Installasjon av parabol

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Installasjon av parabol

Har nettopp kjøpt cash&carry-pakken til Canal Digital, med CDC-5050 dekoder. Til min store frustrasjon, får jeg intet signal ved installering, verken med bærbar signalmåler eller måler innebygget i tuner.

Har sjekket følgende:
    -Masten parabolen står på er i vater
    -Vinkel er justert riktig i forhold til hvor jeg bor
    -Retning er riktig (har forsåvidt skannet hele himmelen 180 grader for å være sikker)
    -Parabolen er montert svært høyt (på mast, på taket i en tre etasjers bygning). Det skal, såvidt jeg kan se, ikke være fysiske hindringer foran parabolen.
    -Coax-kabelen skal også være montert riktig, ifølge Canal Digitals instruksjoner. Som dette: Links | Reference | How to do section | How to fit a crimp 'f' plug onto CT100 type coax cable

Hjelp mottas med stor takk!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rettelse:

Jeg har fått signal en gang:
    Signalstyrke: Hoppet mellom 5% og 65% (parabol stod i ro) = feil satellitt?
    Signalkvalitet: Har aldri vært over 5%

Active Panasync sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det kun 1 hode på parabolen?

Først stiller du vinkelen der den skal være, så begynner du å justere sideveis.
    Husk du må justere VELDIG sent!
    Juster 1mm om gangen og vent noen sekund før du tar 1mm til.
    Særlig hvis du bruker den innebygde måleren i tuneren, så kan det ta noen sekunder før den viser signal.

Også godt mulig du må finjustere høydevinkelen etterpå for å få maks signal..

Signalkvalitet og styrke har ingenting å si om det er feil satelitt, hvis den hopper opp og ned er det mest sannsynlig finjustering som skal til.
    Den satelitten som pleier å være enklest å finner er 19grader øst(astra), den har ganske mye å justere på før den faller ut.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for respons!

Har forsøkt å justere sideveis og vente noen sekunder, men det gir intet utslag, verken på bærbar måler eller på tuner. Det meste jeg får på utslag nå, er 9%. Canal Digital benytter vel Thor-satellitten?

Utrolig irriterende, dette -forstår ikke et kvekk, og montør er sur utgift :-D

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kun ett hode, ja.

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asmaan
    Takk for respons!

Har forsøkt å justere sideveis og vente noen sekunder, men det gir intet utslag, verken på bærbar måler eller på tuner. Det meste jeg får på utslag nå, er 9%. Canal Digital benytter vel Thor-satellitten?

Utrolig irriterende, dette -forstår ikke et kvekk, og montør er sur utgift :-D
    Canal digital bruker thor ja, men du får opp signal på på de andre uansett, ihvertfall på den bærbare måleren.
    Hvis du er sikker på du ikke justerer for fort, så må jo lnbèn din være ødelagt.
    Men 99% av de tilfellene jeg har vært borti er det ikke LNB, men feiljustering

Har du brukt kompass, og justert den på sør(180grader), for deretter å finjustere? Kommer an på hvor i landet du bor, men 186grader er nok ikke så langt borte hvis du holder til i Oslo
    Hvilken elevasjonvinkel bruker du og hvor i landet?

Active Fattigmann sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    477
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Frustrerende

Har du antydning til signal må du justere vertikal vinkelen. Skalaen her er aldri riktig.
    Still parabolen til du får tilbake signalet også ta vertikalen.

Lnb`en står riktig vei, kabel ned ??

Kan være gøy det her selv har jeg en med 4 lnb`er, kan love deg det ble noen sure timer på taket mens kjerringa stod i verandadøra og ropte STOPP / NEI / LITT TIL / ETC.:-)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bor i Trondheim, så jeg benytter 18 graders elevasjonvinkel. Retningsvinkelen jeg benytter (på 400 graders kompass), er 215.

Parabolen står som sagt på en stang over taket i tredje etasje (altså høyt), og det eneste som står i veien, er spiret på Nidarosdomen og noen trær. Disse er ca hundre meter unna, og burde ikke være noe problem med en 18 graders vinkel. Med mindre jeg har så utrolig uflaks et toppen av spiret på domen, på noen få centimeter blokkerer signalet. Hadde i såfall vært maksimal uflaks å truffet disse centimeterne som er hundre meter unna :-D

Flere av mine naboer har parabol.

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fattigmann
    Har du antydning til signal må du justere vertikal vinkelen. Skalaen her er aldri riktig.
    Still parabolen til du får tilbake signalet også ta vertikalen.

Lnb`en står riktig vei, kabel ned ??

Kan være gøy det her selv har jeg en med 4 lnb`er, kan love deg det ble noen sure timer på taket mens kjerringa stod i verandadøra og ropte STOPP / NEI / LITT TIL / ETC.:-)
    Kjører også fire hoder med uavhengig justering, gikk forsåvidt raskt å justere inn. Men brukte utvendig måler:-D

Hvis jeg får boplass kan jeg få ganske eksakt kompassretning, kan til og med legge inn hvor mange meter over havet parabolen står for å få enda mer nøyaktig kalkulasjon:-D

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da får jeg opp 18.821 grader i elevasjonsvinkel og 192.54grader azimuth...
    Tok 20meter over havet..?

På 400graders kompass er det 213.94grader..(Thor 2)

Thor 3 er 213.81..

Så du er jo veldig nærme..

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker -skal prøve nok en gang. Damn, er sykt glatt på taket og langt ned :-D

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke livstegn, dessverre. Montør er bestilt til kun justering, og jeg blir 800 kroner fattigere. Uansett, takk for all hjelp!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De gangene jeg har montert parabol, 4 ganger hittil. De 2 første brukte jeg omtrent 10-15 min på justeringen. Den 3 gangen brukte jeg 3 dager og var _så_ nære å bestille montør. (Hadde forreste hatt parabol samme sted før så var jo utrolig frustrerende) Men plutselig fungerte det, men da sikta jeg ganske mye mer mot vest enn det kompasset mitt sa jeg skulle. Snodig men det fungerte til slutt i hvertfall.

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asmaan
    Ikke livstegn, dessverre. Montør er bestilt til kun justering, og jeg blir 800 kroner fattigere. Uansett, takk for all hjelp!
    Det var synd Du får se hvordan han gjør det da:twisted:

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal følge med :-) Jaja, blir nå forhåpentligvis tv.

Ha en fin kveld, og igjen takk!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det mange gjør feil er å legge kompasset på parabol armen.for å vite at armen med hodet peker samme retning som kompasset. men er denne armen av metall ( slik som ofte er tilfelle) så påvirker denne kompasset.

Hvis du ikke får skikklig signal etter å ha justert parabolen etter alle kunstens regler ville jeg tatt en dobbel sjekk på at all kabling var korrekt. Har sett mange feil som skyldes feil terminering og bruk av f-pluggene til hodene og diseq switchen.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skaff deg en slik dings som du kobler inn mellom LNB og kabel og som gir akustisk signal i ørepropp. Alternativt kan du åpne vindu og spille musikk for hele nabolaget. Utrolig hvor interessert folk er i slike tekniske lyder :-D .

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sittet i hele dag og justert på denne fordømte tallerknen, etter å ha lest denne tråden ser jeg at vi kanskje var litt for grove i justeringen, men nå ligger jeg på 16% kvalitet på sirius og ingenting på thor, er det andre tips jeg kan prøve ?

Vil ikke betale meg ihjel hos en montør eller.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ikke finner signaler tyder det på at enten noe sperrer for sikten, at du har feil høydejustering eller at festet ikke er i vater (gjelder spesielt hvis du bare får signal på 1 hode).

Bak på antennen er det en "gradeskive" hvor man justerer høyden på antennen. For Oslo-området skal det være på 22-23 grader. Lenger nord skal den lavere.

Prøv å pek antennen rett mot sør og gjør små justeringer til sidene derifra. Det er en stor fordel å ha en inne til å se på tv'en mens du justerer antennen.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av pahf
    Sittet i hele dag og justert på denne fordømte tallerknen, etter å ha lest denne tråden ser jeg at vi kanskje var litt for grove i justeringen, men nå ligger jeg på 16% kvalitet på sirius og ingenting på thor, er det andre tips jeg kan prøve ?

Vil ikke betale meg ihjel hos en montør eller.
    Jeg er overbevist om at du kan få en montør med riktig måleutstyr til å ta jobben for ca.1000,- til 1200,-kroner.Det har jeg i det siste gjort selv og signalstyrken og kvaliteten har gått i taket.Veldig viktig i dårlig vær.La proffen gjøre jobben.
    Stølen

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •