Lyd via satellitt

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lyd via satellitt

Jeg sitter og ergrer meg grenseløst over lyden på radio-sendingene via satellitt. Hvor dårlig er den egentlig? Ta f.eks. MPtre. Ved lavt volum er det greit å høre på, men skrur man opp blir det jo rett og slett slitsomt. Hva er bitrate på disse sendingene egentlig.

Kan nevne at jeg har en Force D-Master 1155S koblet til receiveren med en god optisk kabel.

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av iceman
    Jeg sitter og ergrer meg grenseløst over lyden på radio-sendingene via satellitt. Hvor dårlig er den egentlig? Ta f.eks. MPtre. Ved lavt volum er det greit å høre på, men skrur man opp blir det jo rett og slett slitsomt. Hva er bitrate på disse sendingene egentlig.

Kan nevne at jeg har en Force D-Master 1155S koblet til receiveren med en god optisk kabel.
    P1,P2,P3,Klassisk = 256kbps stereo
    mP3,Sami Radio,Folkemusikk=192kbps stereo
    Alltid Nyheter,Stortinget,Været til sjøs = 96kbps mono

Pass på at forsterkeren kjører vanlig stereo og ikke
    surround modus på radiokanalene med mindre bitrate enn 256k. Hvis forsterkeren kjører en eller annen surround effekt så vil du høre all fasestøy som lages i mpeg audio komprimeringen. Dette vil du ikke høre når forsterkeren kjører vanlig stereomodus.

256kbps stereo vil nok gå bra med surround men 192kbps
    stereo går som regel ikke veldig bra sammen med surround modus.

Hvis du kan regulere volum med Force'n så får du sannsynligvis best lydkvalitet ved å sette max. volum på Force og regulere lydnivå med forsterker.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for infoen og rådene, Bobben1. Jeg har vel en lei tendens til å la receiveren stå i Logic7 5ch music Enhanced-modus når jeg hører radio via satellitt....

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er et sitat som kanskje kan være av interesse:

Vi HIFI-nerder er helt ukritisk opptatt av bitrate. Er det lav bitrate så roper man mange stygge ord, uten å tenke over om det virkelig er merkbar/plagsom degradering av lyden. Så det er på tide at jeg kommer litt teknisk fakta. Som nevnt flere ganger i denne tråden så var det merkelig få som klarte å høre forskjell på CD-kvalitet og mp3 med 256 kbits på blindtesten som ble gjort her på sentralen, (meg inkludert). Det betyr at en CD har et større potensiale i lydkvalitet enn det de fleste klarer å høre.

Når NRK kringkaster radio på FM-senderene, komprimeres lyden fra ett eller annet (ukomrimert?) format til MPEG2 778 kbit. For det er slik at P1, P2 og P3 deler en 2Mbits. Denne er igjen delt i 5 kanaler på 384 kbits for hver kanal (høyre og venstre) får 384 kbits hver, for P1 og P2. Den siste kanalen brukes til P3 og har bare 384 kbits tilgjengelig til begge kanalene. Slik har det vært i ca 20 år! Dette vet jeg fordi jeg jobber i Norkring som kringkaster radio og TV for bl.a NRK.

Når NRK kringkaster radio over satellitt komprimeres lyden til ca 1100 kbits totalt for både høyre og venstre på hver radiokanal. Dette også MPEG2, som vi kaller mp2.

Det er en missforståelse at noe av båndbredden til en radiokanal i DAB signalet forsvinner til feilkorreksjon. Legger man sammen båndbredden til alle kanalene i hver mux, er dette bare halvparten av den totale datamengden som sendes ut. Dette fordi det er ca 50% feilkorreksjon (som er ganske mye). Dette betyr at 128 kbits er 128 kbits lyd.

Det har blitt påstått tidligere, i andre tråder, her på sentralen at enkelte konsertopptak som sendes fra NRK har bedre lyd enn CD. Dette er teknisk umulig da CD har ca 1500 kbits mens P1 og P2 har totalt ca 800 kbits hver. Dette understreker at bitthastighet ikke nødvendigvis er ensbetydende med lydkvalitet.

Ønsker man seg best mulig kvalitet på radiooverføring så er faktisk satellittmating en tanke bedre enn det man mottar med en vanlig FM-radiotuner.

mikkel
    Frode

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •