Signalstyrke, (igjen) feil med LNB?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    264
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Signalstyrke, (igjen) feil med LNB?

Monterte opp min nye viasat parabolpakke i går.. peilet sånn ca inn etter kompass først, og fininnstilte etter ett lite måleinstrument. Hadde da koblet inn sirius hodet(det venstre) til instrumentet. Fikk etterhvert inn ett sterkt signal og sjekket på signaltesten på dekoderen at det var rett, noe det var. Thor viser maks linjestyrke og kvalitet, noe også sirius gjør, MEN, det kommer og går! Med helt jevne intervaller på 2 sekunder kommer signalet, for så å forsvinne, de sekundene det er fremme ser jeg at det er nøyaktig lik styrke og kvalitet som på Thor, men det kommer og går, kommer og går..

noen som har vært borti det samme? var inne på at det kunne være vinden (blåste endel i går i skien), men ville antatt at siganlet ikke var så til de grader jevnt til og fra, noe jeg fikk bekreftet da thor forsvant i små øyeblikk da jeg justerte skålen.

noen som har en fornuftig forklaring på dette? måleinstrumentet var koblet mellom lnb og dekoder og viser samme jevne signal hele tiden, alle tilkoblinger er 100% etter å hå gått gjennom de utallige ganger nå.. hørte av en kollega nå at det kunne være lnb'en, men får ikke byttet om å sjekket dette før på torsadg(på kurs ett helt annet sted nå), så hvis det er noe enklere som madamen kan klare og gjøre uten å dra ut stigen mottas alle tips med stor takk!

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gaultier
    Monterte opp min nye viasat parabolpakke i går.. peilet sånn ca inn etter kompass først, og fininnstilte etter ett lite måleinstrument. Hadde da koblet inn sirius hodet(det venstre) til instrumentet. Fikk etterhvert inn ett sterkt signal og sjekket på signaltesten på dekoderen at det var rett, noe det var. Thor viser maks linjestyrke og kvalitet, noe også sirius gjør, MEN, det kommer og går! Med helt jevne intervaller på 2 sekunder kommer signalet, for så å forsvinne, de sekundene det er fremme ser jeg at det er nøyaktig lik styrke og kvalitet som på Thor, men det kommer og går, kommer og går..

noen som har vært borti det samme? var inne på at det kunne være vinden (blåste endel i går i skien), men ville antatt at siganlet ikke var så til de grader jevnt til og fra, noe jeg fikk bekreftet da thor forsvant i små øyeblikk da jeg justerte skålen.

noen som har en fornuftig forklaring på dette? måleinstrumentet var koblet mellom lnb og dekoder og viser samme jevne signal hele tiden, alle tilkoblinger er 100% etter å hå gått gjennom de utallige ganger nå.. hørte av en kollega nå at det kunne være lnb'en, men får ikke byttet om å sjekket dette før på torsadg(på kurs ett helt annet sted nå), så hvis det er noe enklere som madamen kan klare og gjøre uten å dra ut stigen mottas alle tips med stor takk!
    Går ut fra at parabolen er festet solid i veggen ? Husk at en minimal bevegelse på 2grader vil gjøre at du mister signalet. En annen mulighet er at du har trær i veien som blir mer i veien når det kommer et vindkast.
    For at du skal ha fri sikt til satellitten fra parabolen så må avstanden til f.eks. trær være 2.5ganger høyden på trærne.

Har sett mye rar plassering av parabol gjennom tidene og det værste jeg har sett er plassering oppe på en trestamme. Da blir det ikke mye TV når treet beveger seg i vinden.

Det er lite sannsynlig at det er LNB'en dersom du mister signal både på Sirius og Thor. Hvis du mister signal kun på Sirius så kan du forsøke å bytte om på LNB'ene. Husk at Sirius LNB er plassert til venstre(lengst vest) på antennen sett forfra inn mot skåla. Thor LNB er plassert til høyre for Sirius LNB. Thor LNB skal på DiseqC switch inngang A og Sirius LNB på inngang B. Det kan ofte være lurt å forsøke uten DiseqC switch under installasjon for å utelukke at det feilen oppstår i DiseqC switch.

Hvilken mottager bruker du forresten ?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    264
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    parabolen er festet solid ja, og alle koblinger er riktige.. er kun sirius jeg mister signalet på.. mister på begge når jeg flytter på parabolen, dvs da forsvinner til-fra signalet på sirius også..

grunnen til at jeg tror det må være noe teknisk er at signalet på thor er perfekt, ifg søkeren min som er koblet til sirius er det også perfekt, noe som også vises på skjermen når signalet er der, men på sirius kommer det og går i dønn like intervaller på 2 sekunder..

får bytte om lnb i morgen for å se om det er det iallefall..

Newcomer SunnyBOy sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nesten det samme problemet selv. Først var det et tre som sto i veien. Så flyttet jeg hele driten på taket (møne feste) fikk inn alle med en gang. har 4 lnb. (Thor,sirius,astra og hotbird)
    Men på Sirius får jeg en slik effekt som deg. Kobler opp satelitt beeper`n og får piiiiip klikk piiiip klikk osv. I Nokian 9802s Tuneren spretter singnalet opp og ned med ca 2 sekunder mellomrom. mens de 3 andre er knall gode.
    Thor = 80%
    Sirius = 10% -60%
    Astra = 90%
    Hotbird = 90%

Det merkelige er at det ser ikke ut til å ha noen innvirkning på bilde. Ser på Tv3 eller Tv1000 og bilde + lyd er bra.

Men på Pace 460nv Tuneren i kinorommet har jeg Thor og Sirius men ca 90% signal kvalitet.

Flytta nå i forbindelse med tak bytte parabolen på veggen bak en garasje. Men har ikke blitt kvitt problemet med Sirius.
    Bor også i skien. Hvis det har noe og si.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •