Tuner til FTA

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11

Tråd: Tuner til FTA

Newcomer skumlerud sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tuner til FTA

Først vi jeg si at jeg foreløpig er helt grønn på satelitt-tv. Jeg har nå fått en parabolantenne med hode, men har ingen tuner. Etter å ha lest litt her inne har jeg forstått at det er mulig å ta inn BBC og ITV, da disse sender ukryptert (FTA).

Jeg trenger anbefalinger på en tuner som kan gi meg BBC og ITV - så billig som mulig...

Vil denne virke: LINK ?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sikkert. kjøp en som ikke er godkjent av canal digital eller viasat. de er billigere. men husk å kjøpe en med HD så du kan ta opp og ta kaffepauser.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Viasat - hvilke satelitter

Har nå fått tak i en Viasat tuner uten kort, og er klar til å begynne å teste!

Men først et spørsmål til dere:
    Er det mulig å bruke viasat-tuner uten kort til å ta ned FTA kanaler, og er det mulig å søke på andre satelitter enn Thor?

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skumlerud
    Har nå fått tak i en Viasat tuner uten kort, og er klar til å begynne å teste!

Men først et spørsmål til dere:
    Er det mulig å bruke viasat-tuner uten kort til å ta ned FTA kanaler, og er det mulig å søke på andre satelitter enn Thor?
    Det finnes forskjellige typer Viasat mottagere. Hvilken type er det du har fått tak i ?

Noen kan søke inn andre posisjoner mens andre kan det ikke. Alle Viasat mottagere kan motta NRK fra Thor (1-vest) mens resten av Viasat kanalene sendes på Sirius (5-øst).

Noen av Viasat mottagerene støtter opp til 4 posisjoner.

BBC & ITV FTA kanalene sendes på Astra 2D (28.2øst). Hvis du befinner seg på Østlandet kan du regne med å måtte bruke en stor antenne (1.8-2.4m).
    (ryktene vil ha det til at de skal krypteres når BBC&ITV's FreeSat starter)

Hver posisjon du skal motta krever en egen LNB og det er vel ikke mulig å få til både 1-vest og 28.2øst på samme antenne dersom det ikke er en Torodial 90cm antenne. Den antennen blir litt liten for Astra2D men fungerer sannsynligvis fint på vestlandet (tror noen har fått T55 til å fungere i Stavanger).

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar!

Jeg har nå begynt å teste antennen og tuneren.Tuneren kan stilles inn på Thor, Sirius, Astra, Hotbird og noe som jeg tror heter LMI.

Antennen er 90 cm, jeg holder til på Nordvestlandet. Klarer ikke å få inn noe som helst foreløpig. Hvor nøyaktig må jeg være? Står foreløpig på verandaen og holder antennen, men regner med at det ikke vil fungere? :-D

Hvilken satelitt er enklest å få inn? Og sånn ca hvordan skal antennen stå for å få inn denne satelitten? Er foreløpig bare ute etter å se om jeg kan få inn ett eller annet...

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar!

Jeg har nå begynt å teste antennen og tuneren.Tuneren kan stilles inn på Thor, Sirius, Astra, Hotbird og noe som jeg tror heter LMI.

Antennen er 90 cm, jeg holder til på Nordvestlandet. Klarer ikke å få inn noe som helst foreløpig. Hvor nøyaktig må jeg være? Står foreløpig på verandaen og holder antennen, men regner med at det ikke vil fungere? :-D

Hvilken satelitt er enklest å få inn? Og sånn ca hvordan skal antennen stå for å få inn denne satelitten? Er foreløpig bare ute etter å se om jeg kan få inn ett eller annet...
    Hvilken type Viasat mottager har du ? Thomson,Strong,Nokia,Pace,Triax ?
    Viasat - Your No 1. Entertainer - Bestill Digital TV her! - Kundeservice - Mottakere

Det er ganske nøye med justeringen. 1 grads feiljustering og du vil ikke få inn noe som helst.

Går ut fra at antenna har 4 LNB'er + DiseqC switch ellers får du ikke brukt den på mer enn en av posisjonene. Har den 4 LNB'er ?

Ville først forsøkt å justere den på Viasats kanaler på 5øst som mottageren er laget for (kanalene skal dukke opp i kanallista uten at du har kort, text-tv skal også fungere). På norvestlandet blir retningen ca. rett syd.

Det blir sikkert ikke lett å få det til dersom du aldri har
    justert en parabol før så du bør beregne god tid ;-)

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tuneren er av typen Pace DS 230 NV. Antenna har to hoder, et står det Cambridge på, det andre ALPS (Triax på selve disken). For å minimere feilkilder har jeg koplet et av hodene direkte til tuneren.

Jeg har stilt inn tuneren på "LNB: 1 stk". I antenneinstillinger velger jeg "signalkvalitet" og stiller antennen fram og tilbake, men ingen utslag på "signalstyrke" og signalkvalitet" ("LNB index 1").

Noen tips?

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tuneren er av typen Pace DS 230 NV. Antenna har to hoder, et står det Cambridge på, det andre ALPS (Triax på selve disken). For å minimere feilkilder har jeg koplet et av hodene direkte til tuneren.

Jeg har stilt inn tuneren på "LNB: 1 stk". I antenneinstillinger velger jeg "signalkvalitet" og stiller antennen fram og tilbake, men ingen utslag på "signalstyrke" og signalkvalitet" ("LNB index 1").

Noen tips?
    Jeg tror muligens ikke den mottageren fungerer på annet en Viasats egen kanalliste.

For justering av antennen så kan du forsøke Viasats guider for mottageren
    Viasat - Your No 1. Entertainer - Bestill Digital TV her! - Kundeservice - Mottakere

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for raske svar! Selv om tuneren bare tar inn Viasats kanalliste burde jeg vel kunne få signaler uten kort? Antennen henger helt loddrett, og direkte mot syd, men får ikke utslag på "signalstyrke" og "signalkvalitet"... Blir det enklere om jeg skaffer meg en satbeeper?

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for raske svar! Selv om tuneren bare tar inn Viasats kanalliste burde jeg vel kunne få signaler uten kort? Antennen henger helt loddrett, og direkte mot syd, men får ikke utslag på "signalstyrke" og "signalkvalitet"... Blir det enklere om jeg skaffer meg en satbeeper?
    Ja signalstyrke og kvalitet skal vises uten kort.

Hvis antennen er veldig gammel så kan det være feil type LNB. Det må brukes "Universal LNB".

Du må feste antennen og så må du bevege antennen veldig forsiktig inntil du ser utslag på signalstyrke&kvalitet. Antennendisken skal sannsynligvis helle en tanke forover.

Som sagt så må du treffe med 1 grads nøyaktighet skal du få signal. En god satbeeper er nok en fordel men satbeeperen vil slå ut på en hvilken som helst satellitt posisjon. Du vet da ikke hvilken satellittposisjon som er funnet. En dårlig satbeeper med manuell justering av følsomhet kan være vanskelig å bruke.

Det er veldig viktig at antenna har fri sikt mot satellitten. Tre,busker,fjell eller andre hindringer kan gjøre det umulig å motta noe.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var Sirius innstilt! Elevasjonsvinkel betydde mer enn jeg trodde. Du hadde helt rett; antennen skal helle en smule forover. I tillegg er det et hus foran som jeg ikke trodde var til hinder, men ved å løfte antennen 1 meter kom signalet.

Så nå er det bare å koble til to hoder og få inn Thor...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •