og spurt noen andre... han kunne fortelle at det var noen antenner som var gått ut, slik at det ikke var mulig og ta inn begge signalene samtidig lengre... han skulle sende meg en ny antenne KOSTNADSFRITT!! jøss tenkte jeg.. ble fornøyd med slik super service...

Men jeg kan like fordømt ikke forstå dette..... Jeg får jo inn begge "samtidig" bare jeg benytter en lnb av gangen uten svitsj...

Er dette bare vås med antennen? hvis ikke, hvordan kan en antenne "Gå ut"? den speiler jo bare signalene inn i hvert sitt hode. signalene "spleises" i svitsjen og jeg klarer ikke å tro at en ny skål løser dette problemet....

Beklager at dette ble en litt lang tråd.. men følte det var nødvendig for å få avklart problemet 100% hehe..

Om noen kan svare meg på dette ville det vært fint.
    (håper ikke dette var den værste debuten på avforumet )

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten å være noen som helst ekspert på området, men innehaver av parabolantenne med viasat og canal digital, uttaler jeg meg.

Dette høres helt ulogisk ut, riktig som du sier disehn speiler jo bare signalet på hodene. Og så lenge du får inn den ene satelitten på det ene hodet og den andre på det andre hodet så speiler jo disehn riktig vinklet på hodene. Jeg kan ikke skjønne noe annet enn at det enten må være feil i switchen eller feil i tuneren som styrer fra hvilket hode den skal motta signal. Noe annet vil være ulogisk.

Men du får prøve den nye dishen du mottar og melde tilbake, regner med du får samme feil igjen om du ikke gjør noe annet enn bare bytte denne.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rgn
    Uten å være noen som helst ekspert på området, men innehaver av parabolantenne med viasat og canal digital, uttaler jeg meg.

Dette høres helt ulogisk ut, riktig som du sier disehn speiler jo bare signalet på hodene. Og så lenge du får inn den ene satelitten på det ene hodet og den andre på det andre hodet så speiler jo disehn riktig vinklet på hodene. Jeg kan ikke skjønne noe annet enn at det enten må være feil i switchen eller feil i tuneren som styrer fra hvilket hode den skal motta signal. Noe annet vil være ulogisk.

Men du får prøve den nye dishen du mottar og melde tilbake, regner med du får samme feil igjen om du ikke gjør noe annet enn bare bytte denne.

Jepp regner med at det ikke funker noe mer av å bytte skål... tror jeg kjøper en ny svitsj (koster jo bare en hundrings) eller prøver en annen dekoder (har viasat dekoderen liggende et sted) før jeg går på å skifte skål.. det er noe herk og jeg er lei av å peile i vind/snøvær :|

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her selv en gammel en med to hoder. Fikk akkurat abonnement via canal digital og ny 5050 dekorder. Dette funker men hadde litt problemer med å få tuneren riktig satt opp. Dessuten måtte jeg vente en stund før jeg fikk alle signalene. Kjøpte switch på biltema og benytter nå 3 av 4 mulige lnb'er. Den gamle Sagem tuneren fikk jeg ikke til med switch.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan decoderen ta skade om jeg kortslutter coax kabelen? dvs kjører midtlederen rett corden rundt..

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Ja, tuneren sender strøm i leder til lnb og switcher. Du skal koble fra tuner når du risikerer dette...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av luria
    Ja, tuneren sender strøm i leder til lnb og switcher. Du skal koble fra tuner når du risikerer dette...

merket forresten godt at decoderen sender strøm.... satte tunga innpå når jeg skulle avisolere lederen... :-D glemte å skru av decoderen...

men da ryker vel evt. hele inngangen? ikke bare for ett signal ??

Active Panasync sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "normalt" så ryker ikke tuneren for det om du kortslutter coax
    Hadde en lnb som var kortsluttet en gang, det gjorde igjen at signalet på den andre lnb ble svakere.
    Alt ble bra igjen etter jeg byttet den lnb som var kortsluttet

Hvor stor er parabolen din?
    En tallerk går ikke ut på dato, men lnbène blir som regel dårligere med åra(innvendig korrosjon osv).
    Men hvis du har fullt signal uten diseq, og er 110% sikker på du har koblet rett, så er det mest sannsynlig diseqen som er ødelagt...det hender
    Det er også noen diseqer som ikke går ilag med alle tunere like godt.

Den de selger på Biltema, er faktisk en veldig bra diseq til en rimelig penge som går til alle tunere jeg har prøvd på..
    Virker til og med godt på Dreambox dm7000, som kan være noe sær på signal ved forskjellige diseqer:twisted:

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Panasync
    "normalt" så ryker ikke tuneren for det om du kortslutter coax
    Hadde en lnb som var kortsluttet en gang, det gjorde igjen at signalet på den andre lnb ble svakere.
    Alt ble bra igjen etter jeg byttet den lnb som var kortsluttet

Hvor stor er parabolen din?
    En tallerk går ikke ut på dato, men lnbène blir som regel dårligere med åra(innvendig korrosjon osv).
    Men hvis du har fullt signal uten diseq, og er 110% sikker på du har koblet rett, så er det mest sannsynlig diseqen som er ødelagt...det hender
    Det er også noen diseqer som ikke går ilag med alle tunere like godt.

Den de selger på Biltema, er faktisk en veldig bra diseq til en rimelig penge som går til alle tunere jeg har prøvd på..
    Virker til og med godt på Dreambox dm7000, som kan være noe sær på signal ved forskjellige diseqer:twisted:
    Oki... for nå bare smile pent til viasat mannen som sender gratis nytt utstyr.. skader aldri med en i reserve hehe.. får håpe det følger med lnb'er der å.. kansje en svitsj??

Den svitsjen jeg har er fra expert, triax står det på den, mulig den ble litt klikk da jeg mista den i gulvet... :neutral: ellers er den nesten helt ny... :S har gått over kabling flere ganger å er temmlig sikker på at det er riktig :-D

Active Panasync sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spyder->
    Oki... for nå bare smile pent til viasat mannen som sender gratis nytt utstyr.. skader aldri med en i reserve hehe.. får håpe det følger med lnb'er der å.. kansje en svitsj??

Den svitsjen jeg har er fra expert, triax står det på den, mulig den ble litt klikk da jeg mista den i gulvet... :neutral: ellers er den nesten helt ny... :S har gått over kabling flere ganger å er temmlig sikker på at det er riktig :-D
    Hehe:-D , hvis du har mistet den i gulvet er jo sjansen enda større for det er den

Har du nettopp tegnet nytt abonnement, siden de sender deg kostnadsfritt nytt utstyr?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe:-D , hvis du har mistet den i gulvet er jo sjansen enda større for det er den

Har du nettopp tegnet nytt abonnement, siden de sender deg kostnadsfritt nytt utstyr?
    ikke lenge siden,(rett før jul) men jeg takka nei til antenne når jeg bestillte, dumme meg...

grunnen til at de sender nytt er som sagt over, han mente min hadde "gått ut" og det var vist ikke noe jeg kunne vite osv.. slik at de sendte en ny en....

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men jeg syntes det er merkelig at diseq'en sperrer for viasat kanalene uansett.. kan det være noe at f.eks en transistor/motstand eller lignende inni diseq'en har tatt kvelden slik at den sperrer for noen frekvenser?

får heldigvis sett tv med å koble direkte... nrk1 og nrk2 er ikke SÅ viktig :twisted:

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gammel parabol / LNB

Jeg tok en test i vinter med gamle "analoge" lnb'er. De spilte veldig bra på alle tunere men svikter selvfølgelig på switching. Faktisk bedre enn Cambridge Universal lnb ! Så alt snakket da digital-tv kom om å bruke nye hoder, gjelder bare switching og litt båndbredde. Om satelitten ikke sender fra bunn til topp i sat spekter, kan en fint bruke gamle hoder med OMT. SMW's 1000B er ømtålelig for lyn men ellers gode hoder ! De repareres dessverre ikke lenger av fabrikken i Sverige !

Og gamle solide paraboler med skikkelig stativ / feste tåler alle stormer. Det gjorde ikke naboens nye 90cm disk på tynn arm til skorstein, i siste storm !

Faktisk falt min aktelse for mange av dagens hoder ved denne testen. Billedkvalitet er like bra på gamle hoder !

Men ville ikke unnvært Invacoms Quattro LNB'er med 17/8 switch'es for fullt fritt valg fra alle pcer og tunere ( og flere VBox ) av alle mine paraboler !

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •