5.1 lyd på parabol??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

5.1 lyd på parabol??

Finnes det det kanaler som sender 5.1 lyd på parabol? Eventuelt hva trenger man av utstyr for å få utbytte av dette.

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Finnes det det kanaler som sender 5.1 lyd på parabol? Eventuelt hva trenger man av utstyr for å få utbytte av dette.
    Følgende kanaler sender Dolby Digital:
    CANAL+ FILM1 (Canal Digital, 1-vest)
    CANAL+ FILM2 (Canal Digital, 1-vest)
    CANAL+ FILM3 (Canal Digital, 1-vest)

For å motta kanalene må man ha en mottager som har enten coax eller optisk digital lydutgang og som fungerer med Canal Digital. I tillegg må man selvfølgelig ha et 5.1 surroundsystem med digital audioinnganger.

De fleste mottagerene som Canal Digital har levert de siste
    årene har digital lydutgang (coax).

Har også lest at det testes Dolby Digital på TV1000:
    TV1000 (Viasat, 5-øst)
    TV1000 Action(Viasat, 5-øst)
    TV1000 Classic (Viasat, 5-øst)

Tror også mange Viasat mottagere har digital lydutgang.

Ikke alle filmer sendes i Dolby Digital 5.1 men de som ikke sendes i 5.1 sendes i Dolby Digital 2.0. Dolby Digital 2.0(stereo) fungerer bedre med Pro Logic enn den vanlige digitale MPEG1 lyden.

Ellers så finnes det Tyske kanaler på Astra som sender Dolby Digital dubbet til Tysk. F.eks. ZDF,ProSieben,ARD1(Das Erste).

Jeg tror også nesten alle HDTV kanaler sender Dolby Digital lyd. Noen HDTV kanaler sender kun Dolby Digital lyd. Nye MPEG4 baserte HDTV mottagere har innebygget Dolby Digitaldekoder slik at man kan få stereolyd på analoge utganger også når det ikke sendes mpeg1 lyd. Derfor velger trolig en del HDTV kanaler å droppe MPEG1 lyd siden det er sløsing med båndbredde å sende mpeg1 lyd.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for knall bra info Bobben1! Så det er det slik at alle tunere med optisk utgang kan formidle 5.1 lyd hvis sendingen tillater det? Har gått til anskaffelse av en Force D Master 1199S, med optisk utgang eller S/PIDF lyd som dem sa det het. Antar da at den kan formidle 5.1 lyd!

Mvh
    André

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for knall bra info Bobben1! Så det er det slik at alle tunere med optisk utgang kan formidle 5.1 lyd hvis sendingen tillater det? Har gått til anskaffelse av en Force D Master 1199S, med optisk utgang eller S/PIDF lyd som dem sa det het. Antar da at den kan formidle 5.1 lyd!

Mvh
    André
    Ja en Force DMaster 1199S støtter 5.1 lyd. Er litt usikker på om den velger Dolby Digital automatisk men du skal kunne velge Dolby Digital lydsporet manuelt. Tror ikke Dolby Digital lagres på harddisk opptak men det er mulig jeg husker feil.

Du skal også forsikre deg om at mottageren har nyeste tilgjengelige software. Er ikke sikker på versjonsnummer men dersom du får lastet ned ny kanalliste så får du automatisk inn siste software.
    Kanalliste opdatering

Du finner FAQ for 1199 på 1144S -> 1199S

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker igjen Bobben1:-D

Fine linker du hadde lagt ut der, nå har jeg alt klart for meg:-D

Leste forresten også en eller en annen plass på nett at 1000 har sendt 5.1 sendinger siden juni......Har sendt viasat en mail for å sjekke ut dette nærmere.....

Newcomer 123sub sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TV1000 har også fast begynt å sende en del filmer i 5.1.

Newcomer slowscan sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svensk tv1 og tv2 sender også i dolby digital. Det meste er i 2.0, men enkelte serier og filmer er i 5.1. Får inn dette på min force 315c på canal digital kabelnett.

(SS)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som har fått testet ut 5.1 lyd på TV1000? Jeg har fått satt opp TV1000 med Dolby Digital (AC3), men finner ikke noen filmer med 5.1 spor, bare 2.0! Hverken i programguide eller ved å teste på filmene som går.....

Viasat fortalt meg at det sto i programguiden deres åssen lyd som ble sendt, men der står det bare Dolby surround på filmene! Det betyr etter gammel standard at det er kun 2 kanals surround.

Noen som har fått testet ut dette??

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som har fått testet ut 5.1 lyd på TV1000? Jeg har fått satt opp TV1000 med Dolby Digital (AC3), men finner ikke noen filmer med 5.1 spor, bare 2.0! Hverken i programguide eller ved å teste på filmene som går.....

Viasat fortalt meg at det sto i programguiden deres åssen lyd som ble sendt, men der står det bare Dolby surround på filmene! Det betyr etter gammel standard at det er kun 2 kanals surround.

Noen som har fått testet ut dette??
    Dolby Digital på TV1000 er ikke offisielt enda (det er ingen info om det på Viasats websider). Det er sannsynligvis kun på teststadiet. Som sagt så er det ikke uvanlig at mange filmer sendes i Dolby Digital 2.0. Nye filmer bør kunne ha 5.1 .

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    5.1-signalet til TV1000-kanalene faller ut hele tiden hos meg. Får surround-lyd noen ganger, men som regel faller den ut igjen før filmen er slutt (på de veldig få filmene hvor de faktisk sender ut 5.1-signal i det hele tatt).

Canal Plus-kanalene og SVT1 / SVT2 funker fint med 5.1-lyd.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I det siste medlemsbladet som kom ut før de begynte å sende en del filmer i 5.1, så listet de opp noen av filmene som hadde DD. Dette bladet har jeg kastet, og det er ikke blitt nevnt i noen av de senere medlemsbladene.

Newcomer hingst sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nokon som veit om Force D Master 1155 S støttar 5.1? Den har optisk utgang, men eg får det likevel ikkje til.

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hingst
    nokon som veit om Force D Master 1155 S støttar 5.1? Den har optisk utgang, men eg får det likevel ikkje til.
    Den støtter Dolby Digital, inkludert 5.1 lyd. Trykk på Lang knapp på fjernkontroll og velg lydspor med (DD).
    Du må sannsynligvis velge DD lydsporet hver gang du zapper til en kanal med DD lyd hvis det ikke er mulig å sette opp automatisk valg av Dolby Digital i setup.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dreambox støtter også dd 5.1. Tv1000 sliter veldig med å få til dd. Bare rot. Men det virker fint hos Canal+.

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Deepsearch
    Dreambox støtter også dd 5.1. Tv1000 sliter veldig med å få til dd. Bare rot. Men det virker fint hos Canal+.
    Jeg tror Viasat kun tester Dolby Digital på TV1000. Tror ikke Viasat offisielt har lansert Dolby Digital på TV1000.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    Jeg tror Viasat kun tester Dolby Digital på TV1000. Tror ikke Viasat offisielt har lansert Dolby Digital på TV1000.
    De gikk iallefall ut i medlemsbladet (1 gang) og opplyste om at de hadde begynt, og nevnte hvilke filmer det gjaldt.

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 123sub
    De gikk iallefall ut i medlemsbladet (1 gang) og opplyste om at de hadde begynt, og nevnte hvilke filmer det gjaldt.
    OK. Da er det ingen test .

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •