Dårlig Signal på parabol?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dårlig Signal på parabol?

Jeg har en antenna som fulgte med Viasat pakke med 2 lnb'er. Jeg har fått lånt signal måler DigiSat pro for å stille inne antenna. Jeg får signal styrke ca. 60% på 1 W og 45 % 5 øst ved optimal stille. Når tuneren sender 22khz tone , viser begge satellittene 74-83% på måleren. Forsatt 1w er bedre enn 5 øst.Noen sier at siganl styrke på 5 øst er bedre enn 1w. Er det noen som kan hjelpe meg å si hva bør signal styrke være. Jeg bor i Valldal på sunnmøre.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Adrian
    Jeg har en antenna som fulgte med Viasat pakke med 2 lnb'er. Jeg har fått lånt signal måler DigiSat pro for å stille inne antenna. Jeg får signal styrke ca. 60% på 1 W og 45 % 5 øst ved optimal stille. Når tuneren sender 22khz tone , viser begge satellittene 74-83% på måleren. Forsatt 1w er bedre enn 5 øst.Noen sier at siganl styrke på 5 øst er bedre enn 1w. Er det noen som kan hjelpe meg å si hva bør signal styrke være. Jeg bor i Valldal på sunnmøre.

5 øst sender sterkere signal enn 1 west ja, hvorfro det vet jeg ikke, men har muligens noe å si at 5 øst ligger nærmere jorden enn 1w gjør.

74-83% på måleren er ikke så værst, en antenne med 2 lnb'er vil heller ikke være så optimal som en med kun 1 lnb, dette er fordi 1 lnb hadde stått midt i senter mens 2 blir litt forskjøvet, regner med at det er en 70cm Viasat antenne du har, men har du bilde på tv? De målerene (Digsat Pro) har jeg dårlig erfaring med, det beste er å se tv'n mens du stiller på tv'n, først sidevis til du har best signal, deretter opp/ned til du har best signal, har du ikke mulighet til å se tv'n så ta med deg en kammerat å få han til å se på tv mens du justerer eller omvendt.

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dragonlove
    5 øst sender sterkere signal enn 1 west ja, hvorfro det vet jeg ikke, men har muligens noe å si at 5 øst ligger nærmere jorden enn 1w gjør.

74-83% på måleren er ikke så værst, en antenne med 2 lnb'er vil heller ikke være så optimal som en med kun 1 lnb, dette er fordi 1 lnb hadde stått midt i senter mens 2 blir litt forskjøvet, regner med at det er en 70cm Viasat antenne du har, men har du bilde på tv? De målerene (Digsat Pro) har jeg dårlig erfaring med, det beste er å se tv'n mens du stiller på tv'n, først sidevis til du har best signal, deretter opp/ned til du har best signal, har du ikke mulighet til å se tv'n så ta med deg en kammerat å få han til å se på tv mens du justerer eller omvendt.
    Det skiller bare ca. 50km i avstand til 5-øst og 1-vest sett fra Oslo så forskjellen i avstand er helt ubetydelig. Transponderne på Sirius har litt høyere effekt( footprint er også mer konsentrert over Skandinavia).

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har tenkt å skaffe meg raven G90 antenne m/4 Lnb'er. Får jeg bedre signal da?. Hva betyr "footprint"?

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har tenkt å skaffe meg raven G90 antenne m/4 Lnb'er. Får jeg bedre signal da?. Hva betyr "footprint"?
    G90 bør gi bedre signal. G90 er også en multifocus antenne hvis jeg ikke husker helt feil (dvs. den er tilpasset til bruk med flere LNB'er - antennen er bredere enn den er høy).

Footprint betyr egentlig dekningsområde. En satellitt fungerer på samme måte som en lommelykt hvor lyset fokuseres mot et bestemt punkt. Når satelliten "lyser" på et punkt på jorden(f.eks. Skandinavia) så blir det signal innenfor et bestemt område (det blir gradvis dårligere signal jo lengre bort fra footprint senter man befinner seg). En satellitt kan kombinere mange slike "lommelykter" slik at dekningsområdet kan formes til å dekke et bestemt geografisk område.

Et eksempel på "footprint" finnes her:
    Thor II - TelenorSBC

Det finnes også satelliter som har "global beam" men disse krever mye større antenner siden signalet da er spredd større deler av kloden og ikke fokusert i et mindre område med sterkere signaler.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp deg heller en Torodial 90 antenne, den er mindre enn en vanlig 90 cm antenne, men den har 2 reflektorer som gjør at alle hodene får like godt signal som ett hode på en vanlig 90 cm's antenne, ikke er den noe særlig dyrere enn en G90 antenne heller.

Her er en:

QXL.no - TOROIDAL WAV FRONTIER EUROPA PARABOL T90

med 10 hoder:

QXL.no - VERDENS Parabol Pakke - T90 med 10 hoder og 10 VEIS switch

Jeg har hatt både Torodial T55 T90 og siste jeg hadde var en Triax 110 cm antenne med motor, var fornøyd med alle sammen, men likte best motor, tar inn det meste her på vestlandet til og med det meste på 28ø, har nå kvittet meg med det da jeg får fiber.

Men har du en tuner med motor ville jeg gått for det, blir billigst hvis du skal ha 4 hoder eller mer.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dragonlove

Hmmm, kan ikke ha noe med at den ligger næremere jorden. Tv satelitter er geostasjonære, dvs. de beveger seg i samme hastighet som jorda. Og for at de kan gjøre det må de være i en gitt høyde. Hvis ikke måtte du stilt inn parabolen hver dag, og mistet den på natten.

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jensemann4
    Hmmm, kan ikke ha noe med at den ligger næremere jorden. Tv satelitter er geostasjonære, dvs. de beveger seg i samme hastighet som jorda. Og for at de kan gjøre det må de være i en gitt høyde. Hvis ikke måtte du stilt inn parabolen hver dag, og mistet den på natten.
    Du har rett i at avstanden ikke kan ha noe med saken å gjøre.

Men...det kan være ganske stor forskjell i avstand ut til de forskjellige geostasjonære satellitene sett fra et punkt på jorden. For Oslo er f.eks. avstanden til satellitene på 62 vest 41694km (i teorien så vidt over horisonten). Avstand til Eutelsat på 10-øst fra Oslo er 39356km( ca. rett syd sett fra Oslo). Det er 2338km forskjell men det utgjør bare 0.5dB forskjell i tap pga. avstand. Det viktigste er at man befinner seg innenfor dekningsområdet til satellitten.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jensemann4

Du er vel ikke en av de som fortsatt tror at jorda er flat eller?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •